پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ دیدار طلاب مدرسه شهید صدوقی، فاز 5 با آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ اطاعت از رهبر الهی در جامعه اسلامی، همان اطاعت از خداوند است؛ و به همین دلیل، امام خمینی (ره) ولایت ولی‌فقیه را ولایت الله و امتداد ولایت ائمه معصومین (ع) بیان کردند؛ زیرا ولی‌فقیه به صورت عام از سوی امام زمان (عج) تعیین شده است، و ایشان ولی‌فقیه را حاکم بر مردم و حجت بر آن‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی امروز در دیدار جمعی از مهمانان خارجی مرکز ارتباطات وبین الملل حوزه های علمیه که در سالن جلسات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، به تشریح هدف آفرینش انسان و لزوم ارتباط با اهل بیت(ع) برای کسب سعادت دنیا و آخرت پرداخت.

ایشان گفت: ما معتقدیم که خدای متعال بعد از آفرینش جهان جانشینانی برای خود به نام انسان در زمین قرار دادند و ویژگی این انسان این است که سرنوشت خودش را خودش با اختیار انتخاب می کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: خدای متعال به انسان اختیار داد و هر دو راه سعادت و شر را جلوی پای او گذاشت تا او با انتخاب خود و با اراده و اختیار هر کدام از این راه ها را انتخاب کند که اگر راه سعادت و فطرت را در پیش گرفت از ملائکه نیز حتی بالاتر قرار خواهد گرفت و اگر راه شر و فساد و به تعبیری راه شیطان را پیش گرفت از حیوانات نیز پست تر خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان ساخت: خدای متعال به انسان عقل داد و در مواردی که عقل درک نداشت وحی فرستاده به کمک او؛ کسانی از خود بشر که صلاحیت و شایستگی دریافت وحی داشته اند را برای فرستادن پیام و وحی خود به سوی بشریت فرستاده  تا راه سعادت و هدایت بشر را به او نشان دهند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه قرآن کریم و اهل بیت(ع) دو نعمت بزرگ خدای متعال برای هدایت بشر است ابراز داشت: ما امروز وارث دو نعمت بزرگ خدای متعال یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) هستیم و خود پیامبر گرامی اسلام نیز در حدیث ثقلین تاکید کردند که تنها راه هدایت بشر تمسک به این دو ثقل مهم است.

ایشان با اشاره به اینکه کلام ائمه معصومین تفسیر قرآن کریم است خاطر نشان ساخت: ما اعتقاد داریم که قرآن کریم راهنمای بشریت تا روز قیامت است و راه هدایت نیز تسلیم شدن در برابر آموزه های قرآن کریم و اهل بیت(ع) است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: متاسفانه مسلمانان در طول این ۱۴۰۰سال در کسب هدایت از این دو ثقل مهم کوتاهی داشته و دارند و آنگونه که شایسته است از این دو منبع هدایت بهره نبرده اند و ما نیز باید شاکر باشیم که در میان میلیاردها نفر از بشریت به این دو نعمت بزرگ خدا یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) اعتقاد داریم و به ما توفیق داده است که از این دو منبع وحیانی بهره ببریم.

آیت الله مصباح یزدی خطاب به مهمانان خارجی گفت: توفیقی را که خداوند بین میلیاردها انسان به شما داده است، قدر بدانید و ابتدا خودتان راه را بشناسید و در این مسیر قدم بردارید و سپس دیگران را نیز در این مسیر یاری دهید.

وی افزود:  شما نیز باید شاکر خدا باشید که در جاهای مختلف کره زمین از آفریقا تا هندوستان تا اروپا تا سایر جاهای دیگر در این مسیر الهی قرار گرفته اید و در پی عمل به آموزه های قرآن کریم و اهل بیت(ع) هستید و تنها نیز شکر زبانی کافی نیست بلکه شکر عملی نیز لازم است و شکر عملی به این است که در مقام عمل در عرصه های گوناگون زندگی خود بهره ببرید.این استاد اخلاق حوزه علمیه بیا بیان این‌که بنا بگذاریم در مورد هدف خلقت خودمان و وظیفه‌مان بیشتر بیندیشیم و آن را به نتیجه عملی برسانیم، اظهار داشت: یکی از نتایج عملی این تفکر، این است که به دنبال این باشیم تا قرآن را بهتر بفهمیم؛ چرا که قرآن است که مسیر را مشخص کرده است و می‌تواند به ما بفهماند کدام مسیر بهتر است؛ بعد از قرآن نیز  از کلمات و سیره اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و در این عصر، از فرامین امام خمینی‌(ره) و جانشین شایسته‌شان استفاده کنیم و خود را مطیع آن‌ها بدانیم. مبادا انسان، به قدری توجهش به نیازهای مادی جلب شود که طبق فرمایش قرآن، حتی از چارپایان نیز پست‌تر شود.
آیت الله مصباح یزدی در پایان با اشاره به لزوم تبعیت از ولی خدا در کسب هدایت الهی گفت: اطاعت از رهبر الهی در جامعه اسلامی، همان اطاعت از خداوند است؛ و به همین دلیل، امام خمینی (ره) ولایت ولی‌فقیه را ولایت الله و امتداد ولایت ائمه معصومین (ع) بیان کردند؛ زیرا ولی‌فقیه به صورت عام از سوی امام زمان (عج) تعیین شده است، و ایشان ولی‌فقیه را حاکم بر مردم و حجت بر آن‌ها قرار داده است.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha