جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری فیلم سه کام حبس

حوزه/ کارگردان فیلم سه کام حبس گفت: حفظ خانواده، مهم‌ترین رسالت فیلم من است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، نشست خبری فیلم «سه کام حبس» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران و سایر عوامل این فیلم در محل پردیس ملت برگزار شد.

در این نشست خبری سؤالات خبرنگاران توسط مجری برنامه، آقای گبرلو خوانده شد و عوامل فیلم به آن پاسخ دادند.

سامان سالور در پاسخ به این سؤال که «چرا با وجود اینکه در سال‌های اخیر سینمای ایران، اعتیاد سوژه بسیاری از فیلم‌ها بوده‌ است، سراغ این موضوع رفتید و آیا دچار تکرار نشدید خصوصاً اینکه شباهت‌هایی به فیلم لامپ صد داشت»، گفت: از سه سال پیش تلاش داشتیم که چنین فیلمی بسازیم و فیلم‌نامه آن را شروع کردیم. تلاش ما این بود که جنبه دیگری از اعتیاد را نشان دهیم. اینکه چطور یک فرد با اعتیاد به خانواده خود ضربه می‌زند و بازی‌ها در این فیلم به‌هیچ‌وجه تکرار آثاری مثل لامپ صد نبود.

وی افزود: در این فیلم با آدمی سر و کار داریم که حتی در فیزیک و گریمش موضوع اعتیاد نمایان است؛ درحالی‌که سعی در انکار آن دارد و بازی آقای تنبانده و همراهی و انرژیِ که به این فیلم دادند باعث شد فیلم سر و شکل خوبی داشته باشد و حتی از فیلم‌نامه اولیه نیز فراتر رود.  

سالور، در پاسخ به این سؤال که «چگونه سعی کردید به فضای اعتیاد نزدیک شوید و تحقیقات شما چگونه بود؟»، اظهارداشت: موضوع اعتیاد آن‌قدر فراگیر است که در اخبار و حتی دور و بر خودمان اثرات آن را می‌بینیم و از آن می‌شنویم. با دیدن و شنیدن ماجراهای مختلف سعی کردیم به سوژه نزدیک شویم و همراه آقای تنابنده نیز به چندین درمانگاه رفتیم. فیلم گرفتیم و صحبت کردیم تا به نهایتاً به این شکل از بازی برسیم.

کارگردان فیلم «سه کام حبس»، ادامه داد: اتفاقاتی که در اخبار یا حتی دور و برمان درباره اعتیاد می‌بینیم نشان می‌دهد که ساختار خانواده‌ها در کلان‌شهرهایی مثل تهران و حتی شهرهای کوچک نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته و امیدوارم این نوع فیلم‌ها تلنگری باشد برای جامعه و حتی اگر یک نفر به‌واسطه این فیلم تصمیم بگیرد، زندگی خانوادگی خود را حفظ کند، فیلم سه کام حبس رسالتش را انجام داده است.

در ادامه این سؤال از کارگردان پرسیده شد که «چرا نقش پلیس در این فیلم کم‌رنگ است و برخورد پلیس به‌اندازه جرمی که اتفاق می‌افتد نیست؟» و سالور پاسخ داد: این فیلم قصه پلیس نبود و قرار نبود در تار و پود آن نقش پلیس پررنگ شود. پلیس از بخشی از فیلم متوجه کار مجتبی شد و برای بازرسی به خانه آن‌ها رفت. در سه کام حبس قصه آدم‌هایی که درگیر ماجرا هستند  و نقش‌آفرینی کردند برای ما اولویت داشت که حتی میزانسن آن سکانس به گونه ای بود که همراه خانم ایزد یار باقی ماند و از خانه خارج نشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گذاشتن فرمول کورسوی امید در انتهای داستان، خاطرنشان کرد: بعضاً ما متهم شدیم چرا فیلم‌تان نقطه امیدی ندارد درحالی‌که نسیم تمام تلاشش را برای نگه‌داشتن زندگی انجام داد. زندگی رو به روال درستی بود و شاید به مجتبی (کارکتر فیلم) حق بدهیم؛ چراکه خیلی‌ها در جامعه مثل مجتبی می‌خواهند یک‌شبه ره صدساله را طی کنند. و در بزنگاه‌ برای خانواده‌شان ریسکی انجام دهند. ریسکی که ممکن است برعکس نتیجه دهد و منجر به نابودی تمام تلاششان شود. با این همه در سکانسی که حلقه‌ها توسط سربازی که برای بازرسی رفته، پس داده می‌شود و یا در پلان آخر که تصویر تتو را پاک می‌کند، شروع یک زندگی را نوید می‌دهد.

سالور ادامه داد: به نظر من سینما نباید در تلخ‌ترین لحظات، تمام راه‌ها را ببندد و من دوست دارم همیشه روزنه‌ی امیدی را در آثارم باقی بگذارم.

در ادامه این نشست خبرنگاری با اشاره به اینکه فیلم‌های اجتماعی فروش میلیاردی ندارند، از انگیزه سرمایه‌گذار سؤال کرد و «ساسان سالور» تهیه‌کننده این فیلم، بیان کرد: دغدغه سرمایه‌گذار در مرحله اول برگشت مالی آن نبود. سرمایه‌گذار تمایل داشت تا تعدادی فیلم با موضوع اجتماعی بسازد که خوشبختانه «سه کام حبس» به‌عنوان یکی از این کارها ساخته شد. با این همه به نظرم همیشه این‌گونه نیست که فیلم اجتماعی اکران خوبی نداشته باشد؛ چراکه در سال‌های اخیر سینمای ایران نشان داده که در اکران اتفاقات خوبی برای این نوع از فیلم‌ها می‌افتد و اگر فضا و امکانات مناسب اکران در اختیار این نوع آثار قرار داده شود به فروش خوبی در اکران می‌رسند.

لازم به ذکر است، فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی «سامان سالور» در سی‌وهشتمین جشنواره فجر حضور دارند و سایر عوامل آن عبارت‌اند از؛ تهیه‌کننده: ساسان سالور؛ بازیگران: پریناز ایزدیار، محسن تنابنده، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود علیان، یداله شادمانی و محمد اشکان‌فر. مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیم‌زاده، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: سحر شهامت، طراح لباس: غزاله معتمد، برنامه‌ریز: آرش حسن‌پور، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تولید: ساسان سالور، مدیر تدارکات و دستیار اول تولید: پرویز کاظم‌لو، سرمایه‌گذار: سیاوش امین‌پور.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha