پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) با بیان این که مسلمانان با تمسک به قوانین بین المللی، می‌توانند دعاوی حقوقی را علیه هتاکان به دین دنبال نمایند، خاطرنشان کرد: شیعه با توجه به اجتهاد پویا، توان پاسخ گویی به تمام نیازهای بشری در حوزه های مختلف اجتماعی را دارد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، در آئین اختتامیه مرکز تحقیقات زن و خانواده، ضمن تبریک هفته پژوهش، پژوهش را مهمترین عقبه نه تنها آموزش، بلکه تمام عرصه های اجتماعی دانست و یادآور شد: توجه به اخلاق و نقد عالمانه نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، از مهمترین مباحث مطرح در عرصه پژوهش است.

وی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌ خوب و عالمانه مرکز تحقیقات زن و خانواده، اظهار داشت: تاسیس و راه اندازی حوزه تمحض علمی در مرکز تحقیقات زن و خانواده، امر بسیار مهم و ارزشمندی است که تاثیرات خود را در عرصه های مختلف این حوزه دانشی خواهد گذاشت.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت هم افزایی نهادهایی چون، مرکز تحقیقات زن و خانواده و مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، اظهار داشت: تحقیقات وسیع و دقیق این مرکز در حوزه مطالعات زن و خانواده را می‌توان در شورای کتاب مجمع جهانی مورد بهره برداری قرار داد.

وی بر لزوم عقد تفاهم‌نامه همکاری، تعریف وظایف فی‌مابین و اهتمام به اجرایی سازی بند بند آن،  تأکید نمود و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از ثمره تلاش‌های عالمانه و ظرفیت‌های این مجموعه که توسط اعضای هیئت علمی شکل گرفته، حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که فعالیت در عرصه بین الملل باید ناظر به شرایط و اقتضائات قاره‌ای و منطقه ای باشد، خاطرنشان کرد: باید تعریف دقیقی نسبت به جایگاه زن و خانواده از منظر دین، قرآن و روایات اسلامی داشته باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) جریان‌ها و اندیشه‌های حکام بر جهان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: توجه به گستره منطقه‌ای، فعالیت جریان‌ها و اندیشه‌ها در نوع ارائه محتواهای دینی نقش بسزایی دارد.

سخنران نشست بر اهمیت نقش دین در مدیریت عرصه‌های مختلف زندگی اشاره نمود و یادآور شد: توسعه بحث لیبرالیسم به ویژه لیبرالیسم اخلاقی؛ مانعی بزرگ برای بهره گیری از دین در غرب، حتی در قالب نگاه‌های حداقلی است.

وی با بیان این که مسلمانان با تمسک به قوانین بین المللی، می‌توانند دعاوی حقوقی را علیه هتاکان به دین دنبال نمایند، خاطرنشان کرد: شیعه با توجه به اجتهاد پویا، توان پاسخ گویی به تمام نیازهای بشری در حوزه های مختلف اجتماعی را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اشاره‌ای به نوع نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی نمود و با بیان این که نگاهی که غرب به زن دارد با نگاه در شرق متفاوت است، ابراز داشت: عدم توجه به فلسفه احکام در نظام اسلامی، تعارض جدی را در حوزه‌های مختلف ایجاد نموده است.

وی تمرکز به فعالیت‌های مبدانی و تقویت ارتباط با نهادهای همسوی بین المللی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در سال‌های گذشته خانم دکتر علاسوند با حضور در کشور آلمان، موضوع هویت زن از منظر دین و کرامت زن در نگاه دینی را مورد توجه قرار داده بودند که مورد استقبال حضار و اندیشمندان این کشور قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه ارائه پاسخ‌های قوی ناظر به نیازهای بین المللی، خاطرنشان کرد: دین، قرآن و آموزه‌های الهی به لحاظ محتوایی، مترقی ترین اندیشه در زمینه دفاع از حقوق زن و خانواده است که کمتر مورد توجه مسلمانان قرار گرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) با بیان این که زنان مسلمان در غرب، احساس آرامش و امنیت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اندیشه‌های حاکم بر غرب به دنبال هضم فرهنگ زیست زن مسلمان در فرهنگ غربی است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از  مصادیق زن ستیزی در غرب، با بیان این که تنها در سال 2017 صدها حمله نژادپرستانه به زنان مسلمان صورت گرفته است، یادآور شد: فرهنگ غربی محدودیت های جدی را برای زن مسلمان ایجاد نموده است.

سخنران این نشست بر اهمیت احصاء ادبیات احکام حقوق بین الملل از منظر فقهی اشاره نمود و یادآور شد: باید احکام فقهی را ناظر به نیازهای عرصه بین الملل تعریف نموده، به موضوع دفاع از حقوق زنان از منظر اسلام توجه بیشتری داشته باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) تأکید کرد: باید از فضای محدود فعلی خارج شده، حضور میدانی را جدی بگیرم؛ برای پاسخ گویی دقیق به پرسش ها و نیازهای بین‌المللی، باید با چالش‌ها و تعارضات شکل یافته، موجهه مستقیمی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که باید تعامل و هم افزایی بین‌المللی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: دیالوگ عنصری مهم در شکل دهی به هم افزایی بین المللی، میان آزاد اندیشان جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در پایان تصریح کرد: اگر دیدگاه های خود را شایسته و با زبان قرآن ارائه دهیم، جامعه بشری امروز بهترین استقبال را از اندیشه‌های اسلام ناب خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha