پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آماده باش موشکی ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران برجام را به زباله دان تاریخ انداخت

دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.مشروح بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران بدین قرار است:جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ نماید.

ترامپ دستور عقب نشینی داد

شبکه العالم به نقل از منابع مطلع در خبری اختصاصی اعلام کرد که آمریکایی‌ها هشدار ایران که با جدیت ملی همراه است را شدیدا جدی گرفته‌اند و البته جدی‌ترین نشانه آن این است که لحظاتی پیش اعلام شد که ترامپ شناورهای آمریکایی را 1000 کیلومتر از محدوده ایران عقب کشیده است.پس از آن که سحرگاه جمعه سردار سلیمانی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسید ایران اعلام کرد که انتقام سختی خواهد گرفت.

  ایران در بالاترین سطح آماده باش قرار گرفت

یک مقام آمریکا با اعلام اینکه نیروهای موشکی ایران در سرتاسر این کشور در بالاترین سطح آماده باش قرار دارند، افزود که هنوز مشخص نیست که آیا این سطح بالای آمادگی دارای ماهیت تدافعی است یا خیر.این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود از ارائه جزئیات بیشتر در مورد اینکه آیا موشکهای ایران بر روی هدفهای خاصی متمرکز شده اند یا خیر، خودداری کرد. ای مقام آمریکایی افزود: «روشن است که آنها در سطح بالایی از آماده باش قرار دارند. در حال حاضر نمی توان مشخص کرد که آیا این آماده باش ماهیت دفاعی دارد یا تهاجمی».گفتنی است که در پی حمله نیروهای متجاوز آمریکا به کاروان نیروهای حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد و  شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تنی چند از همرزمان وی در این حمله ناجوانمردانه، مقامات ایران با قاطعیت وعده دادند که از آمریکا به خاطر ارتکاب این جنایت انتقام سختی خواهد گرفت.

عطوان گزینه های احتمالی انتقام سخت را روی میز آمریکایی‌ها گذاشت

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» به تشریح گزینه‌های احتمالی ایران برای انتقام از آمریکا در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله جنایتکارانه ارتش تروریست آمریکا در بغداد، پرداخته است.عطوان نوشته است: انتظار اجرای حکم اعدام «دردناک‌تر» از خود اجرای حکم است، و این قاعده در حال حاضر درباره ایالات متحده و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آن صدق می‌کند، پس از آن‌که رهبری ایران قاطعانه تأکید کرد که انتقام ترور مرد قدرتمند خود سردار «قاسم سلیمانی» رئیس نیروی قدس سپاه پاسداران و همرزم وی «ابومهدی المهندس» را، که در پی حمله پهپاد آمریکایی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند، خواهد گرفت. عطوان در ادامه نوشت: آنچه اراده قوی ایران برای انتقام از این ترور را تأیید می‌کند این حقیقت است که دولت آمریکا 3 پیام به رهبری ایران فرستاده و در آنها تلاش کرده است ایران را برای خودداری از پاسخ متقاعد کند، و یا حتی تهدید علیه ایران در صورت پاسخ، کرده است. دو پیام از این سه پیام را سفیر سوئیس، که دولتش حافظ منافع آمریکا در ایران است، به مقامات ایران منتقل کرد و حامل پیام سوم نیز «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر بود که صبح روز شنبه در سفری غیرمنتظره وارد تهران شد. اطلاعات درز شده به بیرون حاکی‌ است که رهبری ایران از باز کردن این نامه‌ها خودداری و تأکید کرد که میانجی‌گری را نمی‌پذیرد؛ زیرا ایران تصمیم خود را برای پاسخ به آمریکا گرفته است و از آن چشم‌پوشی نمی‌کند.سؤال‌هایی درباره ماهیت، سطح و زمان پاسخ ایران به آمریکا و پیامدهای این پاسخ و به‌ویژه واکنش‌های آمریکا مطرح می‌شود، ولی پس از بررسی بخش اعظمی از اظهارات ایران و سوابق ایران، به چند گزینه و یا سناریوهایی دراین‌باره باید اشاره کرد:

1 ــ ترور یک شخصیت سیاسی یا یک مقام ارشد نظامی آمریکا یا بیشتر از این تعداد در داخل آمریکا یا خارج از آن.

2 ــ انجام حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق که شامل 15 پایگاه است که در آنها حدود 5300 سرباز و بیش از یک‌هزار بازنشسته غیرنظامی مستقر هستند، که همچنین می‌توان به پایگاه «التنف» در مرز سوریه و عراق اشاره کرد که مانع اتصال جغرافیایی عراق و سوریه به یکدیگر شده است.

3 ــ هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس نظیر پایگاه هوایی «العدید» در قطر یا پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منامه یا پایگاه زمینی «دوحه» در کویت و یا پایگاه دیگرش در ابوظبی.

4 ــ بمباران اهدافی نظامی متعلق به رژیم اشغالگر اسرائیل در عمق فلسطین اشغالی؛ به‌ویژه که گزارش‌ها مؤید آن است که اسرائیل به‌نحوی در عملیات ترور سردار سلیمانی مشارکت داشته است و مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل نیز فاش کردند که ترامپ، چهارشنبه‌شب با نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) گفت‌وگوی تلفنی داشته و طی آن، با او عملیات ترور را هماهنگ کرده است. این رسانه‌ها جزئیاتی از این گفت‌وگو را فاش نکرده‌اند.

عطوان تصمیم جریان‌های سیاسی در عراق برای ارائه و تصویب قانونی برای اخراج تمامی نیروهای آمریکایی از این کشور و لغو توافقنامه‌هایی را که حضور این نیروها را قانونی می‌کند، یک پیروزی برای ایران قلمداد کرده و نوشته است که به‌دنبال ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، قرار است پارلمان عراق، یکشنبه (امروز) نشست فوق‌العاده‌ای به‌درخواست «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر برای اتخاذ تصمیم دراین‌باره برگزار کند؛ چرا که عراقی‌ها تأکید دارند حضور نیروهای آمریکایی در عراق فقط در زمینه آموزش نیروهای عراقی است نه اینکه اقدام به کشتار عراقی‌ها کند. در این میان، موافقت ائتلاف «السائرون» تحت رهبری «مقتدی صدر» با این تصمیم، می‌تواند مانع بزرگی را در روند گسسته کردن پیوند عراق و آمریکا بردارد و بسترساز تصویب قانونی در پارلمان با رأی اکثریت بالا باشد.یکی از شگفتی‌های سرنوشت این است که ترامپ که مخالف جنگ علیه عراق بود و متعهد شده بود که در صورت پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، تمامی نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج می‌کند، به‌عنوان یک جنایتکار به صحنه جنایات بازگشته است و به تجاوز و اشغالگری جدیدی نیاز دارد تا بتواند خسارات کشورش در عراق را، که بالغ بر 6 تریلیون دلار و بیش از 5 هزار کشته و 33 هزار زخمی بود، کاهش دهد. ولی اکنون او 3500 سرباز دیگر آمریکایی را می‌فرستد تا مقدمه‌ای برای اعزام‌های بیشتر باشد.اگر ترامپ تصور می‌کرد با ترور سردار سلیمانی شانس انتخاباتی خود را تقویت می‌کند، دچار اشتباه محاسباتی شده است؛ چرا که مین‌های منطقه خاورمیانه و به‌ویژه ایران بود که «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را سرنگون کرد و حتی انعقاد پیمان «کمپ دیوید» نیز به او کمکی نکرد و رؤیاهایش برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان بقایای هواپیمای سرنگون‌شده در صحرای ایران گم شد؛ هواپیمایی که برای نجات گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران فرستاده شده بود. مشکل این است که ترامپ احمق‌تر از آن است که از رخدادهای تاریخ معاصر درس عبرت بگیرد.رهبری ایران انتقام خون سردار سلیمانی و همرزمانش را خواهد گرفت، ولی برای این کار عجله نمی‌کند؛ زیرا حکومت ایران را ارکانی تشکیل می‌دهد و آنها محاسبات خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و کارشان را طبق میراث و ایدئولوژی‌شان به‌خوبی انجام می‌دهند

ادعای بزرگ ترامپ شب را بر آمریکایی‌ها حرام کرد

تعدادی از مقامات برجسته و سناتورهای آمریکایی واکنش‌های تندی را به تهدید جدید دونالد ترامپ علیه ایران، انجام داده‌اند.رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین لفاظی خود و از بیم انتقام سخت ایران، طی پیامی توئیتری به رجزخوانی علیه ایران پرداخت. دونالد ترامپ مدعی شد که در صورتی که ایران به اهداف یا منافع آمریکا حمله کند واشنگتن ۵۲ هدف در داخل ایران را برای حمله متقابل مشخص کرده است.رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود ادعا کرد: ایران به صورت جسورانه درباره هدف قرار دادن منافع آمریکا در راستای انتقام از اقدام ما در خلاص کردن جهان از رهبر تروریست‌ها که یک آمریکایی را کشته و چند نفر دیگر را به شکل بدی زخمی کرده است، حرف می‌زند.ترامپ در ادامه ادعاهای خود افزود: در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند آمریکا به ۵۲ هدف در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گرفته شدند) حمله خواهد کرد که برخی از آن‌ها برای ایران و فرهنگ آن بسیار سطح عالی و حائز اهمیت است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف واقع خواهند شد. ایالات متحده تهدید بیشتری نمی‌خواهد.نانسی پلوسی،کریس مورفی،الیزابت وارن نامزد مطرح دموکرات‌ها در رقابت ۲۰۲۰ آمریکا،جو بایدن معاون اسبق ریاست جمهوری آمریکا،،ولی نصر مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا،باربارا لی از نمایندگان کنگره آمریکا از جمله افرادی بودند که دست به این اقدام زدند.

لابیِ آمریکا علیه مصوبه پارلمان عراق شکست خورد

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.پارلمان عراق جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.یک مقام آمریکایی آشنا به این مساله گفته، «من فکر می‌کنم برای ما ناخوشایند باشد اما برای عراق فاجعه بار خواهد بود. دولت آمریکا تلاش کرد مانع از رای نمایندگان به این طرح شود. این باعث نگرانی ماست که عراق یک تصمیم کوتاه مدت گرفت اما تاثیرات دراز مدتی برای این کشور و امنیتش در پی خواهد داشت.»وی افزود: «چه اتفاقی می‌افتاد اگر عراقیها به ایران اجازه می‌دادند از اقتصادشان بهره ببرد و ممکن بود به این دلیل مشمول تحریمهای گسترده آمریکا شوند.این مقام آمریکایی اضافه کرد، «ما این را نمی‌خواهیم. ما تلاش می‌کنیم و سخت کار می‌کنیم تا این اتفاق رخ ندهد.وزارت خارجه آمریکا بعد از رای پارلمان عراق به این طرح با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این تصویب این قطعنامه ناامید شده است.براساس گزارش رویترز، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.یک منبع آگاه دیگر نیز درباره لابی آمریکاییها در این زمینه گفت: «مقامات دولت ترامپ به مقامات ارشد عراقی هشدار داده‌اند که اگر آمریکا نیروهایش را خارج کند و منابع مالی خود به ارتش عراق را قطع کند آنها با عواقب خطرناکی مواجه خواهند شد..»یک مقام ارشد عراقی نیز در این باره تاکید کرد که تعدادی از اعضای سنی و کرد پارلمان که بیشتر از حضور نظامیان آمریکایی در عراق حمایت می‌کنند در جلسه پارلمان برای رای گیری درباره اخراج آمریکاییها حاضر نشدند.وی افزود: «این یک پیروزی موقت برای احزاب حامی ایران بود. اما همچنین یک پیام واضح از سوی سنیها و کردها و برخی دیگر بود که به آمریکاییها گفتند آنها می‌خواهند شما در عراق بمانید.یک مقام آمریکایی دیگر مدعی شد که ما هنوز با مشکل قابل توجه داعش مواجه هستیم. این توجه داعش را حلب خواهد کرد که عراق در حال حاضر آشفته و بی نظم است..

 النجباء به گروههای مقاومت جهانی ملحق شد

اکرم الکعبی دبیر کل جنبش النجباء عراق در توییتی ضمن تشکر از مقتدی صدر از آمادگی النجباء برای ملحق شدن گروههای مقاومت جهانی خبر داد.وی در توییتی اعلام کرد: با عزم، اعتقاد و آمادگی کامل پیش به سوی مقاومت بین المللی . تشکر از مقتدی صدر و مقاومت و تشکر از نمایندگان شجاع و ننگ و عار برای نمایندگان ذلیل پارلمان.گفتنی است که مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق ساعاتی قبل از همه گروه های مقاومت عراق و خارج از آن خواسته بود که نشستی فوری ترتیب دهند و تشکیل گروه‌های مقاومت بین المللی را اعلام کنند.

برای خاورمیانه به توافق رسیدE3

رهبران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به صورت مشترک در ارتباط با کاهش تعهدات و تنش‌ها در خاورمیانه توافق کردند.گفته شده توافق سه کشور اروپایی به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه صورت می‌گیرد؛ تنش‌هایی که پس از حمله پهپادهای آمریکایی به فرودگاه بغداد به اوج خود رسیده و به دنبال آن سردار «حاج قاسم سلیمانی» همراه با «ابومهدی مهندس» عضو ارشد گروه حشدالشعبی عراق و تعداد دیگر از همراهان به شهادت رسیدند.در این ارتباط سخنگوی صدراعظم آلمان اعلام کرده که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس به صورت تلفنی گفتگو کرده و در این تماس‌ها سه کشور برای بکارگیری حداکثر تلاش‌ها در جهت کاهش تنش در خاورمیانه توافق کرده‌اند.آمریکا بامداد جمعه، فرودگاه بغداد، پایتخت عراق را هدف قرار داد که این حادثه منجر به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و برخی از اعضای ارشد حشدالشعبی عراق شد.حادثه اخیر با موج نگرانی‌ها  در آمریکا نسبت به تشدید اوضاع و بی ثباتی بیشتر در منطقه روبرو شده است.

محسن رضایی پاسخ یاوه گویی ترامپ را داد

محسن رضایی در مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی آمریکایی‌ها در مصلای تهران گفت: آمریکا بداند خون قاسم سلیمانی در کالبد ملت ایران انقلابی مثل 22 بهمن به‌پا کرده است که از دل آن قاسم سلیمانی‌ها به ظهور می‌رسند. قاسم سلیمانی مجاهد خستگی‌ناپذیر بود و از 40  سال قبل بدون وقفه در تمام صحنه‌های جنگ ملت‌های مستضعف منطقه سینه سپر کرد.وی تصریح کرد: در عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان فرمانده تیپ تازه تأسیس 41 ثارالله رزمندگان کرمان بود و بعد به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد و سپس فرماندهی جبهه مقاومت از ایران تا لبنان بر عهده او بود و توانست خدمات بزرگی را به ارمغان آورد؛ از استثنائی‌ترین قهرمانان ایران که هم در زمان حیات و هم بعد از شهادت قهرمان است، شاید اگر آمریکا می‌فهمید شهادتش تبدیل به قیام بزرگی در ایران می‌شود این کار را نمی‌کرد؛ او خواب را از متجاوز گرفته و در همه جبهه‌ها لرزه بر اندام تروریست‌ها انداخته است.دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام تأکید کرد: قاسم سلیمانی بعد از امام و رهبر معظم انقلاب سومین قهرمان بین‌المللی ایران است؛ هیچ نقطه‌ای در دنیا نبود که در این چند سال اخیر از قاسم سلیمانی نامی در رسانه‌هایش نبرده باشد، شهادت او انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را احیاء کرد و پرده از چهره کریه ضد بشری آمریکا برداشت.وی خاطرنشان کرد: قاسم سلیمانی هم در جبهه مقاومت به قهرمان تبدیل شد و هم در عرصه مبارزه با تروریسم، بیش از 50 سال است که اسرائیل در غرب آسیا کاشته شده است و به 5 و 6 کشور از جمله فلسطین تجاوز کرد اما نهایتاً در جنگ 33 روزه لبنان هیمنه اسراییل در منطقه فرو ریخت. مقاومت از لبنان شروع و به فلسطین وارد شد و این‌بار جغرافیای مقاومت توسعه یافت و این توسعه مرهون تلاش قاسم سلیمانی است، وقتی آمریکا و اسراییل نتوانستند شعار نیل تا فرات را تحقق ببخشند داعش را به‌وجود آوردند.رضایی در این مراسم وداع، گفت: تجاوز داعش از سوریه شروع شد و تا 40 کیلومتری بغداد رسید تا زمانی که قاسم سلیمانی وارد شد و جوانان عراقی جوشیدند و با همت ابومهدی حشدالشعبی شکل گرفت و با مبارزه، شاخ جدید آمریکا را در هم شکستند. حالا هم که آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی دست به توطئه جدیدی زده است، امروز با این ترور در واقع به ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت حمله شده است، همه دنیا بدانند به زودی تمام آمریکایی‌ها از منطقه اخراج خواهند شد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، افزود: در مقابل آمریکا دو پاسخ شکل خواهد گرفت اول انتقام ملت ایران و عراق است، ما در مسئله انتقام از ترامپ و سربازانش جدی‌ایم و تردید هم به خود راه نمی‌دهیم، نکته دوم در جواب ترامپ که گفته اگر انتقام بگیرید ما حمله می‌کنیم باید بگویم در این صورت مطمئن باشید حیفا و مراکز مهم اسرائیل را با خاک یکسان خواهیم کرد.وی اضافه کرد: ترامپ حقوق بین‌المللی را زیر پا گذاشت و ساه‌ترین ترور را رقم زد، دست او برای دنیا رو شده که به دنبال تجدید حیات داعش است، چند ساعت پیش مجلس انقلابی عراق اخراج آمریکایی‌ها را از سرزمین عراق تصویب کرد. چندی پیش ترامپ با پاره کردن قرارداد برجام که راضی به آن نبودیم اما بنا به مصالحی امضاء کردیم و درگیری سیاسی، اقتصادی و اعمال تحریم‌ها را از همان جا آغاز کرد ما امروز به صورت جدی تا اخراج کامل آمریکا از کل منطقه در مبارزه خواهیم بود  و راه قاسم سلیمانی را ادامه می‌دهیم.رضایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها هرکجا پا گذاشتند فقط ناامنی به جا گذاشتند اما امنیتی که سپاه در منطقه ایجاد کرد بر پایه نیروی مردمی بود؛ در لبنان حزب‌الله در عراق حشدالشعبی در سوریه جیش الوطنی را متکی بر مردم ایجاد کرد این امنیت کم خرج بود و استثماری نبوده است و این راهی است که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند همه بدانند تاکنون مدبرانه عمل کرده‌ایم و در حادثه اخیر هم ما حمله‌ای آغاز نکردیم و آمریکا حمله کرده است اما ما با همان منطق مقاومت تقاص سختی خواهیم گرفت تا امنیت کامل به جهان اسلام باز گردد.

ایران فدرال آمریکا را هک کرد

 یکی از وب سایت‌های رسمی اداره فدرال آمریکا عصر روز گذشته توسط هکرهای ایرانی هک شد.این سایت پس از هک شدن توسط هکرهای ایرانی و انتشار مطالبی با مضمون انتقام سخت ایران در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، از بین رفت و از دسترس خارج شد.پس از هک این وب سایت، هکرهای ایرانی بر روی صفحه سایت نوشتند: «به نام خدا؛ این تنها بخش کوچکی از توانایی سایبری ایران است و ما همیشه آماده هستیم.»پس از هک شدن این وب سایت از سوی طرفداران ایرانی، تصاویری از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال کتک خوردن بر روی سایت قرار گرفت.وب سایت هک شده توسط هکرهای ایرانی، محتوی مطالبی نظیر لوایح، اساسنامه‌ها، نظرات دادگاه‌ها و طیف گسترده‌ای از مطالب دولتی بوده است.در پی این موضوع نیز یک مقام ارشد سایبری آمریکا به تمامی ادارات دولتی نسبت به احتمال هک شدن توسط هکرهای ایرانی هشدار داده است.روزنامه دیلی میل درباره این خبر نوشت: در حال حاضر هکرهای ایرانی می‌توانند بدافزارهایی که منجر به ایجاد اختلالت اساسی در بخش دولتی و خصوصی آمریکا می‌شود را ایجاد کنند.

آمریکا رزمایش آفریقایی را به تعویق انداخت

شبکه "راشا تودی" روسیه گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز و سه روز مانده به زمان برگزاری رزمایش دریایی مشترک با مغرب موسوم به "شیر آفریقا -۲۰۲۰"، تصمیم گرفت زمان برگزاری این رزمایش را از بیم عواقب امنیتی ناگوار شهادت فرماندهان ارشد ایرانی و عراقی در حمله پهپادی به کاروان حامل آن‌ها در خاک عراق، به سه ماه آینده موکول کند.این رزمایش قرار بود چهارشنبه این هفته هشتم ژانویه (۱۸ دی) به فرماندهی نیروهای دریایی آمریکایی در اروپا و آفریقا و با نظارت فرماندهی نظامی آمریکا بطور مشترک با نیروهای نظامی مغرب و ۷ کشور اروپایی و آفریقایی شامل انگلیس، هلند، اسپانیا، ایتالیا، تونس، سنگال و کانادا در آب‌های اقیانوس اطلس برگزار شود که براساس تصمیم جدید برگزاری آن به اواخر ماه مارس (فروردین) تغییر یافت.طبق برنامه پنتاگون قرار بود شرکت کنندگان در این رزمایش سه هفته‌ای با حضور بیش از ۲۵۰۰ نیروی نظامی خود ضمن تمرین دروس آکادمیک و آموزش میدانی، بر مبارزه با تشکیلات افراطی و همچنین آموزش پرواز و کمک‌های مدنی و بشردوستانه تمرکز کرده و با استفاده از جنگنده‌های "اف-۱۶" و "KC-۱۳۵" برخی تمرین‌های میدانی چتربازی، اقدامات فوری پزشکی و نیز برنامه کمک‌های مدنی بشردوستانه را اجرا کنند.این رزمایش مشترک جامع که شامل انواع مختلفی از رزمایش‌ها از جمله مانور پست فرماندهی نیروهای ضربت، کارگروه توانمندی اطلاعاتی، مانور هوایی، مانور زمینی و انجام فعالیت‌های انسان دوستانه، مقابله افراط‌گرایی و چالش‌های امنیتی مرزی، دریایی، زمینی و هوایی و مقابله با تهدیدهای فراملی و تهدیدهای منطقه‌ای، همکاری‌های منطقه‌ای و امنیت سایبری و دفاعی است، از ۱۶ سال قبل به عنوان بخشی از همکاری‌های نظامی استراتژیک میان دو کشور آغاز شده و تونس هم از سه سال قبل به این مانور پیوسته است.اما روزنامه فرامنطقه‌ای "قدس العربی" چاپ لندن نیز گزارش داد این تصمیم جدید پنتاگون در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در عراق صورت می‌گیرد.بر اساس این گزارش، نیروهای ویژه دریایی آمریکا که قرار بود در رزمایش مشترک با مغرب شرکت کنند پس از لغو این رزمایش به سمت خاورمیانه در حرکت هستند.رزمایش قبلی در سال ۱۳۹۶ برگزار شده بود که یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی در آفریقاست. در زمایش قبلی حدود یک هزار و ۳۰۰ نیرو از یگان‌های نظامی آمریکا، مغرب، فرانسه، آلمان، انگیس، اسپانیا، کانادا، مالی، موریتانی، سنگال و تونس شرکت داشتندرزمایش موسوم به 'شیر آفریقا' همه ساله از سال ۲۰۰۷ به صورت زمینی، دریایی و زمینی برگزار می‌شود و شامل آموزش‌های تاکتیکی و عملیات حفظ صلح است.پهپادهای آمریکایی بامداد جمعه به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر را در مسیر فرودگاه بغداد ترور کردند و به شهادت رساندندنیروهای مقاومت پیش‌تر تهدید کرده بودند که انتقام سختی از آمریکا خواهند گرفت.

‌ناتو جلسه‌اضطراری تشکیل داد

به نقل از رویترز، سفرای ناتو در بروکسل بلژیک درباره پیامدهای حمله تروریستی آمریکا در عراق و ترور دو تن از فرماندهان ایران و عراق گردهم می‌آینددبیرکل ناتو پس از مشورت با هم‌پیمانان خود این جلسه را ترتیب داده است.

ونزوئلا گوآیدو را کنار گذاشت

براساس گزارش‌ها لوییز پارا با حمایت بلوک موسوم به سرزمین مادری در این مجلس و برخی قانون‌گذاران اپوزسیون به عنوان جانشین خوآن گوایدو تعیین شده و فرانکلین دوارته و خوزه گرگوریو نوریگا به عنوان معاون‌های اول و دوم رئیس مجلس ملی ونزوئلا تعیین شده‌اندگزارش شده که خوآن گوایدو، پلیس ونزوئلا را متهم به تلاش برای جلوگیری از ورود او به ساختمان مجلس ملی این کشور کرده و همچنین یکسری نماینده‌های اپوزیسیون نیز در آستانه رای‌گیری این مجلس را ترک کرده و جلوی ورود آن‌ها به مجلس گرفته شد.گوایدو و هم‌پیمانانش که مخالف نیکولاس مادورو هستند، انتخاب پارا را نامشروع دانسته و گفتند: نشست برای رای‌گیری که منجر به انتخاب او شد بدون حضور حداقل تعداد لازم از قانون‌گذاران تشکیل شده است.طبق گزارش رسانه‌های داخلی ونزوئلا، گوایدو در بیرون از ساختمان مجلس ونزوئلا مشاجره تندی با افسران امنیتی داشته و گفته که این اقدام آن‌ها در سد کردن راهش برای ورود به این مجلس بی‌سابقه و یک کودتای پارلمانی است.گوایدوی ۳۶ ساله ماه ژانویه گذشته خودش را به عنوان رئیس‌جمهور موقت خودخوانده به جای مادورو اعلام کرد. این اتفاق کمی بعد از آن افتاد که مادورو برای دومین دور ریاست‌جمهوری خود سوگند یاد کرده بود.با این حال گوایدو بلافاصله از سوی آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش و هم‌پیمانانش در آمریکای لاتین به رسمیت شناخته شد.

ترکیه اعزام به لیبی را آغاز کرد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طبق گزارش رسانه سی‌ان‌ان ترک اظهار کرد: نظامیان کشور ما به تدریج عازم لیبی می‌شوند. آن‌ها اقداماتشان را در آنجا (با دولت توافق ملی) هماهنگ خواهند کرد. هدف ما پشتیبانی از این دولت مشروع در دولت لیبی است.او ادامه داد: این ماموریت ما به توافق آسیبی وارد نخواهد کرد. وظیفه نظامیان ترکیه در آنجا تضمین آتش‌بس است نه جنگ.وی همچنین گفت: از سوی دیگر ما با حمایت از این دولت مشروع در لیبی به دنبال جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی در این کشور هستیم.پارلمان ترکیه اخیراً موضوع اعزام نظامیان این کشور برای پشتیبانی از دولت موسوم به دولت توافق ملی لیبی را تصویب کرد؛ دولتی که از آوریل سال گذشته تاکنون هدف حملات گروه رقیب یعنی ارتش ملی لیبی تحت رهبری خلیفه حفتر قرار گرفته است.

کویت آسمان و خاکش را بست

ستاد مشترک ارتش کویت هرگونه استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور را برای اجرای حملات به کشورهای همسایه رد کرد.طارق المزرم» رئیس مرکز ارتباط دولتی و سخنگوی رسمی دولت کویت نیز روز جمعه تأکید کرد که این کشور با نگرانی تحولات سریع منطقه‌ای و حوادث اخیر و نیز بازتاب‌های آن در منطقه را دنبال می‌کند.از سوی دیگر «مرزوق علی الغانم» رئیس مجلس الامه (پارلمان) کویت نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «حوادث و تحولات پرشتاب بیانگر خطرات بزرگی است که انسجام اجتماعی قوی و حقیقی، حلقه زدن به دور رهبران سیاسی، پختگی و عقلانیت در تعامل با آن‌ها را می‌طلبدتنش در منطقه پس از اقدام تروریستی بامداد جمعه واشنگتن بوجود آمد که حمله هوایی به نزدیکی فرودگاه بغداد سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و «ابو مهدی المهندس» معاون هیات الحشدالشعبی عراق را ترور کرد.

آمریکا فاجعه لیبی را تایید کرد

آمریکا کشته‌شدن نظامیان خود در کنیا را تایید کرد فرماندهی مرکزی آمریکا در آفریقا اعلام کرد که در جریان حمله اخیر گروه «الشباب» به یک پایگاه نظامی در کنیا که میزبان نظامیان آمریکایی است، حداقل سه شهروند آمریکایی کشته شده‌اند.گفته شده در میان شهروندان کشته شده آمریکایی، حداقل یک نیروی نظامی و دو پیمانکار آمریکایی طرف قرارداد پنتاگونبا وجود آن که این حمله در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه انجام شده، اما اعلام کشته شدن آمریکایی‌ها، بیش از ۱۵ ساعت بعد تائید شده است.پیش از این ارتش کنیا با تائید این حمله اعلام کرده بود که در ساعت اولیه صبح یکشنبه، حمله الشباب که با هدف شکستن امنیت در پایگاه هوایی ماندا صورت گرفته بود، دفع شده است.همچنین فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا نیز در واکنش اولیه با تائید این حمله، گفته بود که در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است، اما در نخستین واکنش‌ها اشاره‌ای به تلفات نیروهای آمریکایی نکرده بود.از سوی دیگر چند ساعت پیش از این، یکی از مراکز فرماندهی آمریکا در آفریقا در بیانیه ای هرگونه ارتباط میان حمله اخیر گروه تروریستی «الشباب» به پایگاه نظامی این کشور در کنیا با موضوع ایران را رد کرده بود.در بیانیه صادره از سوی «کریستوفر کارنز» (Christopher Karns) سخنگوی مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا اعلام شده است که الشباب وابسته به القاعده است و دستور کار خود را دارد و تمایل خود در حمله به منافع آمریکا را به صراحت اعلام کرده است.

سنتکام عالی‌ترین سطح هوشیاری برای انتقام به خود گرفت

«جوزف ووتل» فرمانده سابق سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) گفت که آمریکا باید در عالی‌ترین سطح هوشیاری و آمادگی در برابر واکنش ایران باشد.وی که در مصاحبه ایمیلی با «برکینگ دیفنس» صحبت می‌کرد، افزود: «من معتقدم که هم اکنون این خیلی مهم است که در ارتباطمان درباره دلیل کاری که انجام می‌دهیم شفاف و استوار باشیم. باید بر منافع طولانی‌مان در منطقه تاکید کرده و راهبرد خود را شفاف کنیم و به روابط منطقه‌ای مهم بپردازیم.»حسین دهقان» مشاور فرماندهی کل قوا عصر امروز در مصاحبه با المیادین درباره اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «آنچه که آمریکا انجام داده است، به معنای پایان حضور نظامی آن در منطقه است. منطقه دیگر برای نیروهای آمریکایی امن نیست».وزیر دفاع سابق ایران اعلام کرد که «اگر آمریکا در فکر جنگ با ایران است، ممکن است جنگ جهانی جدیدی آغاز شود. ترامپ تا حدی که جنگ را آغاز کند، احمق است، اما مشاوران نظامی در آمریکا وجود دارد که اجازه این کار را نخواهند داد».وی تهدید کرد که «اگر آمریکا به داخل ایران حمله کند، هر نقطه حضور آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهیم داد».

کاروان نظامی ائتلاف آمریکا به قامشلی رسید

منبعی در سوریه از ورود یک کاروان نظامی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به شهر "قامشلی" واقع در شرق سوریه خبر داد.این منبع گفت کاروان مذکور شامل کامیون‌های حامل خودروهای چهار در و مواد لجستیک به شهر "قامشلی" در شمال شرق سوریه است.این کاروان از طریق گذرگاه مرزی "الولید" میان شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق وارد خاک سوریه شد.

عراق از آمریکا شکایت کرد

عراق به طور رسمی شکایتی را علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل ثبت کرد.پیش از این نیز وزارت خارجه عراق «ماتیو لوتر» سفیر آمریکا در بغداد را احضار و اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق توصیف کرد.از سوی دیگر ائتلاف تحت رهبری آمریکا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تا اطلاع بعدی و تا زمان کاهش تهدیدات، فعالیت‌های خود را به مراقبت از نیروها و مواضع خود محدود کرده و آموزش نیروهای عراقی و دیگر فعالیت‌هایش در عراق را تعلیق می‌کند.

ترامپ عراق را تهدید کرد

 رییس جمهوری آمریکا در واکنش به تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، تهدید به اعمال تحریم‌های شدید کرد.ترامپ گفت: ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده گران در آنجا داریم. ساخت آن مدت‌ها پیش از دوره [ریاست جمهوری] من میلیاردها دلار هزینه برداشته است. ما [عراق را] ترک نمی‌کنیم مگر آن‌ها این پول را به ما برگردانند.اشاره ترامپ به پایگاه هوایی بلد در 50 کیلومتری شمال بغداد است.رییس جمهوری آمریکا همچنین تهدید کرد: ما آن‌ها را طوری تحریم می‌کنیم که هرگز مشابه آن را ندیده‌اند. طوری که تحریم‌های ایران مسخره به نظر آید.ساعاتی پیش تارنمای آکسیوس در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی نوشت دولت تلامپ تلاش کرده است تا مقام‌های ارشد عراقی را ترغیب به جلوگیری از مطرح شدن بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور کند.اما با شکست تلاش‌های آمریکایی‌ها، پارلمان عراق روز یکشنبه با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد و خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیروهای خارجی شد.وزارت خارجه آمریکا بامداد دوشنبه با ابراز ناامیدی از این تصمیم پارلمان عراق گفت: ما در حالی که منتظر توضیح بیشتر درباره ماهیت حقوقی و تاثیر قطعنامه امروز [پارلمان عراق] هستیم، به شدت از رهبران عراق می‌خواهیم که اهمیت روابط جاری اقتصادی و امنیتی میان دو کشور و حضور مستمر ائتلاف جهانی علیه داعش را بررسی دوباره کنند.نمایندگان پارلمان عراق در کنار تصویب خروج نیروهای خارجی از کشورشان، خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه آمریکا شدند.پیش از مصوبه عصر یکشنبه پارلمان عراق،‌ عادل عبدالمهدی نخست وزیر موقت این کشور با شرکت در نشست پارلمان برای بررسی طرح اخراج نیروهای آمریکایی، تاکید کرده بود: خروج فوری نیروهای خارجی از عراق یا تدوین جدول زمانی مشخص برای اجرای این اقدام دو گزینه پیش روی ما است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha