جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پساکرونا دانشگاه مجازی

حوزه/استاد دانشگاه مجازی المصطفی گفت: ویروس کرونا باعث شد مؤلفه‌های انسان مدرن دچار تردید و واژگونی شود؛ در کشورهایی که مهد اقتصاد دنیا بودند، مردم با شنیدن قرنطینه، برای جمع‌آوری و ذخیره مواد غذایی به فروشگاه‌ها حمله کردند و برخی از کشورهای مدرن درمان جوانان را اولویت قرار می‌دهند و به افراد سالمند رسیدگی نمی‌کنند!!.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام مجتبی عفتی، استاد دانشگاه مجازی المصطفی، در نشست مجازی با موضوع انسان مدرن (پساکرونا) و امید به منجی، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در روز نیمه شعبان گفت: امروز جهان وارد وضعیت جدیدی شده است که در تاریخ بشر کمتر اتفاق افتاده است .

وی افزود: امروز جامعه بشری در همه جای این عالم، در وضعیتی قرارگرفته است که نیاز به منجی و یک نجات‌دهنده دارد، چه نخبگانی که آگاهانه این احساس نیاز را می‌کنند و چه عامه مردم  امروز به دنبال حقیقت و راه نجات هستند .

وی بابیان اینکه ادیان الهی اعتقاد به منجی دارند، افزود: در فرقه‌های غیر الهی نیز اعتقاد به نجات‌دهنده در پایان دنیا وجود دارد، تقریباً همه فرقه‌ها و ادیان الهی و غیر الهی برای پایان دنیا از دیدگاه خودشان نجات‌دهنده‌ای تعریف کرده‌اند .

استاد دانشگاه مجازی المصطفی ادامه داد: کرونا فرصتی است که ادیان الهی و مذاهب اسلامی از نقاط مشترک برای وحدت استفاده کنند و پس از کرونا در دنیا، همین اشتراکات در عقاید می‌تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات جامعه بشری را حل کند .  

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به مؤلفه‌های انسان مدرن اشاره کرد و افزود:  انسان مدرن امروز در حال حرکت به سمت توجه به علوم تجربی و نفی متافیزیک است و در نتیجه می‌خواهد به سکولاریسم برسد، همچنین صنعتی شدن آن را به سمت مصرف‌گرایی سوق داده است .

استاد دانشگاه مجازی المصطفی افزود: انسان‌ها، برده‌های مدرن می‌شوند، برای انسانی که می‌خواهد صنعتی شود، برده‌داری نیز مدرن می‌شود، این انسان خود را در برابر طبیعت، حاکم آن می‌داند و هر طور بخواهد با طبیعت برخورد می‌کند .  

حجت‌الاسلام عفتی به ویژگی‌های دیگر انسان مدرن اشاره کرد و افزود: درروش زندگی انسان مدرن، اقتصاد و سرمایه‌داری، به سمت فردگرایی می‌رود، هر فردی نتیجه زحمات خود را هر طور که  خواست می‌تواند خرج کند و هدف صرف سرمایه‌دار شدن است، چنین فردی برای اینکه از دیگر افراد جامعه دور باشند، جزیره می‌خرند و در یک جزیره به‌تنهایی زندگی می‌کنند .

وی افزود: ویروس کرونا باعث شد مؤلفه‌های انسان مدرن دچار تردید و واژگونی شود؛ در کشورهایی که مهد اقتصاد دنیا بودند، مردم با شنیدن قرنطینه، برای جمع‌آوری و ذخیره مواد غذایی به فروشگاه‌ها حمله کردند و برخی از کشورهای مدرن درمان جوانان را اولویت قرار می‌دهند و به افراد سالمند رسیدگی نمی‌کنند!!.

حجت‌الاسلام عفتی بابیان اینکه انسان مدرن معتقد به  علم تجربی، امروز با بیماری کرونا اعتقاد خود را از دست‌داده و سردرگم شده است، افزود: با شیوع کرونا شاهد فروپاشی اخلاق در غرب بودیم و در کشور ایران به لطف محبت و توجه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) این بی‌اخلاقی رخ نداد .

وی افزود: انسان مدرن در کرونا نشان داد که انسان‌گرایی، بی‌اخلاقی و ثروت  او را نجات نخواهد داد، بلکه باید در این‌گونه بیماری‌ها و بلاها به دنبال راه نجات باشد، همان‌طور که توجه مردم و  دولتمردان برخی از کشورهای به دعا و تضرع به درگاه خدا را رسانه‌های غربی به نمایش گذاشتند .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha