جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 894029
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
خانواده ایرانی

حوزه/ با وجود سختی های قرنطینه خانگی و هول و هراس ناشی از شیوع ویروس کرونا، فرصت هایی نیز در همین روزها و شب ها برای خانواده ها به وجود آمده از جمله فرصت بیشتر با هم بودن، معاشرت و گپ و گفت خانوادگی که باید قدردان این فرصت ها بود و به نحو شایسته از آن ها بهره مند شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حدود پنجاه روزی از شیوع ویروس نحس کرونا می گذرد؛ ویروسی که متاسفانه در این روزها و هفته ها، جان برخی از هموطنان ما را گرفته و عده بیشتری را مریض یا خانه نشین کرده است.

متاسفانه به جهت عدم رعایت مباحث بهداشتی و به خصوص اصل" در خانه ماندن" از سوی جمع قابل توجهی از ایرانیان، به نظر می رسد که با تداوم این وضعیت، هفته های آینده نیز کماکان درگیر این ویروس و مشکلات ناشی از آن هستیم.

البته اگر قائل به لزوم توجه به نیمه پر لیوان و از این حیث اُمیدبخشی به جامعه باشیم، در همین قضیه نیز با وجود سختی های قرنطینه خانگی و هول و هراس ناشی از شیوع بیشتر ویروس کرونا، فرصت هایی نیز برای خانواده ها در همین ایام به وجود آمده از جمله؛ فرصت بیشتر با هم بودن، معاشرت و گفتگو ، خصوصاً این مورد آخری که بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان ضرورت آن را در کانون خانه و خانواده ایرانی بسیار مورد تأکید قرار می دهند.

واقعیت آن است که در طول سال به جهت مشغله های فراوانی که داریم و نیز حضور بیش از حد در عرصه فضای مجازی، کمتر مجال آن را پیدا می کنیم که در کنار اعضای خانواده باشیم و کرونا با وجود همه نُحوستی که برای ایران و ایرانی به همراه داشته، یک جور توفیق اجباری برای همه ما پدید آورده که بیشتر در کنار هم باشیم و چه بهتر که از این کنار هم بودن لذت ببریم.

از سویی این روزها و شب ها فرصت خوبی است برای مطالعه کتاب های خوب و سودمند، برای تماشای فیلم ها و سریال های جذاب و آموزنده در کنار همدیگر و البته طراحی و تدارک برنامه های جذاب و مفرح برای کودکان و نوجوانان که از این حیث والدین با خلاقیت و خوش فکری خود می توانند ایام در خانه ماندن را برای فرزندانشان شیرین و خاطره انگیز کنند به جای آن که در سایه بی برنامگی و بی حوصلی ، بیشتر ملال آور و حسرت افزا باشد.

پدر و مادری که برای اوقات فراغت فرزندشان برنامه ریزی می کنند باید توجه داشته باشند که برای کاهش استرس و یا افسردگی و نیز تلاش در جهت رشد جسمی و روحی، فرزندشان به خصوص در این روزها، نیاز به تحرک و فعالیت دارد ؛ از جمله ورزش و بازی های چند نفره که البته باید توجه داشت زندگی های آپارتمانی و محدودیت فضا، دست ما را از این حیث تا حدی می بندد اما با اندکی فکر کردن و بهره گیری از مشورت جمعی می توان از همین محدودیت ها نیز فرصت های جدیدی خلق کرد.

همچنین از اینترنت نیز می توان بازی های فکری و آموزش درست کردن کاردستی و غیره را فراگرفت و به این وسیله فضای مجازی را در راستای تقویت اُنس و مودت بیشتر اعضای خانواده به خدمت گرفت.

این روزها و شب ها به خصوص بیشتر قدردان نعمت سلامتی و عافیت هستیم و به نظرم، شیوع این ویروس منحوس هر چند که تا همین حالا هم باعث و بانی برخی نگرانی های جدی شده اما از سوی دیگر خودش موجب شده تا حداقل چند روز و چند هفته ای بیشتر به یاد نعمت هایی بیفتیم که پیش از این چندان قدردانشان نبوده ایم؛ نعمت هایی از جنس امنیت و تندرستی که بر اساس فرمایش معروف پیامبر اکرم(ص) در میان مردمان، معمولاً قدر ناشناخته اند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha