جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان

حوزه/ قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه تصریح کرد: ما برای مقابله با بیماری ها از جمله شیوع ویروس کرونا باید توأمان به اسباب مادی و معنوی توجه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که انسان موجودی است که دارای خلقت ویژه ای است و خدای متعال او را به صورت خاصی آفریده است، اظهار داشت: پروردگار عالم برای چنین موجودی، هم جسم قرار داده و هم روح تا او بتواند به این وسیله هم بر روی کره خاکی و عالم مادی زندگی کرده و نیازمندی های مادی مثل خوردن و آشامیدن و ارضای غرایز را پاسخ دهد و هم بُعد معنوی و روحانی اش او را به سمت هدف متعالی هدایت کند.

وی افزود: در واقع ما باید قبل از هر چیز در مواجهه با انسان بر روی ابعاد مختلف خلقت او متمرکز کنیم چرا که آدمی، موجودی است که هم از مواهب مادی برخوردار است و هم مواهب معنوی یعنی خالق متعال هم به نیازهای جسمی اش توجه داشته و هم نیازهای معنوی اش و این دو باید با هم باشد.

استاد اخلاق حوزه همچنین گفت: برنامه ای که خداوند از طریق قرآن و اهل بیت(ع) در اختیار انسان قرار داده نیز بر همین منوال به گونه ای است که هم امور مادی و هم امور معنوی او را تامین می کند و لذا در حوادثی که مثل بیماری ها و مشکلات برای آدمی حادث می شود باید به هر دو علل و اسباب مادی و معنوی به شکل توأمان توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین قضیه شیوع ویروس کرونا نیز که تا حدود زیادی در کشور ما فراگیر شده و نه فقط کشور ما بلکه بسیاری از کشورهای دنیا را نیز مبتلا ساخته، باید برای مقابله با بیماری به دو بُعد مادی و معنوی توجه کرد و این گونه نیست که بگوییم صرف توجه به یک بخش ما را کافی است بلکه ما باید هم از اسباب مادی و توصیه پزشکان بهره مند شویم و هم از اسباب معنوی همچون دعا و توسل به خوبی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان همچنین بیان داشت: البته امروز شاهد هستیم که بشریت اشتباه بزرگی مرتکب شده و حتی در ممالک اسلامی نیز این مساله وجود دارد و آن هم این که بیشتر از اسباب معنوی به اسباب مادی توجه می شود و این رویکرد غلط باید اصلاح شود، چرا که  در عین این که اسباب مادی وجود دارد و ما باید به آن ها توجه نماییم، به هیچ وجه نباید از اسباب معنوی غافل بود.

وی افزود: در واقع نه فقط در رابطه با سلامت و درمان بلکه برای رزق و روزی و مباحث دیگر مثل رفاه و امنیت ما باید در کنار اسباب مادی به دنبال اسباب معنوی هم باشیم به خصوص در درمان بیماری ها که توصیه های زیادی به ما شده از دعا و مناجات و توسل غافل نشوید.

این استاد حوزه همچنین با تاکید بر لزوم پیروی از نظرات متخصصان امر و پزشکان خدوم و تلاشگر به منظور غلبه بر ویروس کرونا و دیگر بیماری ها گفت: نظر اسلام و حکم عقل این است که انسان از توجه به اسباب و علت های مادی و رعایت بهداشت و مسایل پیشگیری و درمان غفلت نکند، چه آن که بخش قابل توجهی از آموزه های دینی ما متوجه اصل رعایت نظافت و ناظر به بایسته های سبک زندگی صحیح است اما در عین حال می بایست به دعا و توسل و امور معنوی نیز برای عبور از این مشکلات توجه نمود.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که در بسیاری از موارد، امور معنوی تاثیرش از امور مادی بیشتر است، ابراز داشت: آن چه مهم است این که باید باورهای معنوی در جامعه را تقویت کرد و در عین حال به مسایل مادی توجه نمود و دانست که افراط و تفریط در این باره به هیچ وجه به صلاح نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha