دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ادبیات عرب دفتر تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ ادبیات را ما برای قرآن و جواب دادن به شبهه می خواهیم. پس ادبیات بسیار مهم است، طلاب به یادگیری آن اهتمام بورزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عشایری در نشست علمی نقش ادبیات عرب در استنباط احکام شرعی، که به مناسبت هفته پژوهش از سوی معاونت پژوهش واحد دوم مدرسه شهید صدوقی  قم برگزار گردید، در تبیین اهمیت ادبیات در تبلیغ و اجتهاد گفت:  کسی که وظیفه خود را درست انجام دهد، نجات پیدا کرده است. ادبیات به یک مبلغ می‌گوید این روایت به اندازه بیست جلسه منبر است. باید اینها را با خودمان حل کرده باشیم. اگر حل نکرده باشیم عواقبی دارد.

 وی با انتقاد از ترجمه صرف و بیان آن از سوی طلاب و مبلغان افزود: با خود عهد کنید هر مطلبی را که در ترجمه ها دیدید، به کسی روی منبر نگوئید. در متن عربی ببینید بعد بگوئید چون چیزهایی که در ترجمه ها می خوانید ممکن است، ترجمه اشتباهی باشد، یا قدرت بیش از این را نداشته که مطلب را برساند.

 این پژوهشگر حوزوی  بیان داشت: ادبیات در حال حاضر برای تبلیغ بسیار نیاز است و چه رسد به اجتهاد!. ما در زمینه ادبیات و توجه به آن مشکلات زیادی داریم.ادبیات یک دانش ابزاری است و ما دو نیاز در طول هم داریم. اول باید بتوانیم یک متن ادبی را به یک سرعت نسبی نزدیک به همان فارسی می فهمیم، متن های عربی ساده را هم بتوانیم بفهمیم. برای کسی که این اتفاق افتاده حالا باید وارد مرحله تحلیل گزاره شود .

حجت الاسلام عشایری گفت: گزاره را باید به کسی بگوئیم که معنای ساده مسامحی را بفهمد.  برای خودتان دوره‌های متن‌ خوانی تعریف کنید. پرخوانی متن کار کنید. از متون ساده به سخت حرکت کنید. متن خوانی هرروز داشته باشید و در هر حال آن را ادامه دهید. ولی بدون ترجمه متن بخوانید.

وی ادامه داد:‌ یک نقیصه دیگری که داریم، دانشی که می آموزیم با نیازی که داریم مطابق نیست، یعنی ادبیاتی که به آن نیاز داریم با ادبیاتی که می خوانیم، رابطه شان عموم و خصوص من وجه است. برخی مباحث واقعاً کاربرد کمی دارند و کالمعدوم هستند، اما بخش‌های زیادی از آنها مثلاً رابطه مبتدا و خبر، رابطه جملات با همدیگر و غیره، اینها نیاز است، واقعاً کاربرد دارند و مفیدند.

این استاد حوزه گفت: ما ادبیات را برای قرآن و جواب دادن به شبهه می خوانیم. ولی درسش را نخوانده ایم. پس ادبیات بسیار مهم است و طلاب به یادگیری آن اهتمام بورزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha