چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امضای بسته نجات ملی توسط ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ بسته نجات آمریکا را امضا کرد

دونالد ترامپ بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری ویروس کرونا را امضا کرد؛ اکنون واشنگتن تلاش می‌کند تا با این بسته، از تخریب اقتصادی پاندمی ویروس کرونا در آمریکا جلوگیری کند. دونالد ترامپ بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری ویروس کرونا را امضا کرد.واشنگتن تلاش می‌کند تا با این بسته از تخریب اقتصادی پاندمی ویروس کرونا در آمریکا جلوگیری کند.پیش از این جمعه شب به وقت تهران، مجلس نمایندگان آمریکا این بسته را که بزرگترین بسته نجات مالی در تاریخ آمریکا است، به تصویب رسانده بود.در این برنامه، کمک نقدی به صورت یک بار پرداخت یارانه به شهروندان، تقویت بیمه بیکاری، تأمین مالی بیش از پیش مراقبت‌های پزشکی و وام دادن به شرکت‌ها برای جلوگیری از اخراج نیرو، لحاظ شده است. این بسته پیش از این درروز چهارشنبه از مجلس سنای آمریکا هم رأی گرفته بود.نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا این بسته را «جبران تخریب پاندمی» توصیف کرد و پیش‌بینی کرد کنگره آمریکا لایحه‌های بیشتری برای کمک به بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا پیشنهاد بدهد.ترامپ در پس از امضای این بسته در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید گفت: من بزرگترین برنامه نجات اقتصادی در تاریخ آمریکا را امضا کردم. این بسته کمک‌های ضروری و مورد نیاز فوری خانواده‌ها، کارگران و تاجران این کشور را فراهم می‌آورد.

فدرال رزرو اروپا را احیا کرد

به دنبال اعلام فدرال رزرو مبنی بر آغاز طرح خرید «نامحدود» دارایی و همچنین کاهش شمار مبتلایان جدید به کووید-۱۹ در ایتالیا، بورس اروپا احیا شد. شاخص Stoxx ۶۰۰ در ساعات آغازین فعالیت امروز (سه‌شنبه) بورس، ۴ درصد رشد داشت و این در حالی بود که جهش ۶.۹ درصدی شاخص‌های نفت و گاز به افزایش ارزش تمامی بخش ها و ورود بورس‌های بزرگ به قلمرو مثبت شد.فدرال رزرو روز گذشته اعلام کرد که طرح جدید «تا جایی ادامه می‌یابد که برای حمایت از عملکرد آرام بازار و انتقال موثر سیاست های پولی به نواحی گسترده‌تر مالی و اقتصادی، ضرورت وجود داشته باشد.» این تعهد فصل تازه ای در تدابیر اتخاذی توسط فدرال رزرو در راستای «تزریق نقدینگی» محسوب می‌شود چرا که این نهاد این بار به جای تعیین یک رقم، نسبت به گسترش تراز مالی خود تا جایی که لازم است، متعهد شده است.این در حالی است که کاهش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در مرکز اروپایی اپیدمی کرونا یعنی ایتالیا برای دومین روز متوالی، رویکرد بازارها را بهبود بخشید. در این بین، «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا شب گذشته از اتخاذ تدابیر سف و سخت قرنطینه برای مدت سه هفته و در راستای تحدید شیوع کرونا خبر داد.بورس‌های آسیا نیز امروز در واکنش به اقدام فدرال رزرو رشد داشت و در میان بازارهای بزرگ این منطقه، بورس های ژاپن و کره جنوبی از حیث روند افزایشی، پیشتاز بودند. با این حال، «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در جریان نشست مطبوعاتی در مقر این نهاد جهانی در ژنو گفت: ۶۷ روز طول کشید تا شمار مبتلایان از اولین مورد به ۱۰۰ هزار مورد برسد؛ ۱۰۰ هزار مبتلای دوم تنها ۱۱ روز زمان نیاز داشت و این در حالی بود که برای رسیدن به ۱۰۰ هزار نفر سوم چهار روز کافی بود.در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار مورد مبتلا به کرونا در سرتاسر جهان تایید شده و این ویروس بالغ بر ۱۵ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. اما در اروپا، نشست وزاری دارایی منطقه یورو و عضو یوروگروپ از طریق ویدئوکنفرانس امروز برگزار می‌شود تا در خصوص پاسخ این منطقه به کرونا بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

کرونا بخش‌ فوق محرمانه «شاباک» را افشا کرد

روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت اعلام کرد که تحقیقاتش نشان می‌دهد  سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) یک اداره ویژه را برای جمع آوری از تمامی ساکنان فلسطین اشغالی ایجاد کرده و تمام ساکنان را مورد شنود و رصد قرار داده است.به نوشته این روزنامه عبری زبان،شاباک، بانک اطلاعات امنیتی فراگیری تحت نام (ابزار) ایجاد کرده است که تمام اطلاعات مربوط به شهروندان ساکن در فلسطین اشغالی در آن جمع آوری شده است.تمام پیام های و ایمیل های شهروندان ساکن در فلسطین اشغالی ، مکالمات و موقعیت های مکانی که در آن حضور پیدا می کنند در این بانک اطلاعاتی جمع آوری شده است.یدیعوت احرونوت در ادامه گزارش خود تاکید می کند : ابتدا قرار بود علیه فعالان (فلسطینی) ایجاد شود اما بعدا مشخص شد اطلاعات تمام افرادی که در فلسطین اشغالی زندگی می کنند وجود دارد.وجود این اداره زمانی افشا شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد از ابزارهای مراقبت و رصد الکترونیکی شاباک برای مشخص کردن محل حضور بیماران مبتلا به کرونا استفاده خواهد کرد.گفته می شود داده های این بانک اطلاعاتی بدون آن که مراکز ذیربط رژیم صهیونیستی مطلع باشند جمع آوری و تدوین شده و صرفا پنج نفر از اعضای کمیسیون فرعی امنیت و اطلاعات کنست سالی یک بار گزارش کلی در مورد برنامه های آن به صورت شنیداری دریافت می کنند.به اعتقاد کارشناسان، گرچه در سایه بحران شیوع کرونا فعالیت این اداره توجیه پیدا کرده است اما به طور حتم بعد از فروکش کردن بحران این ویروس باید منتظر یک رسوایی بزرگ در رژیم صهیونیستی باشیم.

آمریکا به حالت اضطرار افتاد

رییس کنگره آمریکا وضعیت نظام درمانی و اقتصادی کشورش را اضطراری توصیف کرد. پس از تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در مجلس سنا و کنگره که بزرگترین بسته حمایتی از نوع خود در جهان نیز محسوب می شود، دونالد ترامپ آن را امضا و برای اجرا به وزارت خزانه داری آمریکا ابلاغ کرد. آمریکا اکنون بالای ۱۰۴ هزار مبتلا به کووید-۱۹ دارد که بیش از هر کشور دیگری در جهان است. ترامپ در جمع خبرنگاران با تشکر از سران جمهوری خواه و دموکرات برای تصویب این لایحه گفت: این بسته ما را قادر می سازد تا فورا به نیازهای خانوارهای آمریکایی، کارکنان و کسب و کارها پاسخ دهیم.استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و از چهره های کلیدی تصویب این طرح گفت: آمریکاییها همین حالا پول می خواهند. اگر از اختیارات شرایط اضطراری استفاده نمیکردیم باید شش ماه صبر می کردیم.از سوی دیگر نانسی پلوسی، رییس مجلس آمریکا نیز گفت: ملت ما به دلیل همه گیری ویروس کرونا در شرایط اقتصادی اضطراری قرار دارد. این بدترین همه گیری طی ۱۰۰ سال اخیر بوده است. وی افزود: بسته جدید سومین بسته از نوع خود از زمان ورود به کشور بود اما قطعا آخرین تلاش نظام سیاسی کشور نخواهد بود و با توجه به نیازهای باقی مانده باید کار را روی بسته چهارم آغاز کنیم. طبق برنامه ریزی قبلی، ۵۰۰ میلیارد دلار وام ارزان در اختیار کسب و کارهای بزرگ، ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار مراکز درمانی و ۳۷۷ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شرکت های کوچک قرار خواهد گرفت. برای هر خانواده چهار نفره نیز تا ۳۳۰۰ دلار یارانه در نظر گرفته شده است. تاکنون بیش از ۱۷۰۰ آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند که وضعیت در نیویورک، پایتخت مالی این کشور از همه بدتر است تا جایی که شمار قربانیان امروز به ۵۱۹ نفر  رسید. بیل دبلاسیو، فرماندار نیویورک نسبت به سونامی بیکاری نیم میلیون نفری هشدار داده است.

سازمان عفو بین الملل اجلاس اقتصادی ریاض را تحریم کرد

بیش از ۲۲۰ سازمان مدنی از سراسر جهان نگرانی خود را از میزبانی عربستان در اجلاس کشورهای جی۲۰ ابراز کردند. قرار است کشورهای عضو G۲۰ در این اجلاس شرکت کنند.سازمان عفو بین الملل به همراه این سازمان های حقوق بشری جنایات عربستان در یمن را محکوم کردند و از کشورهای عضو جی۲۰ خواستند به ریاض نروند. این سازمانها اجلاس اقتصادی ریاض را محکوم کردند.دلیا فریا روبیو رئیس سازمان بین المللی شفافیت و حقوق بشر از کشورهای جهان خواسته است اجلاس عربستان را تحریم کنند چون این کشور اجازه فعالیت هیچ سازمان حقوق بشری در کشورش را نمی دهد. وی گفت: عربستان شیعیان این کشور را اعدام می کند و به هیچ گروه حقوق بشری اجازه اعتراض نمی دهد. نتسانت بلای مدیر تحقیقات و مسائل حقوقی عفو بین الملل نیز در بیانیه ای اجلاس جی۲۰ را محکوم کرد و اعلام کرد بازداشت های خودسرانه، اعدام، شکنجه و دادگاه های غیرمنصفانه در عربستان به امری عادی تبدیل شده است و جامعه جهانی باید این مسئله را پیگیری کند.قرار است ماه نوامبر سال جاری میلادی در ریاض پایتخت عربستان اجلاس اقتصادی ۲۰ کشور صنعتی جهان برگزار شود. هنوز پرونده قتل جمال خاشقچی خبرنگار معترض به خاندان آل سعود در بیشتر کشورهای جهان باز است.

آینده بورس روشن شد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت با شیب صعودی همراه خواهد بود و به مرور سهام کامودیتی‎‌ها به مسیر اصلی خود باز می‌گردد.«امیرعلی امیرباقری» افزود: از هفته گذشته که معاملات بورس در سال جدید آغاز شد، شاهد ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به این بازار بودیم.وی علت ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بازار سرمایه و رشد شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: نامه بانک مرکزی در زمینه نرخ تسعیر ارز، مشکلات قانونی موجود در بازارهای رقیب مانند طلا و ارز و نیز نوسان موجود در بازارهای جهانی باعث شد که این بازارها به لحاظ جذب نقدینگی چندان مورد توجه حقیقی‌ها قرار نگرفت و همچنان شاهد ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بازار سرمایه هستیم.امیرباقری به استمرار جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود از طریق ورود میزان هنگفتی از سرمایه روند صعودی شاخص بورس با شیب ملایم در بلندمدت و میان مدت ادامه‌دار باشد.این کارشناس بازار سرمایه به وجود فشار فروش در سهام وابسته به صنایع کامودیتی محور اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، افزایش ریسک‌های جهانی و تعطیلی کارخانجات صنعتی تقاضا برای سهام وابسته به کامودیتی‌ها کاهش پیدا کرد که همین امر باعث فشار عرضه، اصلاح و ریزش قیمتی در سهام کامودیتی‌ها شد.وی اظهار داشت: روند بازار سرمایه ایران بیشتر تحت تاثیر سهام کامودیتی محور است، اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود انگیزه از سوی سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بازار طلا و ارز شاهد ورود حجم انبوهی از سرمایه به سمت بازار سرمایه هستیم.امیرباقری با بیان اینکه روند معاملات بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت با شیب صعودی همراه خواهد برد، افزود: قیمت کامودیتی‌ها در این سطح نمی‌ماند و به مرور باید با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش تاثیرگذاری آن در سطح جهانی قیمت کامودیتی‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه خواهیم بود.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کوتاه مدت و میان مدت نگرانی چندانی را برای بازار سرمایه متصور نیستیم، اما اگر کرونا به مرز بحرانی برسد و از کنترل خارج شود، در آن زمان اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دلار ثابت ماند

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۰ ارز از جمله یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۷۵ ریال افزایش به قیمت ۴۹ هزار و ۷۷۷ ریال و هر یورو نیز با ۴۳۶ ریال رشد به نرخ ۴۵ هزار و ۸۴۰ ریال ارزش‌گذاری شده است.افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۱۲۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۱۶۹ ریال، کرون نروژ ۳ هزار و ۹۲۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۱۳۷ ریال، روپیه هند ۵۵۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۲ هزار و ۹۷۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۱۲۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۹۷۷ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۱۷ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۲۴ ریال و دلار کانادا ۲۹ هزار و ۴۸۱ ریال قیمت خورد.از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۴ هزار و ۴۸۴ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۴۱۹ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و ۵۰۷ ریال، روبل روسیه ۵۳۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۰۷ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۴ هزار و ۸۱۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۵ ریال، دلار سنگاپور ۲۸ هزار و ۹۵۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۶۰۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۲۳۴ ریال، کیات میانمار ۳۱ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۳۲۷ ریال تعیین شد.همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۵۰۱ ریال، دینار لیبی ۲۹ هزار و ۴۹۴ ریال، یوان چین ۵ هزار و ۹۰۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۹۵۸ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۶۰۴ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۲۲۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۳۵۵ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۱۰۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۵۷۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۵۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۱۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۸۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۲۲۴ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۳۳۳ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.

چین واردات را از سر گرفت

منابع آگاه اعلام کردند، چین واردات گاز از آمریکا را پس از حدود ۲۰ ماه توقف از سرگرفته است. چین در قالب جنگ تجاری با آمریکا، بر واردات گاز از این کشور تعرفه گمرکی اعمال کرده بود که در قالب فاز نخست توافق تجاری با آمریکایی‌ها این تعرفه‌ها لغو شده است تا شرایط ورود گاز از آمریکا به این کشور آسیایی تسهیل شود.پس از آنکه چین اعمال تعرفه بر ۷۰۰ قلم کالا از آمریکا را طی ماه جاری لغو کرد، واردکنندگان گاز در این کشور به سمت خرید گاز از آمریکا هجوم آوردند. بنا به گفته دو فرد باسابقه در معاملات گاز بین‌المللی، حدود ۱۲ شرکت چینی از جمله هلدینگ گاز چین که در زمینه توزیع گاز از طریق خط لوله در چین فعالیت می‌کند و دیگر شرکت‌هایی که برای تولید محصولات پتروشیمی به LPG نیاز دارند، از اعمال تعرفه‌ها در چین معاف شده‌اند. پیشتر برای واردات گاز آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال شده بود، اما حالا واردات گاز از آمریکا فقط شامل تعرفه یک درصدی برابر تعرفه وارداتی گاز به چین از دیگر کشورهای خاورمیانه است. تان یووی یکی از مقامات هلدینگ گاز چین، گاز آمریکا به منابع تأمین گاز چین تنوع بخشیده و باعث می‌شود که این کشور بتواند به گاز ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشد. وی گفت: هلدینگ گاز چین برای واردات ۶۰ هزار تن گاز از آمریکا برای اواخر ماه آینده میلادی سفارش داده است. یکی از کارشناسان مؤسسه آی‌اچ اف مارکت در شهر هیوستون تگزاس آمریکا می‌گوید: انتظار می‌رود سفارشات برای واردات گاز آمریکا از چنین افزایش قابل توجهی پیدا کند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که تاکنون شرکت‌های چینی برای واردات ۲۲۰ هزار تن گاز از آمریکا ثبت سفارش کرده‌اند.

کرونا بزرگترین اقتصاد اروپا را به زانو درآورد

کاهش شاخص فضای کسب و کار در آلمان نشان می دهد که اقتصاد این کشور به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا به دلیل تاثیر شیوع ویروس کرونا به سمت رکود حرکت می کند.موسسه مطالعات اقتصادی ایفو با استناد بر نتایج نهایی تحقیقات خود در ماه مارس گزارش داد که شاخص فضای کسب و کار  در این ماه در مقایسه با فوریه (بهمن-اسفند ۹۸) از ۹۶ درصد به ۸۶.۱  درصد کاهش یافته است.کلمنس فیوست رئیس موسسه ایفو، در بیانیه ای گفت: این شدیدترین سقوطی است که از زمان اتحاد دوباره آلمان است و نشان می دهد شاخص کسب و کار در آلمان به پایین ترین سطح از ژوئیه سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده است.وی افزود: اقتصاد آلمان در شوک استاین موسسه نتایج اولیه تحقیقات مارس گذشته خود را هفته گذشته منتشر کرد.طبق آخرین آمار در آلمان تاکنون ۳۳ هزار و ۹۵۲ نفر مبتلا شده اند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۹۹ نفر بهبود یافته و ۱۷۱نفر جان باخته اند.نتیجه آزمایش کرونای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به علت مشکوک بودن به ابتلا به کووید۱۹ در قرنطینه خانگی بود، منفی اعلام شده است اما دولت آلمان ملاقات عمومی بیش از دو نفر در این کشور را ممنوع کرده است.
 

میلگرد بازار مسکن را وارد تنش کرد

مدت زیادی نیست که ویروس کرونا مهمان کشور شده و دردسرهایی را هم نه تنها برای کشور بلکه برای جهان ایجاد کرده است. یکی از بزرگترین دردسرهایش این بود که بازارهای مختلف را به شدت با رکود مواجه کرد که ضربه های اقتصادی زیادی به افراد وارد شد.از فروشندگان تغذیه گرفته تا مصالح ساختمانی و پوشاک و ... درگیر بازار رکودی هستند که به شدت از نظر اقتصادی آنها را تحت شعاع قرار داده است. در این بین دغدغه هایی برای فروشندگان و توزیع و تولید کنندگان ایجاد شده است. یکی از دغدغه های به وجود آمده برای کاسبان پرداخت اجاره و مالیات بوده که به شدت آنها را مورد آزار قرار داده است.محمد خداوردی یکی از فروشندگان آهن با اشاره به وضعیت فروش، گفت: هم اکنون بازار آهن با رکود بی سابقه ای همراه است و هیچ گونه خریداری در این بازار وجود ندارد. اما متاسفانه در این شرایط شاهد افزایش قیمت این کالا هستیم که انتظار می رفت در این شرایط قیمت آن روند نزولی داشته باشد.وی بیان کرد: یکی از استرس هایی که فروشندگان دارند، پرداخت مالیات و اجاره مغازه است و به دلیل اینکه هیچگونه درآمدی نداشته اند قادر به پرداخت مالیات و اجاره مغازه نیستند. اگر تا سال آینده این ویروس در کشور وجود داشته باشد و بازار اینگونه پیش رود قطعا ضربه های اقتصادی زیادی وارد خواهد شد.

آمریکا به آزادسازی دارایی‌های ایران نه گفت

وب‌سایت «واشنگتن فیری بیکن» در گزارشی براساس اطلاعاتی که وزارت امور خارجه آمریکا منحصرا در اختیار این وب‌سایت قرار داد، نوشت این وزارت‌خانه گزارش‌هایی را مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ به زودی قصد دارد معافیت‌های تحریمی را در نظر بگیرد که بر اساس آن ایران می‌تواند برای مقابله با بحران کرونا به دارایی‌های نقدی خود در بانک‌های اروپایی دست یابد کاملا «نادرست» اعلام کرده است.وب سایت «میدل ایست آی» در گزارشی در اواخر به نقل از منابعی نوشت: «آمریکا توافق کرده است که به برخی از کشورها معافیت‌های تحریمی اعطا کند تا به آن‌ها اجازه داده شود دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنند و به تهران برای خرید دارو و تجهیزات برای مقابله با ویروس کرونا کمک شود.»در ادامه این گزارش آمده بود: «در حال حاضر به دلیل تحریم‌های شدید دولت ترامپ علیه ایران بخش زیادی از دارایی‌های این کشور در بسیاری از حساب‌های بانکی اروپا مسدود شده است.»اما وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگوی مستقیم با وب‌سایت واشنگتن فیری صحت گزارش میدل ایست آی را تکذیب کرد و مدعی شد ایران به اندازه کافی پول دارد که برای مقابله با کرونا از آن استفاده کند. واشنگتن فیری در ادامه نوشت: ایران سال‌هاست که به دنبال آزاد سازی دارایی‌ها بلوکه شده خود در بانک‌های اروپایی است. توافق هسته‌ای برجام این امکان را برای ایران فراهم کرده بود تا بتواند به پول‌های خود دسترسی پیدا کند، اما دولت ترامپ با تحریم‌های مجدد و بی‌سابقه‌ای که علیه این کشور اعمال کرد مانع دستیابی تهران به دارایی‌هایش در اروپا شد. کسانی که خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران هستند، از جمله چند کشور اروپایی، می‌خواهند تهران در این شرایط بحرانی به دارایی خود دست یابد، اما دولت ترامپ با متهم ساختن ایران به آنکه قصد دارد از این پول‌ها برای مقاصد تروریستی استفاده کند مانع این کار می‌شود.روز گذشته، مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، از پیگیری‌های ایران برای مبارزه با کرونا خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود تلاش‌های این سازمان و همچنین «آنتونیو گوترش»، دبیرکل آن برای برداشتن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه تهران به منظور مقابله بهتر با کرونا نتیجه بخش باشد.همچنین روز گذشته اعلام شد ۱۱ سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، از آن‌ها خواستند به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و ونزوئلا را به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق در آورند. این سناتورها در این نامه نوشتند: هدف ما از ارسال این نامه، ابراز نگرانی از وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در کشورهایی است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. ما از گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی می‌کنیم. در حالی که این کشورها درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، تحریم‌های آمریکا جریان آزاد تجهیزات انسانی و درمانی را تضعیف می‌کند.دولت ترامپ از زمان برسرکار آمدن با استراتژی فشار حداکثری، بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها را در تاریخ علیه مردم ایران اعمال کرده است. در نتیجه این تحریم‌ها نه تنها دارایی‌های ایران در سایر کشورهای بلوکه شده، بلکه امکان فروش نفت و ورود کالا نیز به کشور گرفته شده است. با وجود ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر اینکه غذا و دارو شامل تحریم‌ها نمی‌باشد، عملا به دلیل امکان پذیر نبودن مبادلات بانکی امکان ورود دارو به کشور وجود ندارد.

بانک مرکزی برای آسیب‌دیدگان کرونا بسته حمایتی تصویب کرد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از تصویب تسهیلات دوساله بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد تا سقف ۷۵۰ هزار میلیارد برای پشتیبانی از بخش‌های آسیب‌دیده اقتصاد در شیوع ویروس کرونا خبرداد.در جلسه ستاد اقتصادی دولت و بر اساس تاکید ریاست جمهور، جهت ارایه راهکارهای اقتصادی لازم برای پشتیبانی از بخش های اقتصادی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی در ایفای نقش و نیز انجام رسالت تاریخی خود در این مقطع حساس، پیشنهاد اعطای تسهیلات دو ساله بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد، تا سقف ۷۵۰ هزار میلیارد ریال را ارایه کرد که مورد تصویب قرار گرفت.بانک مرکزی با تامین اعتبار لازم و با همراهی بانک های کشور، این تصمیم مهم را در اسرع وقت عملیاتی و اجرایی خواهد کرد. بانک‌های کشور همانطور که در شرایط سخت کرونایی فداکارانه در خدمت مردم بوده و هستند و نزدیک به ۳۰ نفر از بهترین همکارانشان را در جریان خدمت به مردم از دست داده اند، در این ماموریت نیز که کمک به تداوم رونق تولید کالا و خدمات در کشور و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده می باشد، مسوولیت تاریخی خود را ایفا خواهند کرد.

چین از نفت ریاض منصرف شد

سه منبع تجاری به رویترز اعلام کردند؛ یونیپک، بازوی تجاری بزرگ ترین پالایشگاه آسیا یعنی سینوپک چین، از خرید نفت بیشتر از عربستان در ماه آوریل به علت افزایش نرخ حمل و نقل منصرف شده است.به گفته منابع آگاه، پس از اینکه عربستان قیمت های بارگیری محموله ها در ماه آوریل را کاهش داد، این پالایشگاه در ابتدا از ریاض درخواست نفت بیشتر کرده بود.آنها افزودند با این حال، هزینه حمل نفتکش ها افزایش یافت و تخفیف های بزرگ عربستان جبران شد و این امر از صرف اقتصادی این خرید می‌کاهد.دو نفر از این منابع آگاه گفتند همچنین آرامکو بیشتر فروش نفت سبک پیشنهاد کرده است، درحالی که یونیپک انواع نفت مدیوم و سنگین عربستان را ترجیح می‌دهد.

چرخ رُزنفت در ونزوئلا ایست کرد

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه اعلام کرد که تمام پروژه‌های عملیاتی خود در کشور ونزوئلا را تعطیل خواهد کرد و کل دارایی‌های این شرکت در رابطه با عملیات‌های نفتی ونزوئلا را به شرکت‌های دولتی روسیه خواهد فروخت.شرکت رُزنفت (Rosneft)، بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه، اعلام کرد که تمامی عملیات‌های نفتی خود را متوقف و دارایی‌های این شرکت در ونزوئلا را به شرکت‌های دولتی روسیه واگذار خواهد کرد.شرکت رُزنفت (Rosneft) اعلام کرده است که تمامی دارایی‌ها، تجهیزات و پرسنل خود در ونزوئلا را به شرکت‌های متعلق به دولت روسیه خواهد فروخت. دلیل این اقدام به صورت روشن از جانب شرکت (Rosneft) بیان نشده است و شرکتی را که دارایی‌های (Rosneft) در ونزوئلا به آن می‌رسد، هم‌چنان ناشناس باقی مانده است.سخنگوی دولت روسیه خرید و واگذاری تمام دارایی‌های این شرکت در ونزوئلا را تأیید کرد اما حاضر به گفتن اسم شرکت ذی‌نفع نشد.ایالات متحده آمریکا در اوایل سال جاری تحریم‌هایی را علیه دو شرکت تابعه (Rosneft) اعمال کرد. این اقدام به منظور افزایش فشار بر ابرشرکت تولیدکننده نفت روسیه انجام شد.واشنگتن مدتهاست که به دنبال فشار بر مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و برکناری او از قدرت است تا بتواند دولت سوسیالیست ونزوئلا را از جوامع جهانی منزوی کند.هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام، در زمانی که قیمت نفت در حدود ۲۵ دلار برای هر بشکه رسیده است، عملاً شرایط بازار جهانی را تغییر خواهد داد و یا این‌که این عمل یک اقدام قانونی برای حفظ منافع شرکت (Rosneft) از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا است.میخائیل لئونتیف، سخنگوی شرکت (Rosneft) اعلام کرد که تصمیم این شرکت برای اتمام عملیات‌های نفتی خود در ونزوئلا به منظور جلوگیری از ضرر و زیان و حفظ منافع سهامداران این شرکت بوده است.

کرونا بورس‌ها را ریزشی کرد

افزایش تلفات ناشی از کووید-۱۹ در جهان باعث ریزش بورس‌ها شد.هرچند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که اکنون در ۱۹۳ کشور شیوع پیدا کرده، کماکان در صدر بازارهای مالی است. با گذشتن شمار مبتلایان کووید-۱۹ در آمریکا از چین، این کشور اکنون به بزرگترین کانون درگیر در جهان تبدیل شده است. در آمریکا پس از تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در مجلس سنا و کنگره که بزرگترین بسته حمایتی از نوع خود در جهان نیز محسوب می شود، دونالد ترامپ آن را امضا و برای اجرا به وزارت خزانه داری آمریکا ابلاغ کرد.طبق برنامه ریزی قبلی، ۵۰۰ میلیارد دلار وام ارزان در اختیار کسب و کارهای بزرگ، ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار مراکز درمانی و ۳۷۷ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شرکت های کوچک قرار خواهد گرفت. برای هر خانواده چهار نفره نیز تا ۳۳۰۰ دلار یارانه در نظر گرفته شده است. بسیاری از ایالتهای آمریکا، مقررات سختگیرانه آمد و شد وضع کردهاند.  بانک مرکزی آمریکا نیز که پیشتر در نشستی اضطراری و بی‌سابقه، نرخ بهره را به صفر درصد کاهش داده بود از آغاز برنامه خرید اوراق قرضه در مقیاس بزرگ خبر داده است. سرمایه گذاران نگرانند که اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی گسترده شوند. در آمریکا شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۱۷۰۴ نفر افزایش یافته و در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام شده است.همچنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهرهمندی مزایای بیکاری شده‌اند، از سه میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۵.۵ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است. واد رزاقزاده، تحلیلگر بازار در موسسه تریدینگ کندلز گفت: به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها، میزان تقاضا در جهان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و عرضه مازاد باعث شده است تا شاهد سقوط قیمتها باشیم و این روند احتمالا کماکان ادامه خواهد داشت. ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه سراسری را چهار ماه دیگر تمدید و جریمه نقض قرنطینه را به ۳۰۰۰ یورو افزایش داده است. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار میرود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود. از سوی دیگر، اسپانیا، ایرلند، یونان و دانمارک نیز با اتخاذ تصمیمی مشابه، کشورهای خود را قرنطینه کردند.بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با انتقاد از رفتار برخی از شهروندان این کشور گفته است که به دلیل رعایت نکردن توصیهها، دولت مجبور به اعمال قرنطینه سراسری در این کشور شده و از این پس تجمع بیش از دو نفر ممنوع خواهد بود. انگلیس هم چنین در اقدامی مشابه چین اعلام کرد که با استفاده از پهپادها بر رعایت قرنطینه توسط مردم نظارت و خاطیان را جریمه خواهد کرد. با ابتلای جانسون به کووید-۱۹ وی خود را قرنطینه کرده اما گفته است به رهبری دولت برای شکست دادن کرونا ادامه خواهد داد. ادوارد مویا، کارشناس بازار در موسسه "اواندا" گفت: فرار از ریسک حضور در بازار، احتمالا کماکان ادامه خواهد داشت و حالا که احتمال وارد شدن اقتصاد جهانی به عمیقترین رکود خود در زمان صلح بیش از هر زمان دیگری جدی است، روز به روز فضای روانی حاکم بر بازارهای مالی بدتر میشود. تاکنون بیش از ۵۹۸ هزار  و ۳۲ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷ هزار و ۳۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۹۱۳۴ نفر، اسپانیا با ۵۱۳۸ نفر، چین با ۳۲۹۵ نفر، ایران با ۲۳۷۸ نفر و فرانسه با ۱۹۹۵ نفر بوده است.در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.در شرق آسیا بانکهای مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شدهاند و احتمال منفیتر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.  در اروپا نیز بانک مرکزی اروپا از آماده شدن بسته حمایتی جدیدی خبر داده است. آلمان نیز به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی گفته است ۱۵۰ میلیارد یورو نقدینگی به بازارها تزریق می کند و ۶۰۰ میلیارد یوروی دیگر اعتبار برای حمایت از کسب و کارهای این کشور در نظر گرفته خواهد شد. در اسپانیا دولت یک بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی در نظر گرفته که معادل یک پنجم کل توان اقتصادی این کشور است. جیمی کوکس، دیر موسسه هریس فایننشیال گروپ گفت: آمار مبتلایان و قربانیان خیلی بد است و شاید روزهای بدتری در انتظارمان باشد. هیچ کس از این که چه پیش خواهد آمد خبر ندارد.

نفت ترمز برید

قیمت نفت تحت تاثیر دورنمای نابودی تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا با وجود تلاشهای سیاستگذاران سراسر جهان، پنج درصد سقوط کرد و پنجمین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و ۴۱ سنت معادل ۵.۳۵ درصد کاهش یافت و در ۲۴ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت برنت در هفته گذشته حدود هشت درصد کاهش داشت.بهای معاملات آتی نفت آمریکا یک دلار و ۹ سنت معادل ۴.۸۲ درصد کاهش یافت و در ۲۱ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت آمریکا هفته گذشته بیش از سه درصد کاهش داشت.هر دو شاخص امسال حدود دو سوم سقوط کردند و افت ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت اقتصادی و تقاضا برای سوخت باعث کاهش سرمایه گذاری در شرکتهای نفت و انرژی شده است.باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو در نیویورک در این باره گفت: ما دیگر هیچ ابزاری برای حمایت از بازار نداریم. دولت همه تیرهای خود را هفته گذشته استفاده کرد.معامله گران نفت فیزیکی اظهار کردهاند انتظار دارند قیمت نفت در منطقه پرمیان آمریکا تا ماه مه که ظرفیت مخازن این منطقه و نقاط دیگر تکمیل می شود، حداقل ۱۰ دلار دیگر کاهش پیدا کرد. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت پرمیان که روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید می کند، تک رقمی خواهد شد.فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اظهار کرده که با توجه به قرنطینه شدن سه میلیارد نفر در جهان، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است یک پنجم کاهش پیدا کند. وی از تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی خواست به تثبیت بازار نفت کمک کنند.با این حال درخواست مذکور ممکن است برای بازگرداندن بازار به وضعیت ثبات کافی نباشد. اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک با اشاره به جنگ قیمتی که میان عربستان سعودی و روسیه به راه افتاده است، گفت: ما تردید داریم که سودی‌ها به این راحتی متقاعد شوند از مسیر انتقامی که اخیرا در پیش گرفته اند بازگردند.گروه اقتصادهای بزرگ جی ۲۰، پنج شنبه گذشته موافقت کردند به منظور محدود کردن زیان درآمد و اشتغال ناشی از شیوع ویروس کرونا بیش از پنج تریلیون دلار در اقتصاد جهانی تزریق کنند و هر آنچه در توان دارند برای شکست این اپیدمی به کار گیرند.سران نمایندگان مجلس آمریکا مصمم بودند تا روز شنبه لایحه بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری را تصویب کنند تا به سرعت برای حمایت از اقتصاد کشورشان عمل کنند.در سرزمین اصلی چین که خاستگاه شیوع ویروس کرونا بوده است، نخستین مورد ابتلا به کرونا در سه روز گذشته مشاهده شد و ۵۴ مورد جدید ابتلا وجود داشت که به سفرهای خارجی مربوط بود. در نتیجه پکن به ایرلاین‌ها دستور داد پروازهای بین المللی را کاهش دهند. عربستان سعودی با افت شدید تقاضای جهانی برای نفت برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، دچار مشکل شده است.اوپک که در راس آن عربستان سعودی قرار دارد، در نشست اوایل مارس موفق نشدند با متحدانشان شامل روسیه برای محدودیت بیشتر عرضه به توافق برسند اما کریل دیمیتریوف، مدیر صندوق رفاه دولتی روسیه به رویترز گفت: پیمان نفتی جدید میان اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس در صورت پیوستن کشورهای دیگر امکان پذیر است.پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که شیوع ویروس کرونا تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.گروه تحقیقات نفت و گاز "جی بی سی انرژی" پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد و اکنون کاهش سالانه تقاضا به میزان بیش از ۷.۴ میلیون بشکه در روز را انتظار دارد.بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد تقاضای جهانی برای نفت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود.شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ مارس ۴۰ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۲۴ حلقه رسیده که پایینترین حد از مارس ۲۰۱۷ بوده است. شمار دکلهای حفاری که معیاری برای سنجش تولید آتی است، ۲۴ درصد در مقایسه با یک سال پیش کاهش پیدا کرده است.

صندوق بین المللی پول خیال همه را راحت کرد

رییس صندوق بین المللی پول گفت با بحرانی بدتر از رکود بزرگ ۲۰۰۹ مواجه هستیم.کریستالینا جیورجیوا که در یک کنفرانس خبری مربوط به کرونا حضور یافته بود، با اشاره به ناتوانی کشورهای در حال توسعه برای تامین مالی مقابله با این ویروس مرگبار گفت: اقتصاد جهانی به رکود کشیده شده و واضح است که وارد رکود شده ایم. بحرانی بدتر از بحران رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ خواهد بود. وی نیاز کشورهای در حال توسعه را ۲.۵ تریلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: جبران کردن خساراتی که در هفته های اخیر به اقتصاد کشورها وارد آمده، برای برخی از دولت ها بسیار دشوار است و منابع داخلی آنها، پاسخگوی پاسخی که باید به این بحران داده شود نیست. او با اعلام این‌که تاکنون بیش از ۸۰ کشور از این نهاد برای مقابله با ویروس کرونا درخواست کمک کردهاند گفت: ما می دانیم که منابع آن ها برای اقدام به تنهایی کافی نیست و برای همین می خواهیم کاری بیشتر، بهتر و سریع تر برای آن ها در غلبه بر بحران انجام دهیم. قرار است آمریکا ۷۸ میلیارد دلار حق عضویت خود را به این نهاد در روزهای آتی پرداخت کند که این مساله باعث افزایش قدرت وام دهی این نهاد خواهد شد. وی هم چنین با استقبال از اجرایی شدن بسته حمایتی دو تریلیون دلاری آمریکا برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر ویروس کرونا گفت: از شنیدن اینکه بزرگ ترین اقتصاد جهان با تمام توان به مقابله با کرونا رفته است، خوشحال شدم. اکنون زمان آن رسیده است که بیشتر از حرف زدن به فکر عمل کردن باشیم چرا که مساله زمان برای به حداقل رساندن پیامدهای اقتصادی این ویروس ضروری است.جیورجیوا، ظرفیت اولیه در نظر گرفته شده برای اعطای وام به کشورها را ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد اما افزود که صندوق آماده است در صورت لزوم تا یک تریلیون دلار اعتبار برای مواجهه با کرونا اختصاص دهد.

دستاورد بزرگ ترامپ در آستانه نابودی قرار گرفت

شمار متقاضیان دریافت تسهیلات بیکاری در آمریکا رکورد جدیدی زد.بیل دبلاسیو، فرماندار نیویورک با هشدار نسبت به سیر صعودی بیکاران آمریکایی در نتیجه شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور گفته است که تنها در نیویورک حدود نیم میلیون نفر در خطر از دست شغل خود قرار دارند. در حال حاضر سه میلیون نفر در سراسر آمریکا برای دریافت تسهیلات بیکاری درخواست کرده اند که بالاترین رقم ثبت شده در طول تاریخ این کشور و حدودا پنج برابر رقم ثبت شده رکورد قبلی بوده است. مجلس و سنای آمریکا اخیرا با درخواست دولت برای در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو نیم تریلیون دلاری که بزرگ ترین بسته مقابله با کرونا در جهان نیز محسوب می شود، موافقت کرده اند.  نیویورک که به دلیل قرار گرفتن بیشتر مراکز مالی، اقتصادی و بانکی آمریکا در خود به پایتخت مالی آمریکا معروف است یکی از بیشترین سهم ها را از این بسته خواهد داشت. آمریکا تنها کشوری نیست که به طور گسترده با کرونا درگیر شده است. دولت قزاقستان به دنبال شیوع این ویروس در شهرهای نور سلطان و الماتی قرنطینه سراسری دو هفته ای اعلام و از کلیه کسب و کارها به جز مراکز درمانی، فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها خواسته است تا به طور موقت تعطیل شوند. نخستین مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ دو روز پیش در این کشور به ثبت رسید. در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی ویتنام به تنها ۳.۸۲ درصد رسید که در مقایسه با رشد ثبت شده این کشور در مدت مشابه سال قبل تقریبا نصف شده است. این رشد هم چنین ضعیف ترین رشد ثبت شده فصلی ویتنام از سال ۲۰۰۹ تاکنون بوده است. در بین بخش های مختلف، تولید با رشد ۷.۱۲ درصدی پیشتاز بوده در حالی که بخش کشاورزی تنها ۰.۰۸ درصد رشد داشته است.

آمریکا به نفت استراتژیک ایست داد

وزارت انرژی آمریکا برنامه خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک را در پی جا ماندن بودجه سه میلیارد دلاری این طرح از بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری، متوقف کرد.وزارت انرژی آمریکا با در نظر گرفتن ابهامات مربوط به موافقت کنگره با درخواست خرید نفت در مارس سال ۲۰۲۰، درخواست خود را متوقف می کند و اگر بودجه برای این طرح تضمین شود، این درخواست را مجددا تکرار خواهد کرد.درخواست اولیه برای خرید ۷۷ میلیون بشکه نفت و پر کردن ذخایر استراتژیک در ۱۹ مارس رسما مطرح شد و بر اساس آن، در دور اول قرار بود ۳۰ میلیون بشکه نفت آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک خریداری شود. اما در بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری که کاخ سفید و سنا شب چهارشنبه در خصوص آن به توافق رسیدند بودجه ای برای خرید نفت از تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته نشد. در ابتدا سه میلیارد دلار برای این پروژه درخواست شده بود.در پی تصویب لایحه بسته دو تریلیون دلاری در سنا، چاک شومر، رهبر اقلیت سنا در ایمیلی به سناتورها اعلام کرد که در نسخه بازبینی شده لایحه، سه میلیارد دلار بودجه برای خرید نفت حذف شد.وزارت انرژی آمریکا همچنان به نوعی توافق امیدوار است. شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا در بیانیه ای اظهار کرد: شرکتهای انرژی کوچک تا متوسط آمریکایی و کارمندانش باید از کمک مشابه به بخشهای دیگر اقتصاد برخوردار شوند و وزیر از کنگره درخواست کرده است با دولت برای تامین مالی درخواست رییس جمهور برای این پروژه همکاری کند.برنامه خرید نفت از سوی وزارت انرژی آمریکا در پی دستور رییس جمهور این کشور صورت می گیرد که به دنبال حمایت از تولیدکنندگان نفت در بحبوحه ریزش شدید قیمتها است.بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه گذشته به دلیل افت تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده و همچنین جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و آخرین بار ۲۳ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه معامله شد. این شاخص در ابتدای سال بالای ۶۳ دلار در هر بشکه بود.افت شدید قیمتهای نفت بخش انرژی را به شدت تحت فشار قرار داده و شرکتها با کاهش قیمت نفت به پایین سطح سودآوری، کاهش هزینه سرمایه، کاهش سود سهام و کاهش مشاغل را اعلام کرده اند.بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، بخش انرژی از ابتدای امسال تاکنون بدترین عملکرد را در شاخص اس اند پی ۵۰۰ داشته و ۴۹ درصد از ژانویه سقوط کرده است.

نفت روی دست ریاض باد کرد

در پی افت شدید تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ حمل محموله های نفتی، عربستان سعودی برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، به مشکل برخورده است.منابع آگاه اظهار کردند که شرکت رویال داچ شل و پالایشگاههای آمریکایی نفت سعودی کمتری خریداری می کنند و شرکت نسته فنلاند در آوریل نفت نمی خرد و پالایشگاههای هندی مایلند دریافت محموله های نفتی را به تاخیر بیاندازند. پالایشگاههای لهستانی هم میزان خریدشان را کاهش داده اند.عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، پس از انحلال پیمان سه ساله اوپک پلاس تصمیم گرفت صادراتش را افزایش دهد. اما تقاضا برای نفت به دلیل اقدامات جهانی که برای مقابله با گسترش بیماری کووید ۱۹ انجام شده، به شدت کاهش پیدا کرده است و شرکتهای نفتی نرخ پالایش را کاهش داده اند و هیچ شتابی برای خرید نفت اضافی از عربستان سعودی ندارند.یک منبع بازرگانی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نرخ فعالیت پالایشگاهی کاهش پیدا کرده و بنابراین فروش حجم اضافی نفت دشوار است. عامل دیگری که به افت تقاضا کمک کرده، رشد هزینه های حمل محموله بوده است.اسنادی که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد عربستان سعودی اعلام کرده است قادر نیست به خریداران قراردادی برای فروش نفت تخفیف حمل محموله عرضه کند.انتظار می رود تغییر در شرایط عرضه به لغو برخی از محموله های قراردادی آوریل منجر شود زیرا خریداران انتظار نداشتند کل هزینه های حمل محموله را برعهده بگیرند.یک منبع آگاه گفت: شرکتهای نفتی به دنبال کاهش دریافت نفت عربستان سعودی برای آوریل به میزان حداکثر ۲۵ درصد هستند. دو منبع آگاه اظهار کردند که شل یکی از شرکتهای نفتی بزرگ است که به دنبال دریافت نفت کمتر از عربستان است. شرکت نسته فنلاند در آوریل نفتی از عربستان نمی گیرد در حالی که لوتوس لهستان یک محموله نفت را کاهش داده است و شرکت "پی کی ان اورلن" بالاتر از حجم قراردادش نفت دریافت نخواهد کرد.دولت عربستان سعودی ماه میلادی جاری به آرامکو دستور داد میزان عرضه نفت را در ماههای آینده به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده و بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.اگرچه انتظار می رفت صادرات این کشور در آوریل افزایش پیدا کند اما افزایش چشمگیر اکنون بعید به نظر می رسد.دو پالایشگاه دولتی هندی که پیش از این به دنبال دریافت نفت اضافی از عربستان سعودی بودند، با آرامکو برای به تاخیر افتادن تحویل محموله تماس گرفته اند البته آرامکو اعلام نکرده که آیا به درخواست آنها پاسخ مثبت خواهد داد یا خیر.یک منبع آگاه دیگر گفت: پالایشگاههای نفت آمریکا هم به دنبال خرید نفت سعودی کمتری در آوریل هستند. شرکتهای اکسون موبیل، ماراتون پترولیوم و فیلیپس ۶۶ بزرگترین مشتریان نفت عربستان سعودی هستند.بر اساس گزارش رویترز، منطقه وست کاست آمریکا حدود نیمی از واردات نفت از عربستان سعودی را دریافت می کند. شرکتهای فیلیپس ۶۶ و ماراتون نرخ فعالیت پالایشگاههایشان در لس آنجلس را کاهش داده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha