جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب "رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث" تالیف آقای علی متین با همکاری پژوهشکده با قرالعلوم در۶ فصل و مجموعا ۲۸۲ صفحه با جنبه های قرآنی و حدیث، توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث" تالیف آقای علی متین با همکاری پژوهشکده با قرالعلوم در۶ فصل و مجموعا ۲۸۲ صفحه با جنبه  های قرآنی و حدیث،  توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات منتشر شده است.
نویسنده در این کتاب به دنبال پاسخگویی مناسب و شایسته به سوال ها و ابهام های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث، جهت ارائه به علاقمندان و پژوهشگران می  باشد.
نویسنده در فصل اول کتاب به معنای رزق در لغت و کاربرد واژه "رزق" در قرآن کریم و سپس به وجوه و مصادیق رزق درگستره آیات و روایت می پردازد. 
در فصل دوم این اثر نگارنده، به روزی حلال و حرام از دیدگاه آیات و روایات و اهمیت آن می پردازد و اثرات لقمه حرام و لزوم پرهیز از آن را نیز بررسی می نماید.
مولف این کتاب در فصل سوم، به سراغ بررسی و تحلیل رزاقیت خداوند می¬رود. انطباق و تناسب رزق با مرزوقین، ضمانت روزی از ناحیه پروردگار، چرایی روزی محدود، سازگاری تقدیر روزی و تلاش، دستیابی حتمی به روزی مقدر و... از مباحثی است که در این فصل مورد کنکاش قرار می گیرد.
وسایط فیض¬الهی در فصل چهارم این مجموعه مورد بررسی قرارگرفته است. مصنف در این فصل به جایگاه امام علیه السلام در رسیدن فیوضات الهی به مخلوقات می پردازد.
پژوهشگر این اثر در فصل پنجم در باب اهمیت تلاش و کوشش برای دستیابی به رزق و لزوم توکل به خدا در این مسیر مطالب جالبی را گردآوری نموده ¬است.
برشی از فصل پنجم:
آیه شریفه می¬فرماید:
"وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ" و کسی که از خدا بترسد برای او راه خروجی (از مشکلات) قرار می ‏دهد و از جایی که حسابش را نمیکند، به او روزی می رساند.
امام صادق علیه¬السلام در این مورد اینکه، چرا خداوند سبحان روزی مؤمنان را، این چنین قرار داده و از جایی که فکرش را هم نمی-کنند، می فرماید: "إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِینَ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُونَ وَ ذَلِکَ أَنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا لَمْ یَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ کَثُرَ دُعَاؤُهُ" همانا خداوند عزّ و جلّ‌ ارزاق مؤمنان را از راهی که حساب نمی‌کنند قرار داد و این بدان جهت است که اگر بنده‌ای نداند روزی‌اش از چه راهی می‌آید، دعای بسیار می‌کند.
حال با توجه به آیه شریفه و حدیث شریف، می توان ننیجه گرفت که نه تنها خداوند سبحان از ما خواسته که به درگاه او برای رزق و روزی خود دعا کنیم، بلکه رزق¬رسانی مؤمنان را به گونه  ای قرار داده است که آنها بیشتر با دعا سر و کار داشته باشند، چرا که اگر انسان نداند روزیش از کجا می آید، ناخواسته دست به دعا برداشته و از رزاق حقیقی می خواهد که او را روزی بیشتر و بهتر عنایت فرماید.
نویسنده در فصل پایانی به فلسفه فراخی و تنگی رزق و روزی و اسباب آن، عوامل کاستی و نقصان روزی و سنت های الهی در این مقوله می پردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عیسی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    برای گشایش روزی حرز امام جواد علیه السلام اسم اعظم تهیه کنید و اون رو به بازوتون ببندید؛ مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت؛ دعای پدر و مادر هم که غوغا می کنه؛ حتی اگر فوت کردند برید سر قبرشون ازشون بخواهید براتون دعا کنن. انشاءالله گره از مشکلات شما باز خواهد شد.