سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ماندگاری

حوزه/ مسئله کرونا جدی است اما قابل ترس نیست. رسانه های بیگانه و ضد دینی دائم در صدد ترس و وحشت بین مردم هستند، ولی اگر مردم به خدا پناه ببرند، از مرگ و ویروس هم ترسی نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در نشست شورای معاونین و ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه که با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: معتقدیم در اسلام بهترین مدل الگوی مدیریت بحران داریم، اما مشکل این است که نهادهای و مراکز کشور با موضوع ویروس کرونا  انفعالی برخورد کرده اند.

 کارشناس سمت خدا افزود: امروز بر این باوریم که مدیریت دینی بحران جدی گرفته نشد و اگر جدی تلقی شود اتفاقات بسیار خوبی می تواند بیفتد.

وی ادامه داد: در همین قضیه لازم است بزرگان حوزه ورود جدی داشته باشند و به ارائه بحث بپردازند، درحال حاضر حضرت آیت الله جوادی آملی وارد میدان شدند و مباحثی از ایشان در مورد مدیریت دینی ضبط و در رسانه ملی نشر و پخش شده است.

این کارشناس مذهبی افزود: لازم است سایر بزرگان هم مباحثی را در رسانه ملی درمورد مدیریت دینی ارائه دهند تا مردم بیشتردر جریان قرار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: در مدیریت دینی عواملی وجود دارد که از جمله استعاذه و پناه به خدا باید برد. کرونا جدی است، اما قابل ترس نیست. اما رسانه های بیگانه و ضد دینی دائم در صدد ترس و وحشت بین مردم هستند، حتی اخباری که هم منتشر می شود بر پایه ترساندن مردم استوار شده است، ولی باید بداینم که اگر مردم به خدا پناه ببرند، از مرگ و ویروس هم ترسی نخواهند داشت.

کارشناس سمت خدا بیان داشت: گام دوم در مدیریت دینی دعا و توسل است، چرا که ما کشور اسلامی و دارای منبع قوی و غنی از معارف هستیم و باید از بسیاری از کشورها جلو باشیم، چرا که در این داستان کرونا دو نسخه مادی و معنوی داریم. صدقه، توبه و استغار و  مهمترین این عوامل می باشند.

این کارشناس مذهبی گفت: گام سوم مدیریت دینی بحران، واگذار کردن امر به خدا است که خود ناشی از اعتقاد به خدا، اعتماد و واگذاری امور به خدا است.

وی اظهار داشت: امروز متولی مدیریت دینی به عهده حوزه است که یک بخش آن مدیریت بحران است. باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد که اگر این داستان تا خرداد طول بکشد، مسئله روزه داری و تبلیغ چه خواهد شد و دچار چه مسائلی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: بحث دیگر در موضوع در بحران، استفاده از فرصت ها است. فرصت های زیادی می توان ارائه داد که یکی استفاده از فضای مجازی برای مباحث تبلیغی، راه اندازی نماز جمعه ها در فضای مجازی است. هم اکنون 1 هزار نماز جمعه در کشور تعطیل شد، ولی می توان 1هزار نماز جمعه مجازی راه اندازی کرد.

کارشناس سمت خدا گفت: بحران دیگر، ریزش ها است. حتی ریزش هایی وجود دارد. هنوز کسی نمی داند چه کسی باید به خارج منزل بیاید چه کسی بیرون نیاید. بعضی هنوز حساسیت مسئله را درک نکردند. باید بدانیم کشور درگیر جنگ شناختی شده است. باید برای مدیریت آن برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه سیره تفحص شهدا با تعطیلی راویان جهادی در مسائل تبلیغی، ضد عفونی کردن معابر، خیابانها، تبیین مسئله کرونا و بیمارستانها وارد میدان شدند و مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: امروز مهمترین نگرانی  در بحث ستاد ملی مرکزی، داشتن نگرش موضوع سکولاری است. نمی دانم به دلیل اهمیت بحث کرونا چرا در ستاد مرکز، نماینده ای از حوزه وجود ندارد تا موضوع دینی و ابعاد مسئله را بیشتر بررسی کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha