جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد حسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه

حوزه/ سرنوشت آیندۀ انقلاب در گرو تبیین، ترویج و اجرای صحیح این بیانیه است در واقع حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان یک جامعه موظف هستند با برنامه ریزی دقیق راه را برای اجرای هرچه بهتر آن فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، امروز در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قم برگزار شد با اشاره به موضوع« چالشها و ظرفیت های حوزه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در خصوص ساختار بیانیۀ گام دوم، که از مقام معظّم رهبری نقل شده است که فرمودند: «من برای تدوین این بیانیه وقت گذاشتم. » سخن رهبر انقلاب بدین معناست که این بیانیه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به گونه ای که به نظر بنده سرنوشت آیندۀ این انقلاب در گرو تبیین، ترویج و اجرای صحیح این بیانیه است در واقع حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان یک جامعه موظف هستند با برنامه ریزی دقیق راه را برای اجرای هرچه بهتر آن فراهم کنند چون این قشر از جامعه سهم زیادی در تبیین، ترویج و تحقّق این بیانیه بر عهده دارند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه داشت: در خصوص نحوه اجرای بیانیه پیشنهاد مشخص من این است که فهرستی از موضوعات را که قابل تصویب به عنوان پایان نامه باشد استخراج کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهیم که هرکدام را دوست دارند از آنها انتخاب کرده و برای تدوین پایان نامه اقدام کنند.

این پژوهشگر افزود: راهکار دوم ارائه آن به صورت تحقیقات درسی است،البته آقای دکتر مریجی می توانند در این خصوص در دانشکدۀ خودشان به اساتید اعام کنند و از آنها بخواهند در تحقیقات درسی خودشان متناسب با این موضوعات در هر ترم از دانشجویان تحقیق لازم را ارائه کنند.

وی افزود: تعدادی از این تحقیقات اگر اساتید هم کمک کنند تبدیل به مقالاتی برای مجلّه ها و فضای فرهنگی کشور ما می شود. یعنی دانشگاه فرهنگیان هر ماه باید دربارۀ بیانیۀ گام دوم، مقالاتی که حاصل تحقیقات درسی دانشجویان است ارائه بدهند.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی بیان داشت: به عنوان نمونه در این خصوص می توان یک مقاله نوشت و در آن انقلاب اسلامی ایران را با نهضت های اسلامی گذشتۀ تاریخ ایران مقایسه کرد. مثلا سال 24 چه شد، 23 چه شد، نهضت ملّی نفت چه شد، نهضت مشروطه چه شد، میرزا کوچک خان جنگلی چه شد تا  این نه به نهضت سربداران برسید. یا این که با نهضت های اسلامی دیگر کشورها مانند مصر مقایسه کنید.

وی بیان داشت: مثلا تاکنون چندین نهضت در مصر اّتفاق افتاده است یا این که جریان بیداری اسلامی که اخیرًا شکل گرفت چرا ناکام شدند. همانطور که می دانید نهضت های قبلی که در مصر ایجاد شده بود، زمانی که نظام پادشاهی در مصر را سرنگون کردند و جمهوری را به جایش گذاشتند،یک نهضت اسلامی بود اما بعدًا یک جریان سوسیالیسم شکل می گیرد و به واسطه آن جمال عبد النّاصر یک مرتبه به یک طرف تفکّر جریان سوسیالیستی هدایت می شود که این امر منجر می شود به اعدام سیّد قطب.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی گفت: پس در این خصوص لازم است مقایسه شود مصری که به عنوان قویترین کشور اسلامی از نظر علمی مطرح است و بهترین و جامع ترین اندیشه های اسلام سیاسی در آنجا رقم خورده است از ظرفی تهای زیادی برخوردار است باای نحال توجه به ناکام یهای نهض تهای اسامی مصردر تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: بخش بعدی ترویج است. برای ترویج مفاد بیانیه به گونه های مختلف می توان اقدام کرد به عنوان نمونه مقاله نویسی و حضور در فضای مجازی یکی از این راهکارهاست.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه افزود: پیشنهاد دیگر من در بخش ترویج، این است که اساتید و دانشجویان متخصّص به صورت قدرتمند در حوزۀ بیانیۀ گام دوم و در موضوعات متعدّد در صداوسیما به عنوان کارشناس حضور پیدا کنند و نسبت به توضیح آن اقدام کنند.

این پژوهشگر با اشاره به راهکارهای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: اما مسئله ای که از هر دو مهمتر است،مسئلۀ اجرا است. در حوزه اجرا، به دو صورت می توان اقدام کرد؛ نوع اوّل سهم کارهایی است که اجرای آن در اختیار طلبه ها و حوزویان و دانشجویان است مانند بخش هایی که به عنوان پژوهش و دانش قابل ارائه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اما بخشی که به عهدۀ ما نیست، ما مجری آن نیستیم، وزارت علوم و دانشگاه های دیگر مجری آن هستند، البته نسبت به آ نها نباید بی تفاوت باشیم. و در این خصوص آنچه از دست ما برمی آید، تهیّۀ پیشنها دهایی برای سایر دستگاه ها است تا این که در اجرای آن موفق باشند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اجرای اقتصاد مقاومتی به عهدۀ ما نیست چراکه مربوط به سایر دستگاه های دولتی است؛ با این حال این سؤال مطرح می شود که آیا حوزه های علمیّه، یا دانشگاه باقرالعلوم(ع) هیچ سهمی در تبیین اقتصاد مقاومتی که در بخش اقتصاد این بیانیۀ به آن تأکید شده است، ندارند و نباید هیچ برنامه ای در این زمینه داشته باشند!

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه ابرازداشت: یا این که وزارتخانه های مربوطه نتوانستند به نحو مطلوب آن را اجرا کنند آیا جایز است که ما سکوت کنیم؟! ظاهرًا چنین نیست،چون که ما در بخش اقتصاد مقاومتی از ظرفیت های بالقوه ای برخورداریم که نباید آن را نادیده گرفت. پس بنابراین در بخش اجرا ما دو سهم می توانیم داشته باشیم، برخی که در اختیار ما است و ما باید انجام بدهیم و بعضی هایش هم در اختیار نهادهای دیگر است. این نسبت به رسالت کلّی است که ما داریم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha