سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دکتر نمکی

حوزه/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۸، براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر سعید نمکی در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات ششمین نشست ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا، از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: مصوبه تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس به هیچ وجه به معنی مجوز سفر نیست.

وی با بیان این که امسال سالی استثنایی است، ادامه داد: از مردم تقاضا داریم تا با این سال به صورت استثنایی رفتار کنند تا در کنترل و درمان بیماری کرونا با سرعت قابل قبول موفق شویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از دیگر مصوبات نشست امروز کنترل دقیق مبادی ورود و خروج به شهرها که در صورت مشاهده هر مورد مشکوک تا ۱۴ روز قرنطینه در انتظار آن‌ها خواهد بود.

دکتر نمکی افزود: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا از فردا در سه نقطه پر خطر (استان‌های قم، اصفهان و گیلان) اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در این طرح که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بسیج، تشکل‌های مردم نهاد، هلال احمر اجرا خواهد شد به مدت ۳ روز نیاز به مراجعه حضوری و با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت ارتباطات دیجیتال و یا تلفن تمام خانواده‌ها به منظور شناسایی بیماران و موارد مشکوک غربالگری می‌شوند و در موارد استثناء مراجعه حضوری خواهیم داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ارائه این طرح به نمایندگان سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: نمایندگان این سازمان از این طرح استقبال کردند.

دکتر نمکی افزود: در صورت اجرای موفق این طرح، بهترین طرح مقابله با ویروس کرونا در جهان خواهد بود.

وی ادامه داد: با تجربه ایران در اجرای طرح‌های ملی و همکاری دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین کمک مردم این طرح موفق خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا یکی از طرح‌های موفقی است که کمک خواهد کرد تا موارد آلوده به ویروس را در اسرع وقت تشخیص دهیم.

وی اضافه کرد: این طرح که با همکاری سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد، هلال احمر و نظام پزشکی در حال اجراست به ما کمک خواهد کرد تا در اسرع وقت ویروس را تشخیص دهیم و افراد مبتلا را از جمعیت سالم جدا و ایزوله کنیم و موارد درمانی آن‌ها را تحت نظر داشته باشیم.

دکتر نمکی با تشکر از همه مردمی که توصیه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را جدی گرفته اند گفت: گله می‌کنم از هموطنانی که با کمال بی خیالی از خط قرمزهای بهداشت عبور کردند و هم برای خود و هم برای مردم دیگر دردسر ایجاد کردند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در نشست دیروز که همکاران ما در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ۱۲ کارشناس مجرب و خبره سازمان جهانی بهداشت در کشور داشتند گفت: همه عملکرد وزارت بهداشت مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و اعلام کردیم که طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا یکی از موفق‌ترین طرح‌های مبارزه با چنین ویروسی در سطح دنیاست و بتوانیم به خوبی آنرا اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت افزود: ما با تجربه‌ای که از اجرای طرح‌های سنگین ملی داشتیم مطمئنیم با لطف خدا و با همکاری بین بخشی و همراهی مردم شریف ایران این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا با همکاری معاونان وزارت بهداشت و متخصصان این وزارتخانه و سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین سازمان نظام پرستاری در حال اجراست گفت: ما از ۳ (اِپی سنتر) یا مناطق با آلودگی بالا شروع می‌کنیم که شامل استان‌های اصفهان، قم و گیلان است بدین ترتیب که این سه نقطه به صورت آزمایشی از امروز کار خود را آغاز می‌کنند و راهکار ما ورود به درب منازل نیست هر چند که عده‌ای شاید از روی ناآگاهی و غرض ورزی گفته اند که ما به درب منازل مردم رفته ایم، اما در زمانی که ابزاری به نام پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد و ارتباطات رسانه‌ای و دیجیتال را می‌توانیم به کار بگیریم و در نهایت از طریق تلفن و یا سامانه دلیلی به مراجعه به درب منزل افراد نیست.

دکتر نمکی افزود: سامانه‌ای نیز در سازمان ارتباطات راه اندازی شد و ما از این سامانه بهره گرفته ایم و با شیوه خود اظهاری و سؤال و جواب از افراد از طریق این سامانه یا تلفن موارد مشکوک را می‌یابیم و در پرونده الکترونیک و در مراکزی که ما اعلام می‌کنیم ثبت می‌شود.

وی افزود: مراقبان سلامت، بهورزان و کادر بهداشتی درمانی ما در کنار نیروهای بسیج پزشکی کشور و سازمان‌های مردم نهاد این موارد ثبت شده را به اطلاع پزشک مرکز می‌رسانند و پزشک مرکز دستور دعوت به کارکنان ما خواهد داد و همچنین بیماران به مراکز درمانی دعوت می‌شوند و مورد معاینه قرار می‌گیرند و مواردی که نیازمند ارجاع به مراکز بالاتر است به صورت سرپایی که از مراکز فوق تخصصی ماست ارجاع می‌شود و در آنجا ما تمامی امکانات آزمایشگاهی را داریم و بررسی می‌شوند و اگر درمان دارویی نیاز داشته باشند داروخانه آن مرکز مجهز به همه داروهایی است که نیاز دارند.

استفاده از هتل‌ها برای دوران نقاهت بیماران کرونا

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه از استفاده از هتل‌ها به منظور گذراندن دوران نقاهت بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا تا اطمینان از سلامت آنان خبر داد و گفت: با بخش خصوصی به منظور استفاده از هتل‌ها برای گذراندن دوران نقاهت بیماران بهبود یافته از کرونا قرارداد پیش خرید خدمت امضا می‌شود.

وی افزود: از آنجا که گردشگری به سبب انتقال ویروس کرونا مختل و این بخش متضرر شده است به منظور جبران این ضررها و کمک بخش خصوصی به کنترل بیماران تا اطمینان از سلامت کامل آن‌ها بعد از بهبودی و ترخیص از بیمارستان‌ها این همکاری صورت خواهد گرفت.

دکتر نمکی ادامه داد: توسعه دولت الکترونیک با همکاری وزارت ارتباطات و همچنین طراحی و استفاده از نرم افزارهای کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه به منظور کاهش جابه جایی‌ها نیز در دستور قرار خواهد گرفت.

وی افزود: جلسات ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا نیز از این پس نیز به صورت ویدئو کنترل و برخط برگزار می‌شود و در صورت ضرورت جلسات حضوری خواهند بود.

یک پمپ بنزین می‌تواند ۸۰ نفر را در یک روز مبتلا کند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره دیگر مصوبات جلسه امروز گفت: کنترل پمپ بنزین‌ها و الزام استفاده از دستکش‌های یک بار مصرف در صورتی که مأموران پمپ بنزین امکان ارائه خدمت به تمام مراجعان را نداشته باشند برای افراد در زمان استفاده از نازل‌های بنزین به تصویب رسید.

وی افزود: یک پمپ بنزین به تنهایی می‌تواند ۸۰ نفر را در یک روز مبتلا کند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: کاهش استفاده از پول نقد در تاکسی‌ها و مسافر کش‌های شهری و جایگزینی سامانه‌هایی به منظور انتقال پول نیز در نظر گرفته شد تا پول به عنوان یک عامل انتقال ویروس از چرخه معاملات کاسته شود.

دکتر نمکی بر لزوم تسریع در کنترل بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در صورت همکاری مردم و نرفتن به سفر و کاهش جا به جایی شهری و بین شهری می‌توان بر این بیماری غلبه کرد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: هر چند خطر ویروس کرونا ۲۰۱۹ از آنفلونزا H۱N۱ کمتر است، اما نباید این بیماری و خطرات آن را کم اهمیت تلقی کنیم.

وی از مردم خواست تا با طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا همکاری کنند تا دغدغه‌های نظام سلامت در رابطه با امکان افزایش مجدد بیماری به ویژه در نقاط پرخطر کاسته شود و کنترل بر بیماری سریع‌تر باشد.

دکتر نمکی ادامه داد: با اجرای این طرح ملی بیماران، افراد آلوده و حتی مشکوک به سرعت شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرند تا بیماری به مراحل حاد (زجر تنفسی) نرسد و امکان درمان بهتر و سریع‌تر فراهم شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای موفق طرح کنترل فشار خون در کشور، گفت: در این طرح ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فرد مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند که هم اکنون در حال درمان هستند و این طرح موجب پیشگیری از بسیاری از مرگ‌ها و حتی بیماری‌های دیگر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا با موفقیت در کشور اجرا شود تا کرونا هر چه سریع‌تر کنترل شود.

ارائه بُن سفر پس از پایان مبارزه با کرونا

رئیس ستاد ملی مدیریت و کنترل کرونا در ادامه گفت: پس از پایان مبارزه با بیماری کرونا و اطمینان از شرایط عادی، بُن‌های سفر بین شهروندان توزیع می‌شود.

وی افزود: این بُن‌ها به دلیل ضرر مراکز گردشگری در ایام نوروز ۹۹ به سبب بیماری کرونا در نظر گرفته شده است.

دکتر نمکی اظهار کرد: پس از پایان مبارزه با بیماری، شهروندان نیاز به تجدید روحیه دارند و تمهیداتی در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم ایران بتواند رکورددار مبارزه با ویروس کرونا ۲۰۱۹ در جهان شود و در اسرع وقت این بیماری را کنترل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا خواجوی (فعال رسانه) IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    بنام خدا زنگ عبرت: ببیندحضور کادر پزشکی در پشت صحنه برنامه «دورهمی» و رعایت اصول بهداشتی تماشاگران سوال : آیا نمی شود به همین شکل دورهمی در مراکز استانها که الان نماز های جمعه تعطیل شده، تعداد محدود را درمکان خاص جمع کرد وبا رعایت همه این نکات بهداشتی نماز جمعه ها بر پا شود تا علما وائمه جمعه بتوانند سخنان و توصیه ها ومواضع خود را درباره مسائل مهم کشور وجهان ارائه کنند وبعد در شبکه مجازی ورسانه های استان به آنها پوشش بدهند تا این نماز که حتی در زمان بمب وموشک باران صدام تعطیل نشد تعطیل نشود؟