چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجة الإسلام ميرزائي

حوزه/ دانشگاه مجازی المصطفی نشست علمی «الزامات پژوهشی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را برگزار نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در نشست علمی «الزامات پژوهشی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»،‌وضع پژوهش را در جهان اسلام و در حوزه دینی رضایت‌بخش ندانست و ابراز کرد: در بخشی از حوزه‌های پژوهشی، مانند علوم تجربی، حجم خوبی از تولید علم داریم، ولی در حوزه علوم دینی و انسانی، در وضع مطلوبی به سر نمی‌بریم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: هم‌اکنون، علوم انسانی وارداتی است و کمتر توفیق در خور توجهی در تولید و ساخت نظریه‌های علوم انسانی به دست آورده‌ایم، در حالی که جهان به آن نیازمند است.

سخنران این نشست تولید نقد را در حوزه علوم انسانی مطلوب توصیف کرد، ولی از نظر وی، تولید نظریه با مشکل روبه‌روست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی، در ادامه، درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه، یکی از بنیادی‌ترین بیانیه‌های تولیدشده پس از انقلاب است و کلیت جریان جمهوری اسلامی را بیان می‌دارد.

وی ابعاد و رویکردهای بیانیه گام دوم انقلاب را ملی و گاه فراملی، تمدنی، انسانی، اخلاقی، ارزشی و توسعه‌محور برشمرد و تصریح کرد: مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب، جهانی است و سند بالادستی تمدن‌سازی اسلامی به شمار می‌رود. این بیانیه سه رویکرد دارد: خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی هدف اعلای این بیانیه را ارائه گزارشی از مسیر رفته‌شده در سه رویکرد بالا و تصویر مدونی از مسیری دانست که لازم داریم و گفت: بیانیه مزبور عرصه انتقاد از گام اول را می‌گشاید و زمینه را برای پژوهش فراهم می‌آورد تا اندیشمندان با نگاه دقیق، گام‌های برداشته‌شده را رصد کنند، نقاط آسیب را بشناسند و از موانع بپرهیزند.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را چراغ راه آینده برشمرد و تصریح کرد: اگر پژوهش و پیوست پژوهشی برای بیانیه تعریف نکنیم، بیانیه به تنهایی کاری انجام نخواهد داد. بیانیه به این پیوست‌ها نیاز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان این که برنامه‌های فاقد پیوست، در حد شعار باقی می‌ماند، خاطرنشان ساخت: تحقق فرایند تمدنی، به مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها نیاز دارد. درباره تمدنی که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ساختارش را در بیانیه ارائه می‌دهند، پیش‌نیازهای پژوهشی صورت نگرفته است و لازم است این کمبود را برطرف سازیم.

به نظر عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، این بیانیه، نتیجه نگاه عمیق رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) به سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مبانی قرآن است و تصریح نمود: امروز جهان در زمینه معنویتی که در بیانیه بیان شده، به بن‌بست رسیده است.

وی، با بیان این که بزرگ‌ترین پژوهش‌های تمدنی، باید در سایه بیانیه بازخوانی شود، اظهار داشت: برای این که الزامات پژوهشی بیانیه را بیان کنیم، باید آن را درست بفهمیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی دریافت کالبد اصلی انقلاب را در گرو پژوهش عمیق در این باره دانست و بیان نمود: باید ادبیات انقلاب اسلامی را در دنیا بازتولید کنیم. لازم است درباره بند بند این بیانیه پژوهش صورت گیرد.

وی با بیان این که سخن از اقتضائات پژوهشی بیانیه بسیار حیاتی است، تصریح کرد: در بیانیه به پژوهش بنیادین نیاز داریم که به توسعه علم و نظریه دانش منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با اشاره به پژوهش‌های پیشااجرایی، پژوهش‌های در حین اجرا و پژوهش‌ها پیامدگرا، پسینی و پسااجرا، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب حرکت منطقی و گام به گام است و سیر تدریجی دارد. در هر گامی که اجرا می‌کنیم، این سه سطح پژوهش را لازم داریم.

وی افزود: تا زمانی دنبال تمدن‌سازی، اقتدار و استقلال کلان ملی هستید، نباید آزاد باشید و ارتباطات شما باید محدود شود و کاملاً محاصره گردید؛ این کیفر کسی است که می‌خواهند از اقتدار فرعونی عالم آزاد شوند. این در حقیقت، پیامدهای آزادی‌طلبی در جهان امروز است. تا زمانی که انقلاب اسلامی، ارائه‌دهنده الگوی زیست جهانی و بیدارکننده وجدان‌های بشری ضد استکبار باشد، این فشارها وجود خواهد داشت. باید کاری کنیم که این فشارها سبب فروپاشی ما نگردد.

سخنران نشست، ضمن تأکید دوباره بر لزوم فعالیت مستمر و عمیق مطالعاتی و پژوهشی، به نکاتی اشاره کرد که لازم است پیوسته مد نظر عناصر پژوهشی جامعه باشد؛ مواردی از قبیل: «مسئله‌محور کردن پژوهش‌های عملی و کاربردی»، «توجه به مطالعات و پژوهش‌های کارآمد، به‌روز، نتیجه‌بخش، عینی و عملیاتی»، «تمرکز بر وجوه تمدن‌سازی بیانیه مزبور» و «رفع فقر مطالعاتی».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha