چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صمدی قربانی

حوزه/ مدرس و کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: ما با فعال تر کردن ظرفیت تولید اقلام مقابله با کرونا می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل نموده و به این وسیله زمینه رونق اقتصادی کشور را فراهم کنیم.

دکتر ساجد صمدی قربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: در وضعیت کنونی مشخص است که تولید ناخالص داخلی ما به واسطه شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و طبعاً وقتی تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش پیدا می کند، ضمن آن که به این طریق هزینه های دولت به جهت مقابله با کرونا افزایش می یابد و در این وضعیت قطعاً با کسری بودجه مشهودی روبرو می شویم.

وی افزود: از آن سو وضعیت فروش نفت نیز به جهت تشدید تحریم ها مشخص است و لذا نمی توان چندان روی فروش نفت هم به صورت جدی فکر کرد.

کارشناس مسایل اقتصادی همچنین گفت: در این بین، خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت های بسیار خوبی در سراسر کشور و از جمله در بخش مردمی در زمینه تولید اقلام و لوازم مقابله با کرونا همچون ماسک، دستکش های بهداشتی و نیز مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده فعال شده به طوری که اخیراً حتی اعلام شد که با رقم پانصد میلیون تومان توانسته اند خط تولید صنعتی ماسک را در کشور راه اندازی کنند و این جدای از کارگاه های خانگی در این باره است.

وی خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی، طی ماه های آینده با تسهیلات دولت می بایست زمینه ای فراهم شود که ملزومات مقابله با کرونا در کشور با شتاب بیشتری تولید شود که به این وسیله، پس از اشباع بازارهای داخلی و برطرف نیاز مردم خودمان، با دیپلماسی موفق به سمت بازارهای جهانی حرکت می کنیم و هم کشورهای همسایه و هم کشورهای دورتر که به ظاهر با ما مراوده تجاری هم ندارند را مورد توجه قرار می دهیم.

صمدی قربانی افزود: واقعیت آن است که در حال حاضر به واسطه شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از کشورها در حال حاضر به شدت نیازمند این اقلام هستند و لذا اهتمام در این باره می تواند باعث جبران کاهش تولید ناخالص داخلی شده و از سویی کاهش درآمدهای مالیاتی دولت را نیز جبران کند.

وی یادآور شد: طبعاً وقتی این گونه شد می توان تا حدود زیادی با ارایه تسهیلات باعث جبران خسارت کسبه و تولیدکنندگان و صنوف از بابت رکود چند وقت اخیر پس از شیوع کرونا شد.

مدرس و کارشناس اقتصاد همچنین گفت: البته باید همه ظرفیت های دولت به میدان بیاید که در این بخش تولیدات افزایش یابد و به عقیده بنده با ظرفیت و توان مردم ما و این که به شکل سه شیفت کار در این بخش دنبال می شود و از سویی به لطف الهی به تکنولوژی و مواد اولیه در این بخش دسترسی داریم، می توانیم از این فرصت به خوبی برای رونق اقتصادمان استفاده کنیم و به تعبیر مقام معظم رهبری، تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha