جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر حسن بشیر

حوزه/ رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تصریح کرد: امروزه زودباوری و تأثیرپذیری به پاشنه آشیل بسیاری از مخاطبان در فضای مجازی تبدیل شده است.

دکتر حسن بشیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تاکید بر اهمیت توجه به مساله ارتباطات سلامت در رسانه های جمعی کشور اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا را باید فارغ از نگاه های مرسوم به بحران ها و حوادث و به عنوان بحران فراسرزمینی و در ابعاد جهانی دانست که طبعاً ویژگی های خاص خود را نیز به همراه دارد.

وی افزود: رسانه ها بر اساس وظایف ذاتی و حرفه ای خود در کنار رعایت مسئولیت اجتماعی می بایست نسبت به اطلاع‌رسانی به موقع، شفاف و مبتنی بر بیان واقعیت و کاهش اثرات بحران اقدام کنند.

وی اضافه کرد: البته نمی توان به نقش رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی در این زمینه نیز بی توجه بود، چرا که شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگاران نیز به عنوان پدیده های نو و قابل تامل، در شرایط بحرانی هم می توانند بازوان رسانه های اصلی بوده و هم این که در آن سوی ماجرا، در صورت اشتباه و غلبه احساسات موجب انتشار اخبار دارای اطلاعات گمراه کننده باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال نمی توان انکار کرد که رسانه های جریان اصلی کشور علیرغم خطراتی که در شرایط کرونایی در مسیر اطلاع رسانی متحمل شده و می شوند، همچون تلاشگران عرصه سلامت فعالیت نموده و لذا جریان فکری غالب در کشور جریانی بوده که توسط رسانه های کشور دنبال و هدایت شده است.

وی یادآور شد: در کنار تمام تهدیدات و خطرات جدی که کرونا برای دنیا و ایران ایجاد کرد، زمینه تلاش برای تحقق دولت الکترونیک، توجه دادن به اهمیت آموزش های مجازی و ... نیز تقویت شد و این نکته ای است که یادآوری می کند حکمرانی در روزگار فعلی دستخوش تغییرات جدی و قابل تاملی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای کشور همچنین با اشاره به حجم شایعات و اخبار جعلی منتشر شده در دوران کرونایی خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه های معاند در راستای اهداف سیاسی خود در این زمینه از اصول حرفه ای و اخلاقی عدول کردند و البته مخاطبانی که سواد رسانه ای کمتری داشتند نیز تحت تاثیر این دروغ پراکنی ها قرار گرفتند.

وی، زودباوری و تأثیرپذیری را پاشنه آشیل بسیاری از مخاطبان در فضای مجازی دانست و گفت: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژه ای باز می کنند و معمولاً مخاطبانی که سواد رسانه ای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند و در معرض انبوه اخبار، هر محتوایی را قبول می کنند.

بشیر در خاتمه سخنان خود با تاکید بر  لزوم توجه به اهمیت مقوله ارتباطات سلامت در شرایط فعلی افزود: ارتباطات سلامت یک ارتباط تک ‌بُعدی نیست که فقط به بهداشت و پیشگیری و درمان منتهی شود، بلکه سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت اقتصادی، سلامت فرهنگی، سلامت رسانه‌ای و حتی سلامت دینی و فهم این شیوه جدید از سلامت در جامعه ما که همراه با درگیری با یک امر عمومی به نام "کروناویروس" است، بسیار حائز اهمیت می باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha