پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صالح3

حوزه/ دکتر "نزیهة صالح" محقق و جامعه شناس لبنانی گفت: مقاومت با رهبری سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و رفتارهای حکیمانه و هوشیارانه وی به سمت فتنه کشیده نشد.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، لبنان که از ماه ها قبل شاهد آغاز اعتراضات مردمی علیه اوضاع بد اقتصادی و شرایط معیشتی بوده و به دنبال آن سعد الحریری نخست وزیر این کشور از سمت خود استعفا داد، روزهای گذشته شاهد آرام تر شدن اوضاع نسبت به قبل بود اما طی شب های گذشته این اعتراضات مجددا اوج گرفت و درگیری های خشونت باری را میان معترضان در بیروت و نیروهای امنیتی رقم زد.

سرویس بین الملل حوزه با خانم دکتر "نزیهة صالح" پژوهشگر و جامعه شناس لبنانی در همین راستا به گفت و گو پرداخت.

دکتر "نزیهة صالح" محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی، مشاور روانشناسی و استاد دانشگاه در جامعه المصطفی لبنان است.همچنین وی فعال در جمعیت بانوان حامی قدس در لبنان است.

وی با اشاره به تحولات اخیر لبنان گفت:  بدون شک آمریکا و دشمنان دیگر جهان اسلام  که در راس آن عربستان سعودی است دائما به دنبال تخریب کشورهای اسلامی هستند و آمریکا به دنبال شیطنت در تمام کشورهای جهان است و از نقاط ضعفی که در کشورها وجود دارد بهره برداری می کند.

وی ادامه داد: یکی از این نقاط ضعف در برخی از کشورهای اسلامی، حالت و شرایط اقتصادی این کشورها است که آمریکا به دنبال سوء استفاده از این نقاط ضعف است به طوری که ملت ها و جوانان هر کشوری را خشمگین می کنند و جوانان را به عنوان عامل اصلی در این اعتراضات به حساب می آورند و از نیازهای اقتصادی و بیکاری آنها سوء استفاده می کنند و آنها را ضد حکومت هایشان تحریک کرده و هرج و مرج در این کشورها ایجاد می کنند.

پژوهشگر و جامعه شناس لبنانی تصریح کرد: این هرج و مرج توسط نظام آمریکا در کشورهای مختلف جهان به وجود می آید و به دست جوانان هرکشوری خانه های آنها را نابود می کنند و در کشور ما نیز خانه هایشان را به دست خودشان تخریب می کنند و این عملکرد آمریکا است.

اسرائیل هرگز در یک جنگ نظامی مستقیم نمی تواند بر حزب الله پیروز شود

دکتر صالح با اشاره به تلاش آمریکایی- سعودی برای ضربه زدن به موقعیت حزب الله در لبنان گفت: همچنین هدف آمریکا و دشمنان در داخل لبنان متوجه مقاومت اسلامی خصوصا حزب الله لبنان است؛ چرا که اسرائیل هرگز در یک جنگ نظامی مستقیم با سلاح خود نمی تواند بر حزب الله پیروز شود از این رو از سلاح دیگری استفاده کردند که آن عبارت است؛ از فتنه داخلی تا موقعیت حزب الله را سست کنند و مردم و تمام طرفداران و یاران مقاومت را از مقاومت اسلامی دور کنند.

هوشیاری و حکمت سید حسن نصرالله مانع از بروز فتنه در لبنان شد

جامعه شناس لبنانی با تاکید بر هوشیاری حزب الله لبنان در شرایط مختلف  بحران های لبنان گفت: اما مقاومت باهوش تر از آنهاست و به ویژه  جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با رفتارهای  حکمت گونه و هوشیارانه خود به سمت فتنه کشیده نشد.

وی خاطر نشان کرد:  ان شاءالله مقاومت پیروز خواهد شد و آمریکا شکست خواهد خورد همچنان که در سوریه ، یمن و در ایران با وجود تمام تلاش ها برای ایجاد تشنج آفرینی شکست خورد و در عراق نیز شکست خواهند خورد و ملت‌های مستضعف جهان پیروز خواهند شد.

  اکثریت ملت لبنان طرفدار حزب الله هستند

دکتر صالح با اشاره به محبوبیت حزب الله در میان ملت لبنان گفت: اکثریت ملت لبنان موافق حزب الله و طرفدار آن هستند و آنچه در رسانه های جمعی در قالب تظاهرات می بینید بسیار بسیار کم هستند و نسبت به کل جمعیت لبنان قابل توجه نیستند و حدود 2 تا 3 درصد را تشکیل می دهند. اما با بازی دوربین ها طوری دیگری به دنیا جلوه می دهند اما اکثریت ملت لبنان با حزب الله لبنان هستند و همه طوائف و طرفدارها فقط مسلمانان نیستند و شامل مسیحی ها هم می شود که آشکارا و به شکل گسترده همراه مقاومت هستند و در کنار شیعیان و اهل تسنن با حزب الله موافق هستند.

نزیهة صالح با اشاره به استعفای حریری و نقش او در تحولات لبنان گفت: او شکست خورده است به طوری که گاهی او قات احساس ترحم به او می کنیم؛ چرا که او اختیارش در دست خودش نیست و تابع عربستان است و اگر تابع آنها نباشد کشته می شود همچنانچه که خاشقچی  و دیگران کشته شدند و از این رو او می ترسد.

ناتوانی عربستان سعودی و اسراییل از شکست حزب الله لبنان

وی در پایان گفت: حریری شخصیت مستقلی ندارد و نمی تواند در برابر سعودی مقاومت کند و بایستد .اما آنها متقاعد شدند که در داخل لبنان هر گز نمی توانند حزب الله را مغلوب کنند و نمی توانند در برابر حزب الله ایستادگی کنند و یا علیه حزب الله هجمه ای کنند اما حریری از عربستان سعودی در چنین شرایطی حساب می برد و تابع سیاست های آنها است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha