جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ اگر کسی به دلایل مختلف، توان پذیرش مسئولیت را ندارد و یا می داند اگر مطلبی را اشتباه بگوید باعث وهن می شود، این چنین فردی نه تنها خدمتی به نظام و جامعه نکرده، بلکه باعث خیانت و آبرو ریزی آن مقام و جایگاه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی عصر امروز در دیدار جمعی از نمایندگان طلاب و فضلای  استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: صادقانه عرض می کنم بنده اطاعت از رهبر انقلاب و جاروکشی منزل ایشان را برای خود افتخار می دانم. این نعمت به قدری عظیم است که در طول تاریخ اسلام، نظیر این آن را در جایی نمی شناسم.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: مانند امام راحل و رهبر معظم انقلاب درعالم سراغ ندارم که توانسته باشد این چنین خدماتی به ایران و عالم اسلام کرده باشد، جز یک شخص را احتمال می دهم و آن هم خواجه نصیرالدین طوسی است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی  امام خمینی(ره) بیان داشت: خواجه نصرالدین با پذیرش مسئولیت در زمان هلاکو خان، زمینه ساز سقوط حکومت 500 ساله بنی عباس و ظهور شیعه شده است. در آن زمان حکومت شیعه ای فراهم نبوده، ولی درایت ایشان باعث شد، این حکومت سقوط کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: عقیده بنده نسبت به رهبر انقلاب این است، اگر شبانه روز به خاطر شکر همین نعمت یعنی رهبری امام خامنه ای،سر به سجده بگذاریم، جا دارد. آن هم در زمانی که در پیشرفته ترین کشور دنیا از لحاظ علمی، نظامی و ثروت، نصف مردم دنبال محاکمه رهبرشان می باشند و به استیضاح  او قانع نمی شوند و  از حضرت مسیح(ع) نابودی او را می خواهند  و مسخره اش می کنند.

ایشان افزود: اما در همچین زمانی خدای متعال به کشور و مردم چنین رهبری عنایت می کند، که مردم حاضر هستند جانشان را سخاوتمندانه فدای ایشان کنند و ارزش دارد. ما هر چه قدر شکر این نعمت را کنیم، جا و ارزش دارد.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه افزود: اصول نظام اسلامی با نظام های دیگر که درجهان حکومت می کنند تفاوت اساسی وجود دارد و آن تفاوت در بحث پذیرش مسئولیت به عنوان واجب شرعی است. باید در همه گفتار و رفتارشان مواظب باشند که آیا وظیفه شرعی خود را انجام می دهند یا گرفتا نوعی غفلت و کوتاهی می شوند.

ایشان افزود: دیگران برای  رسیدن به مقام و پست خود را وسیله ای برای بهره وری می دادند، ولی در اسلام پذیرش مسئولیت تکلیف شرعی است و حتی لازم است از آبروی خود بگذرند و اگر واقعا تشخیص بدهد وظیفه اش است و کوتاهی کند، خلاف شرع مرتکب شده و حتی ترک واجب اجتماعی کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: اما تشخیص این پذیرش با چه کسی است؟ چه کسی صلاحیتش دارد؟ بعضی جاها خیلی روشن است، آنهایی که صلاحیتش را دارند، توان شان را می شناسند و اهمیت پست و مقام را درک می کنند و حاضر می شوند قربت الی الله عهده دار وظیفه شوند و انجام دهند.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) بیان داشت: گاهی تشخیص این مسئله به این راحتی میسر نیست. انسان شک می کند، صلاحیتش را داردم یا نه؟ این شک از توان و تجربه لازم ناشی می شود؛ حتی بصیرت اجتماعی و سیاسی لازم را دارم یا نه؟ چه بسا اگر انسان بصیرت سیاسی و اجتماعی لازم را نداشته باشد، نمی تواند پذیرش مسئولیت کند، چرا ممکن است بر خلاف مصلحت نظر دهد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: شاید مصلحت اقتضاء می کند، اگر کسی را اصلح یا مساوی می داند، برای پذیرش مسئولیت و مقام اقدام نکند. احتیاط این است بنده اقدام نکنم و اولی این است فلانی اقدام کند.

ایشان افزود: گاهی امر سخت تر می شود و دایر می شود بین واجب و حرام. آیا واجب این پست را احراز کنم یا ممکن است به دلیل صلاحیت نداشتن، حضور فرد موجب تضعیف آن جایگاه باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: اگر کسی به دلایل مختلف، بصیرت نداشتن و... توان پذیرش  مسئولیت مانند خبرگان رهبری را ندارد و یا می داند اگر مطلبی را اشتباه بگوید به خصوص در جایگاه خبرگان رهبری، باعث وهن می شود، این چنین فردی نه تنها خدمتی به نظام و جامعه نکرده، بلکه باعث خیانت و آبرو ریزی آن مقام می شود.

رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی  امام خمینی(ره) بیان داشت: پذیرش مسئولیت خبرگان رهبری امانت سنگینی است و باید از خدای متعال خواست هر کسی این مسئولیت را قبول می کند، در این مسیر گرفتار خطا نشود تا آبروی این پست محفوظ بماند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کسی به دلایلی احساس مسئولیت کرد و اگر هم در انتخابات برگزیده نشده، نباید ناراحت و غصه دار شود، چرا نام نویسی کرد و آبرویمان ریخت. اگر خدا عنایت کند، قطعا همه چیز درست خواهد شد.

ایشان در ادامه اظهار داشت: استان خراسان همیشه دارای بهترین مدافعان مجاهدین و گویندگان بوده و این امر به دلیل حضور مضجع امام بزرگوار امام رضا(ع) در این شهر است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین گل زاده، از اعضاء مجمع نمایندگان طلاب و فضلای خراسان در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مجمع گفت: طلاب و فضلای خراسانی، طلاب خوب و ممتاز می باشند و این استان دارای 5 تا 7 هزار طلبه می باشد.

وی ادامه داد: این شهر دارای عالمان بزرگ در عرصه های مختلف علمی، خطابه، تبلیغ، علمی و ... بوده و هستند.

 حجت الاسلام والمسلمین گل زاده افزود: این ظرفیت بزرگی است که در این استان وجود دارد و لازم است بیش از این، این ظرفیت علمی را بکار گرفت.

وی گفت: مردم خراسان این ظرفیت عظیم را مدیون حضرت امام رضا(ع) و بارگاه مضجع منور این امام همام می دانند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha