جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله جواد مروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: محققین حوزی روش شناسی بزرگان شیعه را باید گسترش دهند،جمعی از فضلای جوان حوزه باید تحت اشراف اندیشمندان خبیر به این مهم بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله  جوادمروی شامگاه چهارشنبه در نشست سالانه امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت اهلبیت(ع) که در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، عنوان کرد: اهمیت امامت بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست.

وی افزود: مرحوم شیخ طوسی وقتی می خواهند اهمیت امامت را ذکر کنند، اهم الامور و اولاها را برای آن به کار می برند، در اهمیت طرح مباحث امامت همین بحث که مرحوم شیخ عباس قمی اگر نقل نمی کرد، انسان جرأت نقل آن را نداشت که صاحب جواهر وقتی قصیده شیخ ازری را شنید، دست ها را بلند کرده و فرمود خدایا ثواب نوشتن جواهر الکلام را در نامه کلام شیخ ازری بنویس و ثواب قصیده او در باب امامت را به عمل من اضافه کن.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ما در بحث امامت به صورت جدی احتیاج به روش شناسی علمای بزرگ گذشته خود داریم.

آیت الله مروی ادامه داد: غربی ها در روش شناسی مسائل خود هزاران کتاب نگاشته اند، حال سوال این است که ما نسبت به روش شناسی شیخ طوسی، علامه حلی و این بزرگان چه کرده ایم.

وی تاکید کرد: در زمان امام حسن عسکری(ع) بسیاری از قدرت ها به دنبال ضعیف کردن و یا جذب کردن علمای شیعه با پول بودند که در برخی مواقع موفق نیز شدند؛ در همین زمان ها شیخ مفیدها و علامه حلی ها قیام کرده و هر کدام مفاهیم شیعه را به شکل انبوهی به پیش بردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: محققین حوزوی روش شناسی بزرگان شیعه را باید گسترش دهند، اینکه آیت الله میلانی این رویه را در پیش گرفته، کار بسیار ارزشمندی است؛ جمعی از فضلای جوان حوزه نیز باید تحت اشراف اندیشمندان خبیر به این مهم بپردازند.

آیت الله مروی اضافه کرد: امروز اگر می بینیم فردی رساله «سهوالنبی» را منتسب به شیخ مفید کرده و آن را تخریب می کند، بدین دلیل است که روش شناسی شیخ مفید را نخوانده است، این در حالی است که انتساب این رساله به شیخ مفید و یا سید مرتضی به شدت مورد تردید است.

وی بیان کرد: این فرد هجمه ها به شیخ مفید و شیخ صدوق را بیان می کند و می گوید طلبه ها بدانند که این ها را از طلاب پنهان می کنند، اگر او منهج شناسی خوانده باشد، هیچ گاه چنین اشتباه فاحشی را مرتکب نمی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: دشمن روی متسننین در شیعه سرمایه گذاری کرده و امروز سلفیه به شدت روی افکار این افراد کار می کند؛ وظیفه پژوهشگران ما این است که این افراد را خوب شناخته و افکار آن ها را نقد کنند تا میدان برای دشمن تنگ شود.

آیت الله مروی اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تشیعات شیعی در همه جای جهان گسترش پیدا کرده است، برخی از افراد به صورت احساسی عمل می کنند و باید این اندیشه های احساسی جای خود را به اندیشه های عقلانی و اعتقادی بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha