شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فواد ایزدی

حوزه/ دکتر فواد ایزدی تحلیل گر مسائل آمریکا گفت: ترور شهید سردار سلیمانی در موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاثیر می گذارد به طوری که اگر او پیروز شود با درصد کمتری رئیس جمهور می شود و اگر شکست بخورد، این ترور یکی از دلایل شکستش محسوب می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آمریکایی‌ها روز ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹) برای انتخاب چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور روانه صندوق‌های رأی خواهند شد.احتمال دارد که مجموعه ای از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در طی شش ماه اول سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

شمارش آرای انتخابات مقدماتی حزب دموکرات که روز سه‌ شنبه همزمان در ۱۴ ایالت برگزار شد نشان از برتری «جو بایدن» بر رقیب اصلی اش «برنی سندرز» داشت.در این میان، جو بایدن معاون سابق باراک اوباما به لطف از خودگذشتگی ۲ رقیب دموکرات که به نفع وی از گردونه رقابت خارج شدند؛ پیروزی در ۸ ایالت را از آن خود کرد تا به این ترتیب، از برنی سندرز رقیب سوسیالیست که در ۴ ایالت پیروز شده، پیشی گرفت.

ترامپ که حدود دوماه پیش به منظور موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با برنامه ریزی از قبل انجام شده مرتکب جنایتی بزرگ یعنی ترور یکی از برجسته ترین شخصیت های نظامی ایران شهید سردار حاج قاسم سلیمانی شد ؛گمان می کرد این اقدام وی در موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا موثر است.حال آنکه بعد از ارتکاب این جنایت در نظر سنجی ها مشخص شد این ترور نتیجه معکوس در موفقیت ترامپ خواهد داشت چرا که اقدام وی با شعار ضد جنگ او در تناقض کامل قرار گرفته است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران کارشناس و تحلیل گر حوزه آمریکا به گفت و گو پرداخته است.

دکتر فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به تاثیر ترور شهید سردار سلیمانی با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا در موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: ترور شهید سردار سلیمانی در موفقیت ترامپ  در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاثیر می گذارد به طوری که  اگر او پیروز شود با درصد کمتری رئیس جمهور می شود و  اگر شکست بخورد، این ترور یکی از دلایل شکستش محسوب می شود.

وی ادامه داد:  ترامپ با شعار ضد جنگ روی کار آمد  و آن درصد از مردم آمریکا که علاقه مند به این شعار بودند به او رای دادند چرا که  نقد او در حوزه سیاست خارجی به خانم کلینتون این بود که او به جنگ عراق رای داده در حالیکه ترامپ مخالف جنگ عراق بوده است.

آمریکایی ها نتوانستند پاسخ ایران را در هدف قراردادن پایگاه عین الاسد بدهند

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد:  جنایتی که او با به شهادت  رساندن سردار سلیمانی مرتکب شد  آمریکا را نزدیک به جنگ کرد و پاسخی که ایران داد در مقابل آمریکایی ها در عمل  نتوانستند پاسخ آن را  بدهند نه اینکه نخواستند  بلکه نتوانستند  چرا که اگر پاسخ می دادند ایران هم جواب می داد و  جنگ به راه می افتاد.

وی با اشاره به اینکه اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی آمریکا را به  لبه جنگ  برد افزود: چنین اقدامات  تروریستی در راستای شعارهای انتخاباتی ترامپ نبود از این رو آن دسته از مردم آمریکا که به او  رای دادند به خاطر این جذابیت ها نتیجه منفی روی رایشان می گذارد و افرادی هم  که به او رای ندادند و مخالف جنگ هستند با این اقدام تروریستی به او رای نخواهند  داد بنابراین او  ریزش رای خواهد داشت.

ترور سردار سلیمانی دستاوردی برای ترامپ در انتخابات نخواهد داشت

ایزدی تصریح کرد:  ترامپ و هم دستانش  تصور آنها این بود که با این ترور ژست جنگجو و قوی بودن خواهند گرفت  اما در نظر سنجی های انجام شده و منتشرشده مشخص شد مردم آمریکا مخالف با این اقدام بودند و هدف ترامپ  که موفقیت در انتخابات ۲۰۲۰ و افزایش آرا بود  قطعا این هدف محقق نخواهد شد.

ترور و آدم کشی  رسم آمریکایی ها در تمام دوران ها

وی در پاسخ به این سوال که در دولت های گذشته آمریکا شاهد ترور شخصیت های برجسته نظامی کشورهای مخالف با سیاست های آمریکا بوده ایم افزود: آمریکایی ها اصولا آدم زیاد می کشند و فرقی نمی کند دموکرات خواه یا جمهوری خواه باشد و  افراد معمولی یا شخصیت کشورها را ترور می کنند.

ایزدی خاطر نشان کرد:  تفاوت این ترور با ترورهای دیگر این است که آمریکایی ها این بار پذیرفتند و اعلام کردند که خود مرتکب آن شدند حال آنکه قبلا ترور می کردند اما اعلام نمی کردند مسوول هستند.

ترور سردار سلیمانی سودی برای شخص ترامپ در انتخابات ندارد

تحلیل گر مسائل آمریکا گفت: اینقدر ترورها در زمان ریاست جمهوری فورد زیاد شد که دستور اجرایی صادر شد تا ترورها متوقف شود البته در عمل متوقف نشد ولی بعضی وقت ها در دوره های ریاست جمهوری گذشته اینقدر آش شور شده که دستور اجرایی و مصوبه صارد می شد تا این اقدامات و ترورها  انجام نشود.

وی در پایان گفت: اقدامی که ترامپ انجام داد در ترور سردار سلیمانی  در ادامه فعالیت های دولت های قبلی آمریکا بوده اما اگر وی این اقدام را با  هدف به دست آوردن سودی برای خودش در انتخابات آمریکا انجام داده  قطعا این ترور سودی برای شخص ترامپ نخواهد داشت.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha