جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت اللہ محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) جامعیت و خاتمیت را دو ویژگی دین اسلام برشمرد و گفت: این که چه دلیلی وجود دارد اسلام به دنبال تمدن است، باید در قالب پژوهش‎ها، همایش‎ها و مقالات به این مهم پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در آیین اختتامیه همایش جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در گرگان اظهار کرد: بیانیه گام دوم یکی از نقاط عطف دوران رهبری انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه هدف ما تمدن نوین اسلامی است، افزود: مناسب است در همایشی ادله تمدن اسلامی بحث شود و این که چه دلیلی وجود دارد اسلام به دنبال تمدن است، باید در قالب پژوهش‎ها، همایش‎ها و مقالات به این مهم پرداخته شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، جامعیت و خاتمیت را دو ویژگی دین اسلام برشمرد و افزود: وقتی دین می‎خواهد دین خاتم باشد باید جامع باشد و «دینِ جامع» دینی است که به همه ابعاد بشر برنامه داشته باشد، لذا اسلام توجه جامع به دنیا و آخرت بشر کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی، ادامه داد: تمام حکومت‎هایی که در طول تاریخ شکل‌گرفته و در حال شکل‎گیری است، صرفاً با نگاه دنیوی و مادی بوده و بشر را موجود مادی دیدند و بر این اساس برای او منشور و بیانیه حقوق بشر نوشتند که از اشکالات بسیار اساسی بر منشور حقوق بشر این است که جایگاه خدا، دین، ارزش‎های معنوی در آن خالی است.

وی با بیان اینکه تنها اسلام است که مدعی جمع بین دین و دنیا است و اسلام می‎گوید برای بشر برنامه جامع دارد، یادآور شد: مردم‎سالاری دینی که شعار زنده و پویای انقلاب اسلامی است، ریشه آن در جمع بین دین و دنیا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مقام معظم رهبری در انتهای بیانیه گام دوم مسأله جمهوریت و اسلامیت را بیان می‎کنند که این مهم تعبیر دیگری از جمع میان دین و دنیا است و این موضوع باید به یکی از موضوعات پژوهش تبدیل شود.

آیت الله فاضل لنکرانی  تصریح کرد: اگر بخواهیم در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی در مردم و مسئولان ریشه‎یابی و آسیب‎شناسی کنیم، مشکلات فراوانی برای آن به وجود آمده و عامل تمام این مشکلات برای آن بوده که نگاه «جمع بین دین و دنیا» برای آنها حل نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: اسلام به دنیای بشر توجه کرده است و مادیون هم به دنیای بشر توجه کرده است، اما نگاه اسلام به دنیا با نگاه مادیون به دنیا متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: یک مسئول نظام اسلامی اگر نتواند رابطه بین دین و دنیا را از لحاظ اسلام تشخیص دهد و تحلیل کند، نمی‎تواند کارگزار نظام اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال کادرسازی و تربیت نیرو برای نظام اسلامی هستیم، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مسئولان دولتی باید به آیاتی که در خصوص دنیا و آخرت در قرآن کریم وجود دارد، نگاه جدیدی داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه قرآن کریم تأکید می‎کند عالم ماده را برای بشر خلق کردم و هرچقدر که می‎تواند از آن استفاده کند، اما از فساد باید بپرهیزد، گفت: اینکه اشرافی‎گری در دین ما مذموم است تردیدی در آن نیست، اما هنوز بحث جامعی در خصوص اشرافی‎گری انجام نشده است، آیا کسی که لباس پاکیزه و مرتبی دارد و یا خانه‎ای متناسب با شأن خود دارد، اشرافی‎ است؟

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: در بیانیه گام دوم هدف روشن است، اما باید به صورت ریز و جزئی بیان شود و تحویل مردم، مسئولان، مراکز دانشگاهی و دولتی و صدا و سیما شود.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان گفت: امیدوارم آثار خوبی از این همایش خارج و گام بسیار خوبی برای تبیین بیانیه گام دوم برداشته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha