جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیراز گفت: استان فارس در عرصه راه و شهرسازی بسیار عقب است و این یک عقب ماندگی بسیار واضح و آشکاری نسبت به برنامه های توسعه استان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، عصر امروز در دیدار با مهندس زاهدی، مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان فارس، با اشاره به اینکه حجم کار مجموعه راه و شهرسازی زیاد است، اظهار داشت: هر فردی که مقداری با حوزه کار راه و مسکن آشنایی داشته باشد می داند حجم کار بزرگ است و همیشه حرف این است که استان فارس خود یک کشور است و حتی از نظر وسعت و جمعیت در حد دو یا سه کشور اروپایی است.

وی با تاکید بر اینکه کار در عرصه راه و شهر سازی خدمت رسانی به کل استان زحمت زیادی دارد، اضافه کرد: مسئله ای که به صورت خاص برای اداره شما وجود دارد این است که استان فارس از نظر جاده و راه سازی به نسبت استان هایی که همیشه همتراز آنها بوده و با آنها رقابت داشته است، بسیار عقب است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: اگر امروز اصفهان را بررسی کنید می بینید که این استان مطابق برنامه های توسعه ای که تنظیم شده بود، ارتباطش با مراکز استان اطراف خود به صورت بزرگراه ها و جاده های 4 بانده شکل داده و پروژه ها تمام شده است، در حالی که ما در فارس واقعا با مشکلات جدی در این عرصه مواجه هستیم و این یک عقب ماندگی بسیار واضح و آشکاری نسبت به برنامه های توسعه استان است.

وی در ادامه بیان داشت: بعضا مدیران بالاتر از مدیرکل راه، کوتاهی کرده اند و شاید به تعبیری، مدیران سابق در این قضیه گذشت کردند، اما گذشت تا حدی شدنی است، خصوصا که اگر بیش از حد گذشت کنیم باید دید از حق چه کسانی گذشت کرده ایم؟ حقوق مردم استان باید استیفا شود. در سال های اخیر چقدر استان فارس از بابت نداشتن جاده های امن و ایمن، متحمل خسارات مالی و جانی شده است؟ بنابراین ما هم نگاه ملی باید داشته باشیم که مصالح ملی را حفظ کنیم هم نگاه استانی داشته باشیم که حق مردم فارس ضایع نشود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در زمینه خطوط ریلی نیز شرایط همین گونه است. پروژه جامع راه آهن فارس تعریف شده است اما تا به خواهیم دسترسی به دو بندر شهید رجایی و بوشهر پیدا کنیم، خیلی کار زمین مانده داریم و معلوم نیست چند سال دیگر طول بکشد، لذا باید این موارد با جدیت مطالبه شود و مطالبه را از سطح کار اداری خود بیرون بیاورید و تبدیل به مطالبه استانی شود، چون بیشترین سود را برای استان دارد و اتصال ریلی به بنادری چون بوشهر و بندرعباس امروز یک ضرورت توسعه ای برای استان فارس است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام ادامه داد: امروز 545 نفر مستقیم برای اداره راه و شهرسازی کار می کنند و با شرکت هایی که اطراف شما کار می کنند تعداد افراد بیش از این است، بحثی در کشور ما مطرح است که این افراد چگونه وارد عرصه خدمت می شوند و روابط بین شرکت ها و نماینده دولت چگونه شکل می گیرد و مردم از این جهت شاید کمی سردرگم هستند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس مطرح کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند در گام دوم باید جامعه پردازی شود یعنی مردم در یک آرامش بتوانند کار قانونی خود را انجام دهند و این اطمینان و آرامش را  شما مدیران باید ایجاد کنید، اگر ما در عرصه جامعه پردازی نتوانیم آرامش و اطمینان را در جامعه ایجاد کنیم، حال هرچه جاده بکشیم و مسکن درست کنیم، آرامش خاطر در جامعه حکم فرما نمی شود.

وی ابراز کرد: قضایای مسکن را در طول چند سال اخیر بررسی کنید، در دولت قبلی بحث شد که مسکن از حالت کالای تجاری و سرمایه ای خارج شود و در همین راستا مسکن مهر ساخته شد و 2 میلیون مسکن مهر چه خوب چه بد تحویل داده شد.بله عیب داشت، اما حسن کار را هم بگوییم.با همه ایرادات تعدادی مسکن ساخته شد اما در ادامه و در چند سال اخیر هیچ مسکنی ساخته نمی شود و نتیجه آن می شود که در دوره جدید کمتر از یک ساعت ثبت نام در سایت مسکن پر می شود، آن قدر مسکن نساختیم تا آستانه صبر مردم لبریز شد، چرا این گونه سر مردم در می آید؟

امام جمعه شیراز بیان کرد: جامعه پردازی یعنی یک گوشه از کار را به گونه ای شکل دهیم که مردم آرامش پیدا کنند، رانت، پارتی و امثال اینها سبب عدم آرامش است و باید جلوی آنها را بگیریم و کار طوری پیش رود که مردم در حوزه کار شما آرامش پیدا کنند. ایجاد آرامش یک چاره بیشتر ندارد و قانون باید ملاک باشد و هر جا قانون را دور بزنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود و باید قانون مندی را مدنظر قرار دهیم.

وی عنوان کرد: به گفته مرحوم آیت الله حائری در اجرای قانون دامنه ای برای مانور مدیر قرار گرفته است، در آن دامنه هر کاری مدیر انجام دهد قانونی است و مدیر باید برای ایجاد رضایت مردم مانور دهد.اما اینگونه نباشد که فردا در بازرسی مشخص شود که کار خلاف قانون انجام گرفته است، این جهت را مدنظر قرار دهید، البته چون در این حوزه کم کار کرده ایم رهبری برای گام دوم تاکید ویژه ای کرده اند و امروز در مسیر تمدن سازی اسلامی وقت این کار است، کار نشده است چون عدم آشنایی وجود دارد؛ می دانیم نیاز داریم ولی دقیقا نمی دانیم چه باید بکنیم و در جلسات و گفت و گو های خود مطالب را به هم یاد دهیم و به مرور اصلاح می شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته همه چیز در جای خود قرار دارد و این یعنی آنها جامعه پردازی را انجام داده اند البته آنها 200 سال زودتر از ما حرکت کردند و ما مثل آنها نمی شویم، ولی باید شروع کنیم و به آنجا خواهیم رسید، این مسیر را دنبال کنید و امروز مدیران ما سوای کارهایی که وظیفه ذاتی دستگاه و مجموعه مربوطه آنها است باید وارد عرصه جامعه پردازی و تمدن سازی هم شوند وگرنه مدیر انقلابی نیستند.تاثیرگذاری در انقلاب اسلامی نیاز به این جهت دارد و این موضوع باید تبدیل به گفتمان شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha