جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفتگوی ادیان

حوزه/ نشستی با عنوان "همزیستی ادیان در دوران بحران ها" در مرکز نشست های اسقفی روم کاتولیک در منطقه «الرَّبوَه» در شمال بیروت و با حضور برخی از شخصیت های سیاسی و دینی و فعالان عرصه گفت وگوی ادیان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه نشستی با عنوان "همزیستی ادیان در دوران بحران ها" در مرکز نشست های اسقفی روم کاتولیک در منطقه «الرَّبوَه» در شمال بیروت و با حضور برخی از شخصیت های سیاسی و دینی و فعالان عرصه گفت وگوی ادیان برگزار شد.

ابو زید نویسنده لبنانی در این نشست و نویسنده کتاب "تاریخ مسیحیت در ایران" با قدردانی از «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان که زمینه معرفی کتاب «تاریخ اسلام و مسیحیت و وضعیت کنونی آن در ایران» را در این نشست فراهم کرد، گفت: این کتاب نگاهی تاریخی به وضعیت مسیحیان در ایران انداخته و روابط مسیحیت با اسلام را در دوره های مختلف از جمله زمان حاضر بررسی کرده است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک مسیحی از دیدن وضعیت مسیحیان در ایران شگفت زده شدم. مسیحیان قانون جداگانه ای را برای خود در مسائلی مانند ازدواج، دادگاه های خاص و شرعی، احوال شخصیه و دیگر امور دارند که در میان کشورهای اسلامی منحصر به فرد است.

نویسنده کتاب "تاریخ مسیحیت در ایران" یادآورشد که برخی گمان می برند که مسیحیان ایران از حقوق کافی برخوردار نیستند در حالی که این امر به طور کامل خلاف آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد.

نویسنده لبنانی افزود: ما در کنار یکدیگر زندگی می کنیم نه علیه یکدیگر، ما در زمان بحران فقط دور هم جمع می شویم، اما مطلوب این است که پیش از بحران و برای پیشگیری از آن دور هم جمع شویم.

سرکیس ابوزید گفت: در لبنان و ایران باید از مرحله گفت وگوی دینی مسیحیت و اسلام عبور کنیم و به گفت وگو برای «زندگی مشترک میان پیروان مسیحیت و اسلام» بپردازیم تا بتوانیم جامعه مشترکی را بنا کنیم که نیازمند فرهنگ دینی مشترک بوده و مشی دینی واحدی داشته باشیم.

وی توضیح داد که مسلمانان و مسیحیان نسبت به بسیاری از احکام دینی خود مطلع نیستند، باید دیدگاه های خود را اصلاح کنیم، اسلام و مسیحیت را درست بشناسیم و درست معرفی کنیم. از این رو نیازمند یک نهضت و حرکت اصلاحی درون نهادها و مؤسسه های دینی هستیم تا در تحولات جدید قادر باشند با جریان های تکفیری مانند داعش و پدیده ی تروریسم مقابله کنند؛ پدیده ای که ضد اصول انسانی و حقوق بشر است.

در نشست همزیستی ادیان در دوران بحران ها، رایزن فرهنگی کشورمان سخنان خود را با ابیاتی از «لسان الغیب» حافظ شیرازی آغاز کرد که در آن از دم مسیحایی سخن می گوید و به این نکته اشاره کرد که حافظ در فرهنگ و ادبیات ایران از جایگاه والایی برخوردار است و سخن گفتن از مسیح و دم مسیحایی نشان دهنده میزان پیوند ایرانیان با مسیحیت است.

عباس خامه یار با اشاره به این که شخصیت های مسیحی بسیاری مانند جورج جُرداق، ویکتور الکِک، جبران خلیل جبران، میخاییل نعیمه، لوییس معلوف و دیگران در تقویت روابط میان اسلام و مسیحیت و دو ملت ایران و لبنان نقش بزرگی ایفا کردند، گفت: آیات قرآن نیز به ما دستور داده تا هیچ تفاوتی میان پیامبران الاهی قائل نباشیم و به همه آنها ایمان داشته باشیم.

وی همچنین به فضای حاکم بر منطقه پس از شهادت «قاسم سلیمانی» اشاره کرد و گفت: این سردار بزرگ تلاش کرد تا منطقه شرق از گزند تروریست ها و دشمنان اسلام و مسیحیت در امان بماند و تلاش او در محافظت از مسیحیان شرق در موصل، سوریه و ایران نشان می دهد که وی بر این باور بود حضور مسیحیان در شرق و منطقه خاورمیانه به زیبای‍ی آن می افزاید.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان به تاریخچه روابط اسلام با مسیحیت از همان آغاز بعثت نبی اکرم (ص) اشاره کرد و ادامه داد که مساله همزیستی مسلمانان با مسیحیان ایران در چهار دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی موید این موضوع است .

خامه یار یادآورشد که پیش از انقلاب، مسیحیان به عنوان اقلیت از جایگاه شهروندی مطلوبی برخوردار نبودند و نوعی رفتار تبعیض آمیز با آنان می شد.

وی افزود: اما از همان آغاز انقلاب در پاریس هنگامی که از امام خمینی درباره سرنوشت مسیحیان در ایران پرسش می شود، ایشان آنها را مانند دیگر شهروندان می داند که باید از حقوق برابر در قانون اساسی بهره مند باشند. از این رو جمعی از ارامنه تهران برای استقبال امام به فرودگاه مهرآباد آمدند و شعار «مذهب ما ارمنیه رهبر ما خمینیه» سر دادند.

خامه یار با اشاره به این که اقلیت ها در مجلس شورای اسلامی ایران پنج نماینده دارند به بیان حق مسیحیان در اجرای آزادانه برنامه های دینی خود در تمام مناسبات پرداخت و گفت: بسیاری از مسیحیان پس از انقلاب ایران با امام خمینی دیدار و گفت وگو کردند.

وی همچنین به موسسه های مختلف مسیحی و باشگاه ورزشی آرارات، نشریات و جراید آنها اشاره کرد و ادامه داد : ما ۶۰ مدرسه مسیحی در ایران داریم که به صورت طبیعی مشغول فعالیت هستند و در خصوص مکان های دینی آنها در ایران بیش از ۳۰۰ کلیسا داریم که برخی از آنها قدمتی هزار ساله دارند و حتی در آثار ملی ایران و سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) ثبت  شده اند.

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان گفت: هنرمندان و فرهیختگان مسیحی در ایران نقش و جایگاه مهمی در تولید محصولات فرهنگی ، هنری و صنعتی دارند. مسیحیان ایران همچنین در دفاع از خاک کشور حدود ۲۰۰ شهید تقدیم کرده اند. نیز ۱۱۰ جانباز، ۳۵ آزاده و ۵۰۰ رزمنده آمار حضور آنان در دفاع هشت ساله از ایران است.

خامه یار به تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب در شهر قم اشاره کرد و  گفت: این دانشگاه سال گذشته ۵۰ اثر از آثار مسیحیان را ترجمه و در اختیار پژوهشگران کرده است.

وی توضیح داد که ما درباره گفت وگو سخن گفتیم نه درباره مشکل گفت وگو میان مسیحیت و اسلام، چرا که ما مشکلی با دیگران نداریم که بخواهیم گفت وگو کنیم، بلکه گفت وگو بر سر مشکلات موجود و متناسب با شرایط زمانی است که اهمیت دارد.

خامه یار تاکید کرد: در چهار دهه گذشته هیچ مشکلی میان مسیحیان ایران با دیگر شهروندان مسلمان وجود نداشته است. از این رو، منظور از گفت وگو این است که راه حل هایی برای زندگی بیابیم و بتوانیم مسائل مهمی مانند حقوق شهروندی، حقوق بشر، حفظ محیط زیست و بحران های پیش آمده را دنبال کنیم و راه حلی برای آنها به صورت مشترک بیابیم.

در ادامه ی نشست همزیستی ادیان در دوران بحران ها، برخی از میهمانان حاضر دیدگاه های خود را در خصوص ضرورت گفت وگوی اسلام و مسیحیت برای زندگی مسالمت آمیز، بیان کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha