جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کشوری

حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: چند روز پیش کتابی در روز زن حاوی موضوع شاخصه های عدالت جنسیتی که از شاخصه های سند ۲۰۳۰ است و در حقیقت شاخصه های غربی مبتنی بر برابری جنسیتی بوده، تحت عنوان کتاب تکریم زن، توسط ریاست جمهور رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی کشوری، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید مدرسه صدر بازار اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگوی اسلامی پیشرفت، اظهار کرد: اگر بخواهیم نمایشگاه تخصصی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در یک جمله بیان کنیم، یک مدرسه فقهی است که با اتکا به فقه بنا دارد مسائل و مشکلات عصر حاضر شیعه را پاسخ دهد. بنابراین قصد داریم مدارس علمیه آینده را معرفی کنیم و یک تفصیل بیشتری از دروس آینده مدارس را پیش روی افراد قرار دهیم.

وی ادامه داد: سالهاست که بحث تحول در حوزه مطرح شده است، ولی اگر نگاه منصفانه به تلاش گذشتگان داشته باشیم این است که همه کارها به مشکل اجمال دچار است.

کشوری افزود: چرا که وقتی مسئله ای را اجمالی مطرح کنیم دیگر آن گونه که باید مسائل برای همگان تفهیم نمی شود، لذا در آغاز کار در قم، خود را متذکر به امر دوری از دچارشدن به اجمال کردیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: کارهایی که ما در حوزه های علمیه انجام می دهیم باید یک محک جدی بخورد، همه باید درباره کارهای انجام شده اظهار نظر کنند.

کشوری با اشاره به طرح مدارس فقهی، عنوان کرد:  مدرسه فقهی دارای سه ویژگی مهم است، محور اول اینکه سؤالات و مسائل مبتلابه زمانه خود را لیست کردیم، مثلا بدعت ها را مورد نظر خود قرار دادیم و بررسی کردیم، سپس ۱۰۰مسئله را احصا کردیم که درشرایط مکان و زمان فعلی و در ایران وجود دارد که درباره آنها از منظر اسلامی سخن نگفته ایم و به تعبیری جریانیت اسلام در آنها در کشور جاری نشده است.

وی با اشاره به دیدار خود با آیت الله العظمی مظاهری پیرامون اجرای تفکرات یهود  به اسم استفاده از اسناد بین المللی در کشور اسلامی، گفت: به عنوان مثال چند روز پیش کتابی در روز زن حاوی موضوع شاخصه های عدالت جنسیتی که از شاخصه های سند ۲۰۳۰ است و در حقیقت شاخصه های غربی مبتنی بر برابری جنسیتی بوده، تحت عنوان کتاب تکریم زن، توسط ریاست جمهور رونمایی شد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد:  نمایشگاه تخصصی پیشرفت اسلامی اولین نمونه مدارس فقهی آینده است لذا مایلم همه مطالعه کرده و نقد و بررسی کنند، نمی شود ما طلبه حوزه علمیه معاصر باشیم، ولی بدعت های معاصر را نشناسیم.

 کشوری اظهار کرد: یکی دیگر از بدعت ها خلق پول است، طبق اسلام پول باید ارزش مالی داشته باشد واسکناس پول نیست.

وی ادامه داد: یکی از پدیده های ضد تحول این است که درباره تحول به نحوی صحبت کنیم که هیچ کس درباره آن نفهمد، حال این مطرح است که برای این ۱۰۰ مسئله بدعت معاصر نظریه فقهی می خواهیم و به اصطلاح امروزی باید باب فقهی ایجاد کنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تأکید کرد: اطمینان به صدور، اولین کار طلبگی است و باید کار رجالی صورت گیرد، کار دوم این است که با قواعد اصولی باید یک نظریه فقهی استخراج کرد که بدعت معاصر را علاج کرد؛ در حال حاضر برای حدود ۵۰ بدعت معاصر کتاب و نظریه فقهی ایجاد شده که در نمایشگاه تخصصی امروز ارایه شده است.

وی ابراز داشت: سومین ویژگی مدرسه فقهی آینده، این بوده که تبویب فقه را ارتقاء دادیم، تبویب فقه را عوض کردیم و یک تبویب جدید ارایه دادیم به عنوان مثال در دوران صفوی صبح به صبح علما مکاسب را در بازار بیان می کردند، ولی امروز علما صبح به صبح مکاسب را فقط در حوزه های علمیه می گویند.

کشوری خاطرنشان کرد: ما امروز بر سر منبرها فقط اخباری شدیم؛ برگشت علما به مدیریت بازار  یکی از اقدامات ضروری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 1
    نفهمیدم که خواسته و منظور آقای کشوری چیست ولی آنقدر موضوع مهمتر از حرفهای ایشان داریم که به این زودیها نوبت به موضوعی که ایشان مطرح کرده نمیرسد.مثل احکام ارتباطات اجتماعی و سیاسی و احکام اقتصادی که نیاز به بررسی فقهی آنها به دست افرادی که اهلیت لازم را داشته باشند نه هرکسی که ادعای داشتن سواد فقهی دارد.