جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت‌الله بیات

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که دوره‌ای حساس و خاصی را در حال سپری کردن هستیم، گفت: در این شرایط ارتباط سالم و تزریق انرژی مثبت به همدیگر در محیط خانواده لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت‌الله بیات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و ضرورت ماندن در محیط منزل به‌منظور جلوگیری از شیوع این بیماری اظهار داشت: این بیماری فضایی را فراهم کرده است که اعضای خانواده مدت‌زمان زیادی را در خانه و کنار یکدیگر سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای ما در خانواده داشتن آرامش و تغذیه روحی و روانی است که بخش مهمی از این نیاز در سایه ارتباطات سالم و جذاب تأمین می‌شود، درواقع ارتباطات مانند غذایی که دارای طعم و مزه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیات افزود: ممکن است که این غذا به ما انرژی بدهد یا غذای ناسالمی باشد و موجب نگرانی و استرس در محیط خانواده بشود.

وی ادامه داد: باید به این واقعیت پی بریم که پیشگیری در ارتباطات مقدم بر درمان است اگر ما به نحوی حرف بزنیم و ارتباط ما ارتباط ناسالمی باشد موجب سردرگمی، افسردگی و ناراحتی اعضای خانواده می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: در شرایط فعلی باید مهارت‌های ارتباطی را کسب کنیم و به همدیگر انرژی مثبت بدهیم تا از این فضای سنگینی که حضور طولانی‌مدت در محیط خانواده ایجاد کرده عبور کنیم و به حالت عادی زندگی برگردیم.

وی به ارتباط حضوری و کلامی که بیشتر در محیط خانواده از آن استفاده می‌شود، اشاره کرد و ابراز داشت: مواد اولیه ارتباط حضوری و کلامی از زبان کلمه، بدن، لحن و جمله هستند که این چهار مواد اولیه باید سالم و جذاب باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیات افزود: زبان دیگری نیز وجود دارد که معنادار است که غالباً به این زبان توجه نداریم که آن‌هم زبان موقعیت است.

وی ادامه داد: زمانی که ما با اعضای خانواده صحبت می‌کنیم در یک موقعیت زمانی و مکانی هستیم و زمان‌ها و مکان‌ها هم می‌توانند معنادار باشد به همین علت است که می‌گویند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیات تصریح کرد: توجه داشته باشیم آیا زمانی را که برای حرف زدن انتخاب کردیم در مکان سالم و جذابی است، باید به زبان موقعیت هم توجه داشته باشیم که هم شامل موقعیت زمانی و مکانی می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی زمان‌ها برای ما پیش‌آمده است در یکجایی حرفی را زدیم که منظور و معنایی را که داشتیم، مخالف آن برداشت‌شده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: به همین منظور در صحبت و ارتباط کلامی با اعضای خانواده به‌خصوص همسر دقت کنیم که آیا این موقعیتی که من این حرف را می‌زنم موقعیت مناسبی است؟

وی افزود: ارتباط سالم و جذاب، یک هنر است و زبان‌های مختلف درهم‌تنیده است و باهم ترکیب می‌شود تا ارتباط‌های سالم را شکل می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیات تأکید کرد: علاوه بر این باید تلاش کنیم که در محیط خانه از نزاع، درگیری، سردی و ایجاد نگرانی برای همدیگر جلوگیری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha