چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فضای سایبری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فاجعه سایبری حزب لیکود برای افسران اطلاعاتی اسرائیل گران تمام شد

به نوشته نشریه میدل ایست مانیتور، به دنبال آشکار شدن اشتباه "فاجعه بار" سایبری حزب  لیکود اسرائیل، گزارش ها حاکی است ایران و سایر نهادهای اطلاعاتی، احتمالا به داده های شخصی افسران ارشد و مقامات اطلاعاتی اسرائیلی دسترسی پیدا کرده اند. در این اشتباِه عملیات سایبری، داده های  خصوصی بیش از ۶  میلیون رای دهنده اسرائیلی برملا شده است.روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" نیز به نقل از "هارل منساشری" موسس شین بت – سازمان  اطلاعات امنیت داخلی اسرائیل – اعلام کرد این حادثه از منظر ماهیت بسیار بدی که داشت، "مایه نگرانی شدید است زیرا اطلاعات شخصی و واقعی تمام شهروندان بالای ۱۸ سال " در این عملیات در معرض دید عموم قرار گرفته است.منساشری افزود "بسیاری نهادها از جمله سازمان های اطلاعات خارجی احتمالا به اطلاعات  شخصی "مقامات ارشد حزب لیکود، رهبر شین بت، رهبر موساد (سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل) و دیگران دسترسی دارند. شرکت های خصوصی فراوانی هم هستند که خواستار این اطلاعات خواهند شد." در همین حال روزنامه "تایمز اسرائیل" این عملیات را "یکی ازبزرگ ترین و نگران کننده ترین عملیات درز اطلاعات در تاریخ اسرائیل" خوانده است. به نوشته میدل ایست مانیتور، این رسوایی تهدیدی است علیه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل که چند هفته پیش از دور جدید انتخابات عمومی – که در کمتر از یک  سال سه دور برگزار شده است – تحقیقات جدیدی علیه وی آغاز شود. سازمان حفاظت  اطلاعاتی شخصی اسرائیل با تایید این خبر اعلام کرد تحقیقات خود را درباره عملیات درز اطلاعاتی آغاز خواهد کرد. این عملیات با وب سایت به کارگیری اپلیکشینی موسوم به "الکتور" مرتبط است که اعضای حزب لیکود – به رهبری نتانیاهو - از آن استفاده می کنند. هفته گذشته شکایتی به کمیسیون انتخابات اسرائیل ارجاع شد که بر اساس آن، حزب لیکود با استفاده از دسترسی خود به اطلاعات رای دهندگان، بخشی به عنوان اطلاعات داده ها از تمام اسرائیلی هایی که درسن رای هستند، ایجاد کرده است. گفته می شود این اطلاعات از طریق اپلیکیشن یاد شده، در اختیار عموم قرار داده شده است. بنا بر گزاشات، اطلاعات داده شده شامل نام کامل، جنسیت، آدرس منزل و در بسیاری موارد شماره تلفن همراه و انتخاب سیاسی میلیون ها نفری است که در این عملیات درز اطلاعات، تحت تاثیر قرار گرفته اند. تایمز اسرائیل اعلام کرده است این رسوایی، دومین حادثه مهم درحزب  لیکود در خصوص حریم خصوصی رای دهندگان در پنج ماه گذشته است. نشریه تجاری "مارکر" در ۹ سپتامبر گذشته اعلام کرد توانسته است، پیش از رقابت های انتخاباتی ۱۷ سپتامبر، به پایگاه داده های رای  دهندگان حزب لیکود دسترسی پیدا کند. این موارد شامل اطلاعاتی است که درباره ارتباط هر اسرائیلی با حزب حاکم، ثبت شده است. بیش از ۶۰۰  هزار نفر به عنوان "غیرحامی" فهرست بندی شدند.

سنا آخرین تیر را به اختیارات جنگی ترامپ زد

مجلس سنای آمریکا، به واسطه قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که اختیارات قانونی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را برای راه اندازی یکجانبه جنگ علیه ایران محدود می‌کند.این قطعنامه غیرالزام آور که پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود، با جلب حمایت دوحزبی توانست با ۵۵ رأی موافق (۴۷ رأی سناتورهای دموکرات و ۸ رأی سناتورهای جمهوریخواه) در برابر ۴۵ رأی مخالف به تصویب برسد.غیرالزام آور بودن این قطعنامه بدان معناست که ترامپ نمی تواند آن را وتو کند، اما در مقابل به لحاظ قانونی ملزم به تبعیت از آن نیست. این دومین تلاش قانونگذاران آمریکا در هر دو مجالس سنا و نمایندگان برای محدودسازی اختیارات جنگی ترامپ است؛ نخستین اقدام قانونگذاران سال گذشته با هدف ممنوع ساختن حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن بود که با رأی منفی ترامپ بلااثر شد.شایان ذکر است، قانون اختیارات جنگی آمریکا در سال ۱۹۷۳ و در روزهای پایانی جنگ ویتنام به منظور ممانعت از راه اندازی یکجانبه جنگ از سوی رؤسای جمهور آینده آمریکا تصویب شد. بر طبق این قانون، هرچند رئیس جمهور آمریکا از این اختیار برخوردار است که بدون اعلام رسمی جنگ، نیروهای نظامی آمریکا را به میدان جنگ اعزام کند، رئیس جمهور ملزم است از حداقل ۴۸ ساعت قبل به کنگره اطلاع دهد و یک محدودیت زمانی ۶۰ روزه نیز قائل شود. این قانون همچنین اجرای هرگونه عملیات نظامی فراتر از آن را منوطب به اعطای مجوز از سوی کنگره می داند.

سوریه درباره حمله احتمالی هسته‌ای تروریست‌ها هشدار داد

بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سومین دور از کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای که با عنوان "حفظ تلاش‌ها و توسعه آن" برگزار شد، گفت، موضوع امنیت هسته‌ای طی یک دهه گذشته به عنوان یک مسئله مهم مطرح شده است که توجه جامعه جهانی را به خود جلب می‌کند.وی تأکید کرد، خطر تجارت با مواد هسته‌ای یا مواد رادیواکتیوی دیگر و استفاده از آن در اقدامات جنایت‌کارانه یا تروریستی همچنان تهدیدی برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود، به خصوص که چنین تخلفاتی به صورت فرا مرزی انجام می‌شود. این خطر با گسترش فناوری اطلاعات و جرایم سایبری افزایش یافته و برای مقابله با آن به شیوه جمعی، جامع و مؤثر نیاز به اقدامات لازم است. صباغ اهتمام دولت دمشق را درباره اجرای بیانیه وزارتی که در این کنفرانس به تصویب رسید و نیز سایر تصمیمات موجود در این زمینه ابراز کرد و گفت، اجرای کامل این تصمیمات مستلزم در نظر گرفتن تعدادی از تدابیر، از جمله استفاده مؤثر از ابزارهای قانونی و بین‌المللی در چارچوب امنیت هسته‌ای است که به طور قابل توجهی مانع از افتادن مواد هسته‌ای به دست شبکه‌های جنایتکار و تروریستی می‌شود. نماینده دائم سوریه همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواسته است که برای همه اعضای خود فرصت‌های برابری را برای به دست آوردن تجربه مرتبط در زمینه امنیت هسته‌ای فراهم کند.وی ابراز کرد: دولت دمشق از میزبانی فعالیت‌های آموزشی در خاک خود و آمادگی کامل برای ارائه کلیه ضمانت‌های لازم برای انجام این فعالیت‌ها استقبال می‌کند.

گزارش رسمی کاخ سفید ادعای ترامپ را زیر سوال برد

یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفته کاخ سفید اخیراً گزارشی رسمی که حاوی توجیه‌های دولت آمریکا برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است تحویل نهاد قانونگذار این کشور کرده است. «الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفته گزارش رسمی کاخ سفید با ادعای نادرست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله به سردار سلیمانی برای جلوگیری از یک «تهدید فوری» انجام شده منافات دارد. در این بیانیه آمده است: «دولت، گزارشی قانونی که در آن دلایل قانونی و سیاستی برای حمله منجر به قتل (شهادت) سردار ایرانی، قاسم سلیمانی تشریح شده‌اند را به کنگره ارسال کرده است.»انگل اضافه کرده است: «این گزارش رسمی، مستقیماً با اظهارات نادرست رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برای جلوگیری از یک حمله قریب‌الوقوع به پرسنل و سفارتخانه‌های آمریکا ایران را هدف حمله قرار داده منافات دارد.»قانونگذار ارشد آمریکایی تأکید کرده در گزارش رسمی کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به «تهدید قریب‌الوقوع» نشده و «این، به کلام ساده و صریح، نشان می‌دهد که توجیه ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور به مردم آمریکا نادرست بوده است.»رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ماده قانونی مورد استناد ترامپ برای توجیه حمله به سردار سلیمانی را هم نادرست خوانده است. پیش از این برخی مقام‌های دولت ترامپ گفته بودند حمله پهپادی ماه پیش در نزدیکی فرودگاه بغداد ذیل قانونی، مصوب سال ۲۰۰۲ که زیربنای قانونی حمله سال ۲۰۰۳ به عراق را فراهم آورد، انجام شده است.الیوت انگل خاطرنشان کرده دلیل استناد دولت ترامپ به این ماده قانونی فرار از پاسخگویی به کنگره درباره اقداماتش بوده است.او گفته است: «بدتر از همه، دولت برای اجتناب از توضیح درباره اقداماتش به کنگره به غلط ادعا کرده کنگره ذیل "قطعنامه عراق مصوب ۲۰۰۲" این حمله را مجاز کرده است. این نظر حقوقی، مزخرف است. این قانون در سال ۲۰۰۲ برای مقابله با صدام حسین تصویب شد و عیچ ارتباطی با ایران با مقام‌های حکومت ایران در عراق ندارد.»انگل اضافه کرده است: «گفتن اینکه ۱۸ سال بعدتر می‌توان از این قانون به عنوان مجوزی برای کشتن یک مقام ایرانی استفاده کرد دامنه قانون را به فراسوی آنچه مدنظر کنگره بوده امتداد می‌دهد.»رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه خاطرنشان کرده تصمیم به ترور سردار سلیمانی تنش‌ها با ایران را شدت بخشیده و آمریکا را در آستانه جنگی با ایران قرار داده که خواست مردم آمریکا نبوده است.

کرونا نمایندگان مجلس انگلیس را هم قرنطینه کرد

دو نماینده مجلس انگلیس از ترس ابتلا به ویروس کرونا، پس از شرکت در نشستی که گفته می‌شود فرد مبتلا به این ویروس در آن‌جا حضور داشته، داوطلبانه خود را قرنطینه کردند. «الکس سوبل» نماینده حزب کارگر با اعلام این خبر در توییتر افزود که هرچند به او گفته شده خطر کمی او را تهدید می‌کند اما برای اطمینان با وزارت بهداشت تماس گرفته و تمام ملاقات‌های خود را تا هفته آینده لغو کرده است.او همچنین در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز توضیح داد که خود را در یکی از اتاق‌های خانه‌اش حبس کرده و قصد ندارد تا چهارشنبه هفته آینده خارج شود.این سیاستمدار انگلیسی افزود که در این مدت خود را سرگرم مطالعه و انجام‌ کار از راه دور خواهد کرد.همچنین «لیلیان گرین‌وود» نماینده دیگری که در کنفرانس یادشده شرکت کرده بود در توییتر نوشت، برای احتیاط تمام ملاقات‌های خود را لغو کرده و تا ۲۰ فوریه در قرنطینه به‌سر می‌برد.ماجرا به کنفرانس پنجشنبه هفته گذشته (۱۷ بهمن) درباره سیستم اتوبوس‌رانی در انگلیس بر می‌گردد که با حضور شماری از اعضای دولت، نمایندگان مجلس، سرمایه گذاران و رییسان شرکت‌های تجاری در سالن معروف ملکه الیزابت ۲ برگزار شد.برگزار کننده این اجلاس به نام «ترانسپورت تایمز» بعدا در نامه‌ای به مشترکین خود اطلاع داد که فردی مبتلا به ویروس کرونا در نشست شناسایی شده و «هرچند احتمال تماس شما با ویروس بسیار کم است، اما ما جانب احتیاط را رعایت کرده و این موضوع را به شما اطلاع دادیم»دیروز هم منابع خبری گزارش دادند شناسایی یک زن مبتلا به ویروس کرونا در پایتخت انگلیس، مقامات وزارت بهداشت این کشور را نسبت به شیوع این ویروس از طریق وسایل نقلیه عمومی به ویژه شبکه مترو نگران کرده است.تاکنون ۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در انگلیس شناسایی شده‌اند که آخرین مورد زنی است که گفته می‌شود به تازگی از چین وارد لندن شده است.برخی گزارش‌ها از کمبود ماسک‌ در انگلیس حکایت دارد که این مساله باعث اختلال در بخش خدمات دندان‌پزشکی شده‌ است.براساس آمارها تاکنون ۶۰ هزار و ۱۰۷ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۵۹ هزار و ۵۳۹ نفرشان در چین هستند. شمار درگذشتگان این بیماری یک‌هزار و ۳۶۳ نفر اعلام شده و ۵ هزار و ۵۷۶ نفر نیز درمان شده‌اند.وزارت امور خارجه انگلیس تاکنون حدود ۲۰۰ شهروند این کشور را با پرواز چارتر از چین بازگردانده است. این افراد هم اکنون در دو مرکز درمانی «ارو پارک» و «کنت سهیل پارک» در قرنطینه هستند.هم زمان پلیس انگلیس به دستور دولت این کشور برای مهار و اعمال سیاست قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا، به حالت آماده باش درآمده است.

غزه علیه معامله ترامپ دست به تظاهرات زد

ساکنان نوار غزه در ادامه اعتراضات خود به معامله ترامپ، دست به راهپیمایی و تظاهرات ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی زدند.هزاران نفر از مردم فلسطین در نوار غزه در اعتراض به طرح سازش تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن دست به راهپیمایی و تظاهرات زدند.به گزارش وب‌سایت خبری «الشرق» فلسطین، خیل عظیمی از اهالی نوار غزه در این تظاهرات که به ابتکار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برگزار شد، مشارکت داشتند. در این تظاهرات همچنین رهبران ارشد این جنبش نیز شرکت داشته‌اند.رئیس جمهوری آمریکا هشتم بهمن طی نشستی در کاخ سفید به همراه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد.در این طرح تحمیلی، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شده و مقرر گردیده که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود. این طرح تحمیلی آمریکا اعتراض بسیاری از کشورهای جهان را در پی داشته است.

اردنی‌ها بار دیگر علیه " معامله قرن " به پا خاستند

هزاران اردنی در امان پایتخت این کشور بار دیگر علیه طرح صلح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا موسوم به "معامله قرن" و " قرارداد انتقال گاز از اسرائیل به اردن " تظاهرات کردند.شبکه خبری " المملکه " اردن گزارش داد؛ شرکت کنندگان در این راهپیمایی که از مقابل مسجد حسینی محل برگزاری نماز جمعه آغاز شد با سردادن شعارهایی معامله قرن را رد کردند.شرکت کنندگان همچنین دست نوشته‌هایی را با عنوان " معامله قرن، هرگز " و " اردن و فلسطین یک ملت هستند نه دو ملت " ، " قدس پایتخت ابدی فلسطین است " مخالفت خود را با طرح آمریکا برای صلح خاورمیانه اعلام کردند.در این راهپیمایی که از سوی مردم و احزاب اردن برنامه ریزی شده بود، کمیته مردمی " دفاع از حق بازگشت " خواستار مقابله با برنامه صلح آمریکا، متوقف کردن هماهنگی امنیتی بین نیروهای اشغالگر و اردن، دور کردن اقتصاد اردن از اسرائیل، متحد کردن مبارزان فلسطینی با یک برنامه ملی، حمایت همه جانبه از مقاومت و قطع روابط عرب با اسرائیل شد.راهپیمایان همچنین با حمل دست نوشته‌هایی با عنوان " گاز دشمن اشغالگر را نمی‌خواهیم " و " گزینه‌های عربی و محلی دیگری وجود دارد، نه گاز سرقت شده " مخالفت خود را با قرارداد انتقال گاز از اسراییل به اردن اعلام کردند.راهپیمایی مشابه دیگری امروز از مقابل مسجد عمر بن‌الخطاب در شهر " زرقا " اردن برگزار شد و راهپیمایان با سردادن شعارهایی معامله قرن و قرارداد انتقال گاز از اسرائیل به اردن را محکوم کردند.ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه (هشتم بهمن) در یک نشست خبری همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آنچه او معامله قرن می‌خواند، رونمایی کرد.بر اساس بندهای طرح معامله قرن که سه شنبه هشتم بهمن ۹۸ در واشنگتن رونمایی شد ۴۰ درصد زمین‌های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد. شهر قدس پایتخت رژیم اسراییل خواهد بود و بخش‌هایی از کرانه باختری که در آن ها شهرک‌های یهودی نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می‌شود.همچنین آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، اسکان دائم بگیرند.بسیاری از تحلیل‌گران منطقه معتقدند، طرح معامله قرن مانند دیگر توافق‌های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی قبل از تولد مرده است چرا که حق و حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده و آنان با وجود گذشت ۷۰ سال از اشغال بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

حمله مقاومت عراق به مواضع امریکا قطعی شد

دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء در چهارمین کنگره بین‌المللی شهدای جبهه مقاومت و شهدای امنیت در تهران حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.حجت‌الاسلام والمسلمین «اکرم الکعبی» در آغاز کلام، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و ستایش از انقلاب اسلامی ایران، کشور عراق را سرزمینی درگیر با جنایات استعمارگران توصیف کرد که اکنون در حال جنگی سرنوشت‌ساز با اشغالگران است.وی ضمن تشریح موارد متعدد نقض حاکمیت و غارت منابع عراق از جانب بیگانگان، مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران و سپهبد شهید قاسم سلیمانی به کشورش را یادآور شد و اعلام کرد: کمترین اقدام برای اثبات وفاداری و همچنین کمترین انتقام به‌خاطر این جنایت بزدلانه، پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود امریکایی‌هاست.دبیرکل نُجَباء با رد این شبهه که "عراق به نیابت از ایران با امریکا وارد چالش شده است" خاطرنشان ساخت: دشمن می‌خواهد با چنین القائات فریبنده‌ای، دهان‌ها را ببندد و افکار عمومی را علیه مقاومت بشوراند؛ ولی ما در محور مقاومت عقیده‌ای استوار داریم، از تهدید و ارعاب نمی‌هراسیم، تصمیم خود را برای تحقق "معادله رعب" گرفته‌ایم و آنان را از سرزمین خود اخراج می‌کنیم.شیخ اکرم الکعبی در ادامه برای نشان دادن خباثت امریکایی‌ها به ذکر خاطره‌ای ناگفته از فرمانده شهید سپاه قدس پرداخت و اظهار داشت: در یکی از دیدارهایمان در عراق، حاج‌قاسم به من گفت «چقدر این امریکایی‌ها وقیح هستند! آن‌ها به‌واسطه یک عراقی برایم پیغام فرستاده‌اند که اگر حاضر به تقسیم غنایم باشید، ما اعتراضی به حضور شما در عراق نداریم؛ به‌شرط آنکه مزاحم منافع یکدیگر نشویم!»وی افزود: حاجی سرش را پایین انداخت و با ناراحتی بسیار به من گفت «دوست نداشتم پاسخ آن‌ها را بدهم، ولی این بار احساس کردم لازم است جوابی به قلدری‌شان داده شود. لذا پیام فرستادم که ما در مقدسات و عقاید و ارزش‌هایمان منافع قابل تقسیمی با شما نداریم. ما به تکلیف شرعی خود برای حفظ این ملت از شر شما عمل می‌کنیم، زیرا ما عراقی قوی و مستقل می‌خواهیم و شما آن را کشوری تابع می‌خواهید تا منابعش را به سرقت ببرید. ما از مقدسات و ملت عراق که با آن تاریخ، دین و عقیده مشترک داریم دفاع می‌کنیم و شما این ملت را می کُشید، سرزمینش را اشغال می‌کنید و فرهنگش را با رسانه‌هایتان هدف قرار داده‌اید. خجالت بکشید و منافع عراق را به عراقی‌ها بسپارید. عراق قدرتمندتر و بزرگتر از آن است که امثال شما بخواهند منافع آن را تقسیم کنند و شما کوچکتر از آنید که بخواهید برای ما شرط بگذارید.»فرمانده عالی‌رتبه مقاومت عراق سپس از آمادگی مقاومت اسلامی جهت خلق یک حماسه بزرگ برای گرفتن انتقام خون فرماندهان شهید مقاومت خبر داد و تصریح نمود: ما غسل شهادت کرده و همه مراکز علنی خود را در عراق بسته و مهیای جنگی شده‌ایم که معادله قدرت را تغییر خواهد داد. ما با تکیه بر حق پاسخگویی، آشکارا انتقام خواهیم گرفت و مسؤولیت کامل آن را شجاعانه و به‌طور رسمی بر عهده می‌گیریم.الکعبی با تأکید بر آغاز شمارش معکوس تا رسیدن به ساعت صفر انتقام، اضافه کرد: امروز کاملا آماده هجوم همه‌جانبه هستیم و کلیه تحرکات هوایی و زمینی دشمن از جمله در پایگاه‌های "عین‌الاسد"، "کی‌وان"، "التاجی"، "المطار"، "ساذر" و غیره را رصد می‌کنیم.وی با استناد به مصوبه پارلمان کشورش برای اخراج بیگانگان، همچنین تظاهرات میلیون‎ها عراقی با شعار "کلا کلا امریکا" خاطرنشان ساخت: اکنون بر ما واجب شد که این مطالبه را با پاسخی نابودکننده از طرف مقاومت کامل کنیم؛ پاسخی که با عملیات ویژه و فرسایشی همراه است و امریکایی‌ها در سال‌های اشغال تا سال ۲۰۱۱ ـ که با ذلت و خواری از کشور خارج شدند ـ آن را تجربه کرده‌اند.دبیرکل نُجَباء ادامه داد: اکنون برای حفاظت از نیروهای مقاومت، به شیوه امنیتی سابق خود در زمان اشغال بازگشته‌ایم. جنگ فرسایشی یکجانبه آغاز خواهد شد و آنان دیگر هدفی را نخواهند یافت. همانگونه که بمب‌های کنار جاده‌ای، موشک‌ها و گلوله‌های ما آخرین سربازان آنان را در گذشته هدف گرفتند، امروز نیز آخرین هواپیماها و نیروهایشان را هدف خواهند گرفت.حجت‌الاسلام والمسلمین اکرم الکعبی در بخش دیگری از سخنرانی خود، از روز ترور فرماندهان مقاومت به‌مثابه یک گذرگاه تاریخی یاد کرد و گفت: "سوم ژانویه" روز تولد «سلیمانی» ‌ها و «جمال» [ابومهدی] های بی‌شمار در سراسر این کره خاکی است. مقاومت پس از این تاریخ، از حالت پدافندی به آفندی تغییر وضعیت داده است. اینک مسیر فرودگاه بغداد، راهروی ورود نظامیان امریکایی به جهنم خواهد بود. عراق سرزمین حسین بن علی علیه‌السلام و تجلی‌گاه نبرد حق علیه باطل است. ما همانطور که در گذشته هزاران عملیات تصویربرداری شده علیه امریکایی‌ها انجام داده‌ایم، اکنون نیز آن را تکرار خواهیم کرد و آگر آنان بازگردند، ما نیز بازخواهیم گشت.وی با تأکید بر اینکه "مرگی که یانکی‌ها درحال فرار از آن هستند و به گور رفتگانشان را از خوف حقارت ژست قلدر مآبانه و رد ادعاهای پوشالی هژمون جهان بودن مخفی می‌کنند، برای ما احلی من العسل است" یادآور شد: ما سال‌هاست سنگر به سنگر در جستجوی شهادتیم و در این راه ضرری وجود ندارد؛ یا شهید می‌شویم و یا پیروز!فرمانده ارشد مقاومت اسلامی عراق، بار دیگر نظامیان اشغالگر امریکایی را اینگونه مخاطب قرار داد: به خانه بازگردید! ما از رگ گردن به شما نزدیک‌تریم. همه‌جا برای شما ناامن است و همه برای شما تهدید محسوب می‌شوند. غافل‌گیری از اصول ابتدایی یک جنگ تمام‌عیار حساب‌شده است و ما حمله خواهیم کرد، آن‌گونه که انتظارش را نداشته باشید! ژنرال‌های ائتلاف و فرماندهان ارتش ایالات‌متحده را دعوت می‌کنم که از فضای هالیوودی خارج شوند. دفن شدن در زادگاهتان، کوچک‌ترین حق شهروندی شماست! نگذارید سیاستمداران امریکا شما را از این حق مسلم محروم کنند. انتخاب با شماست!شیخ اکرم الکعبی سپس تصریح کرد: منطقه غرب آسیا، قلمروی "امپراتوری مقاومت" به پایتختی جمهوری اسلامی ایران است و همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده‌ام، پاسخ به ترور فرماندهان مقاومت از سراسر این امپراتوری انجام خواهد پذیرفت.دبیرکل نُجَباء در بخش پایانی با اشاره به طرح امریکایی صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" گوشزد کرد: "معامله ترامپ" به‌دنبال مسخ ماهیت، نابودی آینده و حقوق ملت فلسطین، به بردگی کشیدن و فراری دادن آنان است؛ در حالی که اعراب و حاکمان سست‌صفت، به مزدوران سیاست‌های طاغوتی امریکا بدل شده‌اند.الکعبی گفت: ترامپ و طراحان معامله قرن بدانند که مانع اصلی تحقق منویات آن‌ها همان محوری است که از صنعا تا تهران و از بغداد تا دمشق و از بیروت تا نوار غزه و از قدس تا تونس امتداد یافته است. با این نگاه می‌توان پی برد که اقدامات اخیر امریکا در منطقه از جمله ناامن سازی کشورها و ترور فرماندهان مقاومت، ارتباط مستقیمی با معامله قرن داشته است.وی در نهایت با بیان اینکه "مذاکره با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و باور کردن وعده‌های آنان توسط کسانی که فریب شعارهای دروغین تاجران جنگ را باور می کنند، دستاوردی جز ناکامی و سرافکندگی و از دست رفتن مقدسات (البته بدون جنگ) ندارد"، خواستار لغو معاهده اسلو و پایان دادن دائمی به همکاری امنیتی دولت خودگردان با رژیم صهیونیستی شد و آن را کم‌ترین اقدام عملی در کرانه باختری توصیف کرد.

آمریکا تحریم تسلیحاتی ایران را در توئیتر تمدید کرد

وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی توئیتری مدعی شد دنیا باید آنچه به زعم وی خشونت ایران است را پس بزند و تحریم تسلیحاتی این کشور را که به زودی منقضی می‌شود، تمدید کند."مایک پمپئو" در ادامه با انتشار تصویری، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد و مدعی شد این مثالی دیگر از ایران به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم در سرپیچی از شورای امنیت سازمان ملل متحد است.گفتنی است مطابق بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ میلادی در تأیید توافق هسته‌ای به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات منع شده است.این بند از قطعنامه در مهر ماه ۱۳۹۹ شمسی منقضی می‌شود و پس از آن محدودیتی مبنی بر خرید سلاح از کشورهای خارجی برای ایران وجود نخواهد داشت.

ترکیه نیروهای نظامی جدید را اعزام کرد

ارتش ترکیه نیروها و تجهیزات جدید شامل بیش از یکصد دستگاه تانک و خودروی نظامی به مرزهای استان "هاتای" با سوریه اعزام کرد.این تجهیزات که شامل بیش از یکصد دستگاه تانک، خودرو و ادوات مهندسی بود، وارد شهرستان "ریحانلی" در استان هاتای شد.تانک ها، خودروها و ادوات نظامی ارتش ترکیه پس از تخلیه از کامیون ها، به سمت یگان های مرزی این ارتش روانه شدند.ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه برای حمایت از گروه‌های تروریستی بر تنش اوضاع افزوده است و در جریان درگیری بین نیروهای ارتش سوریه و ترکیه، ده‌ها نفر از نیروهای دو طرف کشته یا زخمی شدند.

کابل گروه حامی مالی داعش را متلاشی کرد

نیروهای امنیتی افغانستان در عملیاتی یک گروه از عناصر داعش را در شهر کابل دستگیر کردند.در این عملیات ۹ تن از عناصر داعش بازداشت شدند و وظیفه این عناصر حمایت مالی از گروه تروریستی داعش بود.بر اساس اعلام نیروهای امنیتی افغانستان شخصی به نام "حارث" مبلغ زیادی را به عنوان حمایت از مسلمانان بی بضاعت به گروه داعش ارسال کرده بود.افراد بازداشت شده، پول ها را به استان ها و شهرهای مختلف افغانستان فرستاده و به عناصر داعش تحویل می دادند.گفتنی است تقویت دوباره شاخه خراسان داعش در افغانستان تبدیل به تهدید و نگرای برای افغانستان و منطقه تبدیل شده است.

شورای امنیت قطعنامه برقراری آتش بس در لیبی را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه برقراری آتش بس فوری و بی‌قید و شرط در لیبی را با ۱۴ رای موافق تصویب کرد.طرح درخواستی انگلیس برای برقراری "آتش بس پایدار" در لیبی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد که با حمایت ۱۴ کشور و رای ممتنع روسیه به عنوان کشور صاحب حق وتو مواجه و در نهایت تصویب شد.این قطعنامه خواستار برقراری آتش‌بس فوری بی قید و شرط، قطع تامین سلاح برای طرف‌ها از سوی کشورهای عضو سازمان ملل، پایبندی به تحریم‌ تسلیحاتی، عقب‌نشینی تمامی سربازان اجاره‌ای و عدم مداخله کشورهای عضو در بحران لیبی شد.در این قطعنامه همه کشورهای حاضر در کنفرانس برلین و و بازیگران بین المللی به انجام تعهدات خود، اجتناب از مداخله در بحران لیبی فراخوانده و خواسته شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گزارشی از شرایط و پیشنهادات لازم برای کنترل آتش بس تهیه کند.گفتنی است لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری "معمر القذافی" دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.یکی دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر از وی حمایت می‌کنند.

خطرناکترین طرح تروریستی علیه معترضان در عراق خنثی شد

رئیس تیم اطلاعاتی «الصقور» عراق خبر داد که این گروه خطرناکترین عملیات تروریستی را خنثی کرده است که قرار بود در جریان آن، معترضان و نیروهای امنیتی عراق هدف قرار بگیرند. «ابوعلی البصری» رئیس تیم اطلاعاتی «الصقور» عراق از خنثی‌سازی یک طرح تروریستی در این کشور خبر داد.البصری به روزنامه «الصباح» گفت که گروه الصقور موفق شده است «خطرناکترین عملیات تروریستی» را خنثی کند که هدف از آن، انفجارهایی بود که نیروهای امنیتی و معترضان عراقی را در بغداد و سایر استان‌ها هدف قرار می‌داد.وی تأکید کرد که «هدف از این طرح‌های تروریستی ایجاد هرج‌ و مرج و جنگ داخلی و بهره‌برداری از آن در راستای طرحهای تروریستی آنها (دشمنان عراق) است تا جان‌های بی‌گناه بیشتری را بگیرند و اقتصاد ملی را نابود کنند».این مسئول عراقی خبر داد که مسئول هدایت و اجرای این عملیات تروریستی یکی از برجسته‌ترین سرکرده‌های گروه تروریستی داعش بوده و بازداشت شده است.در کنار داعش، باید به عناصر وابسته به آمریکا نیز اشاره کرد که در قتل معترضان عراقی دست دارند؛ به نحوی که «حسن سالم» نماینده پارلمان عراق ۱۸ بهمن ماه جاری خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «اقدامات مخرب، کشتن تظاهرات‌کنندگان و پیش از آن، تیراندازی توسط مزدورانتان، برای ملت عراق، علنی شده و آخرین نمونه آن، ترور مجاهدانی از سرایا السلام است».سالم همچنین به آمریکایی‌ها تأکید کرد: «تظاهرات‌کنندگان را می‌کُشید، فتنه‌افروزی می‌کنید و بر آنان گریه می‌کنید و اشک تمساح می‌ریزید؟ بروید و از کشورمان خارج شوید؛ زیرا ما از شیطان اکبر متنفریم».اعتراضات در بغداد و شهرهای جنوبی و مرکزی عراق از اول اکتبر گذشته (دهم مهر ۹۸) آغاز شد و به رغم انتخاب مامور تشکیل کابینه و تعهد وی به اصلاح امور، هنوز عده‌ای از معترضان خیابان‌ها را ترک نکردند.مردم عراق همچنین چهارم بهمن ماه گذشته به دعوت مقتدی الصدر رهبر جریان صدر تظاهرات میلیونی برای مطالبه اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از خاک کشورشان برگزار کردند.البصری در ادامه تأکید کرد که گروه الصقور درباره مقرها و کارگاههای ساخت بمب و مواد منفجره داعش در سوریه، اطلاعاتی را در اختیار مرکز چهارجانبه ایران، سوریه، روسیه و عراق و همچنین ائتلاف ضد داعش داده است.البصری ضمن هشدار نسبت به خطر داعش در سوریه، گفت که این خطر، بیشتر از سوی عناصر جوان داعش است که در اردوگاه «الهول» حضور دارند.اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه مرکز اسکان خانواده‌های عناصر داعش است و روانشناسان آمریکایی در این اردوگاه، با تأکید بر اصول وهابیت، در حال تربیت نسل جدیدی از تروریستهای تکفیری هستند.این مسئول اطلاعاتی عراق تأکید کرد که هزار و ۷۰۰ تروریست، سال گذشته در شمال و شمال شرق سوریه به ترکیه و عراق فرار کرده‌اند.

امارات از یمن دست شست

رای الیوم نوشت: چند روز پیش از آنکه جنگ یمن وارد سال ششم خود شود، دولت امارات اعلام کرد که تمام نیروهایش را از یمن خارج کرده و مأموریت انها را به سربازان یمنی تحت آموزش خود، می سپارد، که تعدادشان به ۲۰۰ هزار نفر می رسد. در ادامه این مطلب آمده است: حمله انصارالله و هم پیمانان آن به آرامکو، امارات را به سمت اتخاذ این تصمیم، در مورد خروج نیروهایش از یمن، سوق داد. علاوه بر اینکه اماراتی ها یک هیئت امنیتی را نیز به تهران فرستادند تا روابط خود را با ایران بهبود بخشند.به گزارش منابعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، رهبری امارات اطمینان یافت که ائتلاف سعودی اماراتی هرگز برنده جنگ در یمن نخواهد بود و این جنگ، تنها باعث به فرسایش رفتن توان مالی و انسانی امارات و در مقابل، افزایش قدرت هم پیمانان ایران، یعنی حوثی ها می شود. بدین معنا، همانطور که حوثی ها می توانند ریاض، أبها، بقیق، جیزان و نجران را با موشکهای دقیق خود بمباران کنند، امکان هدف گرفتن دبی و ابوظبی و در ادامه، نابود کردن اقتصاد امارات را نیز دارند.گزارش صندوق بین المللی پول، مبنی بر اینکه دولتهای خلیجی تا ۱۵ سال دیگر در نتیجه کاهش میزان نفت و رکود در بازارهای جهانی، به دلیل نفت صخره ای، ورشکست می شوند، به منزله هشداری برای دولتهای حاشیه خلیج فارس بود، که براساس آن، مرحله آسایش و رفاه آنها، به سرعت رو به اتمام است و شکی نیست که این دولتها باید به دنبال جایگزینی برای درآمدهای نفتی خود باشند، که مهمترین جایگزین، می تواند تعیین مالیتهای سنگین برای مردم باشد.در این جا، یک سوال مهم مطرح می شود که نمی توان آن را نادیده گرفت و این سوال، مربوط به اوضاع یمن پس از عقب نشینی نیروهای اماراتی است؛ آیا یمن به سمت تقسیم می رود؟ یا اینکه راه به روی انصارالله باز می شود تا اغلب مناطق یمن را باز پس گیرد؟ این عقب نشینی امارات، به معنای فروپاشی طوفان قاطعیت و شکست آن در یمن، پیش از ورود جنگ، به سال ششم آن است؛ امری که نقطه تحولی در تمام منطقه محسوب می شود؛ چرا که این امر می تواند تبعات استراتژیک منطقه ای زیادی داشته باشد.

انبار نیروهای آمریکایی در خلیج فارس بیشتر شد

منابع خبری از عزیمت شماری دیگری از نیروهای آمریکا به خلیج فارس خبر دادند.به نوشته وبگاه «استرایپس»، کشتی آبی خاکی «یو اس اس باتان» با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد. ناخدا «لانس لشر» فرمانده نظامیان آمریکایی مستقر در این کشتی جنگی در این زمینه گفت: «عبور ما از این تنگه مهم و تداوم حضور در منطقه نقش حیاتی ادامه آزادی تردد دریایی که برای ثبات و امنیت منطقه مهم است را نشان می‌دهد.»در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که در این ماموریت کشتی آبی خاکی باتان و ۲۵۰۰ تفنگدار دریایی آن‌را کشتی‌های «یواس‌اس نیویورک» و «یواس‌اس اوک هیل» همراهی می‌کنند.این دومین کشتی جنگی بزرگ آمریکایی بعد از ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» است که وارد خلیج فارس شده است. هواپیمابر آبراهام لینکلن نوامبر گذشته (آبان) بعد از ۱۰ ماه حضور در منطقه عازم پایگاه خود در آمریکا شد.ناخدا «گرگ للاند» از دیگر فرماندهان نیروی دریایی آمریکا نیز درباره عزیمت این کشتی گفت که این اقدام تداوم تعهد ما به شرکای آمریکا در خلیج فارس و نقاط دیگر منطقه است.فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه) هفته گذشته حین دیدار از یک ناوهواپیمابر آمریکا در دریای عرب، به پابرجا بودن امکان اقدام‌های تلافی‌جویانه ایران پس از حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد» اشاره کرد.

مسکو به آنکارا هشدار داد

وزارت خارجه روسیه با غیرقابل قبول دانستن سوءاستفاده آنکارا از حوادث غمبار ادلب، از مسئولان ترکیه خواست از اظهارات تحریک‌آمیز اجتناب کنندبعد از اینکه «دولت باغچه‌لی» رئیس حزب «جنبش ملی‌گرای» ترکیه، مسکو را مسئول کشته و زخمی شدن نظامیان این کشور در عملیات ارتش سوریه در ادلب خواند، دولت روسیه درباره تداوم چنین اظهارنظرهایی هشدار داد.به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی» ، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای گفت: «از نظر ما، استفاده از حوادث غمبار با هدف کسب امتیازهای سیاسی در داخل [ترکیه]، غیرقابل قبول است».وزارت خارجه روسیه سپس از نمایندگان و مسئولان ترکیه‌ای خواست قویاً از چنین «اظهارات تحریک‌آمیزی که، به هیچ‌وجه کمکی به مذاکرات سازنده میان دو کشور بر سر موضوع راهکار سوریه نمی‌کنند»، اجتناب نمایند.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در این باره توضیح داد: «باید توجه داشت که تمام مناطق کاهش تنش در سوریه، به عنوان ابزار موقت تشکیل شده‌اند که نباید به هیچ طریق مانع حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور شوند، همچنین مبارزه با تروریست‌های شناخته‌شده از سوی سازمان ملل را نیز متوقف نکند».زاخارووا همچنین تاکید کرد اولویت اصلی روسیه، کاهش سطح خشونت‌ها در میدان و تلاش برای رسیدن به راهکار فراگیر جهت پایان دادن به مشکل ادلب است.این اظهارات مسکو در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه با متهم کردن ارتش سوریه به حمله به غیرنظامیان در ادلب، ایران و روسیه را نیز در این موضوع شریک دانسته و دمشق و متحدانش را تهدید کرد.پیشتر وزارت دفاع روسیه با انتقاد از عدم پایبندی ترکیه به تعهدات خود ذیل توافق سوچی در مورد ادلب، ترکیه را مسبب وخامت اوضاع در این استان سوری معرفی کرد.

کرونا به قاره آفریقا رسید

"خالد مجاهد" مشاور رسانه‌ای و سخنگوی رسمی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که این وزارت خانه نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا را به کمک یک طرح پیشگیرانه کشف کرده است. مجاهد با بیان این که فرد مبتلا به این این بیماری ویروسی، شهروندی خارجی است، تصریح کرد: به محض ثبت کرونا در کشورمان، بهداشت جهانی را در جریان قرار داده‌ایم.سخنگوی وزارت بهداشت مصر افزود: فرد مبتلا به کرونا ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود و هر هشت ساعت به وی دستورات بهداشتی که باید آن را رعایت کند، داده می‌شود.مصر نخستین کشور آفریقایی است که از ورود نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونای جدید خبر می‌دهد.در همین حال امارات متحده عربی از بهبود یافتن دو فرد مبتلا به کرونای جدید خبر داد.براساس آمارها تاکنون ۶۰ هزار و ۱۰۷ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۵۹ هزار و ۵۳۹ نفرشان در چین هستند. شمار درگذشتگان این بیماری یک‌هزار و ۳۶۳ نفر اعلام شده و ۵ هزار و ۵۷۶ نفر نیز درمان شده‌اند.هنگ کنگ روز جمعه اعلام کرد که ۳ مورد دیگر از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و شمار مبتلایان دراین منطقه به ۵۶ نفر رسیده است.وزارت بهداشت سنگاپور امروز از ابتلای ۹ نفر دیگر به این ویروس و رسیدن شمار مبتلایان به ۶۷ نفر خبر داد. ۱۷ نفر از این مبتلایان درمان شده اند.از کره جنوبی نیز خبر می‌رسد که در این هفته هیچ مورد جدیدی از بیماری گزارش نشده و شمار مبتلایان همان ۲۸ نفر است که ۷ نفرشان درمان شده اند.رسانه‌های محلی و بین المللی بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلی در گزارش های خود از یک حمله راکتی به پایگاهی نظامی در شمال عراق خبر دادند.گفته می‌شود در این حمله راکتی، دست کم دو فروند راکت به پایگاه «کِی- وان» که میزبان نیروهای نظامی آمریکا در کرکوک عراق است، برخورد کردند.هنوز گزارشی از میزان تلفات یا خسارات وارده احتمالی در دست نیست و مشخص نیست، چه افراد یا گروهی در این حمله دست داشته اند؛ هرچند برخی منابع، مدعی دست داشتن گروه کتائب حزب الله عراق در این حمله شدند.این نخستین حمله به این پایگاه نظامی از ۲۷ دسامبر سال گذشته است. در تاریخ مذکور، حدود سی فروند راکت به این پایگاه نظامی برخورد کرد که در پی آن یک پیمانکار نظامی آمریکایی کشته شد. مقامات آمریکا گروه «کتائب حزب الله عراق» را مسئول این حمله معرفی کردند.گفتنی است، این پایگاه هوایی در شمال غرب کرکوک عراق است. این پایگاه نظامی که از سوی دولت عراق برپا شده، در پی تجاوز نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغال نظامی این کشور تحت کنترل نیروهای آمریکا درآمد.در سال ۲۰۱۴ این پایگاه نظامی برای مدت زمانی کوتاه تحت اشغال گروه های تروریستی داعش بود که پس از مدتی به دست شبه نظامیان کرد پیشمرگه آزاد شد. در سال ۲۰۱۷، این پایگاه نظامی بار دیگر به تصرف نیروهای ویژه عراق درآمد و اندکی پس از آن میزبان نیروهای نظامی آمریکا و سایر نیروهای ائتلافی شد که نظامیان عراقی و کُرد را برای نبرد با داعش آموزش می‌دهند.

سفر جانسون به آمریکا لغو شد

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس سفر خود به آمریکا برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را لغو کرد.روزنامه سان انگلیس گزارش داد که این دیدار قرار بود که اوایل سال ۲۰۲۰ انجام شود اما هم اکنون به ماه ژوئن و در حاشیه نشست سران گروه هفت به تعویق افتاده است.این روزنامه انگلیسی نوشت که جانسون هم اکنون بر موضوعات داخلی کشور تمرکز کرده است.رسانه‌های انگلیسی اواخر ماه دسامبر گزارش دادند که ترامپ از جانسون برای سفر به کاخ سفید در اوایل سال جاری میلادی دعوت کرده بود.ترامپ پیشتر گفته بود که انگلیس و آمریکا هم اکنون و پس از برگزیت، برای رسیدن به یک توافق تجاری جدید آزاد هستند.به دلیل آشفتگی داخلی، جانسون سفرهای خود به نیوزیلند استرالیا را نیز به تعویق انداخته است.بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از وزرای کابینه دولت انگلیس، با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده و از برکنار شدن از سمت خود مطلع شدند.

آمریکا با ناتو بر سر عراق به توافق رسید

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا گفته این کشور با ناتو برای گسترش عملیات‌های نظامی در عراق به توافق رسیده است.او گفت که سران کشورهای ناتو توافق کرده‌اند در خاورمیانه اقدامات بیشتری انجام دهند. وی اضافه کرد آمریکا از سایر اعضای ناتو تعهداتی دریافت کرده تا آن‌ها جای خالی نیروهای آمریکا در عراق را پر کنند.اسپر که در جمع خبرنگاران حضور داشت در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات میان آمریکا و طالبان پرداخت.وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایالات متحده و طالبان، طرحی برای کاهش هفت روزه خشونت پیشنهاد کرده‌اند. من امروز برای رایزنی با متحدانمان درباره این طرح اینجا هستم. ما دیدارهای دوجانبه و جمعی اثربخشی درباره مسیر رو به جلو برگزار کرده‌ایم.»او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند هفت روز برای پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان کافی است گفت: «نظر ما این است که فعلاً ۷ روز کافی است.»

رئیس دستگاه قضا برای قضات ضرب الاجل تعیین کرد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بدو ورود در کارگاه‌های خیاطی، معرق کاری و قالیبافی ندامتگاه شهرری حضور یافت و به صورت چهره به چهره با مددجویان به گفتگو پرداخت و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت.رییس قوه قضائیه در جریان این بازدید ضمن حضور در جمع قضات و دادیاران زندان دستور داد حداکثر تا قبل از پایان سال ۹۸ ضمن پالایش زندانیان وضعیت بلاتکلیف‌ها، ازادی مشروط‌ها و همچنین اعطای مرخصی پایان حبس مشخص شود.حجت الاسلام و المسلمین رییسی همچنین هیات قضایی را که به همراه خود به زندان زنان قرچک اورده بود را مامور کرد که به تهران برنگردند و در محل زندان به بررسی وضعیت زندانیان و مستحقان تخفیف و عفو بپردازند و گزارش ان را هم به فوریت به حوزه ریاست قوه قضائیه اعلام کنند.رییس دستگاه قضا همچنین در جمع قضات حاضر در زندان دستور داد با عمل به قانون از سختگیری‌های بلا وجه در مورد اعطای مرخصی و همچنین پذیرش وثایق خودداری شود.حجت الاسلام و المسلمین رییسی همچنین بازاجتماعی و اصلاح کردن زندانیان را وظیفه اصلی زندان دانست و بر قرار گرفتن زندان‌ها در این مسیر تاکید کرد.وی در این بازدید وضعیت سابقه مددجویان و جرایم و اتهامات آن‌ها را پرس و جو کرد و ضمن استماع صحبت‌های آن‌ها، از آن‌ها خواست تا تفاضاهای خود را نوشته و برای بررسی ارسال کنند.حجت الاسلام و المسلمین رییسی در رابطه با مددجویانی که نسبت به بلاتکلیف بودن پرونده خود گلایه‌هایی را مطرح کرده بودند، نکاتی را به مسئولان ذیربط متذکر شد.در ادامه این بازدید وقتی یکی از زنان زندانی محکوم مالی از ممانعت خانواده همسرش برای ملاقات او و فرزندانش سخن گفت، حجت الاسلام و المسلمین رییسی تاکید کرد که با صدور دستور قضایی شرایط ملاقات این مادر با فرزندانش میسر شود.رییس قوه قضاییه همچنین در مورد محکومی که پرونده او بلاتکلیفی چند ماهه داشت، دستور پیگیری ویژه صادر کرد.وی همچنین نسبت به مددجویی که با بدهی ۳۰۰ میلیونی در زندان است و خود را تولیدکننده معرفی کرد، خطاب به مسئولان ذیربط تاکید کرد که تقاضای این زندانی مورد بررسی قرار گیرد.حجت الاسلام و المسلمین رییسی در ادامه و پس از بازدید از کارگاه‌های زندان، به اندرزگاه رفت و پس از حضور در واحد مددکاری، از سالن‌های زندان بازدید کرد.رییس قوه قضاییه با حضور در سالن‌های زندان و با مطالعه تقاضاهای مددجویان، در برخی موارد دستورات لازم را صادر کرد.مشکلات اغلب زندانیان در رابطه با آزادی مشروط، اعسار، عدم رضایت شکات در پرونده‌های مالی بود که رییس قوه قضاییه مورد به مورد به سئوالات و درخواست‌های مددجویان پاسخ داد و در این زمینه نیز دستوراتی را به مقامات قضایی داد.وی همچنین در رابطه با دو مددجو که اهل ایلام بودند و تقاضای حضور در زندان شهر خود برای سپری کردن دوران محکومیت را داشتند، خطاب به رییس سازمان زندان‌ها دستور داد که شرایط انتقال این دو زندانی و همه افراد مشابه که چنین شرایطی را دارند فراهم شود.حجت الاسلام و المسلمین رییسی پس از شنیدن سخنان مددجویان، طی سخنانی در جمع زندانیان مالی، از آن‌ها خواست که تقاضاهای خود را به صورت مکتوب ارایه کرد و در رابطه با جلب رضایت شاکی تلاش کنند.رییس قوه قضاییه در ادامه ضمن حضور در بند مادران زندانی به رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها پرداخت و وضعیت شرایط زندان و نحوه تامین مایحتاج کودکان این مادران زندانی را از مددکار مربوطه جویا شد و نسبت به رسیدگی‌های ویژه بهداشتی و درمانی به مادران و فرزندان ان‌ها تاکید کرد.گفتنی است طی روزهای گذشته نیز در راستای برنامه‌های تحولی ریاست قوه قضائیه و سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری و در اجرای دستورالعمل ساماندهی امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تعداد ۶۰ نفر از زندانیانِ زن ندامتگاه تهران با اعطای مرخصی پایان حبس (زنانی که باقیمانده حبس آن‌ها کمتر از ۴ ماه است) آزاد شدند و در مجموع تعداد زنان آزاد شده ۱۰ درصد مجموع کل زندانیان زن زندان قرچک می‌باشد همچنین حسب دستور ریاست قوه قضائیه تعدادی از زنان که واجد شرایط عفو بودند لیست آن‌ها در کمیسیون عفو و بخشودگی قرار گرفت همزمان تعداد ۵۰ نفر از زنان زندانی نیز به همین مناسبت به مرخصی چند روزه اعزام شدند.

قتل عام در مالی خونین تمام شد

به نقل از تی‌ارتی، حمله تروریستی در کشور آفریقایی مالی ۲۰ نفر از اهالی روستایی در مرکز این کشور را به کام مرگ کشاند.این حمله در روستای اوگوساگو، روی داده است. حدود ۱۶۰ نفر از اعضای قبیله فولانی که عمدتا در این روستا سکونت دارند، طی سال گذشته میلادی توسط شبه‌نظامیان تروریست دوگون، قتل عام شده اند.یکی از اهالی این روستا، در این رابطه گفته که حدود ۳۰ فرد مسلح این حمله را ترتیب داده‌اند.وی گفته که مهاجمان بخشی از روستا را به آتش کشیده‌اند.گروه‌های تروریستی مختلفی از جمله داعش و القاعده در بخش‌های مختلف غرب آفریقا از جمله کشور مالی فعال هستند و اقدامات تروریستی بسیاری را طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha