پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش

حوزه/ پایان‌نامه«مدلی برای عوامل و ساز و کارهای تأثیر خانواده و رسانه در رشد اخلاقی با تأکید بر آموزه‌های قرآن و سنت در تفسیر المیزان و بحار الانوار»، اثر «حسن بوسلیکی» در گروه علمی «اخلاق و عرفان» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه«مدلی برای عوامل و ساز و کارهای تأثیر خانواده و رسانه در رشد اخلاقی با تأکید بر آموزه‌های قرآن  و سنت در تفسیر المیزان و بحار الانوار»، اثر « حجت الاسلام حسن بوسلیکی» در گروه علمی «اخلاق و عرفان» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش: در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: شناسایی سازوکارهای طبیعی رشد اخلاقی، یکی از لوازم جدی برنامه‌ریزی برای تربیت اخلاقی نسل جدید است. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر این بوده است که عوامل و سازوکارهای رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان را از منابع دست اول دینی استخراج کند. 

عواملی که در بافت خانواده هسته‌ای و از طریق رسانه (با تمرکز بر تلویزیون) می‌توانند به رشد اخلاقی کودکان کمک کنند، موضوع این پژوهش بوده است. برای استخراج این عوامل، ابتدا ادبیات بحث در روان‌شناسی اخلاق (رشد اخلاقی) مرور و سپس، عوامل مطرح در منابع نقلی، با تمرکز بر بحار الانوار و تفسیر المیزان، شناسایی شدند.

روشی که در پژوهش حاضر به کار رفته، تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده است که همزمان از دو رویکرد استقرایی و قیاسی بهره می‌برد. 

از عوامل رشد اخلاقی که در خانواده شناسایی شدند، سبک فرزندپروری، واکنش‌های هیجانی به تخلفات، غمخواری، بازی با خواهر و برادرها و گفت‌وگو بر سر مسائل اخلاقی بوده‌اند. همچنین، ایجاد تحرک روانی، تصویرسازی و انگاره‌سازی، شهرت‌سازی و الگوپردازی، از عواملی بودند که در رسانه شناسایی شدند. 

این پژوهش، پس از شناسایی عوامل رشد اخلاقی، در باره هر عامل، مدلی برای تأثیرگذاری ارائه ‌و در انتها با تجمیع عوامل شناسایی شده ذیل عناوین جامع‌تر، مدل کلی تعامل بین خانواده و رسانه را برای همه عوامل ترسیم کرده است. بدین معنا که خانواده و رسانه در یک برهم‌کنش، شیوه و میزان تأثیر عامل مد نظر در رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان را تعیین می‌کنند.

شایان ذکر است: پایان‌نامه«مدلی برای عوامل و ساز و کارهای تأثیر خانواده و رسانه در رشد اخلاقی با تأکید بر آموزه‌های قرآن  و سنت در تفسیر المیزان و بحار الانوار»، اثر «حسن بوسلیکی» در گروه علمی «اخلاق و عرفان» که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در « دانشگاه معارف» دفاع شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha