پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر محمدهادی فلاح

حوزه/ پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: مردم ما به نظام جمهوری اسلامی پایبند هستند اما از نابرابری و بی عدالتی ناراضی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،   دکتر محمدهادی فلاح در مراسم «گرامیداشت دهه بصیرت» با موضوع «تحلیل مسائل روز» که با حضور جمعی از اساتید، دانشگاهیان و حوزویان در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد، بیان داشت: در اتفاقاتی که آّبان ماه در کشور ما  پیش آمد، تعدادی از استانهای کشور درگیر ناآرامی شدند اما به محض اینکه رهبری سخنرانی کردند در نهایت طی سه روز موضوع خاتمه یافت و این به علت است که مردم پشتیبان رهبری هستند و رهبر را دوست دارند، در هیچ کشوری یک شخصیت نظام به اندازه رهبر ما در بین مردم دارای جایگاه نیست، از سوی دیگر اینکه مردم ما  با اصل نظام و جمهوری اسلامی مشکلی ندارند ولی از برخی بی عدالتی ها و تبعیض ها ناراحت  هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیگانگان از طریق رسانه سعی در تحریک کردن داشتند و سعی می کردند مردم را در خیابان نگه دارند اما مردم آگاه به سرعت توانستند راه را از بیراهه بشناسند  بنابراین نا آرامی ها کمتر از چهارروز در کشور پایین یافت و اوضاع به روال عادی برگشت.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اهمیت کارکرد بصیرتِ شناختِ راه از بیراهه گفت: آنچه در مفهوم  واژه بصیرت نهفته است داشتن نگاه عمیق به مسائل روز براساس وقایع دیروز، امروز و فرداست. بصیرت به معنی موقعیت شناسی است که افراد بوسیله آن می توانند شرایط را تحلیل و اقدام کنند.

فلاح در ادامه تبیین معانی بصیرت، گفت: بصیرت یعنی قدرت تحلیل داشتن و نگاه تقلیل گرایانه نسبت به برخی مسائل نداشتن. یعنی نفی مطلق نکنیم و جذب مطلق نکنیم، چون اگر جذب مطلق صورت گیرد ممکن است مرز بین خودی و غیرخودی شناخته نشود و اگر دفع حداکثری و مطلق صورت گیرد ممکن است افرادی را که درون هستند را بیرون بدانیم و واگرایی بوجود آید و به انسجام و وحدت ملی ضربه وارد شود.

وی با اشاره به وقایع زمان امام علی(ع) در مسأله خوارج، تصریح کرد: بصیرت یعنی شناخت لحظه ها و انجام عمل درست در بزنگاه، خوارج به علت اینکه بصیرت نداشتند با دیدن قرآن روی نیزه فریب خوردند، در حالی که اگر بصیرت داشتند مسائل آنها به گونه ای دیگر رقم می خورد.

فلاح در تحلیل اغتشاشات سال 96 تاکنون اظهار کرد: این رویدادها؛ هم علل و عوامل درون ساختاری دارد و هم عوامل برون ساختاری و همچنین مسائل بیرونی نیز در این زمینه نقش مؤثری داشته اند.

وی در بیان علت های درونی گفت: کاهش آستانه تحمل مردم، شکاف طبقاتی، افزایش نرخ بیکاری، افزایش معضلات اجتماعی از قبیل طلاق و... باعث شد که مردم همه این معضلات را به پای ارکان نظام و قوای مختلف و احیانا به این قوه یا آن قوه نسبت دهند ولی اگر در واقع نقش کانون های تأثیرگذار مثل نهاد خانواده، آموزش، دین و سایر نهادهای اجتماعی را در کنار نهاد سیاست نادیده بگیریم، به خطا رفته ایم.

این محقق و پژوهشگر در تبیین مسائل برون ساختاری، اظهار کرد: فعالیت قوی رسانه های غربی در مقابل آن کم کاری رسانه های داخلی به اعتراضات مردمی دامن زد و متأسفانه طی چند سال گذشته، با کمترین اتفاقاتی که قابل حل بود، با اعتراضات خیابانی رو به رو شده ایم.

این پژوهشگر و جامعه شناس بیان کرد: حضور مردم در راهپیمایی ها نشان می دهد که مردم ما از انقلاب رویگردان نیستند بلکه انتظار دارند مسئولان در حق آنها کم کاری نکنند از طرفی رسانه های ما هم تلاش نکرده اند که کارکردهای نظام را طی چهل سال گذشته به مردم بازگو کنند. پیشرفت هایی مانند رتبه های علمی، پیشرفت در دانش پژشکی، علم ژنتیک، فناوری، توسعه زیرساخت های  فناوری و ارتباطات و ارتقاء ما در بهداشت و سلامت و نعمت استقلال و آزادی، این ها واقعیت های بازگو نشده ای است که ما هم در بیان آنها به مردم کم کاری کرده ایم.

فلاح با اشاره به نقش رسانه های غربی در نا امن کردن ایران، تأکید کرد: شبکه هایی که با حمایت و پشتوانه برخی از کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی تأسیس و تغذیه می شوند نقش چشم گیری در تحریک مردم ما داشته اند و در وقایع آبان ماه دیدیم که همه شبکه های خارجی دو و چند زبانه، برنامه های عادی خود را قطع کردند و به تحلیل وسیع اوضاع ایران پرداختند.

وی تصریح کرد: یک جامعه شناس غربی به نام کاستز 30 سال قبل با ارائه تحلیلی پیش بینی کرده بود که در آینده معاونت سیاسی احزاب کارکرد خود را از دست می دهند و رسانه ها می توانند نقش آفرین باشند و ما امروز شاهد چنین اتفاقی هستیم.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha