جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسلمانان ایغور

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبری پاسخ سایه جنگ را دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور، شغل پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزشهای اخلاقی و فضائل انسانی خواندند و با اشاره به سربلندی و بصیرت ملت ایران در آزمونهای بزرگ به‌ویژه حماسه نهم دی سال ۸۸ و حوادث آبان ماه امسال و جدا کردن صف خود از فتنه‌گران و تخریب‌کنندگان اموال عمومی، موج تنفر از امریکا در منطقه به‌ویژه در عراق را واکنش طبیعی مردم نسبت به جنایتهای امریکا برشمردند و با اشاره به اظهارات رئیس جمهور امریکا در مقصر دانستن ایران به عنوان عامل اصلی قضایای روز سه شنبه عراق و تهدید ملت ایران، تأکید کردند: اینگونه سخنان، بی ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند. همه بدانند جمهوری اسلامی به‌دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ملت ایران را ملتی شجاع، با بصیرت و آماده به‌کار در همه عرصه ها خواندند و گفتند: بر خلاف اینکه بعضی‌ها می‌گویند جنگ می‌شود، ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی بریم اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آنها می ایستیم.ایشان تأکید کردند: ما معتقدیم که خدا با ما است و پیروزی نیز متعلق به ملت ایران است. همچنین معتقدیم فردای این کشور به مراتب بهتر از امروز خواهد بود، همانگونه که امروز کشور بهتر از دیروز است.

مصر کاروان فتوا به راه انداخت

دارالفتوای مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: این انجمن با گردآوردن پژوهشگران و دانشمندان از تخصص‌های مختلف مربوط به اقلیت‌های مسلمان و برپایی جلسات بحث و گفت‌وگو درباره این موضوعات، مقالات و تحقیقات مستدلی در باره نحوه تعامل با اقلیت‌های مسلمان ارائه خواهد داد. «ابراهیم نجم»، مشاور مفتی مصر و دبیرکل هیئت‌ها و انجمن‌های فتوا در جهان، در این باره گفت: دارالفتوای مصر در تلاش است در سال ۲۰۲۰ با تکمیل دستاوردهای سال‌های گذشته، برنامه‌های‌ مربوط به آموزش مفتیان و دانش فتوایی آن‌ها را گسترش دهد.وی افزود: هدف از برگزاری این برنامه‌های آموزشی، گسترش دینداری صحیح، مبارزه با افراط‌گرایی و تلاش برای کاهش پدیده‌های خطرناک اجتماعی مانند افزایش طلاق خواهد بود.ابراهیم نجم تصریح کرد: دارالفتوای مصر در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی، تلاش‌های خود برای مقابله با گروه‌های افراطی و تروریستی، خشکاندن منابع تفکر افراطی از طریق اجرای پروژه‌ای تحت عنوان «انحرافات فقهی گروه‌های افراطی» را ادامه می‌دهد. نجم تصریح کرد: تکمیل پروژه دائرةالمعارف تحت عنوان «مرجع کل نهادهای فتوایی» و چاپ بخش پنجم آن، تأسیس دفترهای نمایندگی این دبیرخانه در جهان، چاپ بخش سوم از «جمهره اعلام المفتین» درباره علمای آسیا، گسترش برنامه‌های آموزشی مفتیان، گسترش دانش فتوایی و راه‌اندازی پروژه کتاب‌های اینترنتی برای تولید فتوا از جمله برنامه‌های دبیرخانه عمومی هیئت‌ها و انجمن‌های فتوا در جهان در سال جدید میلادی است. از دیگر فعالیت‌های این دبیرخانه، راه‌اندازی وب‌سایت رسمی تحت عنوان کتابخانه دبیرخانه‌های هیئت‌های و انجمن‌های فتوای جهان است که یک مرجع علمی در زمینه فتوا خواهد بود.

وضعیت شیخ زاکزاکی به حد مرگ رسید

بدیعه زکزاکی دختر شیخ ابراهیم زکزاکی، اظهار داشت: وقتی پزشکان پدرم را معاینه کردند از اینکه ایشان با این وضعیت در حال حاضر زنده مانده است، تعجب کرده بودند!وی با اشاره به وضعیت محل نگهداری شیخ زکزاکی، ادامه داد: پدرم گفته که برای نماز خواندن به طور احتمالی ساعات و اوقات خود را تشخیص می دهم و فقط با آوردن صبحانه و یا نهار می فهمم که چه اوقات از شبانه روز است و نماز چه وقت است.دختر شیخ زکزاکی ادامه داد: ۶۰ گلوله در بدن پدرم وجود دارد و پزشکان وضعیت شیخ را خیلی جدی و بحرانی می دانند و طبق گفته آنان، بیش از ۴۰ ترکشی که در سر پدرم وجود دارد، که برخی از ترکش ها نزدیک نقاط بسیار حساس است.بدیعه زکزاکی تاکید کرد: مادرم هم وضعیت مشابه پدرم را دارد، چرا که در درگیری و یورش ارتش نیجریه، به ایشان گلوله اصابت کرده و وضعیت وخیمی و در حد فوت قرار دارد.وی با اشاره به وقایع تلخی که برای شیخ زکزاکی افتاده، افزود: جنایت ارتش نیجریه علیه پدرم طوری بود که یکی از چشم هایش در درگیری از حدقه درآمد و این صحنه ای هولناکی برای من بود.وی ادامه داد: استخوان های پدرم در درگیری بین نیروهای ارتش این کشور شکسته است و کاملاً استخوان از جای خود در آمده و با این حال به جای این که او را به بیمارستان انتقال کنند، به زندان بردند و اجازه مداوا ندادند.دختر شیخ زکزاکی اظهار کرد: با وجود اینکه دادگاه طی حکمی ارتش را متهم اصلی شناخته است و دستور آزادی شیخ و جبران خسارت وارده را داده است، ولی سران ارتش و دولت از اجرای حکم امتناع میکنند.بدیعه زکزاکی با بیان این که اجازه نمی داد ما در مقابل ظالمان از خود ضعف نشان بدهیم، ادامه داد: پدر همیشه به ما توصیه می کرد وقتی در سختی قرار گرفتید، یاد امام حسین علیه السلام بیفتید تا مشکلات قابل تحمل شود.

الجزیره از جنایت جدید چین علیه اویغوری ها پرده برداشت

شبکه الجزیره دو مستند تلویزیونی در مورد وضعیت مسلمانان اویغور و قزاق در شمال غربی چین(استان سین کیانگ) تهیه کرده که نشان از ظلم دولت چین به آنها دارد. در این مستند زنان قزاق و اویغور که برای آموزش عقیدتی و سیاسی به کمپ‌های کار اجباری فرستاده شده‌اند از نقض حقوق بشر علیه خود سخن می‌گویند. یکی از این رفتارها، وادار کردن زنان باردار به سقط جنین است.در این مستند زنان مسلمان به الجزیره می‌گویند که هیچ راهی برای گرفتن حق خود از مقامات چینی و کشاندن آنها به دادگاه ندارند. چین یک میلیون مسلمان اویغور را به زندان انداخته و خانواده‌های آنان را نیز تحت فشار گذاشته است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت کمونیست چین برای آزار و اذیت خانواده‌های مسلمانی که اعضایشان در زندان هستند، یک مرد غیرمسلمان را به خانه‌های آنان می‌فرستد تا شبانه‌روز در کنار آنان زندگی کند. چین دهه‌ها است به بهانه جلوگیری از افراطی شدن جمعیت مسلمان خود، آنها را تحت فشار گذاشته و اجازه انجام آیین‌های مذهبی و قومی را به آنها نمی‌دهد.

«فکه» به ایستگاه ۲۰۰ رسید

ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «فکه» در تازه‌ترین شماره خود به مطالبی با عناوین ننه‌علی‌ها، طبع جنگ، خاطره‌بازی، فکه و فکه‌ای‌ها، نگاهی به اتفاق‌های اخیر در ایران، تلاش‌های امیرکبیر و رونق تولید، یادی از شهیدان واحدی در سالروز شهادت اعضای فداییان اسلام، اشک‌ها و لبخندها، آن سوی جبهه‌های خودی، تحریم بی‌اثر، خاک و خنده، آفتاب فکه کتابنامه اختصاص یافته است.«ننه‌علی‌ها» عنوان سرمقاله شماره ۲۰۰ فکه است که به قلم علی حسین‌پور نوشته شده است، در بخشی از آن آمده است: ننه‌علی آن روزها به اصرار سردار حاج قاسم سلیمانی قبول کرد با ما صحبت کند و ما قراری با ایشان گذاشتیم. او مادری سرشار از معرفت و عرفان بود. هر چند بی‌سواد، اما بی‌اغراق، اساتید بزرگ باید جهت کسب معارف دین، پای حرف‌های قشنگ و دلنشینش زانو بزنند. ننه‌علی دیدنی است و شرحش در گفتار نمی‌آید.پرونده ویژه این ماهنامه به مناسبت انتشار شماره ۲۰۰ فکه است که در معرفی آن آمده است: چند سالی از پایان جنگ گذشته بود که عده‌ای از جوانان بازمانده، دور هم جمع شدند و دغدغه‌های‌شان را روی هم گذاشتند تا نتیجه‌اش تأسیس یک مؤسسه فرهنگی و هنری به نام مؤسسه جنات فکه باشد. ابتدا کار چاپ فکه با مشکلات زیادی مواجه بود که قبل از چاپ شماره اول، برای مجوز گرفتن دوندگی‌های بسیاری کردیم تا شماره اول چاپ شد و اکنون بیست سال از چاپ آن می‌گذرد و تنها از طریق اشتراک با مخاطبان به دستشان می‌رسد و به دلیل بی‌توجهی توزیع‌کنندگان در پیشخوان فروش روزنامه و نشریات دیده نمی‌شود.طبع جنگ نیز به مطبوعات و دفاع مقدس و همچنین روزنامه‌نگاری جنگ پرداخته است. «فکه و فکه‌ای» هم بررسی جغرافیا و تاریخ منطقه فکه در طول هشت سال دفاع مقدس را دربرگرفته است.در صفحه کتابنامه نیز تازه‌های نشر دفاع مقدس با عنوان «تپه کرجی‌ها»، «تا ابد با تو می‌مانم»، «سوگ چهل و هشتم»، «سیری در رجزها و شعارهای عاشوراییان»، «بی‌تو پریشانم» و «قصه‌های جنگ» معرفی شده است.

پایتخت نهج‌البلاغه ایران ۹۹ مشخص شد

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه قرآن قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تلاش داشتیم در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت خاص از برگزاری نمایشگاه قرآن در قزوین حمایت کنیم چرا که توجه به این موضوع در راستای ادای وظایف ذاتی این معاونت است.وی بیان کرد: در سطح ملی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در ابعاد بسیار وسیع در تهران برگزار می‌کنیم و مشارکت ۱۷ کشور جهان در آن از جمله نقاط حائز اهمیت است.معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه درصدد برگزاری کلان برنامه ویژه‌ای است که نوآوری خاصی دارد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود.وی ادامه داد: همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم که یکی از شهرستان‌های فرهنگی مهم کشور به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه اعلام شود.

ارشاد کارگروه قرآنی تشکیل داد

پنجمین جلسه کارگروه قرآن و رسانه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن با حضور محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان رئیس این کارگروه برگزار شد.همچنین مباحثی در مورد رویکردهای جدید و اولویت‌های کاری در سال ۹۸ و ۹۹ صورت گرفت و مقرر شد این رویکردها در چند سرفصل مهم پیگیری شود. یکی از این سرفصل‌ها ساماندهی وضعیت رسانه‌های قرآنی بود. مباحث مطرح شده در مورد این سرفصل منتج به تشکیل کارگروه رسانه‌های قرآنی در معاونت مطبوعاتی شد و از یک یا دو هفته آینده این کارگروه با ریاست معاون مطبوعاتی تشکیل جلسه خواهد داد.در این جلسه بیشتر گفت‌وگوها، نظری و محتوایی بود و رئیس کارگروه نیز اعتقاد داشت که زمان را صرف مسائل اجرایی و سنجش پروژه‌ها نکنیم و جهت‌گیری‌های اصلی را در کارگروه شکل دهیم و زمان برپایی جلسه آتی را دو هفته آینده اعلام کرد. البته خدادی در این جلسه تأکید کرد که از فرصت مانده تا ماه مبارک رمضان استفاده کنیم و دستورجلسات آتی را به فعالیت‌های قرآنی در ماه رمضان اختصاص دهیم. محمدمهدی عزیزاده، دبیر کارگروه قرآن و رسانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، در پاسخ به این سؤال که این کارگروه موازی با دیگر کارگروه‌های کمیسیون است؟ ابراز کرد: این کارگروه در داخل معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته و اینگونه نیست که کارگروهی به کارگروه‌های دیگر کمیسیون اضافه شود. در این کارگروه هماهنگی داخلی بین رسانه‌های قرآنی در زمینه جهت‌گیری‌های خبری، اولویت‌های کاری و ... صورت خواهد گرفت.وی به بیان دومین سرفصل از رویکردها و اولویت‌های جدید این کارگروه پرداخت و گفت: در این بخش همه اعضا موظف شدند که برنامه‌ها و طرح پیشنهادی خود را درباره سه موضوع «مخاطب‌شناسی»، «موضوع‌شناسی» و «تولید محتوا» برای رسانه‌های قرآنی ارائه دهند تا با استفاده از آن به صورت هماهنگ جریان تولید محتوا برای رسانه‌های قرآنی راه‌اندازی شود و به منظور ترویج بیشتر فعالیت‌های رسانه‌ای بین قرآنی‌ها اقدامات و جریان‌سازی جدی‌ صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام برجی درس خارج فقه محیط زیست را کلید زد

حجت‌الاسلام یعقوب‌علی برجی، مدیر علمی «دانشنامه اسلامی ـ کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست» در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تحلیل تأثیر آموزه‌های دینی مرتبط با محیط زیست در فرهنگ‌سازی سبک زندگی محافظت‌کننده از محیط زیست در کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: مسائل فرهنگی در ترویج رفتار محافظت‌کننده از محیط زیست بسیار مهم است. مشکلات محیط زیستی با اقدامات صرف دولت‌ها حل نمی‌شود و باید مردم به صحنه بیایند.وی با تأکید بر اینکه به صحنه و میدان عمل آوردن مردم به خصوص متدینین در حوزه حفاظت از محیط زیست با مطرح شدن نگاه و دستورات اسلام در خصوص محیط زیست امکان‌پذیر است، گفت: باید کار فرهنگی براساس باورهای مردم انجام شود.مدیر علمی «دانشنامه اسلامی کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست» با اشاره به مطالعات گسترده‌ای که در حوزه دستورات اسلام برای محافظت از محیط زیست صورت گرفته است، گفت: اسلام در حوزه مسائل محیط زیستی بسیار غنی است و سفارش‌هایی که در قرآن و روایت‌های اهل بیت(ع) در این حوزه داریم بی‌نظیر و در حد اعجاز است. لذا باید از این ذخیره ارزشمند و سرمایه بزرگ استفاده کنیم.وی تصریح کرد: دو گام برای رفع معضلات زیست محیطی باید انجام شود. در گام اول باید مردم را به وظایف دینی‌شان در خصوص محیط زیست آشنا کنیم و در گام دوم مردم را به صحنه عمل و مطالبه حفاظت محیط زیست بیاوریم. راه به صحنه آوردن مردم هم اقدامات فرهنگی و استفاده از باورهای اعتقادی آنان است. بنابر این باید فرهنگ دینی محیط زیست تبیین و وظایف مردم به صورت روشن بیان شود.وی در پاسخ به این سؤال که چالش‌های ترویج نگاه زیست محیطی اسلام چیست؟ گفت: باید کار علمی را دانشمندان، مفسران و فقها در حوزه محیط زیستی دین انجام دهند. یعنی با نگاه محیط زیستی به فقه نگاه و مباحث درس خارج فقه محیط زیست را برگزار کنند، آثار فقهی محیط زیست را تألیف کرده و رواج دهند.حجت‌الاسلام برجی استخراج مسائل محیط زیستی اسلام از منابع اولیه آن یعنی قرآن و سنت را وظیفه حوزه‌های علمیه و فقها دانست و افزود: چون مسئله اسلام و محیط زیست جدید است، هنوز حوزه‌های علمیه آن را به صورت جدی مورد بررسی قرار نداده‌اند تا این معدن و سرمایه را استخراج کنند و چون هنوز این مبانی استخراج نشده در اختیار مردم هم قرار ندارد.این پژوهشگر محیط زیست در اسلام با اشاره به اینکه ۱۰ سال است، دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را در حال تألیف داریم که می‌تواند سرمایه‌ای برای محققان و مبلغان و کارگزاران فرهنگی باشد، گفت: این دانشنامه که در حال حاضر جلد چهارم آن نیز چاپ شده، متأسفانه کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. اگر بخواهیم کار فرهنگی در حوزه محیط زیست صورت گیرد باید سرمایه‌های اولیه آن استخراج و در اختیار کارگزاران فرهنگی قرار گیرد تا با اطلاعات خوب از دیدگاه اسلام وارد شده و فرهنگسازی کنند.

پکن ضد اسلام در صدر اخبار جهانی ۲۰۱۹ قرار گرفت

سیاست های پکن ضد اقلیت های مسلمان و در راس آن ترک های اویغور درمنطقه خودمختار سین کیانگ(ترکستان شرقی) در شمال غربی چین از مسایل مهم بحران های انسانی در سال ۲۰۱۹ میلادی بود که افکار عمومی جهان با نگرانی شدید این مسایل را دنبال می کند.براساس اطلاعات به دست آمده، اردوگاه های جنجال برانگیز بازداشت در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ علامت سوال های بسیاری را در افکار عمومی جهان از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون ایجاد کرده است.بی شک تحرکات دولت چین و تلاش آن برای دخالت در مسایل ادیان دیگر با برپایی کمپین هایی مانند «رنگ اسلام به رنگ چین» و «بازگرداندن تفسیر کتاب های دینی براساس ایدئولوژی کمونیسم» نگرانی هایی را نسبت به آزادی دینی در این کشور برانگیخته است.براساس اطلاعات منتشر شده از سازمان ملل متحد، چین دستکم یک میلیون مسلمان اویغور را در مکان هایی با نام «مراکز آموزشی» در سین کیانگ بازداشت کرده است. این درحالی است که افکار عمومی این مراکز را بانام «مراکز توانبخشی» می شناسند.از مسایل دیگری که نگرانی شدید افکار عمومی را برانگیخته است، این است که دولت پکن انتشار هرگونه اطلاعات درباره وضعیت این بازداشت شدگان را نفی کرده است. همچنین مدعی شد که در این مراکز دوره های آموزشی و حرفه ای را به زبان های چینی و اویغوری برای ترک های مسلمان که در این منطقه زندگی می کنند، ارایه می دهند.آمار رسمی حاکی از آن است که ۳۰ میلیون مسلمان در چین زندگی که ۲۳ میلیون نفر از آنها مسلمانان اویغور هستند. اما گزارش های غیر رسمی تعداد مسلمان در این کشور را ۱۰۰ میلیون نفر تخمین زده است.

امارات مسجد ۲ هزار نفری را افتتاح کرد

مسجد «الأوابین» که از سوی اداره امور اسلامی شهر شارجه افتتاح شده است، در منطقه «الجرینه ۱» این شهر قرار دارد و با گنجایش ۲ هزار نمازگزار زن و مرد، خدمات لازم را به مسلمانان در جهت آگاهی‌بخشی دینی ارائه می‌کند.در مراسم افتتاح این مسجد، عبدالله خلیفه یعروف السبوسی، مدیر اداره امور اسلامی شارجه به همراه فرد نیکوکار سازنده مسجد و شماری از مسئولان اماراتی و اهالی این منطقه حضور داشتند.این مسجد در زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و در دو طبقه ساخته شده و شامل نمازخانه، فضای بیرونی، کتابخانه عمومی، غسالخانه، محل سکونت امام جماعت و مؤذن و پارکینگ با ظرفیت ۱۵۳ خودرو است.مسجد الأوابین شارجه که دارای امکانات کامل برای خدمت به شهروندان جامعه است، براساس معماری اسلامی دوره فاطمیان ساخته شده و دیوارهای داخلی و خارجی آن منقش به آیات قرآن و تزیینات اسلامی است و همچنین، دارای دو گلدسته به ارتفاع ۴۳ متر است و ۱۳ گنبد کوچک نیز بر روی آن قرار دارد.

ایران در اوگاندا کارگاه تخصصی قرآن کریم راه اندازی کرد

حسین اسدی، استاد علوم قرآنی و قاری بین‌المللی کشورمان که در مسئولیت‌هایی همچون مشاور قرآنی رئیس جامعه المصطفی(صل الله علیه و آله و سلم) العالمیه، مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ایفای نقش مشغول است، در یک کارگاه آموزشی تخصصی سه ساعته بیش از پانزده حافظ منتخب قرآن مجید اوگاندایی را با فرهنگ و معارف، صوت و لحن و سبک زندگی قرآنی آشنا کرد.محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا طی سخنانی اظهار کرد: قرآن، کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب الهی، برای تمام نیازهای مادی و معنوی بشریت برنامه دارد و سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین می‌کند.وی گفت: قرائت، حفظ، تدبر، درک و فهم قرآن کریم مقدمه‌ای برای تحقق دستورات این کتاب برای رسیدن به انسان کامل است.قزلسفلی با اشاره به بحران‌ها و چالش‌های امروز جهان گفت: راه‌حل انواع مشکلات و بحران‌های دنیا، شناخت قرآن، عمل به آن و تمسک به پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) آن حضرت در همه ابعاد زندگی است.رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا به جایگاه بصیرت و بیداری در تحقق اهداف قرآن کریم و برون‌رفت از فتنه‌ها، توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان اسلام اشاره کرد.وی در بخشی از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از حافظان، قاریان و مفسران قرآن کریم، برای ترفیع سطح علوم قرآنی آنها با تمام توان تلاش می‌کند.در این کارگاه که رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم نیز حضور داشت، شرکت‌کنندگان با مفاهیم سبک زندگی، تبیین ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآنی در سطح زندگی و به صحنه آوردن فرهنگ نجات‌بخش قرآن کریم در عرصه‌های مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آشنا شدند.

فضای مجازی علیه اقدام ضد مذهبی هند به پا خاست

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر در حال انتشار پستی هستند که نشان می دهد سامانه ثبت ملی جمعیت در هندوستان (ان پی آر) جشنواره ها و اعیاد اسلامی را ثبت نکرده است و وزارت کشور هند اعیاد و جشنواره های متعلق به دیگر ادیان را به ثبت رسانده است و اعیاد اسلامی در فهرست این سازمان نیست. سامانه ملی جمعیت فهرستی از کلیه افراد ساکن در هندوستان شامل شهروندان و غیرشهروندان و متعلقات آنهاست.یک کاربر توییتری با نام «شهروند کامران» صفحه ای را به اشتراک گذاشته و نوشته است: این صفحه ۳۹ از دستورالعمل ان پی آر برای سال ۲۰۲۰ است. هیچ عید یا میلاد نبی یا جشنواره و مراسمی متعلق به مسلمانان را در اینجا نمی بینید که به وضوح نشان می دهد می خواهند حقوق مسلمانان را زیر پا گذاشته و نقض کنند.گفتنی است قانون اصلاحات شهروندی (سی ای ای) که توسط وزارت کشور در کتابچه راهنمای دستورالعمل اخیر برای به روز رسانی ان پی آر مورد استفاده قرار گرفته تنها از جشن های مذهبی سیک ها و هندوها به عنوان مرجعی برای روز تولدشان (کسانی که زمان دقیق تولدشان را نمی دانند) استفاده کرده است، که این تبعیض آمیز و مشکوک است. در فهرست تعطیلات و جشن ها نامی از اعیاد اسلامی در طول سال نیامده است. در دستورالعمل برای ثبت کنندگان ، در مورد چگونگی کمک به افرادی که اطلاعات دقیق تاریخ تولد خود را نمی دانند ، راهنمایی هایی وجود دارد. بسیاری از سناریوهای ممکن بیان شده است.در این راهنما آمده است: تاریخ تولد یکی از موارد مهم اطلاعاتی است که در ان پی آر جمع آوری می شود. در بیشتر موارد ممکن است تاریخ تولد یک فرد مشخص شود. در صورت ، مخاطب تاریخ دقیقی را نمی داند از بدو تولد ، همین مسئله را می توان از اسناد مانند شناسنامه ، گواهی مرخصی مدرسه یا هر مدارک مربوطه دیگری همچون کارت گذرنامه و غیره دانست که در بعضی موارد ممکن است مقدور نباشد. که در این صورت از تقویم محلی و جشن های مذهبی برای تعیین زمان تولد آن ها استفاده می گردد.

پاپ پیام سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد

پاپ فرانسیس در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال ۲۰۲۰ میلادی، خشونت علیه زنان را در جهان مدرن محکوم کرد. وی اهانت به زنان را اهانت و بی‌احترامی به خداوند خواند.پاپ که در میدان سنت پیتر در واتیکان برای مردم سخنرانی می‌کرد در پیام سال نوی خود از حق مهاجرت زنان دفاع کرد و آن را تقلایی برای یافتن زندگی و آینده بهتر برای خود و فرزندانشان دانست. رهبر ۸۲ ساله کاتولیک‌های جهان گفت: تا کی باید بدن زنان برای تبلیغات، هرزه‌نگاری و منفعت مالی قربانی شود؟ تمدن و انسانیت ما را در نحوه برخورد با زنانمان اندازه‌گیری می‌کنند اما اکنون مادری هم مورد طمع و سوءاستفاده قرار گرفته چرا که هدف همه‌ منافع مالی شده است.

بوسنی ژنرال صرب را به کشتار مسلمانان متهم کرد

دادستان رسیدگی کننده به جنایات جنگی رخ داده در طول جنگ بوسنی، یک ژنرال سابق ارتش صرب‌های بوسنی به نام میلومیر ساوچیچ ۶۲ ساله را به مشارکت در قتل عام مسلمانان شهر سربرنتیسا و همکاری با راتکو ملادیچ- جنایتکار جنگی صرب- متهم کرد. در سال ۱۹۹۵ بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در این شهر به دست صرب‌ها کشتار شدند.ساوچیچ بلافاصله پس از قرائت اتهامات خود در تلویزیون صربستان ظاهر شد و همه آنها را رد کرد. وی مدعی شد یگان تحت امر او تنها ۲۸ عضو گروه شبه‌نظامیان مسلمان بوسنی را دستگیر کرده و به یک یگان دیگر صرب سپرده است. گفتنی است کشتار مسلمانان سربرنتیسا بزرگترین نسل‌کشی در اروپای پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی دست به اعتراض زدند

جمعی از دانشجویان نیجریه‌ای با برگزاری تظاهرات و تجمع در ابوجا، پایتخت نیجریه آزادی فوری شیخ زکزاکی و همسرش را خواستار شدند.نیروهای نظامی و امنیتی نیجریه با پرتاب گاز اشک آور به این تظاهرات مسالمت آمیز و آرام حمله کردند.شیخ زکزاکی سال ۲۰۱۵ بدون هیچ اتهام مشخصی دستگیر شد و دو سال بدون تفهیم اتهام در زندان به‌سر برد. او سپس به یک اتهام واهی در دادگاه متهم شد. سلامت جسمانی رهبر شیعیان نیجریه در این مدت به شدت به خطر افتاده است. او تعدادی از فرزندان خود را طی سرکوب غیرانسانی شیعیان توسط نیروهای امنیتی از دست داد. نیجریه تحت تاثیر رژیم آل سعود قرار دارد و شدیدا شیعیان را در این کشور محدود کرده است. گفتنی است.

علما، روحانیون تهران در حمایت از شیخ زاریا دست به تجمع زدند

تجمع علما، روحانیون و اساتید تهران در حمایت از شیخ ابراهیم زاکزاکی» رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «علی اکبر» رشاد تولیت مدرسه امام رضا (ع)، «سهیلا زاکزاکی» دختر شیخ زاکزاکی و حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» در مدرسه حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.در آغاز مراسم، حجت‌الاسلام «حسن شامی» مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) در این همایش گفت: بعد از اطلاع از آخرین وضعیت شیخ زاکزاکی و همسر ایشان و وخامت حالشان بر آن شدیم ندای حق طلبی ایشان را هم آوا شویم و به جهانیان ابلاغ کنیم.وی گفت: شیخ زاکزاکی و همسرشان در راه اعتدال کلمه الله و دفاع از مردم مظلوم و مسلمانان نیجریه ۶ فرزندنش را فدای راه اسلام کردند و اکنون در زندان با بدترین برخورد مواجه است.مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: امروز استکبار با صدای بشر دروغین خود گوش عالم را کر کرده است در حالی که اگر برای دنیای اسلام در هر جای دنیا ظلمی شود صدای آن‌ها خاموش می‌شود.شامی بیان داشت: هدف این همایش این است که صدای حق طلبان عالم از جمله شیخ زاکزاکی را به گوش جوامع بین المللی و آزادگان جهان برساند.

هفتمین جشنواره هنرآسمانی فراخوان داد

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی در نشست خبری تشریح فراخوان و برنامه های هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: هنر اصیل در متن قرآن موجود است و اسلام همواره برای انتقال پیام های خود از هنر استفاده کرده است.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: نهج البلاغه امام علی(ع) در اوج کار هنری در تاریخ بشریت  قرار دارد و صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) نیز مطالب دینی را هنرمندانه به مخاطبان خود رسانده است .وی افرود: در همین رابطه مبلّغ نیز می تواند با استفاده از ابزار هنر، هزاران نفر را پای منبر خود جذب کند.وی با انتقاد از ساخت برخی برنامه های هنری در جمهوری اسلامی ایران  افزود: در زمینه هنر آسیب های فراوانی وجود دارد و در کشور بعضا فیلم هایی تولید می شود که در تراز انقلاب اسلامی نیست و بعضی افراد با شیطنت بهترین شاخصه های ارزشی نظام اسلامی را به گونه ای نشان می دهند که مخاطب گمان کند، بدترین ارزش است.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان این که موضوعات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی شامل دو بخش عمومی و ویژه است، اظهارکرد: تبلیغ دین، فرهنگ جهاد و شهادت، اخلاق، عرفان، اربعین حسینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات خش عمومی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنین نقش افراطی گری و تکفیر در اسلام هراسی از موضوعات بخش ویژه به شمار می روند.وی در ادامه سخنان خود با تصریح بر این که معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در بخش های مختلفی می تواند مصرف کننده آثار هنری طلاب باشد، بیان کرد: در زمینه مدارس و مهدهای امین استفاده از هنر برای انتقال پیام و حتی تدوین کتاب ضروری است؛ همچنین در تبلیغ اینترنتی پیام هایی که آمیخته با هنر باشند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود: بیش از سه هزار روحانی طرح هجرت در مناطق محروم مستقر هستند که برای افزایش جاذبه پیام ها و منبرهای این مبلغان، نیازمند کارهای هنری هستیم زیرا در برخی موارد حتی استفاده از یک داستان کوتاه منبر را جذاب می کند.وی در پایان با اشاره به ایجاد مرکز آموزش های هنر و رسانه در حوزه علمیه اظهار کرد: این مرکز از سال تحصیلی آینده از میان طلاب دارای شرایط دانش پژوه خواهد پذیرفت که می تواند کارهای پژوهشی مختلفی در زمینه هنر و رسانه انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در کردستان به شایعه برکناری اش پاسخ داد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی، با اشاره به برخی از خبرها و گمانه زنی ها مبنی بر جابه‌جایی وی از نمایندگی ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: اینکه شایعاتی را  یک سری آدم هایی، مطرح و پخش می کنند را نباید باور کرد.نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: یک شخصی چند وقت پیش و پس از درس، خصوصی از بنده سؤال کرد و گفتیم آماده ایم، گفتم شایعاتی هست، اما هر وقت اعلام کردند شما و ما باخبر می شویم؛ همیشه باید تسلیم امر رهبری باشیم و این جایگاه را که نخریده ایم و «سرباز آقا هستیم» و این را بنده همواره گفته ام و می گوییم.وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تا هر وقت تشخیص بدهند که اینجا باشیم، هستیم و هر وقت بخواهند که برویم، می رویم؛ هر که هر چه می خواهد بگوید، اما آنچه برای ما رسمیت دارد، حکم حضرت آقاست.حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: ما نه خداحافظی کرده ایم و نه صحبتی برای رفتن مطرح شده و درس ما امروز هم برگزار شده است تا وقتی که آقا حکم جدید بدهند و از صدا و سیما اعلام شود.نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: پرداختن به این موضوعات درست نیست و این جابجایی ها طبیعی است؛ چه کسی می ماند که من بمانم؟ بنده آماده آماده هستم تا هر وقت نظر حضرت آقا بود که شخص دیگری بیاید و به عنوان سرباز آقا اعلام می شود به روی چشم و تا لحظه آخر هم برای ما فرقی نمی کند و به وظیفه خود عمل می کنیم.وی تصریح کرد: همه باید تسلیم باشیم و هر کسی که حکم آقا را دارد باید همین طور باشد و بگوید چشم و ناراحتی‌ وجود ندارد و تا زمانی که حکم حضرت آقا هست همه باید به وظیفه عمل کنیم و این گمانه زنی ها درست نیست ما که تصمیم نمی گیریم و آقا تصمیم می گیرد؛ چرا برخی می خواهند جلوتر از آقا حرکت کنند؟ تا زمانی که به صورت رسمی از دفتر حضرت آقا اعلام نشده است ما به وظیفه خود عمل می کنیم.

بزرگترین گردهمایی مسلمانان آمریکای شمالی برگزار شد

زنان مسلمان با حضور در کنگره امریکا، ظاهر شدن در جلد مجلات و شکستن موانع، به طور قابل توجهی به خط مقدم جامعه مسلمانان آمریکا رسیده اند.در کنوانسیون سالانه اسلامی که توسط دو گروه دایره اسلامی آمریکای شمالی(ایسنا) و جامعه مسلمانان آمریکایی (ام ای اس) برگزار گردید، به موضوع حملات علیه زنان مسلمان و محجبه، از سوی رسانه ها، مقامات دولتی، کاربران شبکه های اجتماعی و حتی کاخ سفید پرداخته شد.این گردهمایی که بزرگترین همایش مسلمانان آمریکای شمالی محسوب می شود در شهر شیکاگوی آمریکا برگزار شده و در آن در رابطه با چگونگی حمایت از زنان مسلمان و ایستادگی در کنار آن ها در مقابل زورگوها صحبت شد.در بخشی از این گردهمایی سازمان اتحاد زنان مسلمان در این همایش میزبان یک سری سخنرانی های مفید بود که به بحث های مختلف پیرامون وضعیت زنان مسلمان در جوامع غربی پرداخت.زهرا بیلو و مارگاری هیل ، دو شخصیت برجسته در حوزه امور مسلمانان و به ویژه در مورد مسائل زنان به سخنرانی پرداختند. در این همایش از مخاطبان خواسته شد از فعالیت زنان مسلمان حمایت کنند.زهرا بیلو در سخنانی بر اهمیت فعالیت مدنی و داشتن صدا و سخنوری تاکید کرد.وی به راهپیمایی زنان، و سپس حملاتی که علیه رهبران زنان مسلمان شرکت کننده در آن راهپیمایی اتفاق افتاده اشاره کرده و گفت: زمانی که الله امتحانی را در مقابل شما قرار می دهد، چیزی را فرای تحمل شما نمی دهد. زیبایی خاصی در این طرز فکر وجود دارد که آن را احاطه کرده است.سخنرانان در پایان جلسات سخنرانی تاکید کردند که در جامعه کنونی آمریکا چالش های موجود،  زنان مسلمان باید صدایشان را به گوش جهانیان برسانند.

آیت الله مهاجر دارفانی را وداع گفت

آیت الله سید حسن مهاجر این عالم ربانی، استاد برجسته حوزه علمیه اصفهان و مبلغ دین شامگاه پس از طی یک دوره بیماری و بستری در بیمارستان در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.گفتنی است مراسم تشییع این عالم جلیل القدر و ربانی صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۱ دی ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور فضلا، روحانیون و اساتید حوزه علمیه اصفهان از ابتدای خیابان شیخ طوسی غربی(۲۴متری) به سمت مسجد قبا میعادگاه و منبر و محراب همیشگی این مبلغ دین برگزار و در آن محل به خاک سپرده شد.همچنین اقامه نماز بر پیکر این عالم جلیل القدر توسط مرجع عالی قدر تشیع، آیت الله العظمی مظاهری  ساعت ۹ صبح در مدرسه صدر بازار برقرار شد.یادآور می شود آیت الله سید حسن مهاجر، متولد سال ۱۳۰۸ در روستای محسن آباد برخوار اصفهان است که از هفت سالگی مقدمات علوم حوزوی را نزد پدر خود فراگرفته و در سنین نوجوانی وارد حوزۀ علمیۀ اصفهان شده است. وی که از محضر اساتیدی چون آیت الله خادمی، آیت الله طیب، آیت الله صدر کوپایی و آیت الله شیرازی کسب فیض کرده بعد از مهاجرت به قم و تحصیل در کلاس آیات عظام امام خمینی، مرعشی نجفی، بروجردی، کوه کمره ای، گلپایگانی و ... به درجات عالیۀ علمی نائل شده است.آیت الله مهاجر از محضر آیت الله میلانی و شیخ احمد کفایی در مشهد نیز بهره برده و در سال ۱۳۳۱  موفق به اخذ مدرک لیسانس الهیات از  دانشگاه تهران شده است. از ویژگی های این عالم برجسته می توان به اهتمام به امر تبلیغ اشاره کرد.در تابستان ۱۳۵۸ به درخواست مرحوم محسنی موسس مسجد قبا و با معرفی آیت الله خادمی و مردم منطقه، این عالم بزرگ به عنوان امام جماعت  مسجد قبا انتخاب و مشغول کار تبلیغی در همۀ عرصه ها شد. تربیت طلاب جوان و ترویج معارف قرانی از جمله فعالیت های این بزرگوار در مسجد قبا بوده، تا حدی که این مسجد با حضور او به یکی از فعالترین و تاثیرگذارترین مساجد شهر اصفهان بدل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha