جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
90% گورستانی های اسلامی حیدرآباد پر شده اند

حوزه/ درحالی که حیدرآباد 550 گورستان برای مسلمانان دارد، به نظر می رسد که 90% گورهای این قبرستان ها پر شده اند و بحران کمبود قبر در این منطقه جدی باشد.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thehindu، مسلمانان در حیدرآباد هندوستان با کمبود فضا برای دفن عزیزان از دست رفته در گورستان اسلامی مواجه هستند و خبرها حاکی است 90%  از 550 گورستان در حیدرآباد پر شده اند.

کمبود فضای گورها در سطح شهر وجود دارد. این در حالی ست که منابع رسمی تعداد اماکن دفن مسلمانان در حیدرآباد را بیش از 550 قبرستان اعلام کرده اند.

به گفته کارشناسان و اعضای جامعه، بحران کمبود قبر در حیدرآباد جدی می باشد و تنها چندین قبرستان در شهر هستند که فضای خالی داشته یا به سرعت فضای آن ها در حال پر شدن است. این درحالی که قبرستان ها در هند معمولا مرتبط با یک درگاه، تکیه یا حیاط امام زاده هستند. و یک فرد مسئول اداره این اماکن و نظارت بر کفن و دفن می باشد.

کارشناسان می گویند گورستان ها در این منطقه حداقل چندصد سال قدمت دارند.

سید اکبر نظام الدین حسینی، متولی درگاه شاه خاموش در این باره می گوید: گورستان های وابسته به درگاه ها بزرگ و قدیمی بوده و در طول چند دهه گذشته ، آن ها به تدریج پرشده اند و فکر کنم 90% آن ها پر است.

وی افزود: این شامل قدیمی ترین گورستان ها از جمله گورستان درگاه حضرت یوسفین می شود.

سید ندیم حسینی متولی درگاه 300 ساله شاه رجا قطا، نظرات مشابهی داشته و می گوید: بهتر این بود که چند زمین از سوی دولت به عنوان  قبرستان در نظر گرفته می شود.

 در این میان سید افتخار حسینی فعال حفاظت از اوقاف، به مشکل سیستماتیک دیگری اشاره کرده و می گوید: بسیاری از این درگاه ها و گورستان هایشان با تجاوزهای گسترده روبرو هستند. و اوقاف منطقه نیز قدرتی برای حفاظت از زمین هایش ندارد.

وی خاطرنشان کرد کمبود فضای کفن و دفن برخی از بانیان قبرستان ها را مجبور ساخته تا از قبرهای قدیمی استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha