جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر مسعود حیدری

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: امروز عرصه سواد رسانه ای کشور نیازمند غنی سازی علمی و تأمین ادبیات مطلوب و مناسب برای این منظور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، دکتر مسعود کوثری، طی سخنانی در اولین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی که در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد، با بیان این که موضوع سواد رسانه ای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، اظهارداشت: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانه ای داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، گفت: باید در جهت غنی سازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتاب های مناسب و مفید کوشا باشیم.

در ادامه این جلسه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از سوی دکتر محمدصادق افراسیابی، دبیرکل همایش های اول و دوم، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش عنوان کرد و موضوعاتی نظیر مردمی سازی سواد رسانه‌ای، کارگزاران و سواد رسانه‌، بومی‌سازی ادبیات نظری سواد رسانه‌ای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد.

وی اضافه کرد: نقش خانواده‌ها در ترویج و نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایسته‌های حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانه‌ها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانه‌ای و موضوعاتی مشابه، زیر بخش‌های هر یک از محورهای اصلی همایش است

همچنین صدیقه ببران، عضو شورای علمی همایش از سستی و کاهلی صورت گرفته طی ۲۰ سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن می‌رود بگذاریم.

وی با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانه‌ای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایان‌نامه‌های متعدد در خصوص آن از کپی‌کاری‌های متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپی‌کاری‌ها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به وجود نیاید بر همین اساس لازم است کمیته‌ای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود.

حسین ابراهیم آبادی، دکترای روان شناسی تربیتی و دیگر عضو شورای علمی همایش با اشاره به اینکه مواجهه دولت و مردم با اینترنت متفاوت بوده است، گفت: نحوه مواجهه دولتمردان با اینترنت کاملاً متفاوت از مواجهه عموم مردم با این پدیده بوده است و لازم است دلایل این تفاوت مواجهه بررسی شود.

بهاره نصیری، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و عضو دیگر شورای علمی این همایش نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته جهانی سواد رسانه‌ای از سوی سازمان یونسکو در تقویم این سازمان ثبت شده است، پیشنهاد کرد در ایران نیز روز یا هفته‌ای به نام سواد رسانه‌ای نام‌گذاری شود.

وی همچنین تأکید  کرد: لازم است تفکر انتقادی از کودکی و حتی از مهدهای کودک به بچه‌ها آموزش داده شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha