یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
مدرسه علميه ريحانه الرسول(س) نكا

حوزه/ در حال حاضر باید با توجه به نیاز جامعه، آثار پژوهشی در حوزه های علمیه به صورت بنیادین انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام قربانی در نشست طلاب مدرسه علمیه ریحانة الرسول(سلام الله علیها) نکا بیان کرد: در دین اسلام بر اهمیت و جایگاه علم و دانش تاکید زیادی شده است و دانشمندان اسلامی نیز در طول تاریخ به فعالیت های پژوهشی به صورت فردی و گروهی پرداخته اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید با توجه به نیاز جامعه، آثار پژوهشی در حوزه های علمیه به صورت بنیادین انجام شود و دامنه آن گسترش پیدا کرده و به صورت کاربردی سوق داده شود؛ همچنین با ایجاد مراکز پژوهشی در این راستا قدم برداشته و به دنبال باز آفرینی آن ها باشد.

مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نکا افزود: انتظار جامعه از حوزه و دانشگاه متفاوت است؛ چون حوزه علمیه در راستای فعالیت های پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) حرکت می کند، لذا انتظار می رود  که کارهای قوی  پژوهشی انجام داده و به جامعه عرضه کند؛ همچنین از طریق علوم تجربی، وحیانی و علوم لدنی بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند.

وی در پاسخ به این سؤال که پژوهش های حوزه علمیه تا چه میزان می تواند نیاز های جامعه را حل کند؟،  گفت: با توجه به این که حوزه علمیه ادامه دهنده آرمان ها و اهداف ائمه اطهار (علیهم السلام) است، لذا در حال حاضر که در جمهوری اسلامی، میدان برای فعالیت حوزه های علمیه باز است، این نهاد دینی باید با انجام تحقیقات گسترده و کاربردی به دنبال راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلات و نیازهای روز جامعه بوده و گام های موثری در این راستا بردارد.

مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نکا ادامه داد: با وجود گسترش مراکز علمی، رویکرد دانشجویان بیشتر به سمت مدرک گرایی رفته است، به همین بسیاری از کارهای پژوهشی دانشگاه تکراری است و با واقعیت تطبیق ندارد.

وی با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و بیان کرد: اگر حوزه علمیه یافته های علمی و پژوهشی خود را به دانشگاه عرضه کند، قطعا مفید خواهد بود و از سوی  دیگر دانشگاه هم می تواند یافته های علمی خود را به حوزه علمیه ارائه دهد تا مطابق با مبانی، اصول و منابع دین اسلام تطبیق داده و در صورت نیاز پاسخگو باشد.

انتهای پیام313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha