جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: یک وقتی افراد مغرض روحانیون را نقد می کنند که تکلیف روشن است، یک موقعی نیز افراد دلسوز نقدهایی را درباره روحانیون مطرح می کنند، باید میدان برای نقدهای صادقانه و دلسوزانه باز شود و این انقلاب ما را بیمه می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته عصر امروز در نشست «حقوق شهروندی و آزادی سیاسی در چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب» که در سالن سلمان فارسی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به نکاتی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به عنوان نکات محوری و کلیدی مطرح کرده اند، اظهار  داشت: بعد از طرح این نکات هفت توصیه در بخش پایانی مطرح می کنند.

وی افزود: این توصیه ها در حوزه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و در نهایت سبک زندگی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و این بدون شک شایع ترین شعار بود؛ اگر تاریخ ورق زده شود، پررنگ بودن این شعار به چشم می آید و مردم به دنبال تحقق این آرمان بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با اشاره به ارتباطی که بین این دو عنصر استقلال و آزادی برقرار است، مطرح کرد: در اصل نهم قانون اساسی هم موردتاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: عدم وابستگی به نظام خارجی و آن چیزی که در قانون اساسی با عنوان نفی سلطه گری و سلطه پذیری مطرح شده، امروز تحقق یافته و این اصل در آیات قرآن نیز به مسلمانان توصیه شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب کمتر افرادی هستند که بگویند در زمینه استقلال به آنچه که می خواستیم نرسیدیم، استقلال در زمینه های فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصاد و دیگر حوزه ها این استقلال وجود داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته گفت: اگر ما در این بخش حتی انعطاف کوچکی به صورت غیررسمی نشان می دادیم و می گفتیم روی چند بخش دیگر پافشاری نمی کنیم، بخش بزرگی از فشارها و تحریم ها برداشته می شد.

وی استقلال را نشان دهنده هویت ممتاز انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از دلایل ماندگاری انقلاب نیز همین استقلال است؛ برخی از کشورهای منطقه به دلیل وابستگی نتوانسته اند بسیاری از رویکردهای خود را حفظ کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که آزادی در لیبرالیسم مکانت و جایگاهی دارد که هیچ چیز در به جایگاه آن نمی رسد، یادآور شد: لیبرالیسم آزادی را به مثابه یک هدف و نه به منزله ابزار و وسیله در این مکتب پذیرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته اضافه کرد: به اذعان یکی از لیبرالیست ها، اینکه بیان شود ما به دنبال این هستیم که از اخلاق خارج شویم و به دنبال اعمال مستهجن باشیم، نادرست است.

وی عنوان کرد: آزادی برای ما به قدری ارزش دارد که می گوئیم ولو ما موافق با این نیستیم که روزنامه ها تصاویر مستهجن منتشر کنند، اما ما برای صیانت از آزادی آن را تحریم نکرده و ممنوعیت برای آن قائل نیستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: شهید مطهری آزادی را کمال وسیله ای و نه کمال هدفی دانسته است، هدف انساناین نیست که آزاد باشد، بلکه انسان باید آزاد باشد تا به کمالات و تعالی برسد؛ خداوند نیز آزادی تکوینی را برای انسان در نظر گفته و این آزادی تشریعی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته تاکید کرد: شهید بهشتی بزرگترین نقش را در حقوق اساسی ایران و قانون اساسی داشته و در سال 58 به عنوان نائب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی اسما نائب رئیس بود، اما نقش مدیریتی، تدبیر و توانمندی ایشان در بیان مطالب نقش ممتاز و بی بدیل بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: قانون اساسی با اداره چنین شخصیتی به رفراندوم گذاشته شد و در بخش بخش آن دیدگاه های شهید بهشتی موردتوجه متخصصان قرار می گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با اشاره به دیدگاه شهید بهشتی درباره آزادی افزود: اصل در این جهان این است که انسان آزاد بماند و محدود نشود، مگر محدودیت هایی که اگر رعایت نشود به آزادی واقعی خود او و دیگران لطمه بزند.

وی گفت: در این سخنان بزرگان دیده می شود که در اصل آزادی بحثی وجود ندارد، اما آزادی نامحدود را هیچ نظام حقوقی چه در کشور و چه در دنیا نمی پذیرد؛ اختلاف ها در حدود آزادی بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح کرد: از دیدگاه رهبر انقلاب، آزادی یک عطیه الهی بوده و از طرف دولتمردان به مردم اعطا نمی شود، بنابراین دولتمردان نمی توانند بگویند این آزادی تحفه من به مردم است و من می توانم هر کاری که بخواهم بکنم.

حجت المسلمین جوان آراسته با بیان اینکه از نظر رهبر انقلاب وظیفه دولت ها صیانت از آزادی است، ادامه داد: کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا از اصولی است که در دومین اصل قانون اساسی موردتاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آزادی مسئولانه و نه هر نوع آزادی موردتوجه قانون اساسی است،  تصریح کرد: با این وصف که آزادی هر چند عطیه الهی است، اما انسان ها در برابر آن مسئولیت هایی را نیز دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تامین آزادی سیاسی و اجتماعی را از وظایف دولت دانست و خاطرنشان کرد: هیچ مقامی در کشور حق ندارد که به نام استقلال و تمامیت ارزی، آزادی های مشروع را سلب کند، نمی توان به نام آزادی استقلال را نقض کرد و بالعکس.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با بیان اینکه در تمام دنیا برای آزادی حد و حدود گذاشته شده، یادآور شد: در اصل 24 قانون اساسی به مصادیق آزادی اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آزادی بیان، مطبوعات همه آزادند، مگر در مواردی که اسلام و مبانی اسلام خدشه دار شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: احزاب و اقلیت ها و گروه ها همگی آزادند، به شرطی که اصول استقلال، وحدت ملی و مبانی اسلامی را نقض نکنند؛ اصل 27 نیز آزادی در راهپیمایی ها و تجمع ها است؛ بدون حمل سلاح به شرط اینکه مخل مبانی جمهوری اسلامی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته عنوان کرد: در اوائل انقلاب در مسئله آزادی بیان، احزاب و مطبوعات به وضوح دیده می شد.

وی اضافه کرد: در سیمای جمهوری اسلامی ایران کسانی مثل آیت الله مصباح، شهید بهشتی و عبدالکریم سروش در طرف اسلام گراها و احسان طبری به عنوان چهره مارکسیست و چریک های فدائیان خلق در یک طرف دیگر نیز بحث های جدی عقیدتی می کردند که بسیار خوب بود عظمت انقلاب ما را می رساند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: این ها ارزش های انقلاب است، آزادی وسیله است برای رسیدن به ارزش ها؛ یکی از وسیله های مهم اثبات حقانیت انقلاب و خون شهدا است و این اثبات حقانیت گاهی با همین مناظره ها به انجام می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته با بیان اینکه در این مناظره ها قبل از اینکه دیگران ما را تصحیح کنند، خودمان باید به تصحیح عقایدمان بپردازیم، اضافه کرد: یک وقتی افراد مغرض روحانیون را نقد می کنند که تکلیف روشن است، یک موقعی نیز افراد دلسوز نقدهایی را درباره روحانیون مطرح می کنند، باید میدان برای نقدهای صادقانه و دلسوزانه باز شود و این انقلاب ما را بیمه می کند.

وی یادآور شد: حفاظت از این اصول وظیفه ای بر دوش دولت ها بوده و آزادی هایی به رسمیت شناخته می شوند که در چارچوب موازین دینی و انقلاب اسلامی و صیانت از استقلال کشور باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: اگر افراد این چارچوب ها را پذیرفتند، باید به آن ها میدان داده شود تا سخنان خود را بیان کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha