شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله دستغیب

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع مبلغین طرح هجرت گفت: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری به این نکته تصریح شد، کسانی که در حوزه های علمیه از لحاظ علمی و معنوی بهره گرفته اند، به بلاد خود و دیگر مناطقی که از مبلغ و عالم دینی برخوردار نیستند، برگردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله سید علی اصغر دستغیب، عصر امروز در دهمین گردهمائی مبلغین هجرت استان فارس که در سالن دارالذکر حرم مهطر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار داشت: خداوند را شکرگزاریم که توفیفی شد در محضر مبلغین رسالت الله باشیم که با هجرت خود عمل به آیه نفر کرده اند.

وی عمل به آیه نفر «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ/ شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند! (122 توبه)» را مورد توجه قرار داد و افزود: عمل به این آیه را به عنوان یک واجب کفایی می دانیم، همچنین باید به بخش دوم آن همانند بخش اول نیز عمل کنیم، چراکه اهمیت بخش دوم کمتر از بخش اول نیست، متاسفانه گاهی عمل به بخش اول می شود، اما به بخش دوم را یا چندان شرایط مساعد نیست یا خود بزرگواران رغبتی را نشان نمی دهند حتما باید مورد توجه قرار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تبلیغ اشاره و خاطرنشان کرد: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری به این نکته تصریح شد، کسانی که در حوزه های علمیه از لحاظ علمی و معنوی بهره گرفته اند، به بلاد خود و دیگر مناطقی که از مبلغ و عالم دینی برخوردار نیستند، برگردند.

وی در ادامه عنوان کرد: حضور مبلغان و روحانیون به عنوان عالم دینی برای مردم، موجب رغبت دینی به مسائل است تا چه برسد به پاسخ دادن شبهات و بیان احکام دینی که بسیار موثر است.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ(ع) با تاکید بر اینکه باید نسبت به امکاناتی که برای یک عالم دین و یک مبلغ شایسته است، فکری کرد، ابراز کرد: گاهی می شندیم کسانی که از قم هجرت می کنند، مقداری از امکاناتشان کاسته می شود، البته اصل موضوع این نیست، ولی قسمتی از بحث است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به معنای ناصح امین بودن اشاره و خاطرنشان کرد: ناصح امین بودن، دلسوزی توام با اخلاص است، هیچ انگیزه دیگری جز این نیست که کسانی هدایت شوند و در سیر الی الله قرار بگیرند، امین بودن این است که آنچه از کتاب عترت و سیره زندگی معصومین آموخته ایم عینا آن را منتقل کنیم.

آیت الله دستغیب با اشاره به ریشه رفتار تبلیغی، بیان داشت: ممکن است برخی ها به دلیل اینکه برای هدایت حریص هستند مطالبی را از خود برای دیگران بیان کنند، اگر مطالبی را از خودمان هم می گوییم، نباید خارج از سیره اهل بیت(ع) باشد.

وی، پرسش های ذهنی مردم را بسیار مهم دانست و افزود: ممکن است یک سخنرانی نتواند مشکلی را از مشکلات فکری جامعه حل کند، اما اگر جلسات پرسش و پاسخ برگزار شود هرکسی می تواند آنچه می خواهد به آن برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه یاد خدا نباید فراموش شود، گفت: زبان و قلم به تنهایی ابزار و قلم نیست، بلکه ارتباط با خداوند به معنای واقعی عبد صالح بودن از جمله ابزار مهمی است که باید در تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha