پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خامه یار

حوزه/ عباس خامه‌یار در نشست «همگرایی عربی پیرامون برنامه گام دوم امام خامنه‌ای» با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، مسائل منطقه و جهان را حل می‌کند گفت: دشمن با ماهیت انقلاب اسلامی مشکل دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش‌ها و در چارچوب گفت‌وگوی میان ایران و عرب، نشستی تخصصی با عنوان «همگرایی عربی پیرامون برنامه گام دوم امام خامنه‌ای» با حضور جمعی از کارشناسان، فرهیختگان و نخبگان در محل این مرکز برگزار کرد.

این نشست با پخش کلیپ معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی آغاز شد و با سخنان عبدالحلیم فضل‌الله، مدیر مرکز مطالعات مشاوره‌ای ادامه یافت. وی اظهار کرد: بیانیه گام دوم امام خامنه‌ای برای آینده ایران و منطقه بسیار مهم بوده و برای آینده ما نیز تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در این پیام هیچ گونه صبغه اسلامی و شیعی و حتی ایرانی دیده نمی‌شود، گفت: الگوی انقلاب اسلامی در این پیام را می‌توان بدون رنگ و بوی ایرانی، اسلامی و حتی شیعی دید و این پیام فرا ایرانی و فرا اسلامی بوده و تجربه‌ای قابل استفاده برای دیگر کشورهای منطقه و جهان با محوریت ارزش‌های اخلاقی، انسانی و جوان‌گرایی است.

عبدالحلیم فضل‌الله با بیان اینکه ایران به آزادی فرد و جامعه در کنار یکدیگر احترام می‌گذارد، گفت: در طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران این امر به طور کامل مشهود است زیرا بر اساس معیارهای علم، اخلاق، عدالت، استقلال و تکنولوژی تنظیم شده و می‌توان گفت که این پیام در حقیقت گفتمان مثبتی میان ایران و کشورهای منطقه به شمار می‌رود چراکه آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به دیگر کشورها را اعلام کرده است.

دشمن با ماهیت انقلاب اسلامی مشکل دارد

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت در سخنرانی خود، با اشاره به معرفی این پیام در کشور عربی گفت: شاید نخستین باری است که تصویر واقعی از جامعه ایران و جمهوری اسلامی ایران این گونه با دقت و موشکافی و عالمانه ارائه می‌شود و با نگاه مختصری به بندهای آن می‌توان گفت به طور قطع این پیام گام مهم و راهبردی است که مسائل منطقه و جهان را حل می‌کند.

وی ادامه داد: پیشنیه انقلاب اسلامی هنوز به درستی آن چنان که شایسته است معرفی نشده است و مقام معظم رهبری با ارائه گزارشی از گذشته ایران بیانیه خود را آغاز می‌کنند چراکه ایشان از معدود شخصیت‌هایی هستند که خود در بطن اتفاقات حوادث گذشته حضور داشتند و از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده‌اند و نه صرف یک روایتگر که تاریخ را مطالعه کرده باشند.

خامه‌یار افزود: بخش دوم آن به مسائل پس از انقلاب و جایگاه علمی، دینی و ... می‌پردازد که در حال حاضر در آن قرار داریم و باید در آینده قرار داشته باشیم و بخش دیگر نیز به آینده انقلاب اسلامی توجه کرده که تمام امید رهبرمان به قشر جوان است و بیشترین واژه مورد کاربرد ایشان در این بیانیه جوانان بوده و تمام امیدها بر جوانان و توانمندی آنها متمرکز شده است، ایشان همواره نسل امروز را نسبت به جوانان نسل اول انقلاب انقلابی‌تر و کار آمدتر می‌دانند.

وی در ادامه، گفت: نکته دیگر در باب سیاست خارجی است که می‌بینیم تمام جوانب مختلف روابط خارجی با دیگر کشورها را لحاظ کرده و ارتباط با محیط حاکم بر جهان را مد نظر داشته است.

خامه‌یار خاطرنشان کرد: درک ایشان از تجربیات گذشته، کنونی و آینده برای هر اندیشمندی قابل تأمل است و در بُعد سیاست خارجی باید گفت ایران هیچ جنگ و اختلافی با دیگران ایجاد نکرده بلکه این دیگران هستند که اختلاف و جنگ افروزی می‌کنند و مشکلات را برای ایران ایجاد کرده‌اند.

وی یادآور شد: استراتژی اسلام بسیار مهم بوده و باید توجه داشت که با گذشت چهل‌ویک سال از انقلاب اسلامی، این انقلاب همچنان مایه نگرانی غربی‌ها و آمریکا بوده و آنها نه تنها با انقلاب اسلامی ایران مخالفت می‌کنند بلکه ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند و بارها کشورمان را تهدید کرده‌اند.

خامه‌یار ادامه داد: آمریکایی‌ها، ایران را تنها دولت انقلابی بر روی زمین می‌دانند که می‌خواهند به آن پایان دهند و مشکل آنها همان ماهیت انقلاب اسلامی است و تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که دستاوردهای ما را بگیرند و در رسانه‌های خود می‌‎گویند که ایران باید «انقلابی گری» خود را کنار گذارد. بنابراین دشمن با اصل و ماهیت انقلابی کشورمان مشکل دارد و آن را مشکل اصلی خود با ایران می‌داند لذا تلاش می‌کند تا مردم ایران را از روحیه انقلابی شان تخلیه کند. آمریکا انقلاب را تخریب کننده اندیشه‌های غرب می‌داند و این نشان دهنده اهمیت و قدرت انقلاب اسلامی است.

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با تشریح مفاد بیانیه گام دوم و اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال بدون هیچ گونه عقب نشینی از اصول خود، به راهش ادامه داده و انحرافی در مسیر آن ایجاد نشده گفت: امروز در ایران انتخابات مجلس برگزار شد و مردم با حضور خود بر این امر تأکید کردند، بنابراین دشمنان در پی گرفتن روحیه انقلابی از مردم هستند تا بتوانند بدین وسیله موجب سلب هویت، آزادی و اصول ما شوند، و این هویت انقلابی ماست که چارچوب منافع ما را مشخص می کند.

وی با اشاره به موضوع تمدن اسلامی گفت: انقلاب اسلامی برای رسیدن به همین هدف تلاش می‌کند و با گذشت بیش از چهل سال در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی در حرکت هستیم و هیچ گونه عقب ماندگی نداشته‌ایم و امام خامنه‌ای به آن وعده داده است که با تمدن کنونی خود چگونه می‌توانیم با تمدن غرب مقابله کنیم چرا که تمدن ما بر پایه عدالت و حق استوار شده و جای خود را در جهان معاصر در میان دیگر تمدن‌ها باز کرده است.

رفتارها و باورهای جوان مؤمن انقلابی در گام دوم

سرکیس ابو زید، روزنامه‌نگار و نویسنده مسیحی در سخنان خود، گفت: گام اول و دوم نشان دهنده عقلانیتی است که انقلاب را به مراحل مختلفی تقسیم کرده و پس از استقرار و ثبات ایران به مرحله بعدی می‌اندیشد، این گام نشان دهنده این است که در این مرحله بر مقابله با رژیم صهیونیستی و بهره بردن از توانمندی جوانان تأکید کرده است.

نویسنده کتاب مسیحیت در ایران گفت: توجه گام دوم به پتانسیل جوانان نشان دهنده دقت نظر امام خامنه‌ای و طراحی و استفاده از آنهاست، طرحی بسیار عالی و ارزنده‌ای است که برای آینده بر روی آن تأکید شده است.

وی در ادامه، افزود: درست است که دعوت به آینده شده است اما الگوی جدیدی برای جوانان بوده که اعراب و جوامع عربی باید از آن استفاده کنند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

انقلاب اسلامی آرزوی ما را محقق رد

شیخ محمد زُعبی، از علمای اهل تسنن شمال لبنان در سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی ایران آرزوی ما را محقق کرد، چرا که به گذشته تکیه نکرد بلکه با شعار «ما می‌توانیم» مردم را وارد صحنه کرد و بیداری در جامعه ایجاد کرد و اسلام از محدوده کتاب‌ها و تریبون‌ها خارج شده و وارد میدان عمل کرد و تمام مردم و اقشار مختلف جامعه به اسلام روی آوردند و نتیجه‌اش سرنگونی استبداد شد و مستکبران نتوانستند آن را به زانو درآورند و این همان الگوی اسلامی پیشرفته برای آزادگان جهان است، لذا اسلام توانست الگویی برای زندگی، اقتصاد و دیگر ابعاد مختلف معرفی کند و عدالت را در میان همه تقسیم کند. این موفقیت بر اساس تنها اخلاق و معنویت به دست نیامد بلکه با تمسک به ارزش‌ها و توانمندی‌های ملت بود.

وی همچنین، گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند با از بین بردن جمهوری اسلامی ایران قدرت اسلام را محدود کنند، بنابراین ما باید برخیزیم و از ایران محافظت کنیم و از خواب خود ساخته خودمان بیدار شویم و بیداری ایران را به رغم مخالفت غربی‌ها به همه کشورهای اسلامی منتقل کنیم، لذا وظیفه ما شکستن این محدودیت بر ضد جمهوری اسلامی ایران است.

ایستادگی و مقاومت ایران در برابر قدرت‌های جهان

ریاض صوما، نویسنده مسائل سیاسی و کارشناس مسائل راهبردی گفت: پیام را به دقت خواندم و شگفت زده شدم، اما برداشت عمومی خود را عرضه خواهم کرد. نخست این که این پیام به جوانان خطاب شده تا به آنها دیدگاه سیاسی ارائه کند و انقلاب را معرفی کند، لذا بسیار ارزشمند و خلاقانه بوده و راهبرد عمومی ایران در منطقه و جهان را معرفی کرده است.

وی به مسئله ایستادگی و مقاومت ایران در برابر قدرت‌های جهان اشاره کرد و افزود: ایران با همکاری جنبش‌ها و نیروهایی مانند حماس، سوریه و نیروهای مسیحی و سنی منطقه و نیز کشورهایی مانند ونزوئلا، کره شمالی و چین در برابر قدرت‌ها ایستادگی کرد و باید گفت امام خامنه‌ای رهبری جهانی است و بر او درود می‌فرستیم و امیدواریم بتواند تمدن نوین را با کمک کشورهای دیگر بنا کند.

انیس، نقاش مدیر مؤسسه مطالعاتی «امان» در سخنانی، با اشاره به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب گفت: ما باید شعار مرگ بر آمریکا را برای جوانان تفسیر کنیم و اندیشه و اهداف صهیونیست‌ها را باید با زبان دنیا برای جهانیان شرح دهیم.

خانم احلام بیضون، کارشناس مسائل سیاسی، قاسم قصیر، نویسنده و روزنامه نگار، توفیق شومان، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، محمد فقیه، مدیر بخش آنلاین المیادین، جهاد سعد، نایب رییس مدیر مرکز مطالعات اسلامی آستان مقدس حضرت ابوالفضل(ع) در لبنان، حیّان حیدر، عضو نشست گفتگوی ملی با ریاست سلیم الحُص، علی شُکر، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه لبنان از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

در پایان این نشست، دو کتاب پیرامون مقام معظم رهبری با عناوین «فلسفه اندیشه امام خامنه‌ای درباره مقاومت» و «هویت زن و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به زن» برای استفاده علاقه‌مندان معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha