جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیدصادق حجازی

حوزه/ سید صادق، محبت پیامبرانه با دانش‌آموزان داشت و رابطه عاطفی عمیقی با آنان برقرار کرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، محمدرضا سنگری، مؤلف کتب درسی، صبح امروز  در آیین سالروز وفات سید صادق حجازی در مجتمع ولیعصر(عج) با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) معلم بود، اظهار کرد: ویژگی‌هایی در این شخصیت بزرگ وجود دارد که می‌تواند شاخص باشد و همواره به ما آموخته‌اند که باید به شاخص‌ها پرداخت نه شخصیت.

وی ادامه داد: اگر کسی وجودش و سیر و سلوکش چنان با حق پیوند داشته باشد که زندگی‌اش از آن جدا نباشد به شاخص و معیار تبدیل می‌شود؛ معلم ترازمند و فرازمند عنوانی است که برای این استاد بزرگ انتخاب کرده‌ام.

سنگری با بیان اینکه سید صادق حجازی چند ویژگی شاخص و مهم داشتند که ویژگی معلمان موفق است، ابراز کرد: جمله‌ای ایشان بیان کردند که مبنای فضایل ایشان است؛ وی می‌گوید: نمره اضافی دانش‌آموز قوی را مأیوس و ضعیف را مغرور می‌کند و نخستین شعله هستی سوز انسان کبر و غرور است.

وی افزود: براساس مشاهده‌ها و شنیده‌ها در رفتار ایشان چیزی جز فروتنی نبود و نشانی از غرور در وی وجود نداشت که حضرت زهرا(س) در بخش سوم خطبه فدکیه فرموده است: خدا ایمان را قرار داد تا شما را ز شرک نجات دهد و نماز را برای این قرار داد تا از شما کبرزدایی کند.

این نویسنده و پژوهشگر گفت: زادگاه کبر نخستین بار در شیطان بود و در انسان آنگاه ایجاد می‌شود که چشمش بر قوت خود باز شود و متوجه ضعف خود نباشد که یکی از آسیب‌های مهم برای معلمی کبر است که دچار کبر علمی شود و تصور کند که بسیار می‌داند.

وی اضافه کرد: بیان شده سید صادق حجازی آنچه را که به آن علم نداشت می‌گفت «نمی‌دانم» انسان وقتی به عظمت می‌رسد که جرأت پیدا کند که بگوید: نمی‌دانم...

سنگری عنوان کرد: کلاسی که معلم آن بر ندانستنش اعتراف نکند، پرتگاه او خواهد بود و این ویژگی در این معلم ترازمند و فرازمند دیده می‌شد.

وی بیان کرد: اخلاص ویژگی دیگر او بود که در کلام رهبری نیز دیده شده است و مشاهده می‌کنیم که در هر شرایط درحال ذکر و تهجد بود؛ تهجد باعث تقویت حافظه ایشان شد به گونه‌ای که با وجود سن بالا دارای حافظه قوی بودند.

سنگری با بیان اینکه نتیجه اخلاص این است که در مسیر حق ثابت قدم بماند، گفت: اخلاص باعث دریافت توفیق می‌شود و توفیقی که نصیب سید صادق حجازی شد به دلیل اخلاص او بود، بنابراین خداوند او را در قلب‌ها ماندگار کرد.

این مؤلف کتب درسی با اشاره به اینکه هر دانش‌آموز یک نسل است و سید صادق حجازی نگاهش اینگونه بود، تصریح کرد: پرورش مؤمنانه از محصولات مدرسه ایشان بود که ۱۶ شهید و جانباز از یک کلاس بوده لذا شهیدپروری و جانبازپروری هنگامی محقق می‌شود که فرد سرشار از ایمان باشد.

وی تأکید کرد: سید صادق محبت پیامبرانه با دانش‌آموزان داشتند و رابطه عاطفی و فیزیکی عمیقی با دانش‌آموزان برقرار کرده بودند و حتی با معلمان نیز رابطه‌ای صمیمانه داشتند و باعث محبوبیتشان در بین دانش‌آموزان و معلمان شده بود.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: سیره زندگی افراد بزرگی مانند سید صادق حجازی باید ثبت شود و به سادگی از خاطرات و زندگی این معلم بزرگ نگذریم.

سنگری با بیان اینکه باید به این افراد که یادگار شهید آیت‌الله مدنی هستند، برگردیم، اظهار کرد: ایشان از یک دوره‌ای در سال ۱۳۴۶ به آموزش مبنایی و شرح نهج‌البلاغه در منزل خود پرداخت که متأسفانه ما از این مبانی دور هستیم و در زندگی ما بسیار کمرنگ است.

وی ادامه داد: سید صادق حجازی با توانایی بالا در امر تعلیم، تدریس در مقطع ابتدایی که یک کار سخت در شغل معلمی است را ترک نکرده و تا سن ۹۶ سالگی به تربیت کودکان پرداخت.

سنگری ادامه داد: شهر همدان دارای مفاخر فراوانی است که از این میان می توان به معلمی دلسوز و نمونه همچون سید صادق حجازی اشاره کرد و این معلم نمونه در راه اسلام و انقلاب زحمات فراوانی همچون مبارزه، تبعید و تربیت مبارزان انقلابی را انجام داد و با اخلاص فراوان و ساده زیستی زندگی خود را ادامه داد.

این مؤلف کتب درسی با بیان اینکه معرفی الگوها می تواند به جامعه کمک بسزایی داشته باشد، عنوان کرد: هر قشری نیاز به الگوی مناسب دارد و سید صادق حجازی بهترین الگو برای معلمان به شمار می رود.

وی افزود: در شهر همدان باید مدارس متعدد و حتی خیابانی به اسم این معلم نمونه گذاشته شود تا آیندگان از اخلاص و فعالیت این معلم نمونه آگاه شوند.

سنگری گفت: ایران اسلامی همیشه شاهد مجاهدت های مردان همدانی بوده، به طوری که افتخارات همدان در تاریخ انقلاب ثبت شده است، سید صادق حجازی ها بودند که انقلاب را به ثمر نشانده و حاج حسین همدانی ها را تربیت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha