جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عراق و لبنان

حوزه/ درحالیکه پس از چند ماه کشمکش بالاخره نخست وزیر لبنان انتخاب شد، گروه های مختلف سیاسی عراق همچنان درحال بررسی و رایزنی برای معرفی جانشین عبدالمهدی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه درحالیکه پس از چند ماه کشمکش بالاخره نخست وزیر لبنان انتخاب شد، گروه های مختلف سیاسی عراق همچنان درحال بررسی و رایزنی برای معرفی جانشین عبدالمهدی هستند. 

عصر پنجشنبه و پس از چند بار رایزنی، بالاخره حسان دیاب عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شد. وی توانست ۶۹ رای از ۱۲۰ رای پارلمان لبنان را به خود اختصاص داده و نخست وزیر این کشور شود.

دیاب که به گفته رسانه ها روابط خوبی با حزب الله دارد اولویت خود را تشکیل به موقع کابینه اعلام کرده است.

پس از استعفای سعد حریری در مهرماه سال جاری که در پی اعتراضات مردمی انجام شد لبنان روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و اکنون با انتخاب نخست وزیر جدید امید آن می رود که ثبات و آرامش به این کشور باز گردد.

عراق همچنان دنبال گزینه های نخست وزیری

از سویی دیگر عراقی‌ها همچنان بدون نخست‌وزیر هستند. استعفای دولت در این کشور اسلامی نیز پس از تظاهرات و شورش های مردمی که عوامل بیگانه نقش پر رنگی در شعله ور کردن آن داشتند رخ داد.

اوضاع عراق از شهریور ماه امسال به صورت علنی رو به وخامت گذاشت و اعتراضات مردمی که از سالهای قبل نسبت به بی‌تدبیری دولت و اوضاع بد اقتصادی وجود داشت بیشتر شد.

در عراق نیز مانند لبنان، کشورهای غربی و همچنین حاشیه خلیج فارس به صورت علنی اقدام به ترغیب و تشویق آشوبگران اغتشاشگران کرد می کردند. مسئله‌ای که متاسفانه همه مردم عراق را هوشیار نکرد.

با استعفای دولت عبدالمهدی، عراق، دیگر کشور عضو جبهه مقاومت نیز دچار بحران داخلی شد. بحرانی که تا امروز ادامه داشته و هنوز جریان های سیاسی این کشور به نتیجه واحدی نرسیده اند.

فرصت ۱۵ روزه مجلس عراق به برهم صالح رئیس جمهور این کشور برای انتخاب نخست وزیر هم پنجشنبه به پایان رسید و بر این اساس احتمالاً در هفته آینده شاهد انتخاب نخست وزیر برای کشور خواهیم بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    انشاالله ارامش به همه کشور های اسلامی بازگردد