جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  نخستین درس خارج فقه آیت الله العظمی سبحانی در سال ۹۸

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: یکی از راه های کشف واقع، صفا و پاکی نفس است و این صفا می تواند بسیاری از چیزها را نشان دهد که انسان با چشم خود نمی بیند و با گوش خود نمی شنود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به سوره مبارکه تکاثر اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در این سوره فرموده است: « أَلْهَـکُمُ التَّکَاثُرُ (۱) حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (۲) کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (۳) ثُمَّ کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (۴) کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ (۵) لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ (۶)ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ (۷) ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَـوْمَئِذ عَنِ النَّعِیمِ (۸)/افزون طلبی (و تفاخر) شما را به خود مشغول داشته است. (۱) تا آن جا که به دیدار قبرها رفتید (و به فزونی قبور مردگانتان افتخار کردید). (۲) چنین نیست بزودی خواهید دانست! (۳)باز چنان نیست؛ بزودی خواهید دانست! (۴) هرگز چنان نیست (که شما خیال می کنید)؛ اگر شما علم الیقین (به آخرت) داشتید(۵) به یقین شما جهنم را خواهید دید. (۶) سپس (با ورود در آن) آن را به عین الیقین مشاهده خواهید کرد. (۷) سپس در آن روز (همه شما) از نعمتها (ی الهی) بازپرسی خواهید شد. (۸)».

ایشان اظهار کردند: یکی از راه های کشف واقع، صفا و پاکی نفس است و این صفا می تواند بسیاری از چیزها را نشان دهد که انسان با چشم خود نمی بیند و با گوش خود نمی شنود.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: یکی از ابزار شناخت به غیر از حواس پنجگانه و عقل، مرحله کشف است که اگر دست از گناه و رذائل بکشیم، می توانیم به این مرحله رسیده و حالت وارستگی را در خود حس می کنیم.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: انسان اگر بتواند به مرحله کشف برسد، می تواند گاهی تصویرهایی را ببیند و چیزهایی را بشنود که دیگران نمی بینند و نمی شنوند؛ به شرطی که در این موضوع با دیگران سخن نگوید.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: عارف واقعی با تهجد شبانه و پرهیز از گناه، صفایی پیدا کرده و بسیاری از نادیدنی ها را مشاهده خواهد کرد.

ایشان در پایان گفتند: این شخص گاهی ممکن است صداهای برزخی را بشنود و تمام اینها بستگی به صفا و پاکی نفس و خیرخواهی برای مردم مهم دارد و برای رسیدن به این مقام باید تهجدهای نیمه شب داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha