جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله  سید احمد خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: تا این لحظه و بر اساس گزارش های رسیده حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای، اقدام عملی «مرگ بر آمریکا» را رقم زده است و بار دیگر سیلی محکمی بر گوش استبکار نواخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، در خطبه های امروز (۲ اسفند) نماز جمعه تهران، به مسئله انتخابات به عنوان مهمترین مسئله روز پرداخت و افزود: نیمی از روز ۲ اسفند گذشته و نیمه دیگر باقی مانده و همچنان جای تأکید بر حضور است. عزیزانی که رأی دادند خدا از آنها قبول کند که موفق به انجام این واجب سیاسی شدند. عزیزانی هم که هنوز رأی ندادند به سفارش رهبر معظم انقلاب عمل کنند و هر چه زودتر رأی بدهند و در حد توان‌شان در تهران لیست سی نفره را پر کنند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «انتخابات؛ جهاد عمومی، مایه تقویت کشور، آبروی نظام اسلامی است و حضور گسترده و پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی مایه برکت و تأثیرات تحول‌آفرین در کشور خواهد شد.»

آیت الله خاتمی با اشاره به تلاش دشمنان قسم‌خورده ملت ایران برای عدم حضور در انتخابات گفت: مردم هوشیار ایران با حضورشان به طور عمل «مرگ بر آمریکا» را تحقق ببخشند و این رأی دادن‌ها قطعا مایه سرافکندگی دشمنان ملت ایران خواهد شد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: آنگاه فرمودند: «انتخابات و رأی دادن وظیفه شرعی، ملی، انقلابی، جشن ملی و احقاق حق احاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان است.» وظیفه شرعی است؛ دلیلش هم روشن است، حفظ نظام از اوجچب واجبات است و این حضورها مقدمه حفظ نظام است ومقدمه واجب هم واجب است.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: علاوه براین گام‌هایی که برای رفتن به پای صندوق‌های رأی برداشته می‌شود دشمن را به خشم می‌آورد و عمل صالح است. ان شاءالله در باقی‌مانده روز عزیزان به این واجب عمل می‌کنند.

وی ابراز کرد: اگر کسی می‌خواهد ببیند این انتخابات چه نقشی دارد به شیطنت فوق‌العاده دشمنان قسم‌خورده این ملت مبنی بر عدم حضور نگاه کند. این ساعات آخر ملتمسانه از ملت ایران می‌خواستند که از حضور خودداری کنند و لکن بصیرت مردم هوشیار نشان داد برای کوری چشم آنها با حضورشان عملا «مرگ بر امریکا» را تحقق بخشیدند و این رأی دادن‌ها قطعا مایه سرافکندگی دشمنان ملت ایران خواهد شد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: از همه نامزدها و هواداران آنها می‌خواهیم که پایان رقابت‌ها را آغاز رفاقت‌ها ببینند. نباید فضای رقابتی و دعواهای انتخاباتی را کش بدهند و جامعه را آکنده از تفرقه کنند که این مسلما حرکت ضد انقلابی است.

وی ادامه داد: به کسانی که حائز رأی اکثریت می‌شوند توصیه می‌کنم که مغرور نشوند و با رقبای خود کینه‌توزانه و بی‌مهرانه برخورد نکنند. اینها به شما خدمت کردند که رأی آوردید، گرمی فضای انتخابات با اینها بوده که آمدند و رقابت کردند و مردم را پای صندوق رأی کشاندند. اینکه فرد پیروز بلافاصله پس از انتخابات بخواهد وزرا را ببیند و بخواهد فلان مسئول را با وجود عملکرد خوب چون به او رأی نداده برکنار کند غلط است.

آیت الله خاتمی ابراز کرد: اولا از وزرای محترمی که این نمایندگان به آنها مراجعه می کنند تقاضا می‌کنم بر روی عزل و نصب‌های خود دقت کنند و روی قانون بایستند. ثانیا به اینگونه نمایندگان به صراحت می‌گویم این عملکرد نشان می‌دهد که شما برای خدا نیامدید. اگر برای خدا آمده بودید به دنبال این کارها نبودید.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: با نامزدهایی که حائز آراء نشدند نباید بی‌مهرانه برخورد شود و باید از اینها هم به خاطر حضور در فضای انتخابات تشکر کرد. از این نامزدها یک انتظار است؛ قهر با نظام که معنا ندارد. شما ایده‌هایی داشتید که حال می‌توانید این ایده‌ها را به کسانی که پیروز شدند ارائه کنید و همکاری با منتخب مردم داشته باشید.

وی یادآور شد: حدود سه ماه از عمر مجلس دهم باقی مانده است و لذا از همه نمایندگان انتظار می‌رود براساس سوگندی که خوردند تا آخرین لحظات به خوبی و با نشاط وظیفه خود را انجام دهند و وظیفه را معطل نکنند. همچنین به دلسوزان و بزرگان حوزه‌های انتخابیه توصیه می‌کنم بعد از انتخابات همایش وحدت تشکیل دهند و همه نامزدها، اعم از راه‌یافتگان و راه‌ نیافتگان به مجلس، را دعوت کنند و پیمان وحدت ببندند و همه دست در دست هم برای عمران و آبادانی شهرها تلاش کنند.

آیت الله خاتمی بیان کرد: از مردم توقع می‌رود در این عرصه فرهنگ‌سازی کنند و عملا به نامزدهایی که دعواهای انتخاباتی را مطرح می‌کنند بفهمانند که از این سخنان استقبال نمی‌کنند و ایام رقابت‌ها گذشته و خواهان همدلی، وحدت، صفا و صمیمیت هستند و شما مردم توان این فرهنگ‌سازی را دارید.

وی در ادامه به تحلیل وضعیت منطقه پرداخت و گفت: در هفته‌های اخیر شاهد خبرهای خوش از منطقه بودیم. آمریکا منطقه به هم ریخته؛ لبنان به هم ریخته و عراق پراغتشاش می‌خواهد. اما بحمدالله آنچه انجام شد برخلاف انتظار آمریکا بود. اول اینکه آمریکا در لبنان یک لبنان به هم ریخته و بدون نخست‌وزیر می‌خواست که مدتی این کشور سامان نداشته باشد، اما دیدیم نخست‌وزیر انتخاب شد و او مشغول تکمیل کابینه خودش است و این به معنی ناکامی آمریکا در این شیطنت است.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: از عراق هم خبر رسید که مجلس این کشور نخست‌وزیر را انتخاب کرد و او هم در پی تکمیل کابینه است. چند خبر دیگر هم در عراق مایه خوشحالی شد. اول راهپیمایی ضد آمریکایی عراقی‌ها بود که نشانه بصیرت آنهاست و نشان می‌دهد که دشمنان خود راشناختند و به دنیا هم اعلام کردند تا آمریکایی‌ها در منطقه هستند آن منطقه روی خوش را نخواهد دید.

خطیب جمعه تهران افزود: خبر ستودنی دیگر بدرقه بسیار خوب مردم عراق از شهید سرافراز سردار سلیمانی در بغداد، نجف و کربلا بود که یک بدرقه معولی نبود بلکه «مرگ بر آمریکا» ی دیگری بود که مردم عراق گفتند. خبر سوم خوش نیز مصوبه مجلس عراق مبنی بر اخراج نظامیان امریکایی از عراق بود.

آیت الله خاتمی خبر خوش بعدی را پیروزی مقاومت در سوریه و عقب راندن تکفیری‌ها از حومه حلب خواند و گفت: پس از هشت سال هواپیمای مسافری در فرودگاه حلب نشست که این موفقیت بسیار بزرگ است. امیدواریم روزی از همین تریبون اعلام کنیم که یک وجب از خاک سوریه در دست تکفیری‌ها نیست و انشالله به همین زودی‌ها این خبر را خواهیم شنید.

وی تأکید کرد: نکته قابل توجه این است که این پیروزی‌های مقاومت بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی رخ داده است. دشمن فکر می‌کرد با شهادت حاج قاسم فتیله مقاومت پایین کشیده شده، غافل از اینکه فتیله مقاومت پایین‌ کشیدنی نیست و به یاری خداوند تا اخراج آخرین آمریکایی از منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: ادبیات مورد قبول حاج قاسم سلیمانی در منطقه این بود که تنها و تنها مقاومت است که جواب می‌دهد، مذاکره‌ها جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد. ۷۰ سال است که سرزمین فلسطین اشغال شده و دراین مدت با مذاکرات هیچ آبی گرم نشد و هر چه موفقیت بود به برکت این انتفاضه‌های قهرمانانه بوده است و از این پس راه همین است.

وی تصریح کرد: همین مقاومت سبب شد که معامله قرن ترامپ قاتل متولد نشود و نخواهد شد و طرحی کاملا شکست‌خورده است و امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها روی آرامش را نخواهند دید.

آیت الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، به روایتی از امام علی(ع) درباره ماه رجب اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند؛ ماه رجب ماه من است، ماه شعبان ماه پیامبر (ص) است و ماه رمضان ماه خداست (وسایل الشیعه، ج ۱۰، ص ۴۸۰)؛ لذا این فرصت‌های الهی را قدر بدانیم. خداوند این هدیه را به بندگان داده که این دوماه را بسترسازی برای ورود به ماه رمضان کنند.

وی افزود: در ادامه مباحث خطبه اول درباره سبک زندگی اجتماعی دینی با الهام از «یا ایها الذین آمنوا» های قران به بحث ذکر و یاد خدا براساس آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب می‌پردازم.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: کسی که می‌خواهد سبک زندگی قرآنی داشته باشد از عنصر یاد خدا عفلت نمی‌کند.

وی در تشریح معنای یاد خدا گفت: از روایات به صراحت دو نوع یاد خدا برداشت می‌شود؛ ذکر زبانی و یاد قلبی. اذکار فراوان هستند که ۹ ذکر از این میان ذکر اصلی است که عبارتند از؛ بسم الله الرحمین الرحیم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، لا حول ولا قوه الا بالله، العلی العظیم، استغفرالله ربی و اتوب الیه، لا اله الا الله، سبحان الله، الحمدلله، الله اکبر و ذکر صلوات.

خطیب جمعه تهران افزود: اما بهتر از ذکر زبانی، یاد قلبی خداست؛ اینکه انسان خدا را در زندگی‌اش ببیند. این ذکر، کیمیاست. اگر آدمی خدا را در همه عرصه‌های زندگی خود ببیند دیگر به دنبال گناه نمی‌رود و این ذکر کلید سازندگی است.

وی با اشاره به آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» گفت: انسانی که یاد قلبی خدا را همراه خود دارد همیشه آرام است چون پشتوانه خدا را می‌بیند. این ذکر کلید خودسازی است تا انسان یاد خدا را همیشه در جانش داشته باشد و در لغزشگاه‌ها حواسش باشد که خدا می‌بیند حتی اگر هیچ کسی نبیند.

آیت الله خاتمی افزود: به خصوص به جوانان می‌گویم که امام صادق(ع) می‌فرمایند: شیعیان ما کسانی هستند که در خلوت به یاد خدا هستند و گناه نمی‌کنند. وقتی جوان اینگونه شد و پاک زندگی کرد روایت می‌فرماید که مایه افتخار خدا می‌شود.

وی بیان کرد: لغزشگاه دیگر به هنگام گرفتن تصمیمات کلان است. چه بسا یک امضا زندگی افرادی را زیر و رو می‌کند. اینجاست که باید خدا را دید که آیا این رفتار خدایی است یا نه؟ لغزشگاه بعدی، قضاوت است. قضاوت فقط برای محکمه نیست. امروز ملت ایران پای صندوق رأی قضاوت می‌کنند که چه کسی اصلح است و چه کسی نیست. انسان در این قضاوت باید فقط خدا را ببییند. اینکه هم‌حزبی، هم‌زبان و همشهری من است نباید باشد و فقط باید خدا در نظر گرفته شود.

آیت الله خاتمی لغزشگاه دیگر را به هنگام تقسیم امکانات دانست و گفت: فرصتی پیدا شده تا عده‌ای به کار مشغول شوند. اینجا هم جای دیدن خداست که رابطه‌مدار یا ضابطه‌مدار عمل می‌شود. اگر فرد اول سراغ قانون و ضابطه آمد و آن را بر رابطه ترجیح داد نشان می‌دهد که خدا را می‌بیند.

وی بیان این سه لغزشگاه را برگرفته از روایت پیامبر اکرم(ص) خواند که ایشان می‌فرمایند: خدا را در هنگام تصمیمت در نظر بگیر و وقتی که می‌خواهی حکم کنی و زمانی که تقسیم امکاناتی را به شما واگذار کردند.

امام جمعه موقت تهران به مناسبت های گذشته و آینده ماه اشاره کرد و افزود: روز گذشته، اول اسفندماه، سالروز شهادت حجت‌الاسلام و المسلمین محلاتی و همراهانش بود که روز روحانیت. و دفاع مقدس نیز نام گرفته است. مناسبت دوم ۶ اسفند، میلاد خجسته امام محمد باقر(ع) و مناسبت سوم، ۸ اسفند، شهادت امام هادی(ع) است؛ تجلیل و تکریم ازمقام شامخ امامان مصداق تعظیم شعائر و ادای حق رسالت است.

وی مناسبت چهارم را ذکر خیر شهید قاسم سلیمانی دانست و گفت: این امر را لازم می‌دانم. وصیت‌نامه ایشان بسیار حکیمانه بود؛ وصیتی است که جز عنصر اخلاص توان انشای آن را ندارد و چشمه حکمت بود که از زبان این عزیز به قلم آمد.

خطیب جمعه تهران این وصیت‌نامه را بارها خواندنی دانست و گفت: راز تکریم حاج قاسم سلیمانی این است که راه او دنبال شود و راه او در این وصیت‌نامه بیان شده که عمده‌ترین بخش آن تأکید بر ولایتمداری است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha