جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور

حوزه/ رحمانی فضلی، میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره یازدهم مجلس را ۴۲/۵۷ اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، یکشنبه ۴ اسفندماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۲/۵۷ درصد بود، گفت: این میزان مشارکت از حضور تعداد ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر که ۴۸ درصد را بانوان و ۵۲ درصد آقایان هستند به دست آمده و امر به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی در خصوص جمع بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری به دلایل دیر اعلام شدن درصد مشارکت مردم در این انتخابات پرداخت و افزود: ما هر نوع اعلام مشارکت را باید طبق قانون فرآیند قانونی آن را طی می‌کردیم و فرآیند قانونی این موضوع این است که حتما باید مبتنی بر تنظیم صورتجلسه بین هیئت‌های اجرایی و هیئت نظارت و تایید شورای نگهبان و تایید وزارت کشور باشد.

وزیر کشور ادامه داد: همه این اعداد از تعداد ۵۵ هزار حوزه اخذ رای و امضاء اعضای هیئت‌های نظارت و اجرایی که گاهی امضای صورتجلسه‌ها به خاطر تفاوت حتی یک نفر در میزان تعرفه یا هر دلیل دیگری وقت گیر بوده، به دست آمده است، هیئت‌های مستقیم، آمار مستقیم به شورای نگهبان ارسال می‌کنند و هیئت‌های نظارت مستقیم برای ستاد انتخابات کشور از طریق سیستم آمار ارسال می‌کنند.

وزیر کشور اضافه کرد: پس ما در اینکه بتوانیم در لحظه و اعلام کنیم، محدودیت قانونی داشتیم، ضمن اینکه بیش از ۹۹ درصد سیستم ما متصل و فعال بود، ولی با توجه به شرایط اقلیمی و برفی که باریده بوده و جاده‌هایی که بسته شده بود و برخی از جاها نیز مشکلات فنی که ایجاد می‌شد و همین زیر یک درصد سیستم وصل نبود و باید منتظر می‌شدیم اعداد می‌رسید.

وی افزود: به هر حال تمامی این اعداد رسید و جمع بندی شد و عدد نهایی امضا و تایید شده است و این میزان مشارکت مردم برای همه شعبه‌هایی است که نهایتا از طریق شورای نگهبان تایید و به ما اعلام شد و ما ابلاغ کردیم.

میزان مشارکت مردم در انتخابات قابل قبول است

وزیر کشور با بیان اینکه با توجه به برخی شرایط کشور میزان مشارکت مردم در انتخابات قابل قبول است، گفت: معترضان به فرآیند رای گیری و مشارکت ۲ روز فرصت دارند، شکایت شان را به هیئت‌های اجرایی اطلاع دهند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه شرایط جوی و موضوع ویروس کرونا در مشارکت مردم در انتخابات اثر گذار بوده است، گفت: با توجه به حوادثی، چون سقوط هواپیما، مباحث آبان و دی، میزان مشارکت در انتخابات کاملاً قابل قبول است.

 رحمانی فضلی ادامه داد: این میزان مشارکت (۴۲/۵۷) نشان می‌دهد مردم ما در هر شرایطی آماده حضور و مشارکت هستند.

وی افزود: امیدواریم مجلس جدید در شرایطی که کشور نیاز به کار، تلاش، وحدت، انسجام و مقاومت برابر تهدید بیگانگان دارد، با تعهد و میثاقی که در قالب رای با آن‌ها بسته شده، بتوانند به مردم خدمت کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه امروز یا فردا فرمانداری‌ها به صورت رسمی نتایج را اعلام می‌کنند، گفت: ۲ روز فرصت است تا کسانی که نسبت به امر رای گیری و مشارکت اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض شان را به هیات‌های اجرایی بفرستند؛ هیئت‌های اجرایی هم به مدت ۷ روز فرصت رسیدگی به شکایت را دارند، همچنین هفت روز شورای نگهبان فرصت دارد به اعتراضات رسیدگی کند و نهایتاً شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تایید کند.

 رحمانی فضلی در ادامه از تمامی دست اندرکاران برگزاری انتخابات و مقام معظم رهبری که با حمایت، تشویق و ارائه راهنمایی مسئولان و مردم را در انتخابات همراهی کردند، تشکر کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر در روز انتخابات فعالیت داشته اند، گفت: فعالیت این تعداد از نیروها یک سازماندهی بسیار منسجمی می‌خواهد، هر لحظه از انتخابات برای ما بسیار اهمیت دارد بنابراین نمی‌توانیم بگویم کدام یک از این یک میلیون نفر مهم بوده و کدام یک مهم نبوده است همه نقش بسیاری مهمی در انتخابات داشته اند.

وزیر کشور میزان مشارکت حائزان شرایط رای دادن در استان تهران را در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۲۶ و ۲ دهم درصد اعلام کرد.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: بر این اساس ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر در استان تهران در این دوره از انتخابات رای دادند.

وی همچنین میزان مشارکت حائزان شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه شهر تهران، ری، شمیرانات و پردیس را ۲۵ و ۴ دهم درصد اعلام و اضافه کرد: این میزان از مشارکت معادل یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر از رای دهندگان در این حوزه انتخابیه است.

آقای رحمانی فضلی همچنین با اشاره به فعالیت‌های تخریبی معاندان برای اثرگذاشتن بر انتخابات، گفت: وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی با رصد و کنترل موضوع توانستند معاندان را شناسایی و برخورد و فضا را برای برگزاری انتخابات امن کنند.

وزیر کشور همچنین با قدردانی از نمایندگان مجلس دهم به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای لاریجانی هم در فرآیند ریاست مجلس و هم در فرآیند برگزاری انتخابات اسفند همکاری خوبی با ما داشت.

بیشترین مشارکت در کهکیلویه و بویراحمد و کمترین در استان تهران بود

وزیر کشور ادامه داد: بیشترین مشارکت مردم در این دوره از انتخابات با ۷۱ درصد در استان کهکیلویه و بویراحمد بود و کمترین آن با ۲۶ و دو دهم درصد در استان تهران بود.

 رحمانی فضلی در خصوص ارتباط ویروس کرونا و انتخابات، افزود: از روزی که وجود این ویروس مشخص شد به مردم اعلام شد، برخی توصیه‌هایی شاید دلسوزانه از طریق برخی افراد غیررسمی به ما صورت گرفت که انتخابات برگزار نشود، ولی نظر دولت و شخص رئیس جمهور این بود که اگر وجود این ویروس در ایران تایید شود، آن به مردم اطلاع رسانی شود.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه علی رغم این مساله مردم شرکت خوبی در انتخابات داشتند، گفت: برخی‌ها به ما توصیه داشتند که انتخابات را عقب بیندازیم و حتی درباره شهر قم نیز اصرار داشتند انتخابات برگزار نشود، ولی بنده به عنوان مسئول انتخابات هیچ کدام از این‌ها را نپذیرفتم به دلیل اینکه تقویم انتخاباتی به گونه‌ای است که در موعدی که برنامه ریزی صورت گرفته است باید انتخابات انجام شود وگرنه تشکیل مجلس بعدی عقب خواهد افتاد که خلاف قانون است، ضمن اینکه در چهل سال گذشته همیشه انتخابات به موقع انجام شده است.

تقدیر وزیر کشور از صداوسیما

وزیر کشور در ادامه افزود: صدا و سیما به عنوان اصلی‌ترین رسانه، نقش بسیار خوبی در زمینه اطلاع رسانی و تشویق و تهیج مردم برای شرکت در انتخابات ایفا کرد که برای ما بسیار گرانقدر بود.

 رحمانی فضلی با تاکید بر سلامت انتخابات، گفت: ما در این دوره توانستیم بیش از ۵۵ هزار دستگاه احراز هویت تهیه کنیم و می‌توانم ادعا کنم که ما تقریبا و یا قطعاً​ رای تکراری و یا مرده و همچنین شناسنامه فوتی و یا تقلبی نداشتیم، چرا که همه این‌ها به راحتی و کمتر از یک دقیقه احراز می‌شد و همه این فعالیت‌ها به وسیله یک میلیون کاربر ارزش بسیاری برای همه دارد.

وی اظهار کرد:​ قانون وظیفه برقراری امنیت و انتظامات در انتخابات را به نیروی انتظامی واگذار کرده است، اما در کنار آن نیروهای بسیج، سپاه پاسداران و ارتش نیروی انتظامی را در این مسیر یاری کردند که لازم است از برقراری امنیت که مدیون نیروهای امنیتی، ​ نظامی و انتظامی تقدیر و تشکر کنیم.

وزیر کشور افزود: وزارت آموزش و پرورش در تمامی انتخابات نقش برجسته‌ای دارد، چه مدارس و مکان‌هایی که در اختیار ما می‌گذارد و چه از نظر معلمان و مدیران محترم مدارس که واقعاً به ما کمک می‌کنند به ویژه در کلان شهرها که مجبورند یکی دو روزی را در داخل شعب اخذ رای و دور از خانواده بمانند.

وی با تشکر از نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات، تصریح کرد: هر چند برخی از گروه‌های سیاسی به دلایلی که در تحلیل‌های خودشان ارائه دادند دلگیری‌هایی از فرایند انتخابات در مقاطع مختلف داشتند، اما نهایتاً ترغیب و تشویق آن‌ها و حضورشان خوب بوده و امیدواریم فعال تر، پررونق‌تر و موثرتر باشند، چرا که در لایحه جدیدی که به مجلس ارائه کردیم، برای احزاب و گروه‌های سیاسی نقش بسیار پررنگی دیده شده است و حتی رای گیری‌های لیستی را در این لایحه پیشنهاد کرده ایم، لذا امیدواریم، احزاب بتوانند در فرایندهای مختلف انتخابات نقش پررنگ تری ایفا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha