پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین حق پناه

حوزه/ مدیر مرکز کودک و نوجوان مؤسسه تبیان بر لزوم ایجاد فضای سالم، امن و مفید برای کودکان و نوجوانان در پیام رسان های داخلی تأکید کرد.

حسین حق پناه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی و تلاش در جهت تحقق شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: ما در قضایای مربوط به اعتراضات بنزینی در آبان ماه سال ۹۸ که چند روزی اینترنت دچار قطعی و یا اختلال شدید بود، این فرصت طلایی را داشتیم که زمینه برای شناسایی و رفع ضعف ها و مشکلات شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم، به خصوص این که در آن مقطع شاهد گرایش بسیاری از مردم به پیام رسان های داخلی بودیم اما متاسفانه از این فرصت به جهت عدم آماده بودن زیرساخت های مورد نیاز، استفاده مطلوبی صورت نگرفت.

وی افزود: الآن نیز به جهت شیوع ویروس کرونا در یک شرایط بحرانی هستیم و در این اوضاع و احوال، نقش و کارکرد رسانه های مجازی به خصوص پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی بیش از پیش مهم و مشهود است و لذا این انتظار می رود که مدیران و سیاست گذاران کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از چنین شرایطی فرصتی خوب برای تقویت شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنند.

مدرس سواد رسانه ای همچنین گفت: به هر حال، مشکل کرونا نیز حل می شود، اما نیاز ما به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی قوی از بین نخواهد رفت بلکه بیشتر هم خواهد شد، به خصوص در رابطه با آموزش های مجازی که این هفته ها دیدیم چقدر برای کشور ضروری می باشد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد یک فضای سالم برای دانش آموزان و کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: گرچه بخشنامه آموزش و پرورش این بوده که شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) بر روی پنج پیام رسان و شبکه اجتماعی داخلی یعنی ایتا، سروش، بله، گپ و روبیکا ایجاد شود، اما متاسفانه هیچ کدام از این ها فضای اختصاصی مناسب کودک و نوجوان را در درون خود فراهم نکرده و انتظار می رفت که بیش از پیش به اقتضائات حضور دانش آموزان در این فضا توجه کنند.

حق پناه افزود: به خصوص در رابطه با روبیکا که در حال حاضر تبلیغات بسیار وسیعی دارد، اما با این حال متاسفانه دارای فضای نامناسب و چالشی برای حضور کودک و نوجوان است به طوری که بسیاری از محتواهایش اساساً مناسب کودک و نوجوان نیست.

وی گفت: پیشنهاد جدی ما تلاش مسئولان امر در راستای ایجاد بستر سالم، مفید و امن برای خانواده ها و از جمله کودکان و نوجوانان است که اگر این مساله صورت بگیرد در زمینه های مختلف اعم از آموزشی و تأمین نیاز آموزشی معلمان در فضای آنلاین، همچنین نیاز خانواده ها برای برقراری تماس تصویری با خانواده و دوستان و آشنایان در همین فضا و نیز رونق کسب و کارهای مجازی و آنلاین، بسیاری از نیازهای کشور مرتفع می شود.

مدیر مرکز کودک و نوجوان مؤسسه تبیان ابراز داشت: با این وجود همچنان دغدغه جدی و البته قدیمی ما، تقویت شبکه ملی اطلاعات به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری است که اگر این شکل بگیرد، باعث رونق اقتصاد ملی به خصوص در زمینه کسب و کارهای مجازی می شود و حتی می تواند منجر به جبران بسیاری از خسارت های کسب و کارهای آنلاین ناشی از ویروس کرونا گردد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha