سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محمدجواد توکلی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره) با بیان این که شوک اقتصادی شیوع کرونا، کسبه و تولیدکنندگان را با مشکلات جدی روبرو ساخته است، تصریح کرد: آرام سازی فضای عمومی کشور، لازمه مقابله با مشکلات اقتصادی فعلی است.

دکتر محمد جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که شیوع ویروس کرونا به عنوان یک شوک اقتصادی عمل کرده و بسیاری از کسب و کارها در کشورمان را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است، اظهار داشت: در این میان به خصوص بخش خدمات بیشتر متضرر شده ، کما این که کسبه و بازاریان دچار رکود مضاعفی در فعالیت های خود شده اند و این رکود نیز عملاً به بخش تولید منتقل شده است.

وی افزود: طبیعی است وقتی در بخش بازرگانی نتوان کالاها را به فروش رساند، بخش تولید نیز متأثر از این وضعیت شده و لذا شاهد کاهش قابل توجه تولید خواهیم بود.

شرایط سخت کسب و کار در بازار شب عید!

این کارشناس مسایل اقتصادی همچنین گفت: از سویی بسیاری از کسبه و بازاریان امیدشان به همین روزهای دم عید و بازار اسفندماه است، چه آن که بسیاری از آن ها به شکل چکی و یا با قرض و اخذ تسهیلات، اجناسی را خریداری کرده اند تا در این روزها بفروشند و بتوانند قروض خود را ادا کنند و حال آن که در چنین وضعیتی حتی در پرداخت اجاره بهای مغازه خود نیز ناتوان هستند و طبعاً در بازپرداخت اقساط به مشکل جدی برمی خورند.

وی بیان داشت: البته خوشبختانه در روزهای اخیر اعلام شد که بانک مرکزی مهلت دو سه ماهه به برخی از تسهیلات بانکی به خصوص در رابطه با کسب و کارها داده و آن ها را معوق کرده است که همین نیز خوب است اما باید بیش از این ها فکری برای این بخش اقتصاد کرد.

ضرورت تقویت زیرساخت های تجارت الکترونیک

وی گفت: در این جا هم دولت و هم خود مردم نقش دارند و یکی از نیازهای جدی ما توسعه و تقویت زیرساخت های تجارت الکترونیک است تا در این شرایط به داد اقتصاد ما برسد و دراین خصوص هر چند گام هایی برداشته شده اما کافی به نظر نمی رسد.

توکلی افزود: به هر حال شبکه تجارت الکترونیکی که خرید و فروش های آنلاین و غیرحضوری در آن انجام شود، یکی از راهکارهای مهمی است که در این اوضاع و احوال می تواند تا حدودی برای رونق بخشیدن به کسب و کار اصناف و بازاریان مفید باشد ، هر چند که معتقدم قبل از هر چیز ما باید زیرساخت های آن را ایجاد و توسعه بدهیم.

رکود نسبی در حمل و نقل درون و برون شهری

وی همچنین ابراز داشت: به عقیده بنده، دست کم اگر در کوتاه مدت به سمت فرهنگ سازی خرید و فروش آنلاین برویم شاید برای اقتصاد ما مناسب باشد، همان طور که در زمینه تاکسی های اینترنتی تجربه های خوبی کسب کردیم، هر چند که متاسفانه در وضعیت کنونی صنعت حمل و نقل ما نیز خوابیده و سفرهای هم برون شهری و هم تاکسی های درون شهری به خاطر کاهش تردد مردم به جهت شیوع کرونا به مشکل جدی برخورده اند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: در هر صورت باید فکری کرد که مایحتاج مردم به شکل الکترونیک و از طریق بسترهای موجود در فضای مجازی تامین شده و به دست آن ها برسد تا از این شرایط خارج شده و شاهد اوضاع عادی در کشور باشیم. طبعاً در این جا فروشگاه های زنجیره ای فعال تر از قبل می توانند عمل کنند و اگر مقداری کالاهای خود را با تخفیف بیشتر در اختیار مردم قرار دهند، قطعاً خرید و فروش رونق نسبی خواهد داشت.

دولت در این شرایط از فشار مالیاتی بکاهد

توکلی همچنین گفت: دولت در کنار مهلتی که برای بازپرداخت اقساط داده ، خوب است که فشار مالیاتی را نیز از روی مردم و اهالی تولید و تجارت بردارد یا تخفیف قابل توجهی به این مناسبت بدهد تا ان شاءالله از این اوضاع سخت اقتصادی بگذریم.

وی بیان داشت: متاسفانه در وضعیت کنونی به جهت هراس و نگرانی که در بین کشورهای همسایه و مجاور ما به وجود آمده و رسانه های استکباری نیز در دامن زدن به این قضایا نقش اصلی را ایفا کرده اند، عملاً صادرات ما نیز دچار مشکل جدی شده و لازم است که دستگاه دیپلماسی در این باره نقش آفرینی بهتری داشته باشد.

آرام سازی فضای کشور؛ اولویت نخست

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر این که ما باید با آرام سازی فضای جامعه ، زمینه ثبات اقتصادی را فراهم کنیم، گفت: در این اوضاع و احوال مجلس و دولت باید زمینه ای فراهم کنند که کمترین آسیبی به صنعت و تولید داخل وارد شود و از آن سو تسهیلاتی در اختیار تجار و بخش خدمات بگذارند که آن ها فشار کمتری را در این وضعیت نامطلوب تحمل کنند و مهم تر این که با مدیریت درست به همه مردم آرامش روحی و روانی بدهیم و این امید را تزریق کنیم که به زودی از این وضعیت گذر خواهیم کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha