جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: یکی از عوامل آسیب زا در فهم حدیث، از بین بردن یا از بین رفتن بسیاری از متون حدیثی است و می دانیم پس از قرآن، حدیث دومین منبع قانونگذاری در اسلام و مادرِ علوم اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا شب گذشته در آخرین مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در آستان مقدس امام زاده اسماعیل (ع) برگزارشد گفت: در بین مسلمین همواره از صدر اسلام تاکنون افرادی بودند که وقتی احادیث شیعیان معصوم را می شنیدند، اهتمام بر حفظ آنها در حافظه و یا به نوعی کتابت می کردند تا روزی آنها را در اختیار مردم قراردهند.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در سیره حضرت محمد (ص) موارد گوناگون فراوانی وجود دارد که حتی بعد از نماز صبح و به صورت خصوصی آیات قرآن کریم را برای حضرت علی (ع) تفسیر می کردند و می نوشتند.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل آسیب زا در فهم حدیث، از بین بردن یا از بین رفتن بسیاری از متون حدیثی است و می دانیم پس از قرآن، حدیث دومین منبع قانونگذاری در اسلام و مادرِ علوم اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد:  علی رغم اهتمام شدید پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص)  نسبت به تدوین و نقل احادیث، بعد از رحلت ایشان حاکمان وقت و برخی از صحابه، علاوه بر اینکه از نگارش و نشر این سرمایه عظیم جلوگیری نمودند، به طور گسترده به تضییع و محوِ اندک آثار بر جای مانده همت گماشتند.

وی ادامه داد: با رحلت پیامبر اکرم(ص) بعد از 23 سال تلاش برای هدایت و سازندگی جامعه اسلامی، مسائل انحرافی فراوانی همچون: غصب خلافت، غصب فدک و اهانت به فاطمه زهرا(س) پیش آمد و نقل و تدوین احادیث پیامبر اکرم(ص) ممنوع شد و حتی به بهانه های واهی، آنها را به آتش کشیدند که خسارت های جبران ناپذیری به جامعه اسلامی بلکه جامعه بشری وارد کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: مجموعه سخنان پیامبر اکرم(ص) که طی 23 سال گرد آمده بود و گنجینه نفیسی از رهنمودها، هدایت ها و حکمت ها را تشکیل می داد، از بین رفت و البته جامعه تشیع به برکت وجود امامان خویش سخنان رسول خدا(ص) را از طریق آنان شنید و بهره برد، امّا بخش دیگر جامعه اسلامی بر اثر برخی تعصّبات، نتوانست بهره کاملی از احادیث آن حضرت ببرند.

وی ادامه داد:  اکثر علمای شیعه با بررسی دلایل روایی، تاریخی و عقلی، بر این باورند که حدیث در زمان رسول خدا (ص)  علاوه بر نقل شفاهی، به صورت مکتوب نیز توسط برخی از صحابه از جمله امیرالمؤمنین(ع) ثبت شده و از این طریق به نسل‌های بعد منتقل شده است.

 مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: هدف اصلی از منع کتابت و نقل حدیث پس از وفات پیامبر اکرم هدفی سیاسی­ بود و جریان حاکم قصد داشت تا از نشر فضائل امام علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و سایر اهل ­بیت (ع) جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: یکی از رویدادهای قابل‌تأمل پس از رحلت پیامبر جلوگیری از نگارش و نقل حدیث توسط جریان حاکم بود که تا قریب ۱۰۰ سال به طول انجامید و به از میان‌رفتن بسیاری از روایات پیامبر منجر شد و نخست شعار حسبنا کتاب‌الله مطرح شد و با این بهانه که قرآن ما را بس است از نشر احادیث پیامبر جلوگیری کردند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: در زمان ائمه معصومین (ع)  کتابت حدیث بر عهده یاران آن بزرگوار بوده و با نظارت مستقیم امامان صورت می ­گرفته است و علمای شیعه مانند مرحوم کلینی، مرحوم شیخ طوسی، مرحوم صدوق، مبادرت به تدوین جوامع حدیثی کردند؛ نه اینکه کتابت حدیث کنند. چون کتابت حدیث بر عهده اصحاب پیامبر اکرم  (ص) و یاران امامان معصوم  (ع) بوده که قبلاً در مجموعه های کوچک به صورت متفرقه انجام گرفته بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha