سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
"غسان سعود" نویسنده و روزنامه نگار لبنانی

حوزه/ "غسان سعود" با بیان اینکه سعد حریری به برنامه های سعودی آمریکایی در عدم تشکیل دولت پایبند است، اشاره کرد: سعودی می گوید که هم پیمانانش باید در هیئت وزیران اکثریت باشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، "غسان سعود" نویسنده و روزنامه نگار لبنانی در گفتگو با "مرآة الجزیره" به وضعیت دولت لبنان و طرح نبیه بری رئیس مجلس لبنان و سخنان سید حسن نصرالله که آمادگی خود را برای میانجیگری در جهت به انجام رسیدن این طرح اعلام کرد، اشاره نمود و مسئولیت عدم تشکیل دولت را متوجه سعد حریری دانست و گفت: هنوز یک مانع برداشته نشده، یک مانع جدید می تراشد و موفقیت این میانجیگری در گرو موضع نخست وزیر مکلف است.

حریری مجری برنامه های سعودی آمریکایی در جهت عدم تشکیل دولت است

وی با بیان اینکه حزب الله زمینه تشکیل دولت را فراهم خواهد کرد، افزود: تصمیم نهایی تشکیل دولت به دست رئیس جمهور و حزب الله نیست، بلکه به اختیار نخست وزیر مکلف (حریری) است که مجری برنامه های سعودی آمریکایی در جهت عدم انجام هرگونه اصلاحات و عدم تشکیل دولت و ایجاد محاصره کامل در جهت فروپاشی کامل کشور است.

این نویسنده لبنانی اشاره کرد: رسانه های آمریکایی از هزینه ۳۰ میلیاردی عربستان سعودی در لبنان خبر می دهد، امّا با این وجود ما یک کارخانه یا بیمارستان یا حتی یک درمانگاه یا پروژه کشاورزی یا صنعتی یا سرمایه گذاری گردشگری یا راه بین المللی یا بندر یا گذرگاه مرزی در لبنان نمی بینیم، آنچه ما می بینیم، کاخ های سیاستمدارانی است که وابسته این کشور های بیگانه هستند و قایق های تفریحی در لبنان و خانه هایی در پاریس و امکانات رفاهی استثنائی است.

وی ادامه داد: ملت لبنان از کمترین مقدار این اموال استفاده نکردند، تنها طبقه سیاسی و رسانه ها از این اموال برای فتنه انگیزی و تحریک علیه حزب الله و ستایش محمد بن سلمان استفاده کردند.

عربستان سعودی از سال ۲۰۰۵ در مراحل متعددی سعی کرده لبنان را تحت فشار قرار بدهد

غسان در بخش دیگر مصاحبه با بیان اینکه عربستان سعودی از سال ۲۰۰۵ در مراحل متعددی سعی کرده لبنان را تحت فشار قرار بدهد، گفت: عربستان در مرحله اول با سرمایه گذاری از طریق تیم سیاسی – رسانه ای آغاز به کار کرد، امّا در نهایت موفق به تحقق اهداف سیاسی نشد و به مرحله دوم که تحریک لبنان و سوریه علیه همدیگر و متهم کردن سوریه به ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان روی آورد که این هم به شکست انجامید. در مرحله سوم به تحریک شیعه و سنی علیه یکدیگر و متهم کردن حزب الله به ترور رفیق حریری روی آورد که بی نتیجه بود. در مرحله چهارم ارتش تکفیری ها و کمربند های انتحاری را راهی لبنان کرد و بار دیگر عربستان شکست خورد.

عربستان بعد از شکست تمامی طرح ها به تحریم و تحت فشار قرار دادن ملت لبنان روی آورده است

روزنامه نگار لبنانی در  ادامه بیان داشت: عربستان بعد از شکست تمامی طرح ها به تحریم و تحت فشار قرار دادن ملت لبنان از طریق جلوگیری از تشکیل دولت، ممانعت از واردات به لبنان، جلوگیری از بازگشت لبنانی ها به لبنان و ممانعت از ورود دستگاه قضا برای شناسایی سرنوشت اموال لبنانی ها روی آورده است.

غسان در بخشی از مصاحبه با تأکید بر اینکه سعد حریری به برنامه ها و طرح های سعودی آمریکایی در عدم تشکیل دولت پایبند است، اشاره کرد: برنامه سعودی می گوید که هم پیمانان سعودی باید در هیئت وزیران اکثریت باشند و کابینه های اصلی را در اختیار داشته باشند و تنها در این صورت حریری می تواند دولت تشکیل دهد و اگر دولت مطابق خواسته های آنها نباشد، مانع تشکیل آن می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha