جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مسجد باستانی با ۱ هزار سال قدمت که چراغ آن همیشه روشن است

حوزه/ به گفته بانیان مسجد، پیروان ادیان مختلف برای چراغ روغن سوز مسجد جامع چرامان سوخت می آورند تا این چراغ که از ۱ هزار سال پیش روشن بوده، خاموش نشود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از telegraphindia، در مسجد جامع چرامان یکی از نخستین و تاریخی ترین مساجد هندوستان واقع در منطقه مسکونی کدونگالور، چراغ روغن سوزی وجود دارد که بیش از ۱ هزار سال روشن بوده است.

محمد سعید ، رئیس کمیته مدیریت مسجد در شهر بندری باستانی کدونگالور در کرالای هندوستان در این باره گفت:  می توان گفت حداقل در طی  ۱ هزار سال گذشته این چراغ روشن بوده و مردم و پیروان اعتقادات مذهبی مختلف برای این چراغ روغن می آوردند تا خاموش نشود.

وی بر ایستادگی و مقاومت سازه این مسجد تاکید داشته و آن را به خاطر سبک معماری سنتی مردم هندوستان در قرن ها پیش دانسته است.

گفته می شود منبر گل سرخ قدیمی این مسجد که محل وعظ پیش نماز مسجد می باشد، از حکاکی های بدیع سبک غنی معماری جنوب هند پوشیده شده است.

سعید که یک جراح مسلمان می باشد گفت:  به جز یک سنگ مرمر سفید که متعلق به مکه است ، همه چیز در اینجا ظاهری محلی دارد.

سعید در باره کار بازسازی و مرمت مسجد که هم اکنون در حال انجام است گفت: هنگامی که این عملیات به پایان برسد، این مسجد به یکی از جاذبه های گردشگری هند تبدیل  خواهد شد.

گفته می شود که این مسجد از در سال ۶۲۹ میلادی تأسیس شده است ، و از همان زمان تا اکنون به عنوان نماد قدرتمندی از همبستگی اجتماعی و اتحاد مردمی، صرف نظر از وضعیت سیاسی داخلی هندوستان پابرجا ایستاده است.

مسجد جامع چرامان بخشی از میراث به جا مانده از تمدن موزریس در هندوستان می باشد که تجار آن به خرید و فروش کالاها از سنگ های قیمتی تا ادویه‌جات به جهان می پرداختند.

گفته می شود مسجد چرامان یکی از میراث باستانی ارزشمند در کرالا محسوب می شود. طبق تاریخ نقل شده پادشاه این منطقه ، به عربستان رفته، با پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)،  ملاقاتی داشته و همین سفر سبب شده که به دین اسلام ایمان بیاورد. وی نامه ای به ملک بن دینار یک روحانی ایرانی فرستاده است که به هند سفر کرده و باورها بر این است که دینار ۵ سال پس از فوت شاه، این مسجد را ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha