جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

حوزه/ وزیر آموزش و پرورش، تحقق سند بنیادین را در سخت ترین شرایط و آغازین راه دانست و گفت: واقعیت ها و شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز در زمان تدوین مدنظر قرار نگرفته و حالا می خواهد در بستری جریان یابد که آهنگ، جهت و مسیری دیگری را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، محسن حاجی میرزائی، امروز در نخستین روز سیزدهمین هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در محل سالن همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد از همگان برای انجام رسالت خطیر این نهاد در هدف مشترک تربیت نسل مومن یاری خواست و ابراز کرد: این نسل، نسلی است که می تواند روی پای خود بایستد و از ارزش ها و سرزمین خود دفاع کند.

وی با بیان اینکه به کارهایی عمیق، اساسی و ریشه ای نیاز است، ادامه داد: آموزش و پرورش مهمترین نهادی است که ماموریت دارد با سه ابزار کلیدی و قابلیت ممتاز شنیدن، دیدن و ادراکات ارتباط برقرار کند و آنچه آدمی را به مرتبه ای پایین تر از حیوان سقوط می دهد، از کار افتادن این قابلیت هاست و همه بیماری ها و نقص های ما در نقص عملکرد این سه امر شکل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دو گروهی که از این فرصت و مجال بزرگ و اساسی استفاده کرده و یا بهره نبرده اند، اظهار کرد: ما نیز این مجال را در اختیار داریم و باید پرسید که برای این عرصه خطیر و پهناور چه آماده و چقدر این قابلیت ممتاز را به نحو موثر و مطلوب عملیاتی کرده ایم؟

وی، سؤال اصلی خود را این گونه عنوان کرد که مجموعه تلاش ها و فعالیت های گسترده تا چه اندازه ما را در راستای این هدف بزرگ و الهی همراهی کرده است؟

وزیر آموزش و پرورش، تحقق سند بنیادین را در سخت ترین شرایط و آغازین راه دانست و گفت: واقعیت ها و شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز در زمان تدوین مدنظر قرار نگرفته و حالا می خواهد در بستری جریان یابد که آهنگ، جهت و مسیری دیگری را دارد که برای سامان دادن موثر باید با تمام وجود به میدان بیاییم تا مورد سرزنش قرار نگیریم که چرا از این امکان والا و بزرگ بهره ارزشمندی نبرده ایم.

وی تاکید کرد: از این رو هر چقدر وقت بگذاریم و کار کنیم کم است و امروز به روش هایی نیازداریم که این قابلیت ممتاز را جهت بدهد و یاد بگیریم چطور نسل نو را برای آینده ای با شکوه تر آماده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش، تعالی بخشیدن به اخلاق نسل آینده و به جریان انداختن آن در جان و روح نسل نو را از کارهایی دانست که در سند اشاره شده که باید به گونه ای فکر کرد که به تقاضایی موثر تبدیل شود و به نحوی بیاندیشیم که این معارف بلند را در سبد تقاضای آنان قرار دهیم و شوق انگیزی شان را در این حرکت مهم در مسیر احیای تمدن اسلامی و تفکر انقلابی جریان دهیم و جامعه را نمونه ای در تراز اجتماع اسلامی عرضه کنیم.

حاجی میرزایی با ضروری خواندن تحولات اساسی در محتوا و روش های آموزشی، روش های سنجش و ارزیابی تلاش ها، معلمان، مدیران و مربیان، گفت: بین نقطه ای که در آن هستیم با جایی که می خواهیم باشیم فاصله عمیقی وجود دارد و از این رو به هماهنگی نظام مند و گفتگوهای عمیق تر و اساسی تر میان تلاشگران تعلیم و تربیت نیاز است و باید گره های اساسی روشن شود.

وی با اشاره به دغدغه خویش از اقدام هایی که اثربخشی نداشته و میزان تاثیر آن سنجیده نمی شود، توضیح داد: ذهن در یک زمانی به این نتیحه می رسد که یک کار درست است و سپس به رویه های گذشته استمرار می بخشد، در حالی که هم باید در این باره که یک کار درست است یا نه و هم اینکه درست انجام می شود و یا خیر؟ اطمینان حاصل شود، زیرا در عرصه انسان ها آزمون و خطایش با هزینه های بالایی همراه است؛ بنابراین باید جزو تفکیک ناپذیر هر اقدامی ارزیابی باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من به شدت نشانه هایی از ارزشیابی های عمیق را در مجموعه فعالیت های کشور کم دیده ام و شاید علت بسیاری از تلخی ها و تنگناهای موجود، همین امر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha