جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیام رسان های داخلی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب بر ضرورت حمایت جدی قوای سه گانه کشور از پیام رسان های داخلی تأکید کرد و خواستار رفع مشکلات آن ها در اسرع وقت شد.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات، زمینه سودآوری بالای اقتصادی برای کشور و نیز تأمین حداکثری امنیت روانی و فرهنگی برای مردم را فراهم می کند، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا با درک اهمیت این موضوع به این سمت حرکت کرده و به خوبی دریافته اند که از حیث اقتصادی از اینترنت بین المللی ضربه خورده اند.

وی افزود: کشورهایی همچون روسیه و چین اینترنت خود را ملی نموده و از این حیث نتایج و دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی و امنیتی مناسبی نیز دریافت کرده اند، کما این که حتی به این طریق توانسته اند جلوی رشد بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی را در کشورهای خود بگیرند. حتی چین فراتر از این نیز موتورهای جستجوگر را محدود کرده و به خصوص در ایام کرونا و قرنطینه شدید خانگی توانست تا حدود زیادی شرایط و اوضاع اقتصادی و امنیتی خود را مدیریت کند.

مدرس سواد رسانه ای همچنین گفت: از این رو، مطالبه ما از وزارت ارتباطات و نیز وزارت اطلاعات و همچنین شورای عالی فضای مجازی، تلاش هدفمند و مستمر در مسیر تقویت زیرساخت ها و پایه های شبکه ملی اطلاعات است و این که از پیام رسان های داخلی همچون ایتا، سروش، بله و آی گپ به خوبی حمایت کنند.

وی بیان داشت: در این بین، هر چند که در هفته های اخیر تعداد کاربران و مخاطبان ایتا افزایش قابل توجهی داشته و بسیاری از کلاس های مجازی دانش آموزان در ایتا برگزار شده، اما به جهت مشکلات زیرساختی، این پیام رسان های داخلی با نقص هایی روبرو هستند که لازم است مسئولان وزارت ارتباطات به خصوص به رفع این نقص ها و مشکلات اهتمام ویژه ای داشته باشند.

حسین خانی گفت: علاوه بر تقویت زیرساخت های مربوط به سرورهای داخلی و افزایش پهنای باند برای فعالیت بهتر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی از اپراتورها نیز انتظار می رود که بیشترین حمایت و همراهی را در این باره داشته باشند، نه این که همچنان از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی همچون اینستاگرام و تلگرام و واتساپ حمایت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت جدی و بیش از پیش قوای سه گانه کشور از پیام رسان های داخلی تصریح کرد: همچنین انتظار می رود که رسانه ها نیز در این رابطه از دولت و نمایندگان مجلس مطالبه گری کنند، چرا که به هر حال وقتی شبکه ملی اطلاعات توسعه پیدا کند، از حیث اقتصادی نیز به سود کشور است، ضمن آن که به این وسیله برای جمع قابل توجهی از جوانان کاربلد و بااستعداد کشورمان شغل ایجاد می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین اظهار داشت: مساله مهم بعدی "نه گفتن" به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی است که شاید در آغاز تحقق این مساله سخت باشد چرا که به هر حال مخاطب از این ها استفاده می کند و تغییر ذائقه ها و علائق زمان بر است اما می توان با کارهای فرهنگی و رسانه ای و نیز تقویت هر چه بیشتر داخلی ها به این سمت به تدریج حرکت کرد.

وی افزود: از سویی باید به مردم و جوانان نیز این آگاهی و بصیرت را داد که بسیاری از فعالیت های شبکه های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام مخالف با مبانی و ارزش های دینی و فرهنگی جامعه ماست، ضمن آن که برخی از این ها به طور خاص به دنبال ترویج ابتذال در جامعه ما هستند.

وی گفت: طبعاً مسئولان ما بهتر می دانند که امنیت ملی ما با وجود این پیام رسان ها و شبکه های خارجی در معرض تهدید است و حتی بسیاری از کارشناسان و مدیران این شبکه ها به شکل پنهان و یا حتی صریح این را گفته اند که بخش مهمی از اطلاعات جوامع به راحتی به نوعی به سرقت رفته و مورد تحلیل و ارزیابی کشورهای متخاصم و یا رقیب قرار می گیرد.

حسین خانی بیان داشت: به ویژه ما در سال جهش تولید و با توجه به این که بخش مهمی از اقتصاد جامعه متأثر از فضای مجازی است، باید بیش از پیش به توسعه و تقویت پیام رسان های داخلی عنایت داشته باشیم.

وی با اشاره به این که روز به روز کسب و کارهای مجازی و آنلاین توسعه می یابد و در این صورت باید بیشتر به تقویت پیام رسان های داخلی اهتمام کنیم، گفت: در آینده حتی اگر اتفاقاتی مثل آبان ماه سال گذشته نیز رخ دهد، با وجود شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های قوی داخلی، مشکلات امنیتی، اقتصادی، رسانه ای و فرهنگی کمتری متوجه کشور خواهد بود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha