پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پهپاد MQ-4

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه بزرگترین هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین جهان را زمین گیر کرد

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از قطعات جدید کشف شده از پهپاد MQ-4 آمریکایی که اخیرا توسط نیروی دریایی سپاه از اعماق آب‌های جنوب کشور کشف شده است با بیان اینکه این پهپاد بزرگترین هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین جهان است، گفت: این هواپیما مشخصات منحصر به فردی دارد و به واسطه پرواز در ارتفاع خیلی بالا قادر است بدون محدودیت همه مسیرها را بدون تحت تاثیر قرار دادن مسیرهای هوایی پرواز کند، مثلا از آمریکا پرواز می‌کند و به خلیج فارس می‌آید.وی با بیان اینکه چون این هواپیما خیلی بزرگ است همه گونه تجهیزات جاسوسی در آن تعبیه شده است، گفت: به دلیل برخورداری از مجموعه‌ای از سنسورها، دوربین ها، رادار SAR و سنسورهای جمع آوری الکترونیک، این هواپیما دارای یک سوپرکامپیوتر پیشرفته است که همه این داده ها را در لحظه تجزیه و تحلیل و قابل بهره برداری می‌کند.سردار حاجی زاده ادامه داد: این هواپیما فوق العاده با ارزش است، اما دیگر یک خط قرمز باید بر روی آن کشید که دیگر برای ایران کارایی ندارد چراکه به تمام فرکانس ها، کدها و رمزهای آن آشنایی پیدا کردیم.فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: نه اینکه از فاصله، ۵۰، ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلومتر، بلکه از همین تهران می توانیم تا چندهزار کیلومتر این هواپیما را ناکارآمد کنیم.وی با بیان اینکه یک عملیات کوچک جنگ الکترونیک در حمله به عین الاسد انجام دادیم، تصریح کرد: آمریکایی ها یک سیلی کوچک جنگ الکترونیک از ایران خوردند، این هواپیما هم دیگر برای ایران کارایی ندارد. هرکدام از این قطعات این هواپیما یک گنج است که اطلاعات زیادی از آن به دست ما خواهد آمد.سردار حاجی زاده همچنین در خصوص اخبار جدید از حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد نیز، عنوان کرد: ناگفته‌ها و مطالب درباره این عملیات زیاد است و یک جلسه مستقل می خواهد تا مردم عزیزمان درباره این عملیات بیشتر بدانند؛ البته احتمال دارد که مدتی دیگر بگویند که چند تن از نظامی‌های آمریکایی دچار مرگ خفیف شده اند!در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، ۳۰ خرداد سال جاری، یک فروند پهپاد جاسوسی MQ-4C آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

هم قطاران کاخ سفید، ترامپ را از استیضاح نجات دادند

نمایندگان مجلس سنای آمریکا در جلسه رأی‌گیری استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، به تبرئه وی از اتهام «سوءاستفاده از قدرت» رأی دادند.نخست در خصوص اتهام سوءاستفاده از قدرت در پرونده اوکراین‌گیت رای‌گیری شد. در این رای‌گیری ۵۲ سناتور، ترامپ را تبرئه کردند و تنها ۴۸ تن به گناهکار بودن او رای دادند. برای رای آوردن استیضاح، ۶۷ سناتور باید ترامپ را گناهکار تشخیص می‌دادند.دموکرات ها در ماه های گذشته، تلاش گسترده ای برای استیضاح ترامپ و پایین آوردن او از اریکه قدرت انجام دادند؛ تلاشی که بالاخره ناکام ماند و دموکرات ها نتواستند ترامپ را استیضاح کنند.به نظر می رسد، با شکست پروژه استیضاح، موضع ترامپ در برابر دموکرات ها تقویت خواهد شد و زمینه برتری ترامپ در برابر آن ها در انتخابات ۲۰۲۰ را فراهم خواهد کرد.سپس در خصوص بند ممانعت از اجرای عدالت در مجلس سنای آمریکا رای‌گیری شد. در خصوص این بند نیز ۵۳ سناتور ترامپ را گناهکار ندانستند و ۴۷ سناتور به گناهکار بودن او رای دادند.به این ترتیب، ترامپ از هر دو بند استیضاح تبرئه شد. روند رای‌گیری در خصوص بندهای استیضاح کاملا حزبی بود و سناتورها جز در یک مورد بر اساس تمایلات حزبی رای دادند. تنها «میت رامنی»، سناتور جمهوری‌خواه در خصوص بند اول اسیضاح رای به گناهکار بودن ترامپ داد.مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع در اجرای عدالت (کارشکنی در کار کنگره در مسیر تحقیقات استیضاح) رای داد. مجلس نمایندگان آمریکا دارای اکثریت دموکرات است. در پی این رای مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ برای برگزاری دادگاه استیضاح به مجلس سنای آمریکا ارجاع شد.بر اساس مورد اول، رئیس‌جمهور آمریکا با سوءاستفاده از قدرت خود و تهدید به توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین، خواستار آن شده که دولت اوکراین در خصوص شرکتی که فرزند «جو بایدن»، رقیب احتمالی او از حزب دموکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری در هیات مدیره آن حضور دارد، تحقیق کند. قصد ترامپ از این کار، آسیب زدن به موقعیت بایدن در انتخابات ریاست ‌جمهوری ۲۰۲۰ ارزیابی شده و این پرونده به اوکراین‌گیت شهرت یافته است. در خصوص دومین مورد استیضاحی ترامپ هم گفته شده که او در کار دستگاه‌های تحقیق‌کننده در مورد فوق ایجاد اخلال کرده است.ترامپ پس از «اندرو جانسون» و «بیل کلینتون»، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که استیضاح می‌شود. دو رئیس‌جمهور قبلی با استیضاح از قدرت برکنار نشده بودند.سناتورهای دموکرات تلاش داشتند، شهود بیشتری را به روند دادگاه سنا دعوت کنند، اما با رای روز یازدهم بهمن سنا، تلاش آن‌ها ناکام ماند. یکی از این شهود، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید بود که با کتاب اخیر خود خشم دونالد ترامپ را برانگیخته است.رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدا روند استیضاح را امری حزبی توصیف کرده و گفته دموکرات‌ها از ابتدا هم نمی‌خواستند که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را بپذیرند.از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، استیضاح ترامپ در سنا موفق نباشد. ۵۳ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنای آمریکا در اختیار اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکاست.

روسیه استراتژی کثیف اسرائیل را فاش کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حملات هوایی خود به سوریه از پوشش و سپر هواپیماهای غیرنظامی استفاده می کند تا عملکرد سامانه های پدافند هوایی سوریه را مختل کند.ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای گفت: ششم فوریه (پنجشنبه) ساعت دو بامداد، چهار جنگنده اف۱۶ نیروی هوایی اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی سوریه، با هشت موشک هوا به زمین، اطراف دمشق پایتخت این کشور را هدف قرار دادند و پدافند هوایی سوریه نیز با قدرت این حملات را دفع کرد.وی افزود: همزمان با حمله جنگنده های اسرائیلی به اطراف دمشق و نزدیک فرودگاه بین المللی این شهر، یک فروند هواپیمای مسافربری مدل ایرباس۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبدا تهران آماده فرود در فرودگاه دمشق بود.کوناشینکوف در ادامه اظهار کرد: به لطف عملیات فنی برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد فعال سیستم کنترل ترافیک هوایی، هواپیمای مسافری از منطقه شلیک ضد موشک ها دور و خارج شد و به جای فرودگاه دمشق با امنیت در فرودگاه پایگاه روسی حمیمیم به زمین نشست.این مسؤول روس در ادامه گفت: عملکرد ستاد ارتش اسرائیل در طول عملیات‌های نظامی هوایی و سوء‌استفاده آن از هواپیماهای مسافربری به عنوان پوشش با هدف مختل کردن عملکرد سامانه‌های پدافند هوایی سوریه شیوه اصلی یگان هوایی اسرائیل شده است، متاسفانه اسرائیل با دنبال کردن این استراتژی در عملیات‌های خود به حفظ جان صدها غیرنظامی بیگانه اهمیتی نمی‌دهد.سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه گفت: رفتار ستاد ارتش اسرائیل در حین اجرای عملیات های نظامی و سوء استفاده آنها از هواپیمای مسافربری با هدف ایجاد اختلال در عملکرد سامانه های پدافند هوایی سوریه، تبدیل به یکی از روش های مهم نیروی هوایی اسرائیل شده است. متاسفانه اسرائیل با در پیش گرفتن این روش نشان می دهد که اهمیتی برای جان صدها غیرنظامی بی گناه قائل نیست.رژیم صهیونیستی طی سال های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که این حملات توسط ره گیری به موقع پدافند هوایی سوریه دفع شده است.

گاف بزرگ انتخاباتی ضد انقلاب؛ هشتگ ترند نشده را به باد داد

با داغ شدن تنور انتخابات و جریان سازی‌های رسانه‌ای علیه ایران به ویژه مسائل سیاسی روز ایران توسط دشمنانی که آن‌ها را ضد انقلاب خطاب می‌کنیم، فضای سایبر یا به تعبیری شبکه‌های مجازی ابزار سهل الوصولی برای برهم زدن انتخابات و تبلیغاتی سالم در این برهه زمانی است. در زمانی که دشمنان تمام تلاش خود را برای سیاه نمایی مسائل داخلی ایران می‌کنند، رسانه‌های داخلی نیز مانند سازمان صدا و سیما در تلاش برای نشان دادن نظرات و آرای مردمی به صورت صادقانه و شفاف هستند. به همین سبب رسانه های داخلی هم در بخش‌های مختلف تصویری و هم در خبرگزاری رسمی خود به صورت مکتوب، بارها نظرات مردم را به نمایش گذاشته‌اند. نظراتی که گویا به مذاق دشمنان خوش نیامده است و حالا یکی از کانال‌های ضدانقلاب با ساخت حساب کاربری جعلی به نام «اخبار رسمی شبکه خبر» در تلگرام سعی در برهم زدن اذهان عمومی علیه رسانه ملی دارد. به این نحو با ساخت یک آدرس جعلی نظرسنجی به نفع خود ایجاد کرده و تصاویرش را در دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.این کانال ضد انقلاب، حضور حداکثری مردم را در روزهای نزدیک به انتخابات حضور اقلیتی مردم خوانده است و با هشتگ سیرک انتخاباتی سعی کرده تا آرزوی دیرینه خودشان را در براندازی جمهوری اسلامی ایران پررنگ تر کند. در بین تصاویری که از نظرسنجی‌های مختلف منتشر کرده ، به یکی از کانال‌های رسمی داخلی اشاره کرده که آن هم جعلی است و کافی است مشاهده کنید که این کانال یک نفر عضو هم ندارد، چه برسد که کسی بخواهد عضو این آدرس ساختگی شود و رأی خود را اعلام کند.

فرانسه کلاهک‌های هسته‌ای را کم کرد

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به زیر 300 عدد رسانده است.به نقل از دویچه وله، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه که کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند منتظر هیچ‌گونه مسابقه تسلیحاتی باشند، گفت: اروپایی‌ها باید درک کنند که در نبود چارچوب قانونی، مسابقات تسلیحاتی متداول ممکن است حتی در خاک خود این کشورها اتفاق بیفتد.وی با اشاره اینکه اتحاد با آمریکا موجب ایجاد امنیتی طولانی‌مدت در خاک اروپا خواهد شد، عنوان کرد: فرانسه زرادخانه کلاهک‌های هسته‌ای خود را به زیر 300 عدد کاهش داده است.

سفیر جنجالی انگلیس به ایران برگشت

سفیر انگلیس در ایران که پس از بازداشتش در تهران به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی کشور را ترک کرده بود، از بازگشتش به تهران خبر داد.«رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در ایران که بعد از جنجال‌ها پیرامون حضورش در یک تجمع غیرقانونی تهران را ترک کرده بود با انتشار ویدئویی به زبان فارسی بازگشتش را اعلام کرد.«مک‌ایر» با انتشار این ویدئو در اینستاگرام گفت: «من اخیراً از لندن به تهران برگشتم. این سفر مهمی بود که از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»مک‌ایر، روز ۲۲ دی‌ماه پس از حضور در یک تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر برای مدت کوتاهی بازداشت و سپس آزاد شد. او روز ۲۵ دی‌ماه تهران را ترک کرد.مک‌ایر درباره سفرش به لندن گفت: «من با وزیر خارجه کشورمان و دیگر مقامات ارشد کشورمان دیدار داشتم و با آنها درباره اینکه چگونه می‌توان موضوعاتی که برای ایران و بریتانیا مهم هستند را پیش برد صحبت کردم.»او سپس به مسئله «برجام» پرداخت و مدعی شد کشورش قصد دارد با طرف‌های این توافق هسته‌ای از جمله ایران همکاری کند.مک‌ایر خاطرنشان کرد: «در مورد برجام ما می‌خواهیم با ایران، فرانسه و آلمان و همچنین روسیه و چین همکاری کنیم تا از مکانیزم حل اختلاف یعنی Dispute resolution mechanism استفاده کنیم و راهی به جلو پیدا کنیم که بتوان نگرانی بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین نگرانی‌های ایران درباره مزایای اقتصادی که از آن برخوردار می‌شود را برطرف کنیم.»سفیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه در هفته گذشته مقام‌های ساز و کار موسوم به «اینستکس» به تهران سفر کرده‌اند آن را مایه خوشحالی دانست.وی گفت: «باعث خوشحالی بود که هفته گذشته شاهد آمدن مقامات اینستکس به تهران بودیم که درباره پیشرفت کار اینها با مقامات ایران گفت‌وگو کردند.»مک‌ایر همچنین تأکید کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تعهد این کشور نسبت به برجام و اینستکس را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. او گفت: «بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعهد کلی ما را نسبت به اینستکس و همچنین برجام تحت تأثیر قرار می‌دهد یا نه. جواب من این است: "خیر؛ ما کاملاً نسبت به این موضوعات متعهد باقی خواهیم ماند.»

کنگره دربرابر معامله قرن ایستاد

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه که روز گذشته به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نوشته شد، "مخالفت شدید" خود را با طرح موسوم به معامله قرن که "هدف ادعایی آن پیشبرد صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است" اعلام کردند.نمایندگان آمریکایی با بیان اینکه هم مفاد و هم زمان‌بندی رونمایی این طرح باعث نگرانی آن‌ها است، معامله قرن را غیرجدی و فاقد حسن نیت دانسته و تاکید کردند که این طرح راه رژیم صهیونیستی را برای اشغال همیشگی کرانه باختری هموار می‌کند. این نمایندگان همچنین تاکید کردند که نقشه طراحی شده ازسوی ترامپ برای کشور فلسطین مجموعه‌ای از سرزمین‌های غیرمتصل است که در محاصره شهرک‌ها و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی است که هیچ شباهتی به یک کشور ندارد.۱۰۷ عضو مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از تیمی که ترامپ برای تدوین این طرح تشکیل داده بود انتقاد کرده و آن‌ها را گروهی از دشمنان کشور فلسطین توصیف کردند.اعضای کنگره آمریکا از اینکه از هیچ فلسطینی و هیچ یک از رهبران فلسطین در تدوین این طرح مشورت گرفته نشده است، ابراز نگرانی شدید کردند.آن‌ها همچنین از رونمایی این طرح در آستانه سومین انتخابات رژیم صهیونیستی در یک سال و همچنین اتهام‌های مطرح شده در این رژیم علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن انتقاد کردند.ترامپ روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با نتانیاهو در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.بسیاری از کشورهای منطقه مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. طرحی که حق و حقوق مردم فلسطین را به طور کامل نادیده گرفته است.

سودان آسمان خود را به روی اسرائیل گشود

«عمر محمد الحسین» سخنگوی ارتش سودان با اشاره به این موضوع گفت: برسر این موضوع که هواپیماهای تجاری آمریکای جنوبی برای رسیدن به اسرائیل از حریم هوایی سودان استفاده کنند، توافق ابتدایی صورت گرفته است.الحسن در عین حال گفت: برخی از جوانب فنی این موضوع هنوز در دست بررسی است و سودان با عبور هواپیماهای شرکت ال عال اسرائیل از حریم هوایی اش موافقت نکرده است.این مقام سودانی افزود: سودان عادی سازی کامل روابط با اسرائیل را اعلام نکرده و این فقط تبادل منافع است.صدور مجوز عبور هواپیماهای مقصد اسرائیل از حریم هوایی سودان دو روز پس از دیدار عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت این کشور با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهونیستی در اوگانادا صورت می گیرد.دیدار البرهان و نتانیاهو بویژه پس از آنکه مقاماتی از رژیم صهیونیستی گفتند که این دیدار به عادی سازی روابط میان دو طرف منجر می شود، موجی از جنجال به پا کرده است.

آلبانی و واشنگتن رایزنی ضد ایرانی برپا کردند

طبق اعلام آمریکایی‌ها رایزنی‌ها علیه ایران یکی از محورهای گفت‌وگوی «اِدی راما» نخست‌وزیر آلبانی در واشنگتن بود؛ کشوری که میزبان گروهک تروریستی «منافقین» است.وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره دیدار دوجانبه مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور با نخست‌وزیر آلبانی منتشر کرده است.طبق این بیانیه، پامپئو و اِدی راما درباره «اولویت‌های مشترک (دو کشور) برای دوره ریاست آلبانی بر سازمان امنیت و همکاری اروپا صحبت کردند».به گفته وزارت خارجه آمریکا، پامپئو در این دیدار بر حمایت مستحکم واشنگتن از تلاش آلبانی برای عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین اصلاحات قضایی و انتخاباتی در آلبانی تاکید کرد.پامپئو از تعهد آلبانی به پرداختن سهم خود از هزینه‌های نظامی و دفاعی ناتو تشکر کرد.وزیر خارجه آمریکا همچنین از آلبانی به دلیل آنچه که «عقب راندن فعالیت شرورانه ایران» خوانده است، قدردانی کرد.پامپئو در حالی از آلبانی به دلیل مواضع ضد ایرانی آن تشکر کرده که این کشور اروپایی از مدت‌ها قبل میزبان تروریست‌های گروهک «منافقین» بوده است.همین ماه گذشته بود که دولت آلبانی در بیانیه‌ای ادعا کرد، دو دیپلمات ایرانی را به دلیل «انجام فعالیت‌های مغایر با جایگاهشان» از این کشور اخراج کرده است.آلبانی سال گذشته هم سفیر و یک دیپلمات ایران را به بهانه «فعالیت‌های غیرقانونی» اخراج کرد. سخنگوی وزارت خارجه آلبانی در آن زمان گفته بود این تصمیم را با رژیم صهیونیستی هماهنگ کرده است.

کویت راه معامله قرن را سد کرد

پارلمان کویت طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن درخصوص مساله فلسطین را محکوم کرد و از دولت کویت خواست تا به موضع خود در مخالفت با این طرح ادامه دهد.در بیانیه پارلمان کویت که توسط رئیس پارلمان این کشور خوانده شد، درخواستی برای اتخاذ موضع رسمی عربی، اسلامی و بین المللی برای مقابله با این طرح شکست خورده و حمایت از ماندن مردم فلسطین در سرزمین مبارکشان مطرح شده است.پارلمان کویت اعلام کرد که معامله قرن شامل کوتاه آمدن مردود از حقوق فلسطینی و عربی و اسلامی در اراضی اشغال شده است.

شورای امنیت برای ادلب جلسه فوق العاده برگزار کرد

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع در شمال غرب سوریه جلسه فوق العاده تشکیل داد. این جلسه به درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه تشکیل شد.نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در این جلسه، بهبود اوضاع انسان‌دوستانه را مستلزم توقف حمایت از تروریسم، تجاوز و اشغال دانست.بشار جعفری خطاب به حامیان تروریست‌ها گفت: ادلب بخشی از سوریه است و مسئولیت هرگونه حضور غیرقانونی نظامی در آن، به عهده دولتی است که نظامیان آن در آن شهر حضور دارند.نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم در این نشست از اختلاف روسیه و ترکیه در موضوع سوریه خبر داد.پدرسون گفت: اظهارات سران روسیه و ترکیه در روزهای اخیر نشان‌دهنده شکل‌گیری تفاوت‌های عمیقی بین حامیان طرح کاهش درگیری در ادلب است. پدرسون درگیری بین ترکیه و دولت سوریه در ادلب را نگران کننده خواند.نماینده ایران در سازمان ملل از آمادگی تهران برای رفع اختلافات سوریه و ترکیه در مورد وضعیت ادلب خبر داد.تخت روانچی گفت: نباید اجازه داد تروریست ها، موقعیتشان را تحکیم و ادلب را به پناهگاهی برای خود تبدیل کنند تا غیرنظامیان بیشتری را بکشند.اما نماینده آمریکا در سازمان ملل، از مواضع ترکیه علیه سوریه حمایت کرد. این سخنان نماینده آمریکا با واکنش تند نماینده روسیه مواجه شد.واسیلی نبنزیا گفت آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ادلب یک کشور دیگر است، خیر، ادلب یک استان از استان‌های سوریه است و تحت حاکمیت دولت این کشور قرار دارد.نماینده روسیه افزود: قابل تامل است که جلسات فوق العاده شورای امنیت درباره سوریه زمانی برگزار می‌شود که تروریست‌ها در خطر قرار می‌گیرند و دولت بخش‌هایی از خاک خود را پس می‌گیرد.نماینده چین در سازمان ملل هم بر لزوم خروج گروه‌های تروریستی از ادلب تاکید کرد.

ترامپ مدعی قتل سرکرده القاعده شد

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا در عملیات مبارزه با تروریسم در یمن توانست «قاسم الریمی» موسس و سرکرده گروه القاعده در شبکه جزیره عرب را به قتل برساند.الریمی که معاون «ایمن الظواهری» سرکرده گروه القاعده به شمار می‌آید، در دهه نود به این گروه پیوست و در افغانستان همراه «اسامه بن لادن» سرکرده پیشین این گروه بوده است.ترامپ در این بیانیه مدعی شده است، با قتل الریمی، آمریکا به چیره شدن بر تهدیداتی که این گروه‌ها برای امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کنند، نزدیک شده است. روزنامه «نیویورک تایمز» چند روز پیش در گزارشی به نقل از سه مقام پیشین و فعلی آمریکایی نوشت، آمریکا پس از چند ماه ردیابی و جست‌وجو، حمله‌ای هوایی علیه رهبر القاعده یمن ترتیب داده است.الریمی پس از بازنشستگی و بازگشت از کمپ‌های پرورش تروریست در افغانستان، به وطن خود یمن برگشت و به‌ خاطر مبادرت به ترور سفیر آمریکا در این کشور پنج سال زندانی شد. او یک سال بعد از زندان فرار کرد و توانست به سرعت جایگاه خود در القاعده را ارتقا دهد.وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، الریمی در حمله سال ۲۰۰۸ به سفارت آمریکا در «صنعا» دست داشته است. در این حمله ۱۰ گارد امنیتی و ۴ غیرنظامی کشته شدند.

پمپئو به گوایدو تعهد داد

در متن گفتگوی خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که توسط وزارت خارجه این کشور منتشر شد، آمده است: دو طرف بر دو برابر کردن اقدامات به منظور تامین و ارائه آنچه که مردم ونزوئلا چندین سال است خواستار آن هستند، یعنی پایانی بر دیکتاتوری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور و احیای دموکراسی، موفقیت اقتصادی و عزت مردم ونزوئلا توافق کردند.دو طرف همچنین به راه‌هایی اشاره کردند که عوامل دموکراتیک و شرکای بین‌المللی می‌توانند با هم برای ایجاد راهی در مسیر دولتی انتقالی مسئول نظارت بر انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری و مجمع ملی همکاری کنند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود گوآیدو را به عنوان "تنها رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا" مورد استقبال قرار داد و همچنین وعده داد تا "استبداد" در این کشور آمریکای لاتین را در هم بشکند.واشنگتن مکررا مدعی است که ونزوئلا در دست مادورو یک "دیکتاتوری" است که شهروندانش از "سرکوب" رنج می برند و وعده داده تا دموکراسی را به این کشور باز می‌گرداند. واشنگتن همچنین یکسری تحریم‌های اقتصادی علیه کاراکاس ارائه کرده است.

مکرون پای اروپا را به مسابقه‌ تسلیحاتی کشاند

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت که «اروپایی‌ها نمی‌توانند در مسابقه‌های تسلیحاتی تماشاگر باشند.»وی در ادامه افزود: «فرانسه تسلیحات اتمی خود را تا مرز ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای کاهش داده است.»ماکرون در جمع فارق‌التحصیلان دانشکده افسری در پاریس این سخنان را بر زبان آورد. رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه گفت که اروپا باید «دستورالعمل بین‌المللی کنترل تسلیحاتی»‌ را پی بگیرد.

روسیه بمب‌افکن هسته‌ای آزمایش کرد

بمب‌افکن هسته‌ای راهبردی «Tu-160» روسیه که به روز رسانی شده است با تجهیزان کنترلی و هوانوردی جدید خود پرواز اولیه را انجام داد. از سوی دیگر تغییرات ایجاد شده در این بمب‌افکن سبب شده کارایی جنگی آن به دو افزایش پیدا کند.ارتش روسیه تصاویر این بمب‌افکن به روز شده را روز پنجشنبه منتشر کرد اگر چه پرواز آزمایشی آن اوایل ماه جاری در سایت پروازی کازان انجام شده بود. این بمب افکن پرواز کوتاهی انجام داده و برای حدود نیم ساعت در ارتفاع 1500 متری پرواز کرد.بمب افکن سوپر سونیک Tu-160 که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را نیز دارد اواخر دوره شوروی معرفی شد و از آن زمان در نیروی هوایی روسیه فعالیت داشته است. این بمب‌افکن پس از به روز رسانی شدن، به تجهیزات ارتباطی و هوانوردی جدیدی مجهز شده که عبارت از کنترل و فرماندهی جدید و پایگاه‌های راداری و جنگ الکترونیکی می‌باشد و به کمک این تجهیزات توان رزمی این بمب‌افکن دو برابر شده است.

آمریکا دست نظامی اوکراین را خالی گذاشت

تارنمای خبری «بازفید» به نقل از چهار منبع آگاه و رسمی در دو کشور آمریکا و اوکراین گزارش داد که ایالات متحده از فروش تسلیحات و مهمات نظامی به اوکراین با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار خودداری می کند.تارنمای خبری «باز فید» در گزارش خود اعلام کرد که یک مقام ارشد و پیشین آمریکا علت این ممنوعیت فروش تسلیحات و مهمات را از کارکنان بلندپایه دولت ترامپ پرسیده است و دولت ترامپ در پاسخ توضیح داده که «هنوز در حال ارزیابی و قیمت گذاری میزان فروش بالقوه است». این مقام آمریکایی در ادامه افزود: «اینکه طرف اوکراینی برای خرید تسلیحات و مهمات نظامی در جستجوی منابع دیگری باشد، اقدامی عاقلانه است».طبق ای گزارش دو مقام اوکراینی تلاشهای چین برای خرید شرکت هوافضای «موتور سیچ» اوکراین را دلیل تأخیر در فروش تسلیحات نظامی آمریکا مطرح کردند و اینکه ایالات متحده در تلاش برای ممنوعیت این فروش به دلیل دغدغه های امنیت ملی است.در این گزارش آمده است که پنج مورد از این توافقنامه های فروش به مدت یکسال است که به تعویق افتاده و مدت زمان تأخیر یکی از این توافقنامه های فروش بیش از یکسال است.لازم به ذکر است که سفارت آمریکا در کی یِف از اظهارنظر در خصوص این موضوع خودداری کرد و کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز تاکنون به درخواستها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده اند.

آمریکایی‌ها علیه تبرئه ترامپ به خیابان ها ریختند

هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به تبرئه دونالد ترامپ تظاهرات کردند. طی این تظاهرات که در دست کم 300 شهر آمریکا برگزار شد، معترضان شعارهایی از جمله «پنهان کاری را نپذیرید» و «با رای خود تو را بیرون خواهیم کرد» سر دادند.همچنین تظاهرات‌کنندگان با تجمع مقابل برج ترامپ در نیویورک، شعار «او را حبس کنید» و «تو گناهکاری» سر دادند. به گزارش ام اس ان بی سی، پلیس تعدادی از معترضان که درون ساختمان کنگره اعتصاب کرده بودند را بازداشت کرده است.سناتور جف مرکلی عضو کمیته روابط خارجی سنا، در توئیتی ویدئوی سخنرانی خود در جمع معترضان مقابل ساختمان کنگره آمریکا را منتشر کرده و نوشته است، "آنچه که امروز شاهدش بودیم پایان یک دادگاه نبود. یک پنهان کاری بود. سوءاستفاده رئیس جمهور از قدرت در سنا هم نفوذ کرده و پایه‌های این مجلس و قوانین ما را تهدید کرده است. محاکمه‌ای کامل و عادلانه بخواهید، هیچ عذری پذیرفته نیست. "سناتور آیانا پرسلی نیز که در این اعتراضات حضور داشت در توئیتی نوشته است، "در این دموکراسی، شما هنوز هم در برابر مردم پاسخگو هستید؛ و مردم آمریکا خشمگین هستند. ما خشم بر حق خود را بر جستجوی عدالت متمرکز خواهیم کرد. "در پی این اعتراضات، هشتگ «آمریکایی‌ها ترامپ را گناهکار می‌دانند» به یکی از پربسامدترین عبارات در توئیتر تبدیل شده است.

سئول با واشنگتن به در بسته خورد

«کانگ کیونگ وها» وزیر امور خارجه کره‌جنوبی گفت که سئول و واشنگتن با وجود درک دوجانبه گسترده،‌ هنوز شکاف بزرگی در مذاکرات درباره سهم سئول در هزینه استقرار نیروهای آمریکایی دارند.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دو کشور در حال آماده شدن برای برگزاری دور هفتم مذاکراتی است که قرار است این ماه در سئول برگزار شود تا سهم کره جنوبی برای استقرار 28 هزار و پانصد نیروی آمریکایی در این کشور مشخص شود.کانگ که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود: «اگر چه اختلافات بسیار زیاد است اما دو کشور تفاهم دوجانبه را تعمیق بخشیده‌اند و ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم توافقی را بر اساس این تفاهم ایجاد کنیم.»آخرین دور مذاکرات دوجانبه ماه پیش در واشنگتن برگزار شد اما دو طرف نتوانستند در خصوص اختلافات در زمینه نکات مهم به توافق برسند که از جمله آنها مشارکت اقتصادی سئول در حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و توافق اقدامات ویژه است.ارتش آمریکا پیشتر هشدار داده بود در صورتی که دو کشور هر چه سریعتر به توافقی درباره سهم کره‌جنوبی برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نرسند،‌ واشنگتن مجور خواهد بود تا 9 هزار نفر از کارمندان کره‌ای که در پایگاه‌های آمریکایی مشغول هستند را اخراج کند.بر اساس توافق اقدامات ویژه‌ای که سال گذشته میان آمریکا و کره‌جنوبی به امضا رسید،‌کره‌جنوبی حدود 870 میلیون دلار بابت حضور نیروهای آمریکایی در کشور خود پرداخت کرد.

مقاومت اولین جرقه های انتفاضه علیه طرح ترامپ را زد

مقاومت فلسطین اعلام کرد عملیات زیر گرفتن 14 نظامی صهیونیست، بمثابه آتشفشانی است که علیه رژیم اشغالگر قدس و معامله قرن ترامپ فعال شده است.جنبش جهاد اسلامی تاکید دارد، که عملیات استشهادی اخیر در راستای خنثی کردن هرگونه توطئه علیه فلسطین و قدس صورت گرفت.اعضای مقاومت اسلامی می گویند فلسطینی ها از این عملیات غافلگیر نشده اند، چرا که همیشه توقع واکنش های اینچنینی را از سوی مقاومت فلسطین دارند، اما رژیم صهیونیستی از این عملیات استشهادی به شدت غافلگیر شد و دلیل این غافلگیری هم آن است که این عملیات تیپ گولانی را مورد هدف قرار داد که به خشونت معروف است و به رغم مسلح بودن نتوانستند حتی یک گلوله هم شکلیک کنند.جهاد اسلامی تاکید کرد که این عملیات بمثابه گذاره های آتش فشانی است که بر سر رژیم صهیونیستی خواهد بارید و این عملیات حامل این پیام به تشکیلات خودگردان فلسطین است که باید به هماهنگی با رژیم صهیونیستی پایان دهد و به سوی انتفاضه کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 پیش رود.مقاومت اسلامی فلسطین همچنین از ساکنان فلسطینی کرانه باختری و مناطق اشغالی 1948 خواست که نظامیان رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهند و دوربین های مداربسته را منهدم کنند.مقامات جهاد اسلامی معتقدند که فلسطینی ها در مسیر یک انتفاضه حقیقی و کامل گام برداشتند، اشغالگران و ترامپ باید بدانند که فلسطین سر خم نخواهد کرد و زیر بار توطئه های یهودی سازی و استحاله فلسطین نمی رود، فلسطین و مقدسات فروشی نیست.پژوهشگران حوزه رژیم صهیونیستی فاش کردند که ترامپ و رژیم صهیونیستی پیش از اعلام طرح ترامپ به این اطمینان رسیده بودند که فلسطینی ها با ارائه این طرح تنها به سردادن شعار و ابراز خشم بسنده می کنند اما با این ضربه های نظامی که منجر به زخمی شدن 14 نظامی اسرائیلی شد به شدن غافلگیر شدند.پژوهشگران معتقدند که عملیات استشهادی اخیر رژیم صهیونیستی را بر آن داشت که هزینه هنگفتی را برای تامین امنیت خود در مقابل فلسطینی ها اختصاص دهد، چنانکه در اطراف یک روستای کوچک که حدود 1000 نفر ساکن دارد 500 خودروی نظامی برای حراست مستقر هستند.ناظران همچنین تاکید دارند که تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و آمریکایی در همه کشورهای عربی و اسلامی یک امر ضروری است.

بغداد از عناصر مشکوک در اعتراضات پرده برداشت

فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که گروهی در داخل تظاهرات‌کنندگان در بغداد هستند که با نارنجک و بمب دستی به نیروهای امنیتی حمله می‌کنند.در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد در این خصوص آمده است: «دو عضو هنگ یکم نیروهای حفظ امنیت شب گذشته بر اثر پرتاب نارنجک از سوی جمعی در میان تظاهرات‌کنندگان در منطقه الوثبه در بغداد زخمی شدند».در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی قهرمان ما همچنان به تامین امنیت و جان تظاهرات‌کنندگان در میادین اعتراضات ادامه می‌دهند و با خویشتنداری بسیار زیاد با معترضان خیابانی تعامل کرده و با آنها درگیر نمی‌شوند».سازمان اطلاعات نظامی عراق از دستگیری فردی خبر داد که خانواده های گروهک تروریستی داعش را از سوریه به استان «نینوی» در عراق منتقل می‌کرد.این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد:« نیروهای بخش اطلاعات نظامی در فرماندهی عملیات نینوی با همکاری هنگ کماندوها و تیم شناسایی این فرماندهی یک تروریست که خانواده‌های داعشی را از اردوگاه «الهول» در جنوب شرق استان الحکسه سوریه به نینوی و از آنجا به الانبار منتقل می‌کرد و از اسناد جعلی برای این منظور استفاده می‌کرد، دستگیر کردند. اطلاعات نظامی عراق تاکید کرد این تروریست از جمله افراد تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق بوده است.پیش از این هم نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه صدها نفر از اعضای خانواده‌های تروریست‌های داعشی را از اردوگاه الهول به عراق انتقال داده است و احتمالا تروریست دستگیر شده با نیروهای آمریکایی همکاری داشته است.سازمان اطلاعات نظامی عراق همچنین اعلام کرد که یک باند تروریستی را در شهر الرمادی در استان الانبار متلاشی کرده است.در بیانیه این سازمان در این خصوص آمده است: «در یک عملیات منحصر به فرد و با جسارت و شجاعتی نیروهای عراقی انجام شد یگان دهم اطلاعات نظامی با همکاری هنگ یکم تیپ 38 پیاده یک باند تروریستی را در الرمادی در دو منطقه القریه العصریه و زویغیر متلاشی کردند».این بیانیه افزود: «در بین اعضای باند یکی کارش جاسازی بمب در خودروها برای حملات انتحاری و یکی قاتل نیروهای امنیتی در جریان آزادسازی الانبار بود. آنها همچنین ارتباط‌ها و هماهنگی‌هایی برای توسعه باند مذکور با یکدیگر داشتند و همگی به حکم ماده 4 مربوط به تروریسم تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق بودند».

نیروهای ویژه ارتش ترکیه عازم ادلب شدند

به دنبال تضعیف شدید مواضع ارتش ترکیه در ادلب پس از پیشروی‌های ارتش سوریه، آنکارا نیروهای ویژه خود را عازم این منطقه کرده است.خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش ترکیه برای حفاظت از پستهای دیدبانی این کشور در منطقه کاهش در ادلب که اخیرا مورد حمله نیروهای ارتش سوریه قرار گرفته است، عازم سوریه شده اند.براساس این گزارش، کاروانی متشکل از 50 کامیون به همراه نیروهای ویژه، تجهیزات ارتش و مهمات امروز جمعه وارد استان ختای در جنوب ترکیه شدند و به زودی از مرز سوریه عبور میکند تا به سمت ادلب بروند.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفته بود که توافقهای میان این کشور با ایران و روسیه درباره منطقه شرقی فرات دیگر کار نمی‌کند.این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیروهای ارتش سوریه به مواضع ترکیه و همچنین شبه نظامیان مورد حمایت این کشور در ادلب حمله کرده و ضمن پیشروی‌ها گسترده، شهر سراقب در ریف ادلب را به کنترل خود آورده اند.«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر مخالفت‌ها با عملیات ارتش سوریه ضد گروه‌های تروریستی در استان ادلب را تکرار کرد.ارتش سوریه در یک ماه گذشته، در واکنش به عدم پاییبندی عناصر ترویستی و ترکیه به آتش‌بس در ادلب، عملیاتی را آغاز کرده و توانسته است، دومین شهر بزرگ این استان یعنی «مَعرة النُعمان» و شهرک «خان‌طومان» را به همراه ۲۰ روستا و شهر دیگر در غرب استان حلب آزاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha