شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قطع برق

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سنتکام به تهدید آنلاین ایران اعتراف کرد

فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) حین دیدار از یک ناوهواپیمابر آمریکا در دریای عرب، به پابرجا بودن امکان اقدام‌های تلافی جویانه ایران پس از حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد» اشاره کرد.به نوشته وبگاه «استرایپس» ژنرال «کنث فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیروهای سنتکام طی سخنرانی در جمع نیروهای آمریکایی در ناو هواپیمابر «یو اس اس ترومن» که در شمال دریای عرب مستقر است، گفت که آمریکا همچنان منتظر عملیات تلافی جویانه ایران است.ژنرال مک‌کنزی در این سخنرانی مدعی شد که ایران بعد از حمله به عین الاسد، فعالیت نیروهای موشکی خود را محدود ساخته و همچنین یگان‌های پدافند هوایی خود را به حالت معمول درآورده است. مک‌کنزی گفت که نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس نیز در هفته‌های اخیر فعالیت‌های نسبتا عادی داشتند.مک‌کنزی مدعی شد: «فکر می‌کنم که ایران اراده ما را مشاهده کرد و دید که به نفع منافع خود اقدام خواهیم کرد.»دو مقام آمریکایی نیز به شبکه خبری«سی‌ان‌ان» گفته‌اند شمار نظامیان آمریکایی که بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند به ۶۴ نفر افزایش یافته است. پیش از این «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود جراحت‌های نظامیان این کشور به دلیل حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق رو به افزایش است.

عربستان راه جده را برای ایران سد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت عربستان از مشارکت هیأت جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده جلوگیری کرده است.سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح جلوگیری دولت عربستان از مشارکت کشورمان در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده اظهار داشت: بدنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" از سوی رئیس جمهور آمریکا، به پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار شد نشست فوق العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو در روز دوشنبه مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان به منظور بررسی این طرح و موضعگیری در خصوص آن برگزار شود.موسوی افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت بعمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را بعهده دارد - با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین المللی و اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در کلیه فعالیت‌های سازمان، تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: روند عدم مشارکت دهی هیأتهای نمایندگی برخی از کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشستها و اجلاسیه های سازمان همکاری اسلامی که در جده مقر دبیرخانه آن برگزار می شود، طی ماههای گذشته از سوی عربستان سعودی تشدید شده است.موسوی افزود: این رویکرد دولت عربستان مورد نکوهش برخی کشورهای عضو قرار گرفته که این کشور را به سوء استفاده از میزبانی این سازمان بین المللی و بهره برداری نامطلوب از آن در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود متهم نموده اند.موسوی در خاتمه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال یک یادداشت اعتراض رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی که متن آن میان اعضای سازمان هم توزیع خواهد شد، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان به منظور کارشکنی در ادامه روند فعالیت‌های آن، از جمله از طریق ایجاد محدودیت در مشارکت آزادانه دولت‌های عضو در نشست‌های سازمان در جده به ویژه در موضوع مهمی مانند فلسطین، اعلام می کند شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

وزارت بهداشت به پروازهای ایران-چین التیماتوم داد

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گفت: تمامی پروازهای ایران-چین باید نهایتاً تا فردا به اتمام برسد. با بررسی‌های انجام شده، همه دانشجویان و سایر ایرانیانی که در ووهان زندگی می‌کردند با یک پرواز فردا به کشور برمی‌گردند و در مقابل، گردشگران چینی در ایران هم به کشور خودشان می‌روند.وی افزود:، اما این مصوبه در عمل اجرا نشد و پروازها ادامه پیدا کرد. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی، بازگشت ایرانی‌های ساکن چین به کشور و همچنین برگشت توریست‌های چینی از ایران به کشورشان را علت ادامه این سفرها، زیر نظر وزارت خارجه و بهداشت، معرفی کرد.اما کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، به اعتمادآنلاین گفت که این پروازها نباید بیشتر از دوشنبه، ۱۴ بهمن به طول بینجامد: این بازگشت‌ها محدودیت زمانی دارند و طبق برنامه‌ریزی‌ای که انجام شده، تمامی این پروازها باید نهایتاً تا فردا به اتمام برسد. با بررسی‌ای که انجام شده، همه دانشجویان و سایر ایرانیانی که در ووهان زندگی می‌کردند با یک پرواز فردا به کشور برمی‌گردند و در مقابل، گردشگران چینی در ایران هم به کشور خودشان می‌روند.جهانپور سلامت مردم را اصلی‌ترین اولویت وزارت بهداشت برشمرد و توضیح داد: وزارت بهداشت این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند و هیچ چیز برایش مهم‌تر از سلامت مردم نیست. وزیر بهداشت هم در دیدار با سفیر چین به این موضوع اشاره کرد و گفت که تمامی مراودات و همکاری‌های بین ایران و چین سر جای خودش باقی است، اما درباره این موضوع هیچ چیزی مهم‌تر از سلامت مردم ایران نیست، به همین دلیل در این قصه بسیار حساس خواهیم بود. اگر قرار باشد پروازها ادامه پیدا کند، قطعاً وزارت بهداشت از طریق دولت به موضوع ورود می‌کند.

کرونا در ایران تکذیب شد

حسین عرفانی درباره بیمار اصفهانی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد: آزمایش‌های این بیمار در مورد ابتلا به ویروس کرونا منفی بوده و تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به این ویروس در کشور نداریم. وی ادامه داد: مراقبت‌های بهداشتی کاملا تشدید یافته و با دقت بالا در زمینه پیشگیری از ابتلا به کرونا در کشور ادامه دارد.کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز از ترخیص این بیمار اصفهانی خبر داد.پیشنهاد وزارت بهداشت، مراقبت بر اساس قوانین بین‌المللی سلامت است.رییس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره توقف موقت پروازهای ورودی از چین گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت، تشدید مراقبت بر اساس اصول قوانین بین المللی سلامت است. وزیر بهداشت در هیات دولت پیشنهاد داد که پروازهای خروجی و ورودی غیرضروری به چین به حالت تعلیق در آید. برای افرادی که ضروری است به چین مسافرت کنند نیز با اطلاع رسانی و دانش سلامت کافی انجام شود تا راه‌های پیشگیری را بدانند.عرفانی درباره دانشجویان ایرانی که در چین حضور دارند نیز اظهار کرد: در این زمینه وزارت بهداشت اعلام کرد که اگر وزارت امور خارجه به این نتیجه برسد که اتباع ایرانی به کشور برگردند، آماده هستیم که در پرواز ورودی این افراد، پزشکان حاضر باشند تا مورد مراقبت قرار گرفته و در نقطه صفر مرزی هم معاینه شوند و حداقل به مدت ۱۴ روز در مکانی نگهداری شوند و اقدامات کنترلی انجام شود.وی به مردم توصیه کرد: کشور ما تا امروز نسبت به ویروس کرونا پاک بوده، اما در حال حاضر حداقل ۲۳ کشور درگیر این ویروس هستند و نزدیک‌ترین همسایه ایران در زمینه ابتلا به این ویروس، امارات متحده عربی با ۴ مورد بوده است. در نتیجه این ویروس ممکن است وارد کشور شود. از طرفی در فصل سرد سال هستیم و عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز شیوع دارد. حداقل افراد می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، آماده باشند و حتی اگر ویروس وارد کشور شد، مردم آماده رعایت شرایط پیشگیری باشند.رییس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: افراد بیمار که تب دارند یا عفونت حاد تنفسی دارند، در دوره واگیر تب دار در اجتماعات حضور پیدا نکرده و در منزل استراحت کنند تا سیستم ایمنی بدنی آنها بهتر عمل کرده و بیماری به دیگران سرایت نکند. در غیر این صورت حداقل فاصله یک متری را با افراد سالم رعایت کرده، از ماسک استفاده کنند و از روبوسی و دست دادن جلوگیری کنند. همچنین اگر از دستمال کاغذی استفاده کردند، این دستمال را در سطل زباله بیندازند. بهتر است افراد شست‌وشوی مرتب دست‌ها به مدت ۲۰ دقیقه را نیز رعایت کنند.ویروس کرونا هنوز وارد کشور نشده است. یک نفر در اصفهان مشکوک به ابتلا به این ویروس بود که در بیمارستانی بستری و مراقبت‌های بهداشتی نیز از این فرد انجام شد.

کنگره بودجه نظامی علیه ایران را ممنوع کرد

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۲۸ رأی موافق در برابر ۱۷۵ رأی مخالف لایحه‌ای را به تصویب رساند که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را از بکارگیری بودجه‌های فدرال برای اقدام نظامی غیرمجاز(فاقد مجوز کنگره) علیه ایران بازمی دارد. تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب یک قطعنامه نمادین صورت گرفت که اختیارات جنگی ترامپ را محدود می‌کرد. این قطعنامه هرگز برای تصویب به مجلس سنا ارائه نشد؛ بلکه صرفاً بیانگر موضع مجلس نمایندگان بود. گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا همچنین لایحه‌ای را به رأی گذاشت که مجوز کاربرد نیروی نظامی علیه عراق را لغو می‌کند، این مجوز در دوران ریاست جمهوری جورج بوش برای راه اندازی جنگ علیه صدام حسین صادر شد و از سوی دولت های بعدی آمریکا برای انجام عملیات‌ در سراسر خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفت.

اوکراین پیشنهاد غرامت ایران را رد کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که از مبلغ غرامت پیشنهادی ایران به خانواده‌های شهروندان اوکراینی کشته شده در حادثه سقوط هواپیما راضی نیست و کی‌یف مبلغ بیشتری طلب خواهد کرد.زلنسکی در مصاحبه با شبکه ۱+۱ اوکراین گفت، «طرف ایرانی پیشنهاد ۸۰ هزار دلار برای هر خانواده را مطرح کرده است...که خیلی کم است. ما مبلغ بیشتری درخواست می‌کنیم..»زلنسکی در بخش دیگری از صحبتهایش همچنین خواستار دریافت جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شد.

گمرک طرح پلمپ هوشمند را اجرایی کرد

رئیس کل گمرک از اجرایی شدن طرح پلمپ هوشمند محموله‌های وارداتی و صادراتی خبر داد.میراشرفی گفت: با همکاری مراکز دانشگاهی پلمپ‌های هوشمند در گمرک تولید شده که همه محموله‌های ترانزیتی که در قلمرو ایران ملزم به نصب آن هستند.

پیام رهبر معظم انقلاب به تشکل‌های دانشجویی منتشر شد

پیام رهبر معظم انقلاب به تشکل‌های دانشجویی منتشر و توسط رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم سی امین سالگرد تاسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان قرائت شد.به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، همزمان با سی‌امین سالگرد تأسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و برگزاری نشست سیاسی این اتحادیه دانشجویی، پیام رهبر معطم انقلاب خطاب به تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی منتشر شد.پیام رهبر معظم انقلاب در مراسم گرامیداشت سی امین سالگرد تأسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات توسط حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها قرائت شد.در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب که توسط حجت‌الاسلام رستمی قرائت شد، آمده است: «اولا سلام من را آنان برسانید، ثانیاً بگویید امروز بیشتر از همیشه کشور به عنصر مؤمن حزب‌اللهی نیاز دارد. هرچه می‌توانند روی مبانی پافشاری کنند.»

نرخ طرح ترافیک تعیین شد

با تصویب شورای شهر تهران، عوارض تردد وسایل نقلیه مجاز در هر یک از محدوده‌های مشخص شد.در جدول در هر روز برابر است با حاصل ۲۸ هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده تردد.به طور مثال هزینه ورود به محدوده اصلی طرح ترافیک برابر است با ۲۸۰۰۰*۱.۵=۴۲۰۰۰.همچنین ضریب مربوط به ساعت تردد بر اساس جدول شماره مشخص شده است.بر این اساس قیمت پایه محدوده‌های طرح ترافیکی به شرح زیر است:محدوده اصلی طرح ترافیک ۴۲۰۰۰ تومان.محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) ۲۸۰۰۰ تومان.هر دو محدوده به صورت همزمان ۴۲۰۰۰ تومان

نشریه آمریکایی وحدت مرجعیت عراق و رهبر انقلاب را تشریح کرد

یک نشریه آمریکایی نوشت: آیت‌الله سیستانی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمایت می‌کند و مقامات آمریکایی درک درستی از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه ندارند. فارین پالیسی درباره نفاق دولتمردان آمریکایی می‌نویسد: مقام‌های آمریکایی آیت‌الله سیستانی روحانی بلندپایه شیعه عراقی را تحسین می‌کنند در حالی که به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران حمله می‌کنند. این در حالی است که واشنگتن از درک این موضوع ناتوان بوده که هر دو رهبر عالی‌رتبه شیعه مصالح مشترکی در مقاومت در برابر تهدیدات خارجی دارند. در ۱۷ ژانویه آیت‌الله العظمی «علی سیستانی» عالی رتبه ترین مرجع شیعه در عراق از بیمارستان مرخص شد.«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی برای بهبود حال آیت‌الله سیستانی آرزو کرد و او را منبعی الهام‌بخش دانست. این رفتار دولت آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق بوده است. این موضوع سه هفته پس از آن روی می‌دهد که پمپئو، ترامپ را به ترور ژنرال سلیمانی تشویق کرده بود.بر کسی پوشیده نیست که پمپئو طرفدار استراتژی فشار حداکثری علیه ایران است. در حالی که او با لحنی تند درباره مقام عالی رهبری ایران توئیت منتشر کرده و سخنرانی کرده است. این رویکرد متفاوت و متضاد نسبت به دو روحانی ارشد شیعه اشتباه محاسبه دیگری از سوی دولت آمریکا در فضای متلاطم خاورمیانه است. این نشریه می‌افزاید: یک روز پس از ترور ژنرال سلیمانی، آیت‌الله سیستانی پیام صادر کرد و به رهبری ایران تسلیت گفت. آیت‌الله سیستانی نقش ژنرال سلیمانی را در مبارزه علیه داعش در عراق ستود.پرسشی که مطرح می‌شود آن است که ژنرال سلیمانی چه کسی بود که آیت‌الله سیستانی را به تسلیت گفتن واداشت. واقعیت آن است که هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم آیت‌الله سیستانی تلاش‌های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده‌اند. این احساس مشترک میان دو روحانی شیعه در ایران و عراق بدان خاطر است که تهدید مشترکی را از جانب ایدئولوژی ستیزه‌جویانه گروهی مانند داعش احساس می‌کنند.در واقع، مخالفت در برابر تهدید خارجی اولویت اصلی دو مقام بلندپایه مذهبی در ایران و عراق است. فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۴ میلادی، آیت‌الله سیستانی فتوایی را برای مقابله با تهدید متوجه از جانب داعش صادر کرد. او خواستار جهاد تمام عراقی‌ها علیه آن گروه و دفاع از وطن شد. این رویداد یکصد سال پس از فتوای آیت‌الله سید «کاظم یزدی» علیه نیروهای بریتانیایی حمله کننده به عراق در سال ۱۹۱۴ میلادی بود.فتوای آیت‌الله سیستانی هموار کننده مسیر تشکیل نیروهای بسیج مقاومت مردمی و کمک‌رسانی ژنرال سلیمانی به آنان برای سازماندهی عملیات علیه داعش بود.او هرگز به پرسش‌های پیروان شیعه ایرانی‌اش در مورد مسائل داخلی ایران پاسخ نداده است. او همواره از پیروانش خواسته تا تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای با هم متحد باقی بمانند. این نکته‌ای است که تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن قادر به درک آن نبوده‌اند و منافع، اولویت‌ها و پویایی درونی روحانیت شیعه را درک نکرده‌اند».فارین پالیسی با اشاره به دفاع مشترک آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی از جریان صدر به هنگام محاصره آنها در نجف و مخالفت با اقدام آمریکا نوشت: صدر در آنجا متوجه شد که آیت‌الله سیستانی در حال سکوت و عدم سکوت، وزن و مشروعیت تاثیرگذاری دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران در برابر خواست آیت‌الله سیستانی به نظر او احترام گذاشت. ایران خواستار نخست وزیری «نوری مالکی» بود و آیت‌الله سیستانی مخالف این موضوع بود و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ «حیدر العبادی» به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.‌ آیت‌الله سیستانی خواستار عراق قوی و متّحد است، این چیزی است که دولت فعلی آمریکا نمی‌خواهد. زمانی که پمپئو برای آیت‌الله سیستانی پیام ارسال می‌کند متوجه نیست که او دوست دشمن آمریکا است.

ایران به پروازهای مستقیم چین ایست داد

وزیر بهداشت از تصمیم دولت برای توقف موقتی پروازهای رفت و برگشت ایران به چین به دلیل نگرانی از ورود ویروس کرونا خبر داد.نمکی در این‌باره گفته بود:  در نشست اضطراری که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه، وزیر کشور، سخنگوی دولت، وزیر بهداشت و نمایندگانی از وزارت امور خارجه و گردشگری برگزار گردید، تصمیم گرفته شد فعلاً پروازهای رفت و برگشت ایران به چین متوقف شود.وی افزود: در رابطه با هموطنان عزیز ما در چین که مایل به بازگشت به کشور هستند تدابیری اندیشیده شد که با پروازهای فوق‌العاده به کشور برگردند، همچنین ۷۰ دانشجوی ایرانی که در ووهان چین گرفتارند و طبق گزارش دولت چین آلودگی ندارند، با همکاری وزارت خارجه و با مجوز دولت چین هفته آینده به کشور برمی‌گردند و پس از دو هفته قرنطینه، به آغوش خانواده‌هایشان بر خواهند گشت.این در حالی بود که حدود یک ساعت پس از این اظهارنظر، هواپیمایی ماهان به سمت یکی از شهرهای چین پروازی را انجام داد. روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز همین اتفاق روی داد. موضوعی که واکنش برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و آنها از تداوم انجام پروازهای رفت و برگشت به چین انتقاد کردند.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفته بود: انتظار این است همه پروازهای مستقیم از چین به ایران امروز (یکشنبه) متوفف شود. جهانپور  افزود: پرواز بازگشت برای انتقال حدود ۸۰ ایرانی مقیم ووهان به چین رفته و این افراد به زودی به تهران می آیند.در همین حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پروازهای ایران به چین در حال تعلیق است، پروازهای احتمالی به این کشور با هماهنگی با وزارت بهداشت برای انتقال ایرانیان مقیم چین و چینی‌هایی که در ایران هستند، انجام می‌شود.رضا جعفرزاده تأکید کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده که ایرانی‌ها پس از ورود به کشور در چه وضعیتی قرار داشته باشند.وی یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی نیز بر همین مسئله تأکید کرده که پروازهای مستقیم به چین متوقف شده است.در همین حال دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به تعلیق پروازها به چین گفت: تعدادی ایرانی همچنان در شهرهای مختلف چین هستند که باید به کشور منتقل شوند.وی تأکید کرد: با آنکه پروازها به مقصد شهرهای چین متوقف شده، اما باید ایرانی‌هایی که در این کشور هستند را به ایران منتقل کنیم، نمی‌شود آنها را در این شرایط رها کرد.

سایت ویژه اعلام اسامی مفسدان اقتصادی رونمایی شد

مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان اقتصادی که از چند ماه پیش فعال شده، با حضور رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولان عالی قضائی رونمایی و آغاز به کار کرد.همچنین در این مراسم از سایت ویژه این مجتمع که به منظور بارگذاری آرای دادگاه‌های ویژه و اعلام اسامی مفسدان اقتصادی است، با حضور رئیسی و رئیس کل دادگستری استان تهران رونمایی شد.رئیس قوه‌قضائیه در رونمایی از این سایت گفت: این کار اقدام مبارکی است و امیدواریم، آغاز کار آن به شفافیت و رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی کمک کند.

زمان ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران اعلام شد

مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک درباره زمان ثبت‌نام طرح ترافیک، اظهار کرد: زمان ثبت‌نام دریافت مجوز طرح ترافیک سال ۹۹ برای خبرنگاران از اول تا پانزدهم اسفند خواهد بود و آنها می‌توانند در این بازه زمانی نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.وی با اشاره به اینکه برای سایر ارگان‌ها و سهمیه‌بگیران نیز نامه‌نگاری خواهیم کرد تا از اواسط اسفند، نسبت به ثبت نام اقدام کنند، ادامه داد: زمان اجرای طرح ترافیک سال ۹۹ نیز از شانزدهم فروردین خواهد بود.وی تصریح کرد: بهای خدمات طرح ترافیک خبرنگاران از ۱۲۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. برای ارگان‌ها و افراد حقوقی نیز طرح سالانه در نظر گرفته شده و آن را به صورت پکیج یکساله واگذار خواهیم کرد.

جنگنده‌های اف ۲۲ آمریکا خلیج فارس را ترک کردند

تعدادی از جنگنده‌های «اف -۲۲» آمریکا پایگاه‌های این کشور در منطقه را ترک کردند.گفته شده این جنگنده‌ها شامل ۶ فروند جنگنده اف -۲۲ آمریکایی بوده است که پس از استقرار طولانی در امارات عربی متحده، منطقه را به سمت اروپا ترک کردند و در نهایت در پایگاه هوایی «مورون» در اسپانیا به زمین نشستند.در این گزارش همچنین پیش بینی شده که ممکن است طی روزهای آتی همچنین ۶ فروند دیگر از جنگنده‌های اف -۲۲ ارتش آمریکا منطقه را ترک کنند.استقرار این جنگنده‌ها در منطقه همزمان با تشدید تنش‌ها از سوی آمریکا طی چند ماه گذشته صورت گرفته بود.به اعتقاد کارشناسان از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، تنش‌ها در منطقه افزایش یافته و همین مسئله نگرانی‌ها را دو چندان کرده است.

مزد منطقه‌ای منتفی شد

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) درباره مصوبات جلسه شورای‌عالی کار گفت: مهمترین مصوبه امروز شورای‌عالی کار، بررسی خروجی‌های کمیته مزد بود که براساس کار کارشناسی انجام شده، مزد منطقه‌ای منتفی شد. امسال نیز به روال همیشه، مزد ملی برای سراسر کشور تعیین می‌شود.وی افزود: براساس دستور کار، اصلاح آیین‌نامه انجمن‌های صنفی، دستور کار دیگر جلسه امروز بود که این کار هم انجام شد.همچنین موضوع دیگر ورود به وضعیت اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که به‌گفته خدایی مقرر شد کارگروه سه‌جانبه ذیل شورای‌عالی کار تشکیل و به وضعیت اشتغال کارگران در مناطق آزاد ورود کند.خدایی ابراز امیدواری کرد در جلسات بعدی، طبق محاسبات سبد معیشت که در کمیته مزد صورت می‌گیرد، بحث دستمزد سال بعد وارد مرحله بعدی شود.

آرای محکومان اقتصادی علنی شد

آیت‌الله رئیسی در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت آرای مفاسد اقتصادی و افتتاح مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی گفت: شفافیت موضوع مهمی است که با شعار نمی‌شود بلکه باید در عمل اتفاق بیفتد.وی ادامه داد: فرایندهای یک حرکت اقتصادی همچون دریافت ارز، واردات کالا، توزیع کالا و غیره باید شفاف شود که اگر اتفاق بیفتد بسیاری از فرارهای مالیاتی را نخواهیم داشت بنابراین اقدام مبارک است.رئیس قوه قضائیه گفت: انشاءالله سامانه به شفافیت آرا کمک می‌کند چرا که تبصره ماده ۳۶ مکلف کرده که آرای محکومان به اطلاع همه برسد.رئیسی افزود: بنابراین آغاز به کار مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی و سامانه شفافیت کمک می‌کند در راستای شفافیت اقتصادی و جرایم اقتصادی گامی برداشته شود. همچنین قاضی مسعودی مقام در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت گفت: در این سامانه، اسامی ممنوع المعامله‌ها، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که صادر شده و بالای دویست صفحه است در دسترس عموم قرار می گیرد و سعی می کنیم تا آن را تکمیل کنیم.وی تصریح کرد: از زمان تصویب دستورالعمل مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی شروع به جمع آوری آرا و بارگذاری آن‌ها کردیم و میزان محکومیت ها در این سامانه اعلام شده است.بر اساس این گزارش، رئیس قوه قضاییه مرداد ماه امسال، دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران را ابلاغ کرد.

ایران برای دستیابی به مدار ژئو خیز برداشت

برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران و تلاش کشورمان برای دستیابی و بهره‌برداری از فضا موضوعی است که از سال‌های میانی دهه هفتاد و با ساخت ماهواره مصباح با همکاری ایتالیا و همچنین ماهواره سینا با همکاری روسیه آغاز شد. هرچند این دو تجربه به دلایل مختلف برای ایران ناموفق به حساب می‌آید، اما نقطه آغازی برای بومی‌سازی چرخه این دانش و صنعت مهم و راهبردی به شمار می‌آیند چراکه در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ جمهوری اسلامی ایران توانست با ماهواره‌بر بومی خود (سفیر امید) ماهواره بومی (امید) را در مدار لئو قرار دهد و به این ترتیب به تمامی ارکان چرخه فناوری فضایی دست پیدا کند.از سوی دیگر علاوه بر توانمندی طراحی و ساخت ماهواره که طی سال‌های اخیر در مراکز دانشگاهی مرتبط با سازمان فضایی دنبال شده است، متولی پرتاب ماهواره‌ها در کشور نیز سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشخص شده که از جمله اقدامات مهم این سازمان را می‌توان توسعه ماهواره‌بر سیمرغ به منظور قرار دادن ماهواره در مدارهای بالاتر (تا ۵۰۰ کیلومتر) و همچنین توسعه اولین پایگاه پرتاب‌های فضایی ایران با نام پایگاه فضایی امام خمینی(ره) برشمرد.اما اخیرا از سوی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پس از آن رئیس سازمان فضایی کشور گزاره‌هایی مطرح شده است که حکایت از خیز بلند کشورمان برای دستیابی به مدارهای بالاتر زمین و به طور مشخص مدار زمین ثابت (ژئو) داردمدار ژئو در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین و در زاویه صفر درجه نسبت به استوا قرار دارد؛ به عبارت دیگر مدار ژئو در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری بر فراز استوا است. به همین دلیل برای پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در مدار ژئو، هرچقدر پایگاه پرتاب به خط استوا نزدیک‌تر باشد، محموله‌های فضایی را ساده‌تر می‌توان در مدار قرار داد.ویژگی‌های منحصر به فرد چابهار از جمله قرار گرفتن در جنوبی‌ترین نقطه کشور و نزدیک‌ترین نقطه ایران به خط استوا و مجاورت با اقیانوس هند که می‌تواند کریدور پرتاب‌های فضایی امنی را برای کشورمان به وجود آورد؛ از جمله دلایلی است که این منطقه را به نقطه‌ای ایده‌آل برای پرتاب‌های فضایی کشور در آینده تبدیل کرده است.توجه به ایده پایگاه فضایی چابهار و موضوع دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر خصوصا مدار ژئو قطعا از جمله موضوعاتی است که باید در سطوح عالی کشور مورد توجه و حمایت قرار گیرد؛ جبران عقب ماندگی‌های کشور در حوزه فضایی در مرحله اول و بهره‌برداری تجاری از جمله پرتاب ماهواره دیگر کشورها می‌تواند اتفاقات خوبی در آینده باشد که با توجه بیشتر مسئولین در طرح‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌ها می‌تواند در درازمدت ارزآوری قابل توجهی را هم برای کشور به همراه داشته باشد.

مجلسی ها پاسخ حمله به  شورای نگهبان را دادند

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات گفت:‌ همیشه حضور حداکثری مردم دشمنان ما را ناامید کرده، علی‌رغم اینکه در تمام دنیا بعضی مواقع می‌بینیم انتخابات با حضور ۳۰ تا ۳۴ درصد مردم برگزار می‌شود، اما در جمهوری اسلامی ایران مشارکت همیشه بالای ۵۰ درصد بوده است. وی افزود: این حضور حداکثری که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تأکید داشتند، باعث می‌شود که دشمنانمان ناامید شوند و امید آنها به یأس مبدل شده و نقشه‌هایشان نقش بر آب شود.نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که آقای رئیس جمهور که سوگند خورد که قانون اساسی را مو به مو اجرا کند، این روزها متأسفانه حرف‌هایی را مطرح می‌کند که با واقعیات منافات دارد.شهریاری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در اظهاراتش به شورای نگهبان حمله می‌کند و یکی نیست که بپرسد آقای رئیس‌جمهور! شما خودتان پنج دوره از همین شورای نگهبان برای نمایندگی مجلس تأییدیه گرفته‌اید و نیز رئیس‌جمهور شده‌اید؛ شورای نگهبان تشریفاتی نیست و اگر تشریفاتی بود، شما امروز نباید رئیس‌جمهور می‌بودید.وی افزود: اینکه بعضی از دولتمردان دائماً در این بوق می‌دمند که چرا این طور یا آن طور شد یا اینکه آقای رئیس‌جمهور می‌گوید «مجری اصلی انتخابات وزارت کشور است؛ حالا در قانون اساسی برای احتیاط گفته شده که شورای نگهبان هم نظارت کند». سؤال اینجاست که کجای قانون اساسی گفته شده است برای احتیاط؟ چرا شما از خودتان حرف درمی‌آورید؟نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بسیاری از حرف‌های این روزهای رئیس‌جمهور وحدت‌آفرین نیست و تفرقه‌انگیز است. این روزها همه باید دست به دست هم دهند و مردم را تشویق کنند تا پای صندوق‌های رأی بیایند.

ظریف به بورل نامه زد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده است.سید عباس موسوی در نشست با خبرنگاران گفت: آقای جوزپ بورل در این سفر  با آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ‌، روحانی، رییس‌جمهور و لاریجانی، رییس مجلس دیدار و رایزنی می‌کند.وی افزود: بررسی آخرین تحولات برجام، روابط ایران و اتحادیه اروپا و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از  محورهای رایزنی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات ایران است.سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: اتحادیه اروپا هنوز مکانیس ماشه در مورد برجام  را فعال نکرده است.وی با بیان اینکه ایران در این زمینه استدلال‌های محکم و قوی به آنها ارائه کرده است، گفت:  اخیراً دکتر ظریف  نامه‌ ۱۴ صفحه‌ای حقوقی و مستدل در مورد این موضوع به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نوشته و  نقطه نظرات آنها را زیر سوال برده و به چالش کشیده است.موسوی اعلام کرد : وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند البته اگر مانند اجلاس داووس کارشکنی در این زمینه صورت نگیرد .سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد : ایران به خاطر  بی عملی کشورهای اروپایی عضو برجام در برابر این توافق بین المللی بعد از خروج آمریکا از آن ، بسیار دلخور است و پیش‌بینی می‌کنیم  گفت‌وگوهای امروز مقامات ایرانی با مسئول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا صریح خواهد بود.

رئیسی به کاندیداها پیام انتخاباتی داد

رییس قوه قضاییه گفت: کاندیداها و طرفداران آنها از زدن اتهام به افراد پرهیز کنند.آیت الله رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که امروز در دادگستری استان تهران تشکیل شد، با  اشاره به افتتاح مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی، اقدام مجدانه و هماهنگی در رابطه با مبارزه با فساد اقتصادی است.وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: شرایط انتخابات خاص است و کاندیداها و طرفداران آنها از زدن اتهام به افراد دیگر پرهیز کنند. اگر موضوعی باشد مرجع رسیدگی به آن قوه قضاییه است و دستگاه قضایی، حزب و جناح و ارتباطات سیاسی نمی شناسد.وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد و منافع حاصل از فساد را به شدت کاهش دهیم و هزینه را برای فساد بالا ببریم.رییسی تصریح کرد: مسئله بازدارندگی مجازات‌ها موضوع مهم دیگری است تا افرادی که مرتکب فساد می شوند برایشان صرف نکند و مهم این است که ما نباید اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام زنی به یکدیگر شود. این برای کشور ضرر دارد.رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر افراد گزارشاتی در رابطه با فساد دارند باید به مسئولین بدهند، فضای اتهام افکنی نادرست است. روابط ناسالم اقتصادی ناپسند است و اگر منتهی به جرم شد باید رسیدگی شود. مجرمین اقتصادی خود را برای محاکمه آماده کنند. در این رابطه حرکت ما مستمر است و مقطعی نیست و تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در همین راستا است.

هشدار قطع برق جدی شد

با کاهش دمای هوا و رکوردشکنی مصرف گاز در بخش خانگی، زنگ هشدار قطع برق و گاز در کشور به صدا درآمده و برای نخستین بار در فصل زمستان نیز زمزمه‌های خاموشی به گوش می‌رسد و این سوال به وجود آمده که ممکن است برای تامین برق یا گاز در شرایط فعلی و در بخش خانگی مشکل ایجاد شود؟هفته گذشته خبری مبنی بر رکوردزنی مصرف گاز خانگی در کشور منتشر شد؛ به‌گونه‌ای که میزان مصرف گاز به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت و این درحالی بود که سال گذشته این عدد تنها  ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز تخمین زده شد. به عبارت دیگر میزان مصرف گاز در کشور حدود ۷۲ میلیون متر مکعب در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و در حال حاضر ۵۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود که لزوم مدیریت مصرف در این بخش را به جد نشان می دهد.البته مصرف‌کنندگان گاز طبیعی تنها به بخش خانگی محدود نمی‌شوند، بلکه سایر بخش‌ها مانند صنعت، نیروگاه‌ها و تاحد کمی کشاورزی هم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و استفاده بیش از حد یک بخش، سایر بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر مستقیم افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است، نیروگاه‌های تامین کننده برق هستند که هر ساله در زمستان با مشکل در تامین گاز مورد نیاز مواجه می شوند.نیروگاه‌ها برای تامین کامل نیاز مصرف شبکه، ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی نیاز دارند که این میزان از طریق شرکت ملی گاز تامین و در اختیار آن‌ها گذاشته می شود. در سال‌هایی که شدت سرمای هوا افزایش می‌یابد، تامین گاز بیش‌تر برای بخش خانگی اولویت دار می‌شود و بر این اساس سایر بخش‌ها باید از سوخت‌های دیگر استفاده کنند.در زمستان امسال به دلیل روند سرما، تامین گاز برای نیروگاه‌ها مشکل‌دار شده است، چنانکه شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های حرارتی در روزهای اخیر اعلام کرد اکنون امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است.مشکل دار شدن تامین گاز برای نیروگاه‌ها سبب شد رضا اردکانیان - وزیر نیرو - هم به این موضوع واکنش نشان داده و بگوید: روند مصرف در بخش خانگی به گونه‌ای شده که تداوم آن نیروگاه‌ها را با مشکل روبرو می کند. ایجاد مشکل در تامین نیاز نیروگاه‌ها، چاره‌ای برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد مگر استفاده از سوخت‌های دیگر مانند مازوت و گازوئیل تا روند تامین برق پایدار برای مشترکان که این روزها از نان شب هم واجب‌تر شده با مشکل مواجه نشود.سوخت نخست اکثر نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است و در صورت در دسترس نبودن کافی این نوع سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند اما این استفاده از سوخت‌های جایگزین خود منشاء بروز مشکلات زیست محیطی در کشور خواهد بود. افزایش آلودگی هوا یکی از ملموس‌ترین اثرات استفاده از سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌هاست که با شدت سرما و احتمال وارونگی هوا میزان این آلودگی‌ها به شدت بالاتر می‌رود.شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران در این باره اعلام کرده بدلیل رعایت مسائل زیست محیطی، مصرف گازوییل بر نفت کوره ارجح است اما با توجه به مصارف قابل توجه گازوییل در بخش حمل ونقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه ها و انبارهای شرکت پخش، امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز وجود ندارد.بدیهی است که جهت تامین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری بقیه سوخت مورد نیاز باید توسط نفت کوره تامین شود، در غیر اینصورت اعمال خاموشی به مشترکان برق اجتناب ناپذیر است. مؤثرترین اقدامی که برای عبور موفقیت آمیز از زمستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و توأم با کاهش مصرف سوخت نفت کوره می توان انجام داد، صرفه جویی و منطقی‌تر شدن مصرف مشترکان گاز طبیعی و برق است.صرفه جویی حتی ۵ درصد گاز طبیعی و برق که بدون کاهش سطح رفاه خانواده براحتی قابل دستیابی است، شرایط فعلی را به‌شکل مناسبی تعدیل خواهد کرد. قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون آب و آبفای وزیر نیرو - هم در یکی از شبکه‌های اجتماعی به موضوع افزایش مصرف گاز در بخش خانگی واکنش نشان داده و در صفحه اینستاگرام خود به مردم توصیه کرده برای کاهش مصرف گاز و تامین آن برای همه مشترکان و نیز بخش نیروگاهی همگان از لباس‌های گرمتر استفاده کرده و درجه وسایل گرمایشی خود را کمتر کنند.اما در این بین این سوال وجود دارد که آیا تامین سوخت خانگی نیز  با مشکل مواجه شده است؟ در پاسخ به این سوال باید به صحبت‌های بیژن زنگنه - وزیر نفت - اشاره‌ای داشته باشیم. وی که اولویت وزارت نفت را تامین گاز خانگی اعلام کرده، بر این باور است که به هیچ عنوان برای بخش خانگی مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما او اعلام کرد که تامین گاز نیروگاه‌ها در اولویت آخر وزارت نفت است.همین مساله نیز موجب شده تا مصرف مازوت در نیروگاه‌ها افزایش یابد حتی در برخی استان‌ها نیز زمزمه‌های خاموشی نیز به گوش می‌رسد. برای حل این مساله مدیریت مصرف و حتی خاموش کردن یک لامپ اضافه  و حتی با کاهش تنها یک درجه دمای محیط کار یا سکونت می‌تواند بسیار کار ساز باشد؛ چراکه از این طریق میزان مصرف انرژی شش درصد کاهش می‌یابد.از دیگر راه‌کارهای موثر در این زمینه می‌توان به تنظیم محیط روی ۱۸ تا ۲۱ درجه، نصب سیستم‌های کنترل هوشمند در موتورخانه‌ها به ویژه در مجتمع‌های مسکونی بزرگ و ساختمان‌های اداری، نصب شیر ترموستاتیک روی رادیاتور، بستن در اتاق‌های غیر لازم و گرم نکردن فضای آن‌ها، استفاده از پرده ‌های ضخیم در هنگام شب، استفاده از لباس‌های گرم مناسب زمستان، حداقل استفاده از شومینه، استفاده از شعله مناسب برای پخت‌وپز، کاهش زمان استحمام و هدررفت آب گرم، استفاده حداقلی از بخاری برقی برای گرمایش، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و روشنایی اتاق‌ها پس از ترک اتاق و کاهش روشنایی فضاهای عمومی مثل پارکینگ و روشنایی اتاق‌ها پس از ترک اتاق.هم‌اکنون روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف و روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل شبکه سراسری می‌شود. با این وجود با توجه به مصرف بالای گاز در کشور آنطور که وزارت نفت اعلام کرده گاز ادارات دولتی در صورت مصرف بی‌رویه قطع خواهد شد، اما طبیعتا نمی‌توان گاز خانه‌ها را قطع کرد.

پلیس مبارزه با فساد اقتصادی و فرهنگی را آغاز کرد

سردار حسین اشتری در نخستین همایش ملی ناجا و جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری، با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: ۴۱ سال از پیروزی مردم می گذرد و در ۲۲ بهمن ماه با حضور گسترده حاضر می شوند؛ ۴۱ سال پیشرفت و بالندگی در کشور بوده است.وی افزود: انقلاب با رهنمودهای حضرت امام (ره) شکل گرفت و به پیروزی رسید بالاترین تغییرات را در زمان خود ایجاد  کرد و در آن زمان انقلابی مثل انقلاب ایران نداشتیم. انقلاب ریشه در باورهای دینی مردم داشت و علت پابرچا بودن این انقلاب اعتقاد مردم مسلمان بود.فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: این انقلاب با باورهای دینی و ارزش های شکل گرفت. در دوران ۴۱ سال گذشته با یک نگاه، خواهیم دید که مشکلات بسیاری سر راه این انقلاب بود. با پیروزی انقلاب، منافقین و دشمنان در غرب، شمال، جنوب و شرق کشور سر در آورند، با گروه های ضد انقلاب درگیر شدیم و بعد درگیر هشت سال جنگ تحمیلی شدیم، جنگی که در هیچ جای دنیا نمونه نداشت.اشتری با اشاره به فتنه ها و اتفاقاتی که در کشور افتاد، گفت: چه توطئه ها و مشکلاتی در این انقلاب انجام شده که با هوشیاری مردم همه آنها خنثی شده که همین فتنه ها می توانست نظام سیاسی یک کشور را دگرگون کند اما با عنایت الهی این انقلاب مسیر خود را شتابان طی کرده و در چهله دوم انقلاب شاهد رشد و بالندگی خواهیم بود.وی ادامه داد: برای تشکیل نظام اسلامی در بسیاری از جوامع که مواجه با نظام طاغوتی است باید انقلابی صورت گیرد، انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۵۷ شکل می گیرد اما به فرموده مقام معظم رهبری این اولین گام نظام اسلامی است که با خواست مردم و اراده الهی و همچنین هدایت مرجعیت شیعه و رهبری شکل می گیرد.فرمانده نیروی انتظامی گفت: در مقابل گام های بعدی مرحله شکل گیری انقلاب اسان ترین گام است اما بعد از ان باید نظام اسلامی شکل گیرد که قانون اساسی در این مرحله تشکیل می شود و قوانینی که لازم بوده در یک نظام اسلامی تدوین شود با حضور نخبگان شکل می گیرد.اشتری با اشاره به رای مردم به جمهوری اسلامی گفت: مرحله بعد شکل گیری دولت اسلامی است که نه فقط شامل هیات ولت و وزرا باشد بلکه شامل تمام کارگزاران نظام جمهوری اسلامی می شود.وی افزود: بعد از شکل گیری دولت اسلامی موضوع جامعه اسلامی مطرح است که باید در گام دوم انقلاب اسلامی آن را شکل داده و به آرمان امام راحل و مقام معظم رهبری نزدیک شویم. حاکمیت اسلامی شامل مردم براساس احکام الهی و قوانین وضع شده، می شود و توقع فقط از دولتمردان نیست بلکه از همه آحاد مردم توقع وجود دارد تا در تشکیل جامعه اسلامی موثر باشند. همه موظف هستند خود را بر اساس تراز اسلامی منطبق کنند. برقراری عدالت و مبارزه با ظلم باید از اهداف جوامع اسلامی باشد.اشتری به نقش نیروی انتظامی در جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: ناجا باید در تراز جمهوی اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران باشد در مرحله اول حافظ جان، مال و ناموس مردم باشد از سوی دیگر حافظ نظم است و باید نظم وامنیت را ارتقا دهد البته با ملزوماتی دارد، باید نیروی انتظامی داشته باشیم که در تراز جمهوری اسلامی باشد که باید گام های بزرگی برداریم که بعد از پیروزی انقلاب پلیس ایران بعد از ۴۱ سال با تغییرات اساسی در خود، با این فرایند حرکت کند.وی ادامه داد: همکاران ناجا برای امنیت مردم در خدمت هستند و برای امینت جان خود را نثار می کنند بیش از ۲۰ هزار جانباز و ۱۳ هزار شهید این مهم را اثبات کرده آن هم براساس اهدافی که داشته است در حالیکه قبل از انقلاب در اختیار طاغوت بوده البته کسانی را داشتیم که قبل از انقلاب افراد متدینی در پلیس بودند اما تنها بودند و سازمان اختیار و قدرتی نداشت تا ایده های خود را اجرا کنند و پلیس در قبل از انقلاب برای مردم کاری نمی کرده اما بعد از انقلاب درخدمت مردم در راستای احکام الهی بوده است.اشتری گفت: ناجا از نهادهای انقلاب است حضرت امام(ره) فرموده اند شما پلیس امام زمان عج هستید. البته برای رسیدن به پلیس تراز انقلاب اسلامی باید گام های موثرتری برداریم و نقش خود را درگام های پنج گانه به خوبی ایفا کنیم. باید متصل به مردم و رودخانه ای که شتابان به سمت جلو می رود، حرکت کنیم.فرمانده ناجا با اشاره به رسالت پلیس برای حفاظت از ارزش ها و پاسداری آرمان های انقلاب اسلامی است، گفت: باید ناجای تراز اسلامی ویژگی هایی داشته باشد. مقتدر، با صلابت، با عزت و توانمند، مطمئن و امیدوار، دارای اعتماد به نفس، عادل و منصف، قانون مدار، درستکار و قابل اعتماد باشد و از ارزش های انقلاب اسلامی و مردم صیانت کند که با همت همکاران در سراسر کشور این اعتماد هر روز افزایش یافته زیرا با نظرسنجی صورت گرفته رتبه خوبی در بین دستگاه های مسئول داشته و در بین ۳۲ دستگاه از مردم سئوال شده اعتماد شما به کدام دستگاه ها زیاد است ناجا دوم شده است.فرمانده ناجا اعتماد مردم را بالاترین سرمایه ناجا عنوان کرد و گفت: امروز در ناجا روحیه جهادی و انقلابی سرلوحه کار ناجا است. خدماتی که ارائه می دهیم بیش از اینها است که دلیل آن همان روحیه جهادی است که توانسته خواسته های مشروع و قانونی مردم را برآورده کند. البته تا پلیس تراز فاصله داریم.وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد پرونده های ارجاعی به کلانتری به جز جرایم خشن، منجر به صلح شده و ادامه مراحل قضائی را نرفتند. ناجا پناه مردم است.اشتری به حرفه گرایی پلیس به عنوان یکی از ویژگی های پلیس تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پلیس تراز انقلاب اسلامی باید هوشمند، مقتدر، با تدبیر، تحول گرا و شایسته سالار باشد. برای رسیدن به این تراز باید اندیشمندان کمک کنند. این اراده در نیروی انتظامی وجود دارد، این ظرفیت است، نیروهای نخبه و مبتکر، مومن و انقلابی در ناجا بسیار داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha