پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست مشترک

حوزه/ نشست مشترک اندیشمندان الجزایری با برخی از مدیران و پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار در محل این پژوهشکده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ضمن خیر مقدم به پژوهشگران الجزایری به معرفی این پژوهشکده پرداخت و گفت:  این پژوهشکده از سال 1360 تاسیس شد و تاکنون فعالیت های بسیار گسترده و قابل توجهی در این مجموعه انجام داده، در این مجموعه 34نفر عضو هیت علمی و محقق مشغول فعالیت هستند و دارای پنج گروه علمی  و دو اداره می‌باشد تاکنون 138عنوان کتاب در 248جلد منتشرکرده و این کتاب ها همه در مرز پژوهش و دانش هستند.

وی ادامه داد: ما چند ویژگی خاص را مورد توجه قرار میدهیم یکی از ویژگی ها تمرکز برقرآن کریم است برهمین اساس پژوهشی که رنگ غیر قرآنی داشته باشد نمی پذیریم در مرحله دوم توجه داریم به همه منابع تفسیری شیعه و سنی بدون هیچ تعصبی و برای این  مهم بزرگترین کتابخانه تفسیری را تاسیس کردیم کتابخانه ی ما بزرگترین کتابخانه قرآنی در جهان اسلام است این کتابخانه در مجموع دارای بیش از 22000 عنوان کتاب در نزدیک به  50000 جلد میباشد که از این مجموعه می توان به ترجمه های قرآن به بیش از 50 زبان مختلف دنیا وبیش از 300 عنوان تفسیر کامل قرآن، همچنین بالغ بر 3000 عنوان تفسیر بخشی از قرآن و نیز بیش از 800 پایان نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم افزود: در این مجموعه افزون بر تک نگاری ها نزدیک به دوازده کلان پروژه در حال انجام است یکی از این کلان پروژه ها دائره المعارف  قرآن کریم است که بزرگترین دائره المعارف قرآن کریم در جهان اسلام است که مشتمل بر 3200موضوع اصل و ارجاعی است 16جلد چاپ شده که 30تا35جلد خواهد شد و کار بریک فرایند علمی استوار است ما از این پژوهش بزرگ دائره المعارف های تخصصی مانند دانشنامه نوجوانان، علوم قرآنی، فقه و اصول، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، محیط زیست، ادیان و اخلاق استخراج می کنیم و در اختیارمحققین قرارمی دهیم .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده مدیر گروه فرهنگنامه های قرآنی به معرفی فعالیت‌های این گروه پرداخت و گفت: اولین پروژه گروه فرهنگنامه ها فرهنگ موضوعی تفاسیر است که مشتمل بر آرای اندیشمندان اهل سنت و شیعه بوده ، شامل20تفسیریعنی ده تفسیراز اهل سنت و ده تفسیر از تشیع است برای دسترسی سریع به موضوعات به نظرات این 20مفسر آدرس دهی شده فاز دوم این پروژه 14تفسیر شیعه وسنی دیگر است که در حال اماده شدن است.

وی ادامه داد: پروژه بعد پروژه فرهنگ قرآن است که مشتمل بر 3000مدخل اصلی و 60000مدخل فرعی است که کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن است که در 33جلد منتشر شده این معجم برگرفته از برداشت های مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی است پروژه بعدی فرهنگ نامه تحلیل وازگان مشابه در قرآن است درچهار جلد کل الفاظ مشابه قرآن در 260 گروه واژه مشابه  در چهار جلد مورد بحث و تحلیل قرار گرفته وتفاوت بین واژها بیان شده است  3 جلد تاکنون چاپ شده پروژه دیگر فرهنگ نامه وجوه و نظایر قرآن است کلمه واحد است اما معانی متفاوت همه معانی بین سنی و شیعه مورد بحث و تحلیل قرار گرفته  در دوجلد چاپ شده است.

وی افزود: پروژه دیگر این گروه، فرهنگنامه سبک زندگی در اموزه های قرآن و روایات است که بیش از 50مدخل یا موضوع اصلی کاربردی زندگی در حوزه ی  فردی، اجتماعی، محیط زیست و خانواده استخراج شده که 13جلد چاپ شده بقیه در حال تدوین است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در ادامه معرفی پروژه‌های این پژوهشکده افزود: کلان پروژه دیگر فقه القرآن است که فقه آیات الاحکام و فقه آیات الاحکام للقرآن و فقه قرائت قرآن شامل فقه ادا و موسیقی ادا، فقه اختلاف قرائات و فقه اداب قرائت است  می باشد.

وی ادامه داد: کلان پروژه دیگر عرفان و قرآن است که در دوجلد عملی و نظری در دست نشراست. و در خصوص کلان پروژه مرجعیت علمی قرآن نیز در حال رایزنی برای تهیه طرح نهائی مرجعیت علمی قرآن کریم وبه دست اوردن انچه در جهان اسلام در باره مرجعیت علمی قرآن کار شده  است می باشیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن سپس به معرفی گروه تفسیر قرآن پرداخت و گفت: در گروه تفسیر کارهای تفسیر ترتیبی و موضوعی  و ترجمه قرآن در حال انجام است. در تفسیر ترتیبی بزرگترین و نوآمد ترین تفسیر بعد ازانقلاب به نام تفسیر راهنما، تدوین شده است. تفسیرترتیبی دیگر تفسیرآموزشی قرآن برای طلاب حوزه های علمیه است طلبه از آغاز ورود به حوزه به تناسب توانمندی های او با تفسیر آشنامی شود مثلا در مرحله اول با تفسیر ادبیات قرآن آشنا می شود که علم نحو و صرف قرآن است  در مرحله دوم با تفسیر روائی آشنامی شود در مرحله سوم در تفسیر قرآن به قرآن آشنا می شود در مرحله بعد تفسیر بلاغی است ده جلد تفسیرآماده چاپ شده و در بسیاری از مراکز حوزه علمیه در حال تدریس است کلان پروژه مهم دیگر ما مطالعات تطبیقی است که مقارنه بین فرق و مذاهب اسلامی و بین ادیان آسمانی با قرآن کریم و بین دیدگاه ها ی اسلام و مستشرقین است وبیشتر درمقام رد دیدگاه های مستشرقین درباره قرآن کریم است .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدی مدیرگروه علوم قرآنی این پژوهشکده در خصوص فعالیت‌های این گروه گفت: در گروه علوم قرآنی نزدیک به 40تالیف داشته ایم که علوم القرآن عندالمفسرین به عربی در سه جلد منتشر شده در بحث اعجاز در قرآن کریم که 3جلدآن منتشر شده در صدد پاسخ به شبهات درمورد اعجاز قرآن کریم هستیم. کتاب وفاق واتحاد عند المفسرین است که در باره آراءسید قطب ، ابن عاشور، سید فضل الله و علامه طباطبائی می باشد وکتاب های فراوان دیگر... .

در پایان پرتال جامع علوم و معارف قرآن به عنوان بزرگترین پایگاه مفاهیم و موضوعات قرآنی به حضار جلسه معرفی و بخش‌مختلف و امکانات آن توضیح داده شد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha